Transport drogowy
Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego
Podstawy transportu
ATLAS INTERAKTYWNY
Najczęściej spotykany podział transportu to podział na transport:
lądowy,
wodny,
powietrzny,
specjalny.
2. Transport wodny Jest gałęzią transportu w państwach, w których istnieją odpowiednie warunki hydrauliczne oraz wystarczająca ilość dróg wodnych. W szczególności jest to przewóz osób oraz ładunków drogami wodnymi.
Charakterystyka: niskie koszty, daleki zasięg.
3. Transport powietrzny Transport, w którym środkiem transportu są statki powietrzne (samoloty, śmigłowce). Jest to najnowocześniejsza, dynamicznie rozwijającą się gałąź transportu. Do środków transportu powietrznego należą: samoloty małe, wąskokadłubowe, szerokokadłubowe.
Charakterystyka: Polega na przewożeniu pasażerów oraz ładunków towarowych z jednego punktu do drugiego.
4. Transport specjalny To transport ładunków specjalistycznych.
Należą do nich ładunki: niebezpieczne, ciężkie, ponadgabarytowe, maszyny budowlane i rolnicze. Służy do przesyłania dużych ilości jednorodnych ładunków rurociągami, taśmociągami lub przewodami.
Charakterystyka: Dostarcza wszelkich surowców energetycznych w postaci cieczy i gazów, a także samą energię.
5. Transport kolejowy Jest to gałąź transportu lądowego, której działanie polega na przemieszczaniu ludzi oraz ładunków za pomocą odpowiednich środków transportu kolejowego – lokomotywy oraz wagony.
Charakterystyka: Kolej, ze względu na dużą ładowność, pozwala przewozić ładunki o dużej masie na znaczne odległości. Koszty przewozu maleją wraz ze wzrostem odległości. Dodatkowo mogą one być przeładowywane do innych środków transportu (np. na statki, samochody).
6. Transport kołowo-drogowy Jedna z gałęzi transportu, w której ładunki i pasażerowie przemieszczają się po drogach lądowych przy pomocy kołowych środków transportu. Środki transportu to samochody dostawcze, samochody ciężarowe, ciągniki.
7. Transport wodny śródlądowy Jest to transport towarów lub pasażerów odbywający się na statkach żeglugi śródlądowej; w całości lub w części realizowany jest po żeglownych, śródlądowych drogach wodnych.
8. Transport morski Polega na dostawie towarów przez wody morskie w celach zarobkowych. Odbywa się za pomocą wyspecjalizowanych statków – drobnicowców, masowców lub kontenerowców.
Charakterystyka: duża ładowność. Dodatkowo ich przewóz jest stosunkowo tani, choć odbywa się na znaczne odległości. Jednak, ze względu na osiąganie przez ten rodzaj transportu niewielkiej prędkości, czas przewozu jest długi. Brak ograniczeń co do rodzaju transportowanego towaru.
9. Transport lotniczy Polega na przemieszczaniu pasażerów oraz ładunków z punktu A do punktu B za pomocą wszelkiego typu maszyn latających (powietrznych), czyli różnego typu samolotów. Jest jednym z najszybciej rozwijających się środków transportu.
Transport ten dzielimy na dwa rodzaje: lotnictwo cywilne i lotnictwo wojskowe.
10. Transport rurociągowy Jest to transport wykonywany przy użyciu rurociągów, niskim kosztem i niezależnie od pogody. Do przesyłanych towarów należą ciecze, skroplone gazy, woda, jak również niektóre towary sypkie, np. pył węglowy. Do wad tego transportu należy ograniczona dostępność specjalistycznej infrastruktury, której budowa niesie ze sobą duże koszty oraz degradację środowiska pod względem krajobrazu.
11. Transport taśmociągowy Jest to transport realizowany przy użyciu przenośników taśmowych (taśmociągów). Do transportowanych elementów należą te o zróżnicowanym kształcie, np. pojemniki, kartony, skrzynki oraz materiały sypkie i ziarniste. Taśmociągi głównie wykorzystuje się w kopalniach do transportu urobku na małe odległości. Transport taśmociągowy wyróżnia się dużą niezawodnością oraz prostą budową przenośników.
12. Transport trakcyjny Obejmuje napowietrzną linię komunikacyjną i linię powrotną. Napowietrzna linia jezdna do bezpośredniego zasilania w energię elektryczną zespołu trakcyjnego poprzez odbierak prądu składający się z wiązki z osprzętem sieciowym i konstrukcjami wsporczymi oraz linia powrotna składająca się z szyn i ich połączeń elektrycznych przenoszą prądy trakcyjne.
2. Transport wodny Jest gałęzią transportu w państwach, w których istnieją odpowiednie warunki hydrauliczne oraz wystarczająca ilość dróg wodnych. W szczególności jest to przewóz osób oraz ładunków drogami wodnymi.
Charakterystyka: niskie koszty, daleki zasięg.
3. Transport powietrzny Transport, w którym środkiem transportu są statki powietrzne (samoloty, śmigłowce). Jest to najnowocześniejsza, dynamicznie rozwijającą się gałąź transportu. Do środków transportu powietrznego należą: samoloty małe, wąskokadłubowe, szerokokadłubowe.
Charakterystyka: Polega na przewożeniu pasażerów oraz ładunków towarowych z jednego punktu do drugiego.
4. Transport specjalny To transport ładunków specjalistycznych.
Należą do nich ładunki: niebezpieczne, ciężkie, ponadgabarytowe, maszyny budowlane i rolnicze. Służy do przesyłania dużych ilości jednorodnych ładunków rurociągami, taśmociągami lub przewodami.
Charakterystyka: Dostarcza wszelkich surowców energetycznych w postaci cieczy i gazów, a także samą energię.
5. Transport kolejowy Jest to gałąź transportu lądowego, której działanie polega na przemieszczaniu ludzi oraz ładunków za pomocą odpowiednich środków transportu kolejowego – lokomotywy oraz wagony.
Charakterystyka: Kolej, ze względu na dużą ładowność, pozwala przewozić ładunki o dużej masie na znaczne odległości. Koszty przewozu maleją wraz ze wzrostem odległości. Dodatkowo mogą one być przeładowywane do innych środków transportu (np. na statki, samochody).
6. Transport kołowo-drogowy Jedna z gałęzi transportu, w której ładunki i pasażerowie przemieszczają się po drogach lądowych przy pomocy kołowych środków transportu. Środki transportu to samochody dostawcze, samochody ciężarowe, ciągniki.
7. Transport wodny śródlądowy Jest to transport towarów lub pasażerów odbywający się na statkach żeglugi śródlądowej; w całości lub w części realizowany jest po żeglownych, śródlądowych drogach wodnych.
8. Transport morski Polega na dostawie towarów przez wody morskie w celach zarobkowych. Odbywa się za pomocą wyspecjalizowanych statków – drobnicowców, masowców lub kontenerowców.
