Podstawowe założenia etyki lekarskiej
Podstawowe założenia etyki lekarskiej.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, czym charakteryzuje się etyka lekarska,
zna podstawowe zasady moralne i problemy związane z przestrzeganiem kodeksu etyki lekarskiej,
zna wartości moralne związane z zasadami etyki lekarskiej,
zna różnicę między etyką lekarską i etyką medyczną,
zna treść przysięgi Hipokratesa.
b) Umiejętności
Uczeń:
umie odnieść treść przysięgi Hipokratesa do teraźniejszości,
wykazuje umiejętność dyskutowania na temat dylematów związanych z przestrzeganiem kodeksu etyki lekarskiej,
umie odnieść teoretyczny problem etyczny do kontekstu praktycznego,
zdobywa umiejętności pracy w grupie (podczas dyskusji).
c) Podstawy
Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:
celów edukacyjnych – kształtuje refleksyjną postawę wobec człowieka, jego natury, powinności moralnych i wobec różnych sytuacji życiowych,
zadań szkoły – ukazuje znaczenie zasad moralnych dla rozwoju osobistego człowieka, kształtowania się relacji między ludźmi oraz życia społecznego, gospodarczego i politycznego,
treści – należy do bloku tematycznego „praca i jej wartość dla człowieka, znaczenie etyki zawodowej”,
osiągnięć – uczy dokonywania wyboru wartości oraz rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych zgodnie z przyjętą hierarchią wartości i dobrem wspólnym; uczy stosowania zasad harmonijnego współistnienia i współdziałania ze środowiskiem społecznym.
2. Metoda i forma pracy
Wykład, dyskusja klasowa, ćwiczenia w grupach.
3. Środki dydaktyczne
tekst przysięgi Hipokratesa,
Arkusze papieru, flamastry.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje kopie testu przysięgi Hipokratesa i materiały do pracy w grupach: arkusze papieru i flamastry. Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel podaje podstawowe informacje na temat znaczenia wyrażenia „etyka lekarska” i charakteryzuje różnicę między etyką lekarską i etyką medyczną.
2. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie przysięgi Hipokratesa o odpowiedź na pytania:
Czy tekst przysięgi jest jasny i klarowny dla współczesnego lekarza?
Jakie fragmenty przysięgi mogą budzić kontrowersje i problemy?
Czy przysięga Hipokratesa powinna zostać zmodyfikowana, czy pozostać taką, jaka jest?
3. Nauczyciel rozdaje arkusze papieru i flamastry. Prosi uczniów aby w trzyosobowych grupach wypisali na arkuszach problemy etyczne z którymi muszą borykać się lekarze. Uczniowie czytają swoje odpowiedzi i wspólnie z resztą klasy omawiają poszczególne problemy
c) Faza podsumowująca
4. Nauczyciel prosi uczniów aby odpowiedzieli na dwa pytania:
Jakie pokusy czyhają na ludzi pracujących w służbie zdrowia?
Jakie zachowania lekarzy uważacie za niedopuszczalne?
Nauczyciel podkreśla znaczenie sumienia i wartości moralnych związanych z wykonywaniem zawodu lekarza.
5. Bibliografia
Kalita Z. (red.), Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwesytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.
Tejchman J., Etyka społeczna, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.
Vardy P., Grosh P., Etyka, Zysk i S‑ka, Poznań 1995.
Hołówka J., Etyka w działaniu, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2002.
6. Załączniki
Materiały pomocnicze nauczyciela:
Przykłady problemów dotyczących etyki lekarskiej:
tajemnica zawodowa,
przerywanie ciąży,
eutanazja,
stosunek lekarz‑pacjent,
transplantacje,
sterylizacja; środki antykoncepcyjne,
sztuczne zapłodnienie,
problemy moralne związane ze stosowaniem pewnego rodzaju lekarstw,
eksperymenty kliniczne.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak