zapoznanie się uczniów z jednostką miary znaku – punktem
prezentacja czcionek zawierających litery specyficzne dla języka polskiego
wprowadzenie prostego tekstu do dokumentu
zaznaczenie tekstu i modyfikacja atrybutów czcionki zaznaczonego tekstu
zapoznanie uczniów z czcionką obrazkową Wingdings – zamiana wprowadzonego tekstu na ten typ czcionki
otworzenie dokumentu z płyty CD‑ROM dołączonej do podręcznika
zaznaczenie całego tekstu
zmiana rodzaju czcionki na Times New Roman
zmiana rozmiaru czcionki na 12 punktów z wykorzystaniem z paska narzędzi
ustalenie atrybutów czcionki dla tytułu tekstu – rozmiar 16 i kolor czerwony
zapisanie dokumentu na dysku
– formatowanie czcionek – indeksy (15 min)
otworzenie nowego dokumentu
omówienie zastosowania indeksów
zapisanie planu lekcji na bieżący dzień z wykorzystaniem indeksów
– formatowanie akapitów – wyrównywanie
(15 min)
omówienie czynności dotyczących formatowania akapitu (wyrównanie tekstu, ustalanie wcięć, ustalanie odstępów między wierszami, ustalanie odstępów między akapitami)
otworzenie dokumentu z płyty CD dołączonej do podręcznika
zapoznanie uczniów z rodzajami wyrównania tekstu w akapicie
modyfikacja sposobu wyrównania tekstu w każdym akapicie z wykorzystaniem przycisków umieszczonych na pasku narzędzi
przywrócenie przez uczniów ustawień początkowych
zaznaczenie trzech akapitów tekstu w dokumencie
modyfikacja wyrównywania za pomocą okna Akapit
zapisanie dokumentu na dysku
– formatowanie akapitów – wcięcia (10 min)
otworzenie pliku Wcięcia z płyty CD dołączonej do podręcznika
omówienie rodzajów wcięć
analiza położenia suwaków na linijce
modyfikacja wcięć za pomocą suwaków
modyfikacja wcięć za pomocą okna Akapit
zapisanie dokumentu na dysku
– formatowanie akapitów – odstępy między wierszami (10 min)
otworzenie pliku Odstępy z płyty CD‑ROM dołączonej do podręcznika
zaznaczenie całego tekstu
otworzenie okna Akapit
omówienie rodzajów odstępów między wierszami
ustalenie odstępów między wierszami akapitu oraz odstępów przed i po akapicie
zapisanie dokumentu na dysku
Faza podsumowująca
– podsumowanie
(10 min)
przypomnienie pojęcia akapitu
przypomnienie poznanych parametrów czcionki i akapitu, jakie modyfikowali uczniowie
Bibliografia
[1] Białowąs J., Chmielewska K., Jakutowicz M., Mordaka M., Wojciechowski Z., Informatyka 2000. Poradnik metodyczny dla nauczycieli gimnazjum (I rok nauki), CD‑ROM, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2002.
[2] Mordaka M., Lipski J., Gulgowski M., Informatyka 2000. Podręcznik dla gimnazjum (klasa 2), Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2000.