Charakterystyka: duża ładowność. Dodatkowo ich przewóz jest stosunkowo tani, choć odbywa się na znaczne odległości. Jednak, ze względu na osiąganie przez ten rodzaj transportu niewielkiej prędkości, czas przewozu jest długi. Brak ograniczeń co do rodzaju transportowanego towaru.
9. Transport lotniczy Polega na przemieszczaniu pasażerów oraz ładunków z punktu A do punktu B za pomocą wszelkiego typu maszyn latających (powietrznych), czyli różnego typu samolotów. Jest jednym z najszybciej rozwijających się środków transportu.
Transport ten dzielimy na dwa rodzaje: lotnictwo cywilne i lotnictwo wojskowe.
10. Transport rurociągowy Jest to transport wykonywany przy użyciu rurociągów, niskim kosztem i niezależnie od pogody. Do przesyłanych towarów należą ciecze, skroplone gazy, woda, jak również niektóre towary sypkie, np. pył węglowy. Do wad tego transportu należy ograniczona dostępność specjalistycznej infrastruktury, której budowa niesie ze sobą duże koszty oraz degradację środowiska pod względem krajobrazu.
11. Transport taśmociągowy Jest to transport realizowany przy użyciu przenośników taśmowych (taśmociągów). Do transportowanych elementów należą te o zróżnicowanym kształcie, np. pojemniki, kartony, skrzynki oraz materiały sypkie i ziarniste. Taśmociągi głównie wykorzystuje się w kopalniach do transportu urobku na małe odległości. Transport taśmociągowy wyróżnia się dużą niezawodnością oraz prostą budową przenośników.
12. Transport trakcyjny Obejmuje napowietrzną linię komunikacyjną i linię powrotną. Napowietrzna linia jezdna do bezpośredniego zasilania w energię elektryczną zespołu trakcyjnego poprzez odbierak prądu składający się z wiązki z osprzętem sieciowym i konstrukcjami wsporczymi oraz linia powrotna składająca się z szyn i ich połączeń elektrycznych przenoszą prądy trakcyjne.
Ilustracja interaktywna przedstawia podział transportu na cztery rodzaje: lądowy, wodny, powietrzny i przemysłowy. Na ilustracji znajduje się trzynaście punktów interaktywnych. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z opisem i nagraniem dźwiękowym tożsamym z tekstem.
Transport lądowy. Przewóz osób lub towaru odbywający się jedynie drogą lądową, na dowolną odległość. Może być realizowany jako transport kolejowy (szynowy), drogowy (samochodowy) oraz specjalny (rurociągowy). Jego wadą jest ograniczona ładowność w stosunku do np. transportu morskiego.
Transport wodny. Jest gałęzią transportu w państwach, w których istnieją odpowiednie warunki hydrologiczne oraz wystarczająca ilość dróg wodnych. W szczególności jest to przewóz osób oraz ładunków drogami wodnymi. Charakterystyka: niskie koszty, daleki zasięg.
Transport powietrzny. Transport, w którym środkiem transportu są statki powietrzne (samoloty, śmigłowce). Jest to najnowocześniejsza, dynamicznie rozwijającą się gałąź transportu. Do środków transportu powietrznego należą: samoloty małe, wąskokadłubowe, szerokokadłubowe. Charakterystyka: Polega na przewożeniu pasażerów oraz ładunków towarowych z jednego punktu do drugiego.
Transport specjalny. To transport ładunków specjalistycznych. Należą do nich ładunki: niebezpieczne, ciężkie, ponadgabarytowe, maszyny budowlane i rolnicze. Służy do przesyłania dużych ilości jednorodnych ładunków rurociągami, taśmociągami lub przewodami. Charakterystyka: Dostarcza wszelkich surowców energetycznych w postaci cieczy i gazów, a także samą energię.
Transport kolejowy jest rodzajem transportu lądowego. Jest to gałąź transportu lądowego, której działanie polega na przemieszczaniu ludzi oraz ładunków za pomocą odpowiednich środków transportu kolejowego — lokomotywy oraz wagony. Charakterystyka: Kolej, ze względu na dużą ładowność, pozwala przewozić ładunki o dużej masie na znaczne odległości. Koszty przewozu maleją wraz ze wzrostem odległości. Dodatkowo mogą one być przeładowywane do innych środków transportu (np. na statki, samochody).
Transport kołowo‑drogowy jest rodzajem transportu lądowego. Jedna z gałęzi transportu, w której ładunki i pasażerowie przemieszczają się po drogach lądowych przy pomocy kołowych środków transportu. Środki transportu to samochody dostawcze, samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe.
Transport specjalny to przewóz ładunków nietypowych, które różnią się od standardowego towaru ze względu na wymiary, budowę lub właściwości wymagające odpowiednich warunków przewozu lub inne cechy, które wymuszają konieczność zastosowania transportu specjalistycznego, by zachować bezpieczeństwo przewozu, a przy tym dostarczyć towar w odpowiednim stanie. Różnice te wymagają zastosowania innych zasad, warunków i procedur, niż przy standardowym przewozie.
Transport wodny śródlądowy jest rodzajem transportu wodnego. Jest to transport towarów lub pasażerów odbywający się na statkach żeglugi śródlądowej; w całości lub w części realizowany jest po żeglownych, śródlądowych drogach wodnych.
Transport morski jest rodzajem transportu wodnego. Polega na dostawie towarów przez wody morskie w celach zarobkowych. Odbywa się za pomocą wyspecjalizowanych statków — drobnicowców, masowców lub kontenerowców. Charakterystyka: duża ładowność. Dodatkowo ich przewóz jest stosunkowo tani, choć odbywa się na znaczne odległości. Jednak, ze względu na osiąganie przez ten rodzaj transportu niewielkiej prędkości, czas przewozu jest długi. Brak ograniczeń co do rodzaju transportowanego towaru.
Transport lotniczy jest rodzajem transportu powietrznego. Polega na przemieszczaniu pasażerów oraz ładunków z punktu A do punktu B za pomocą wszelkiego typu maszyn latających (powietrznych), czyli różnego typu samolotów. Jest jednym z najszybciej rozwijających się środków transportu. Transport ten dzielimy na dwa rodzaje: lotnictwo cywilne i lotnictwo wojskowe.
Transport rurociągowy jest rodzajem transportu specjalnego. Jest to transport wykonywany przy użyciu rurociągów, niskim kosztem i niezależnie od pogody. Do przesyłanych towarów należą ciecze, skroplone gazy, woda, jak również niektóre towary sypkie, np. pył węglowy. Do wad tego transportu należy ograniczona dostępność specjalistycznej infrastruktury, której budowa niesie ze sobą duże koszty oraz degradację środowiska pod względem krajobrazu.
