Podstawy technik informacyjnych
Podstawy technik informacyjnych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Poznanie podstawowych pojęć systemu komputerowego.
Poznanie rodzajów pamięci komputera.
Rozróżnianie urządzeń wewnętrznych i zewnętrznych.
Wprowadzenie pojęcia sieci lokalnej i rozległej.
Poznanie i utrwalenie wiadomości o jednostkach informacji.
b) Umiejętności
Kształcenie umiejętności rozróżniania urządzeń i poprawnego ich nazywania.
Kształcenie umiejętności poprawnego podłączania urządzeń komputera.
Kształcenie umiejętności sprawnej obsługi urządzeń zewnętrznych.
2. Metoda i forma pracy
Wykład.
Pokaz.
Dyskusja.
Praca indywidualna przy komputerze.
3. Środki dydaktyczne
Prezentacja multimedialna „System komputerowy”
Test sprawdzający „Podstawy technik informacyjnych”.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Odczytanie listy obecności, zapoznanie z tematyką zajęć, zapisanie tematu lekcji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia przykład systemu komputerowego na przykładzie stanowiska uczniowskiego.
Uczniowie wskazują na urządzenia komputera – określają, które pełnią funkcje urządzeń wejściowych, a które urządzeń wyjściowych. (2 min)
Nauczyciel wyjaśnia pojęcia software i hardware;
Uczniowie zapisują notatkę: „sprzęt komputerowy to hardware, zaś oprogramowanie to software” (2 min)
Nauczyciel przedstawia wykład ilustrowany prezentacją multimedialną: System komputerowy – utrwalenie znanych już wiadomości i zapoznanie z przykładami takich urządzeń, którymi nie dysponuje pracownia komputerowa.
Uczniowie słuchają wykładu i oglądają prezentację. (10 min)
Podsumowanie prezentacji, podyktowanie wybranych informacji i pojęć.
Uczniowie notują do zeszytu nowe pojęcia:
definicje pamięci operacyjnej - „ROM - pamięć stała, Read Only Memory (pamięć tylko do odczytu). RAM – pamięć zapisywalna, kasowana po wyłączeniu komputera, w niej pracują uruchomione aplikacje”;
definicje jednostek informacji: „bit to najmniejsza jednostka informacji - sygnał dwustanowy - jeden stan oznaczamy jako 0, a drugi jako 1.
Bajt jest grupą 8 bitów.
Kilobajt (KB) = 1024 bajty = 2Indeks górny 1010
Megabajt (MB) = 1048576 = 2Indeks górny 2020
Gigabajt (GB) = 1073741824 = 2Indeks górny 3030
Terabajt (TB) = 1099511627776 = 2Indeks górny 4040;
c. przykłady urządzeń zewnętrznych i wewnętrznych;
definicje sieci lokalnej i rozległej: „sieć lokalna - LAN (local area network), oznacza sieć obejmującą mały obszar. Sieci rozlegle - WAN (wide area network), sieci WAN łączą sieci LAN na dużym obszarze”. (3 min)
Nauczyciel przedstawia zadanie, rozdaje test „Podstawy technik informacyjnych”.
Uczniowie zapoznają się z zadaniem, przystępują do rozwiązania testu. (20 min).
Praca własna – uczniowie rozwiązują wydrukowany test „Podstawy technik informacyjnych” – test składa się z 13 pytań, jedna odpowiedź jest poprawna, za każde poprawnie wykonane polecenie uczeń otrzymuje 1 punkt. Brak odpowiedzi to brak punktów. Czas trwania testu wynosi 15 minut.
Do zdania testu niezbędne jest udzielenie 75%) poprawnych odpowiedzi (czyli zdobycie 9 z 13 punktów).
Proponowana tabela ocen:
ilość punktów | ocena |
13 | bardzo dobry |
12 | dobry |
11 | dostateczny |
9‑10 | dopuszczający |
0‑8 | niedostateczny |
c) Faza podsumowująca
Zebranie prac.
5. Bibliografia
Syllabus wersji 4.0 Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych, dostępny na stronie http://www.ecdl.com.pl/;
Witold Wrotek, Informatyka Europejczyka. Program nauczania technologii informacyjnej, wyd. Helion, 2006;
Witold Sikorski, Podstawy technik informatycznych (ECUK), Mikom, 2004.
6. Załączniki
Prezentacja „System komputerowy”.
Test sprawdzający „Podstawy technik informacyjnych”.
a)Karta pracy ucznia
b) Zadanie domowe
Wyszukaj w dostępnych Ci źródłach informacje o prawach autorskich i ich przestrzeganiu w odniesieniu do programów komputerowych. Zapoznaj się z pojęciem licencji.