Transport taśmociągowy jest rodzajem transportu specjalnego. Jest to transport realizowany przy użyciu przenośników taśmowych (taśmociągów). Do transportowanych elementów należą te o zróżnicowanym kształcie, np. pojemniki, kartony, skrzynki oraz materiały sypkie i ziarniste. Taśmociągi głównie wykorzystuje się w kopalniach do transportu urobku na małe odległości. Transport taśmociągowy wyróżnia się dużą niezawodnością oraz prostą budową przenośników.
Transport trakcyjny jest rodzajem transportu specjalnego. Obejmuje napowietrzną linię komunikacyjną i linię powrotną. Napowietrzna linia jezdna do bezpośredniego zasilania w energię elektryczną zespołu trakcyjnego poprzez odbierak prądu składający się z wiązki z osprzętem sieciowym i konstrukcjami wsporczymi oraz linia powrotna składająca się z szyn i ich połączeń elektrycznych przenoszą prądy trakcyjne.
Istnieją różne kryteria podziału transportu, np. pod względem:
środowiska, w którym się odbywa, rodzaju środka transportu,
przedmiotu przewozu,
rodzaju obsługiwanych transakcji,
odległości,
ciągłości przebiegu procesu transportowego,
organizacji przewozów,
dostępności użytkownika czy formy własności.
Ilustracja interaktywna przedstawia podział środków transportu ze względu na rodzaj obsługiwanych tranzakcji. Na ilustracji znajduje się dziesięć punktów interaktywnych. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu.
Transport lądowy dzielimy na transport:
Naziemny, zilustrownay rysunkiem roweru.
Nadziemny, zilustrowany rysunkiem kolei nadziemnej.
Podziemny, zilustrowany rysunkiem metra.
Szynowy, zilustrowany rysunkiem kolei.
Bezszynowy, zilustrowany rysunkiem samochodu.
Oprócz transportu lądowego wymienione są:
Miejski, zilustrowany rysunkiem tramwaju.
Wodny, zilustrowany rysunkiem statku.
Powietrzny, zilustrowany rysunkiem samolotu.
Przesyłowy, zilustrowany rysunkiem rurociągu.
Wewnątrzzakładowy, zilustrowany rysunkiem taśmociągu.
2. Transport towarowy Jest to proces polegający na przewożeniu różnych produktów między wybranymi punktami. Dana gałąź transportu może występować samodzielnie lub razem z inną gałęzią transportu. Najczęściej łączy się ze sobą transport kolejowy i samochodowy, samochodowy i morski, morski i kolejowy, powietrzny i samochodowy.
2. Transport towarowy Jest to proces polegający na przewożeniu różnych produktów między wybranymi punktami. Dana gałąź transportu może występować samodzielnie lub razem z inną gałęzią transportu. Najczęściej łączy się ze sobą transport kolejowy i samochodowy, samochodowy i morski, morski i kolejowy, powietrzny i samochodowy.
Ilustracja interaktywna przedstawia podzisał środków transportu ze względu na przedmiot przewozu. Na ilustracji znajdują się dwa punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z opisem i nagraniem dźwiękowym tożsamym z tekstem.
Transport pasażerski. Jest to proces polegający na publicznym lub prywatnym przewożeniu osób pomiędzy wybranymi punktami. Wyróżniamy: Transport morski, kolejowy, powietrzny, lądowy; za pomocą pojazdów samochodowych, samolotów, pociągów, autobusów, statków i innych środków transportu.
Transport towarowy. Jest to proces polegający na przewożeniu różnych produktów między wybranymi punktami. Dana gałąź transportu może występować samodzielnie lub razem z inną gałęzią transportu. Najczęściej łączy się ze sobą transport kolejowy i samochodowy, samochodowy i morski, morski i kolejowy, powietrzny i samochodowy.
Pełni funkcje gospodarcze, polityczne, społeczne oraz produkcyjne.
2. Transport krajowy Jest to planowo przygotowany i przeprowadzony na trasach krajowych przewóz wszelkiego rodzaju ładunków; odbywa się odpowiednio dobranym środkiem transportu takim jak np. samochód transportowy, pociąg, samolot, czy statek żeglugi śródlądowej.
Pełni funkcje gospodarcze, polityczne, społeczne oraz produkcyjne.
2. Transport krajowy Jest to planowo przygotowany i przeprowadzony na trasach krajowych przewóz wszelkiego rodzaju ładunków; odbywa się odpowiednio dobranym środkiem transportu takim jak np. samochód transportowy, pociąg, samolot, czy statek żeglugi śródlądowej.
Ilustracja interaktywna przedstawia podział środków transportu ze względu na przedmiot przewozu. Na ilustracji znajdują się dwa punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z opisem i nagraniem dźwiękowym tożsamym z tekstem.
Transport międzynarodowy. To usługa przewozowa odbywająca się pomiędzy różnymi krajami, w wyniku której następuje przemieszczenie osób, towarów lub energii. Pełni funkcje gospodarcze, polityczne, społeczne oraz produkcyjne.
Transport krajowy. Jest to planowo przygotowany i przeprowadzony na trasach krajowych przewóz wszelkiego rodzaju ładunków; odbywa się odpowiednio dobranym środkiem transportu takim jak np. samochód transportowy, pociąg, samolot, czy statek żeglugi śródlądowej.
- środki transportu lądowego – pojazdy, pojazdy szynowe, pojazdy samochodowe, pojazdy jednośladowe (motocykle, rowery),
- środki transportu wodnego, śródlądowego, morskiego,
- środki transportu lotniczego,
- środki transportu specjalnego – poduszkowiec, amfibia.
2. Środki transportu bliskiego Środki transportu bliskiego są to środki transportu o ograniczonym zasięgu (konstrukcją, obszarem pracy, terenem przedsiębiorstwa), nazywane inaczej środkami transportu wewnątrzzakładowego.
Należą do nich dźwignice, wózki, przenośniki i specjalne – stanowią połączenie konstrukcji innych rodzajów i mają specjalne przeznaczenie – np. wywrotnice wagonowe, obrotnice kolejowe, przesuwnice pojazdów kolejowych, wozy bramowe, zapadnie, ambulifty, układnice magazynowe, schody ruchome, podesty samojezdne, windy.
3. Transport kolejowy Jest to gałąź transportu lądowego, której działanie polega na przemieszczaniu ludzi oraz ładunków za pomocą odpowiednich środków transportu kolejowego – lokomotywy oraz wagony.
Charakterystyka: Kolej, ze względu na dużą ładowność, pozwala przewozić ładunki o dużej masie na znaczne odległości. Koszty przewozu maleją wraz ze wzrostem odległości. Dodatkowo mogą one być przeładowywane do innych środków transportu (np. na statki, samochody).
4. Transport liniowy Jest to system połączeń wahadłowych między oddziałami firmy kurierskiej a jej sortownią centralną (lub sortowniami).
Dzięki takiemu rozwiązaniu paczka nadana w dowolnym miejscu w kraju już następnego dnia znajduje się u kuriera, który będzie ją doręczał odbiorcy.
5. Transport morski Polega na dostawie towarów przez wody morskie w celach zarobkowych. Odbywa się za pomocą wyspecjalizowanych statków – drobnicowców, masowców lub kontenerowców.
Charakterystyka: duża ładowność. Dodatkowo ich przewóz jest stosunkowo tani, choć odbywa się na znaczne odległości. Jednak, ze względu na osiąganie przez ten rodzaj transportu niewielkiej prędkości, czas przewozu jest długi. Brak ograniczeń co do rodzaju transportowanego towaru.
6. Transport lotniczy Polega na przemieszczaniu pasażerów oraz ładunków z punktu A do punktu B za pomocą wszelkiego typu maszyn latających (powietrznych), czyli różnego typu samolotów. Jest jednym z najszybciej rozwijających się środków transportu.
Transport ten dzielimy na dwa rodzaje: lotnictwo cywilne i lotnictwo wojskowe.
7. Transport wodny śródlądowy Jest to transport towarów lub pasażerów odbywający się na statkach żeglugi śródlądowej; w całości lub w części realizowany jest po żeglownych, śródlądowych drogach wodnych.
8. Transport kołowo-drogowy Jedna z gałęzi transportu, w której ładunki i pasażerowie przemieszczają się po drogach lądowych przy pomocy kołowych środków transportu. Środki transportu to samochody dostawcze, samochody ciężarowe, ciągniki.
9. Transport specjalny To transport ładunków specjalistycznych.
Należą do nich ładunki: niebezpieczne, ciężkie, ponadgabarytowe, maszyny budowlane i rolnicze.
10. Transport mieszany Transportem mieszanym nazywa się taki rodzaj transportu, który odbywa się więcej niż jedną z gałęzi transportu, np. drogową czy kolejową. Dotyczy on w szczególności przewozu towaru na dłuższych trasach, często międzynarodowych, a nawet międzykontynentalnych.
Transport kombinowany, bimodalny, intermodalny oraz multimodalny.
11. Transport intermodalny Przewóz ładunków odbywający się z wykorzystaniem dwóch lub więcej rodzajów transportu. Najważniejszą kwestią w tym transporcie jest przewóz towaru bez jego przeładunku – na całej trasie, z wykorzystaniem jednej jednostki ładunkowej; może to być np. kontener lub nadwozie wymienne.
Przykładowo: samochód ciężarowy dostarcza dany kontener do terminalu przeładunkowego, w którym jest on ładowany na statek żeglugi śródlądowej, który będzie płynąć do portu morskiego; w tym ostatnim porcie kontener będzie ładowany na frachtowiec kontenerowy.
12. Transport multimodalny Jest to przewóz ładunków znajdujących się w jednej jednostce ładunkowej takiej jak np. kontener czy nadwozie wymienne; odbywa się bez przeładunku znajdujących się w nim towarów, mimo zmieniających się w trakcie tego transportu gałęzi transportu na trasie przewozu – od nadawcy do odbiorcy. Towar, który rozpoczął podróż w danym kontenerze, w tym samym musi dotrzeć do odbiorcy.
Może to być każdy rodzaj transportu (drogowy, lotniczy , samochodowy, kolejowy, morski). Istnieje możliwość przeładowania towaru do innej jednostki transportowej.
13. Transport kombinowany Transport ładunków, który wykorzystuje więcej niż jedną gałąź transportu (kolejowa, żegluga śródlądowa, żegluga morska). Na całej trasie przejazdu wykorzystuje się w nim tylko jedną jednostkę ładunkową.
14. Transport przenośnikowy Transport umożliwiający z reguły przemieszczanie towarów w liniach piętrowych lub poziomych, z użyciem specjalnych spirali. Transport pionowy wymaga, aby w magazynie znalazło się dodatkowe wyposażenie automatyczne (dźwignie, windy). Jest to środek transportu bliskiego.
Rodzaje przenośników:
- taśmowe, stałe, przejezdne (samo jezdne),
- członowe (na odpowiednich członach połączonych cięgnem), płytowe,
- kubełkowe,
- podwieszone (ładunek zawieszony na zawieszkach), niosące (jednotorowe).
15. Transport dźwigowy Jest to transport, w którym wykorzystuje się urządzenia dźwigowe – dźwignice. Należą one do grupy maszyn dźwigowo-transportowych; ich zadanie polega na przemieszczaniu dużych ładunków na małe odległości, w ruchu przerywanym; może się to odbywać zarówno w sposób pionowy, jak również poziomy.
16. Transport wózkowy Jest to transport o zasięgu ograniczonym i ruchu przerywanym. Duża różnorodność wózków transportowych sprawia, że są one usystematyzowane według różnych kryteriów wynikających z ich cech konstrukcyjnych lub użytkowych. Często występują w magazynach.
- środki transportu lądowego – pojazdy, pojazdy szynowe, pojazdy samochodowe, pojazdy jednośladowe (motocykle, rowery),
- środki transportu wodnego, śródlądowego, morskiego,
- środki transportu lotniczego,
- środki transportu specjalnego – poduszkowiec, amfibia.
2. Środki transportu bliskiego Środki transportu bliskiego są to środki transportu o ograniczonym zasięgu (konstrukcją, obszarem pracy, terenem przedsiębiorstwa), nazywane inaczej środkami transportu wewnątrzzakładowego.
Należą do nich dźwignice, wózki, przenośniki i specjalne – stanowią połączenie konstrukcji innych rodzajów i mają specjalne przeznaczenie – np. wywrotnice wagonowe, obrotnice kolejowe, przesuwnice pojazdów kolejowych, wozy bramowe, zapadnie, ambulifty, układnice magazynowe, schody ruchome, podesty samojezdne, windy.
3. Transport kolejowy Jest to gałąź transportu lądowego, której działanie polega na przemieszczaniu ludzi oraz ładunków za pomocą odpowiednich środków transportu kolejowego – lokomotywy oraz wagony.
Charakterystyka: Kolej, ze względu na dużą ładowność, pozwala przewozić ładunki o dużej masie na znaczne odległości. Koszty przewozu maleją wraz ze wzrostem odległości. Dodatkowo mogą one być przeładowywane do innych środków transportu (np. na statki, samochody).
4. Transport liniowy Jest to system połączeń wahadłowych między oddziałami firmy kurierskiej a jej sortownią centralną (lub sortowniami).
Dzięki takiemu rozwiązaniu paczka nadana w dowolnym miejscu w kraju już następnego dnia znajduje się u kuriera, który będzie ją doręczał odbiorcy.
5. Transport morski Polega na dostawie towarów przez wody morskie w celach zarobkowych. Odbywa się za pomocą wyspecjalizowanych statków – drobnicowców, masowców lub kontenerowców.
Charakterystyka: duża ładowność. Dodatkowo ich przewóz jest stosunkowo tani, choć odbywa się na znaczne odległości. Jednak, ze względu na osiąganie przez ten rodzaj transportu niewielkiej prędkości, czas przewozu jest długi. Brak ograniczeń co do rodzaju transportowanego towaru.
6. Transport lotniczy Polega na przemieszczaniu pasażerów oraz ładunków z punktu A do punktu B za pomocą wszelkiego typu maszyn latających (powietrznych), czyli różnego typu samolotów. Jest jednym z najszybciej rozwijających się środków transportu.
Transport ten dzielimy na dwa rodzaje: lotnictwo cywilne i lotnictwo wojskowe.
7. Transport wodny śródlądowy Jest to transport towarów lub pasażerów odbywający się na statkach żeglugi śródlądowej; w całości lub w części realizowany jest po żeglownych, śródlądowych drogach wodnych.
8. Transport kołowo-drogowy Jedna z gałęzi transportu, w której ładunki i pasażerowie przemieszczają się po drogach lądowych przy pomocy kołowych środków transportu. Środki transportu to samochody dostawcze, samochody ciężarowe, ciągniki.
9. Transport specjalny To transport ładunków specjalistycznych.
Należą do nich ładunki: niebezpieczne, ciężkie, ponadgabarytowe, maszyny budowlane i rolnicze.
10. Transport mieszany Transportem mieszanym nazywa się taki rodzaj transportu, który odbywa się więcej niż jedną z gałęzi transportu, np. drogową czy kolejową. Dotyczy on w szczególności przewozu towaru na dłuższych trasach, często międzynarodowych, a nawet międzykontynentalnych.
Transport kombinowany, bimodalny, intermodalny oraz multimodalny.
11. Transport intermodalny Przewóz ładunków odbywający się z wykorzystaniem dwóch lub więcej rodzajów transportu. Najważniejszą kwestią w tym transporcie jest przewóz towaru bez jego przeładunku – na całej trasie, z wykorzystaniem jednej jednostki ładunkowej; może to być np. kontener lub nadwozie wymienne.
Przykładowo: samochód ciężarowy dostarcza dany kontener do terminalu przeładunkowego, w którym jest on ładowany na statek żeglugi śródlądowej, który będzie płynąć do portu morskiego; w tym ostatnim porcie kontener będzie ładowany na frachtowiec kontenerowy.
12. Transport multimodalny Jest to przewóz ładunków znajdujących się w jednej jednostce ładunkowej takiej jak np. kontener czy nadwozie wymienne; odbywa się bez przeładunku znajdujących się w nim towarów, mimo zmieniających się w trakcie tego transportu gałęzi transportu na trasie przewozu – od nadawcy do odbiorcy. Towar, który rozpoczął podróż w danym kontenerze, w tym samym musi dotrzeć do odbiorcy.
Może to być każdy rodzaj transportu (drogowy, lotniczy , samochodowy, kolejowy, morski). Istnieje możliwość przeładowania towaru do innej jednostki transportowej.
13. Transport kombinowany Transport ładunków, który wykorzystuje więcej niż jedną gałąź transportu (kolejowa, żegluga śródlądowa, żegluga morska). Na całej trasie przejazdu wykorzystuje się w nim tylko jedną jednostkę ładunkową.
14. Transport przenośnikowy Transport umożliwiający z reguły przemieszczanie towarów w liniach piętrowych lub poziomych, z użyciem specjalnych spirali. Transport pionowy wymaga, aby w magazynie znalazło się dodatkowe wyposażenie automatyczne (dźwignie, windy). Jest to środek transportu bliskiego.
Rodzaje przenośników:
- taśmowe, stałe, przejezdne (samo jezdne),
- członowe (na odpowiednich członach połączonych cięgnem), płytowe,
- kubełkowe,
- podwieszone (ładunek zawieszony na zawieszkach), niosące (jednotorowe).
15. Transport dźwigowy Jest to transport, w którym wykorzystuje się urządzenia dźwigowe – dźwignice. Należą one do grupy maszyn dźwigowo-transportowych; ich zadanie polega na przemieszczaniu dużych ładunków na małe odległości, w ruchu przerywanym; może się to odbywać zarówno w sposób pionowy, jak również poziomy.
16. Transport wózkowy Jest to transport o zasięgu ograniczonym i ruchu przerywanym. Duża różnorodność wózków transportowych sprawia, że są one usystematyzowane według różnych kryteriów wynikających z ich cech konstrukcyjnych lub użytkowych. Często występują w magazynach.
Ilustracja interaktywna przedstawia podział środków transportu ze względu na rodzaj obsługiwanych tranzakcji. Na ilustracji znajduje się szesnaście punktów interaktywnych. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z opisem i nagraniem dźwiękowym tożsamym z tekstem.
Środki transportu dalekiego. Należą do nich:
środki transportu lądowego — pojazdy, pojazdy szynowe, pojazdy samochodowe, pojazdy jednośladowe (motocykle, rowery),
środki transportu wodnego, śródlądowego, morskiego,
środki transportu lotniczego,
środki transportu specjalnego — poduszkowiec, amfibia.
Środki transportu bliskiego. Środki transportu bliskiego są to środki transportu o ograniczonym zasięgu (konstrukcją, obszarem pracy, terenem przedsiębiorstwa), nazywane inaczej środkami transportu wewnątrzzakładowego.
Należą do nich dźwignice, wózki, przenośniki i specjalne — stanowią połączenie konstrukcji innych rodzajów i mają specjalne przeznaczenie — np. wywrotnice wagonowe, obrotnice kolejowe, przesuwnice pojazdów kolejowych, wozy bramowe, zapadnie, ambulifty, układnice magazynowe, schody ruchome, podesty samojezdne, windy.Transport kolejowy. Jest to gałąź transportu lądowego, której działanie polega na przemieszczaniu ludzi oraz ładunków za pomocą odpowiednich środków transportu kolejowego – lokomotywy oraz wagony.
Charakterystyka: Kolej, ze względu na dużą ładowność, pozwala przewozić ładunki o dużej masie na znaczne odległości. Koszty przewozu maleją wraz ze wzrostem odległości. Dodatkowo mogą one być przeładowywane do innych środków transportu (np. na statki, samochody).Transport liniowy. Jest to system połączeń wahadłowych między oddziałami firmy kurierskiej a jej sortownią centralną (lub sortowniami). Dzięki takiemu rozwiązaniu paczka nadana w dowolnym miejscu w kraju już następnego dnia znajduje się u kuriera, który będzie ją doręczał odbiorcy.
Transport morski. Polega na dostawie towarów przez wody morskie w celach zarobkowych. Odbywa się za pomocą wyspecjalizowanych statków – drobnicowców, masowców lub kontenerowców.
Charakterystyka: duża ładowność. Dodatkowo ich przewóz jest stosunkowo tani, choć odbywa się na znaczne odległości. Jednak, ze względu na osiąganie przez ten rodzaj transportu niewielkiej prędkości, czas przewozu jest długi. Brak ograniczeń co do rodzaju transportowanego towaru.Transport lotniczy. Polega na przemieszczaniu pasażerów oraz ładunków z punktu A do punktu B za pomocą wszelkiego typu maszyn latających (powietrznych), czyli różnego typu samolotów. Jest jednym z najszybciej rozwijających się środków transportu. Transport ten dzielimy na dwa rodzaje: lotnictwo cywilne i lotnictwo wojskowe.
Transport wodny śródlądowy. Jest to transport towarów lub pasażerów odbywający się na statkach żeglugi śródlądowej; w całości lub w części realizowany jest po żeglownych, śródlądowych drogach wodnych.
Transport kołowo‑drogowy. Jedna z gałęzi transportu, w której ładunki i pasażerowie przemieszczają się po drogach lądowych przy pomocy kołowych środków transportu. Środki transportu to samochody dostawcze, samochody ciężarowe, ciągniki.
Transport specjalny. To transport ładunków specjalistycznych. Należą do nich ładunki: niebezpieczne, ciężkie, ponadgabarytowe, maszyny budowlane i rolnicze.
Transport mieszany. Transportem mieszanym nazywa się taki rodzaj transportu, który odbywa się więcej niż jedną z gałęzi transportu, np. drogową czy kolejową. Dotyczy on w szczególności przewozu towaru na dłuższych trasach, często międzynarodowych, a nawet międzykontynentalnych. Transport mieszany dodatkowo dzieli się na kombinowany, intermodalny oraz multimodalny.
Transport intermodalny. Przewóz ładunków odbywający się z wykorzystaniem dwóch lub więcej rodzajów transportu. Najważniejszą kwestią w tym transporcie jest przewóz towaru bez jego przeładunku — na całej trasie, z wykorzystaniem jednej jednostki ładunkowej; może to być np. kontener lub nadwozie wymienne.
Przykładowo: samochód ciężarowy dostarcza dany kontener do terminalu przeładunkowego, w którym jest on ładowany na statek żeglugi śródlądowej, który będzie płynąć do portu morskiego; w tym ostatnim porcie kontener będzie ładowany na frachtowiec kontenerowy.Transport multimodalny. Jest to przewóz ładunków znajdujących się w jednej jednostce ładunkowej takiej jak np. kontener czy nadwozie wymienne; odbywa się bez przeładunku znajdujących się w nim towarów, mimo zmieniających się w trakcie tego transportu gałęzi transportu na trasie przewozu — od nadawcy do odbiorcy. Towar, który rozpoczął podróż w danym kontenerze, w tym samym musi dotrzeć do odbiorcy. Może to być każdy rodzaj transportu (drogowy, lotniczy , samochodowy, kolejowy, morski). Istnieje możliwość przeładowania towaru do innej jednostki transportowej.
Transport kombinowany. Transport ładunków, który wykorzystuje więcej niż jedną gałąź transportu (kolejowa, żegluga śródlądowa, żegluga morska). Na całej trasie przejazdu wykorzystuje się w nim tylko jedną jednostkę ładunkową.
Transport przenośnikowy. Transport umożliwiający z reguły przemieszczanie towarów w liniach piętrowych lub poziomych, z użyciem specjalnych spirali. Transport pionowy wymaga, aby w magazynie znalazło się dodatkowe wyposażenie automatyczne (dźwignie, windy). Jest to środek transportu bliskiego.
Rodzaje przenośników:taśmowe, stałe, przejezdne (samo jezdne),
członowe (na odpowiednich członach połączonych cięgnem), płytowe,
kubełkowe,
podwieszone (ładunek zawieszony na zawieszkach), niosące (jednotorowe).
Transport dźwigowy. Jest to transport, w którym wykorzystuje się urządzenia dźwigowe — dźwignice. Należą one do grupy maszyn dźwigowo‑transportowych; ich zadanie polega na przemieszczaniu dużych ładunków na małe odległości, w ruchu przerywanym; może się to odbywać zarówno w sposób pionowy, jak również poziomy.
Transport wózkowy. Jest to transport o zasięgu ograniczonym i ruchu przerywanym. Duża różnorodność wózków transportowych sprawia, że są one usystematyzowane według różnych kryteriów wynikających z ich cech konstrukcyjnych lub użytkowych. Często występują w magazynach.
2. Transport wielogałęziowy Ma co najmniej dwa różne środki transportu, które pochodzą z różnych gałęzi.
3. Transport łamany Jego istotą jest to, iż korzysta się z co najmniej dwóch środków transportu, lecz tylko i wyłącznie w jednej gałęzi transportu. Na przykład – jeśli rozpoczynamy przewóz busem (transport drogowy), to kolejne odcinki przewozu także należy wykonywać transportem drogowym, a więc choćby ciągnikiem siodłowym.
2. Transport wielogałęziowy Ma co najmniej dwa różne środki transportu, które pochodzą z różnych gałęzi.
3. Transport łamany Jego istotą jest to, iż korzysta się z co najmniej dwóch środków transportu, lecz tylko i wyłącznie w jednej gałęzi transportu. Na przykład – jeśli rozpoczynamy przewóz busem (transport drogowy), to kolejne odcinki przewozu także należy wykonywać transportem drogowym, a więc choćby ciągnikiem siodłowym.
Ilustracja interaktywna przedstawia podział środków transportu ze względu na ciągłość przebiegu procesu transportowego. Na ilustracji znajdują się trzy punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z opisem i nagraniem dźwiękowym tożsamym z tekstem.
Transport bezpośredni. W tym transporcie towar jest przewożony z punktu początkowego pod adres docelowy bez zmiany środka transportu. W przeciwieństwie do innych form transportu — nie ma tu przeładunku i składowania towarów.
Transport wielogałęziowy. Ma co najmniej dwa różne środki transportu, które pochodzą z różnych gałęzi.
Transport łamany. Jego istotą jest to, iż korzysta się z co najmniej dwóch środków transportu, lecz tylko i wyłącznie w jednej gałęzi transportu. Na przykład — jeśli rozpoczynamy przewóz samochodem dostawczym (transport drogowy), to kolejne odcinki przewozu także należy wykonywać transportem drogowym, a więc choćby ciągnikiem siodłowym z naczepą.
Transport ten może być zlecony jako transport drogowo-samochodowy, kolejowy, morski, żeglugi śródlądowej, lotniczy lub rurociągowy.
2. Transport regularny Jest to publiczny (powszechnie dostępny) przewóz osób oraz ich bagażu wyznaczonymi trasami, w konkretnych odstępach czasu; zasady tego przewozu określono w Ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym i w Ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601, z późn. zm.).
Transport ten może być zlecony jako transport drogowo-samochodowy, kolejowy, morski, żeglugi śródlądowej, lotniczy lub rurociągowy.
2. Transport regularny Jest to publiczny (powszechnie dostępny) przewóz osób oraz ich bagażu wyznaczonymi trasami, w konkretnych odstępach czasu; zasady tego przewozu określono w Ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym i w Ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601, z późn. zm.).
Ilustracja interaktywna przedstawia podział środków transportu ze względu na sposób organizacji przewozów. Na ilustracji znajdują się dwa punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z opisem i nagraniem dźwiękowym tożsamym z tekstem. Transport nieregularny nie jest oparty na stałych planach i może zmieniać się w zależności od potrzeb lub okoliczności. Przykładem może być transport medyczny, czy też transport przesyłek ekspresowych, który dostosowuje się do bieżących zapotrzebowań.
Transport nieregularny. Jest to transport realizowany stosownie do umowy zawartej pomiędzy przewoźnikiem a klientem, który zgłosił potrzebę zrealizowania usługi transportowej. Istnieje możliwość negocjacji cen oraz warunków takiego przewozu. Transport ten może być zlecony jako transport drogowo‑samochodowy, kolejowy, morski, żeglugi śródlądowej, lotniczy lub rurociągowy. Transport nieregularny nie jest oparty na stałych planach i może zmieniać się w zależności od potrzeb lub okoliczności. Przykładem może być transport medyczny, czy też transport przesyłek ekspresowych, który dostosowuje się do bieżących zapotrzebowań.
Transport regularny. Jest to publiczny (powszechnie dostępny) przewóz osób oraz ich bagażu wyznaczonymi trasami, w konkretnych odstępach czasu; zasady tego przewozu określono w Ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym i w Ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. == Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601, z późn. zm.).
Wykorzystywane pojazdy: motocykl, skuter, rower, łódź, samolot, samochód służbowy, samochód prywatny, szybowiec.
2. Transport państwowy Transport dostępny wszystkim osobom, którzy dokonają stosownej opłaty za przewóz (taryfowa lub umowna), a także wyrażą zgodę na stosowanie prawnych i/lub regulaminowych norm przewozowych.
3. Transport współdzielony To system transportu, w którym podróżni współdzielą pojazd albo jednocześnie jako grupa, albo przez pewien czas jako wynajem osobisty; dzielą się przy tym kosztami podróży, tworząc w tej sposób hybrydę między korzystaniem z pojazdów prywatnych a transportem zbiorowym.
Wykorzystywane pojazdy: motocykl, skuter, rower, łódź, samolot, samochód służbowy, samochód prywatny, szybowiec.
2. Transport państwowy Transport dostępny wszystkim osobom, którzy dokonają stosownej opłaty za przewóz (taryfowa lub umowna), a także wyrażą zgodę na stosowanie prawnych i/lub regulaminowych norm przewozowych.
3. Transport współdzielony To system transportu, w którym podróżni współdzielą pojazd albo jednocześnie jako grupa, albo przez pewien czas jako wynajem osobisty; dzielą się przy tym kosztami podróży, tworząc w tej sposób hybrydę między korzystaniem z pojazdów prywatnych a transportem zbiorowym.
Ilustracja interaktywna przedstawia podział środków transportu ze względu na formę własności przewoźnika. Na ilustracji znajdują się trzy punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z opisem i nagraniem dźwiękowym tożsamym z tekstem.
Transport prywatny. To osobiste lub indywidualne korzystanie z transportu niedostępnego dla ogółu społeczeństwa, w którym — teoretycznie — użytkownik może swobodnie decydować o czasie i trasie przejazdu. Wykorzystywane pojazdy: motocykl, skuter, rower, łódź, samolot, samochód służbowy, samochód prywatny, szybowiec.
Transport państwowy. Transport dostępny wszystkim osobom, którzy dokonają stosownej opłaty za przewóz (taryfowa lub umowna), a także wyrażą zgodę na stosowanie prawnych i/lub regulaminowych norm przewozowych.
Transport współdzielony. To system transportu, w którym podróżni współdzielą pojazd albo jednocześnie jako grupa, albo przez pewien czas jako wynajem osobisty; dzielą się przy tym kosztami podróży, tworząc w tej sposób hybrydę między korzystaniem z pojazdów prywatnych a transportem zbiorowym.
2. Transport powietrzny Transport, w którym środkiem transportu są statki powietrzne (samoloty, śmigłowce). Jest to najnowocześniejsza, dynamicznie rozwijającą się gałąź transportu. Do środków transportu powietrznego należą: samoloty małe, wąskokadłubowe, szerokokadłubowe.
Charakterystyka: Polega na przewożeniu pasażerów oraz ładunków towarowych z jednego punktu do drugiego.
3. Transport wodny Jest gałęzią transportu w państwach, w których istnieją odpowiednie warunki hydrauliczne oraz wystarczająca ilość dróg wodnych. W szczególności jest to przewóz osób oraz ładunków drogami wodnymi.
Charakterystyka: niskie koszty, daleki zasięg.
4. Transport kołowo-drogowy Jedna z gałęzi transportu, w której ładunki i pasażerowie przemieszczają się po drogach lądowych przy pomocy kołowych środków transportu. Środki transportu to samochody dostawcze, samochody ciężarowe, ciągniki.
5. Transport kolejowy Jest to gałąź transportu lądowego, której działanie polega na przemieszczaniu ludzi oraz ładunków za pomocą odpowiednich środków transportu kolejowego – lokomotywy oraz wagony.
Charakterystyka: Kolej, ze względu na dużą ładowność, pozwala przewozić ładunki o dużej masie na znaczne odległości. Koszty przewozu maleją wraz ze wzrostem odległości. Dodatkowo mogą one być przeładowywane do innych środków transportu (np. na statki, samochody).
6. Transport rurociągowy Jest to transport wykonywany przy użyciu rurociągów, niskim kosztem i niezależnie od pogody. Do przesyłanych towarów należą ciecze, skroplone gazy, woda, jak również niektóre towary sypkie, np. pył węglowy. Do wad tego transportu należy ograniczona dostępność specjalistycznej infrastruktury, której budowa niesie ze sobą duże koszty oraz degradację środowiska pod względem krajobrazu.
7. Transport lotniczy Polega na przemieszczaniu pasażerów oraz ładunków z punktu A do punktu B za pomocą wszelkiego typu maszyn latających (powietrznych), czyli różnego typu samolotów. Jest jednym z najszybciej rozwijających się środków transportu.
Transport ten dzielimy na dwa rodzaje: lotnictwo cywilne i lotnictwo wojskowe.
8. Transport wodny śródlądowy Jest to transport towarów lub pasażerów odbywający się na statkach żeglugi śródlądowej; w całości lub w części realizowany jest po żeglownych, śródlądowych drogach wodnych.
9. Transport morski Polega na dostawie towarów przez wody morskie w celach zarobkowych. Odbywa się za pomocą wyspecjalizowanych statków – drobnicowców, masowców lub kontenerowców.
Charakterystyka: duża ładowność. Dodatkowo ich przewóz jest stosunkowo tani, choć odbywa się na znaczne odległości. Jednak, ze względu na osiąganie przez ten rodzaj transportu niewielkiej prędkości, czas przewozu jest długi. Brak ograniczeń co do rodzaju transportowanego towaru.
2. Transport powietrzny Transport, w którym środkiem transportu są statki powietrzne (samoloty, śmigłowce). Jest to najnowocześniejsza, dynamicznie rozwijającą się gałąź transportu. Do środków transportu powietrznego należą: samoloty małe, wąskokadłubowe, szerokokadłubowe.
Charakterystyka: Polega na przewożeniu pasażerów oraz ładunków towarowych z jednego punktu do drugiego.
3. Transport wodny Jest gałęzią transportu w państwach, w których istnieją odpowiednie warunki hydrauliczne oraz wystarczająca ilość dróg wodnych. W szczególności jest to przewóz osób oraz ładunków drogami wodnymi.
Charakterystyka: niskie koszty, daleki zasięg.
4. Transport kołowo-drogowy Jedna z gałęzi transportu, w której ładunki i pasażerowie przemieszczają się po drogach lądowych przy pomocy kołowych środków transportu. Środki transportu to samochody dostawcze, samochody ciężarowe, ciągniki.
5. Transport kolejowy Jest to gałąź transportu lądowego, której działanie polega na przemieszczaniu ludzi oraz ładunków za pomocą odpowiednich środków transportu kolejowego – lokomotywy oraz wagony.
Charakterystyka: Kolej, ze względu na dużą ładowność, pozwala przewozić ładunki o dużej masie na znaczne odległości. Koszty przewozu maleją wraz ze wzrostem odległości. Dodatkowo mogą one być przeładowywane do innych środków transportu (np. na statki, samochody).
6. Transport rurociągowy Jest to transport wykonywany przy użyciu rurociągów, niskim kosztem i niezależnie od pogody. Do przesyłanych towarów należą ciecze, skroplone gazy, woda, jak również niektóre towary sypkie, np. pył węglowy. Do wad tego transportu należy ograniczona dostępność specjalistycznej infrastruktury, której budowa niesie ze sobą duże koszty oraz degradację środowiska pod względem krajobrazu.
7. Transport lotniczy Polega na przemieszczaniu pasażerów oraz ładunków z punktu A do punktu B za pomocą wszelkiego typu maszyn latających (powietrznych), czyli różnego typu samolotów. Jest jednym z najszybciej rozwijających się środków transportu.
Transport ten dzielimy na dwa rodzaje: lotnictwo cywilne i lotnictwo wojskowe.
8. Transport wodny śródlądowy Jest to transport towarów lub pasażerów odbywający się na statkach żeglugi śródlądowej; w całości lub w części realizowany jest po żeglownych, śródlądowych drogach wodnych.
9. Transport morski Polega na dostawie towarów przez wody morskie w celach zarobkowych. Odbywa się za pomocą wyspecjalizowanych statków – drobnicowców, masowców lub kontenerowców.
Charakterystyka: duża ładowność. Dodatkowo ich przewóz jest stosunkowo tani, choć odbywa się na znaczne odległości. Jednak, ze względu na osiąganie przez ten rodzaj transportu niewielkiej prędkości, czas przewozu jest długi. Brak ograniczeń co do rodzaju transportowanego towaru.
Ilustracja interaktywna przedstawia podział systemów transportowych na systemy transportu osobowego i towarowego. Na ilustracji znajduje się dziewięć punktów interaktywnych. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z opisem i nagraniem dźwiękowym tożsamym z tekstem.
Transport lądowy. Przewóz osób lub towaru odbywający się jedynie drogą lądową, na dowolną odległość. Może być realizowany jako transport kolejowy (szynowy), drogowy (samochodowy) oraz specjalny (rurociągowy). Jego wadą jest ograniczona ładowność w stosunku do np. transportu morskiego.
Transport powietrzny. Transport, w którym środkiem transportu są statki powietrzne (samoloty, śmigłowce). Jest to najnowocześniejsza, dynamicznie rozwijającą się gałąź transportu. Do środków transportu powietrznego należą: samoloty małe, wąskokadłubowe, szerokokadłubowe. Charakterystyka: Polega na przewożeniu pasażerów oraz ładunków towarowych z jednego punktu do drugiego.
Transport wodny. Jest gałęzią transportu w państwach, w których istnieją odpowiednie warunki hydrauliczne oraz wystarczająca ilość dróg wodnych. W szczególności jest to przewóz osób oraz ładunków drogami wodnymi. Charakterystyka: niskie koszty, daleki zasięg.
Transport kołowo‑drogowy. Jedna z gałęzi transportu, w której ładunki i pasażerowie przemieszczają się po drogach lądowych przy pomocy kołowych środków transportu. Środki transportu to samochody dostawcze, samochody ciężarowe, ciągniki.
Transport kolejowy. Jest to gałąź transportu lądowego, której działanie polega na przemieszczaniu ludzi oraz ładunków za pomocą odpowiednich środków transportu kolejowego — lokomotywy oraz wagony. Charakterystyka: Kolej, ze względu na dużą ładowność, pozwala przewozić ładunki o dużej masie na znaczne odległości. Koszty przewozu maleją wraz ze wzrostem odległości. Dodatkowo mogą one być przeładowywane do innych środków transportu (np. na statki, samochody).
Transport rurociągowy. Jest to transport wykonywany przy użyciu rurociągów, niskim kosztem i niezależnie od pogody. Do przesyłanych towarów należą ciecze, skroplone gazy, woda, jak również niektóre towary sypkie, np. pył węglowy. Do wad tego transportu należy ograniczona dostępność specjalistycznej infrastruktury, której budowa niesie ze sobą duże koszty oraz degradację środowiska pod względem krajobrazu.
Transport lotniczy. Polega na przemieszczaniu pasażerów oraz ładunków z punktu A do punktu B za pomocą wszelkiego typu maszyn latających (powietrznych), czyli różnego typu samolotów. Jest jednym z najszybciej rozwijających się środków transportu. Transport ten dzielimy na dwa rodzaje: lotnictwo cywilne i lotnictwo wojskowe.
Transport wodny śródlądowy. Jest to transport towarów lub pasażerów odbywający się na statkach żeglugi śródlądowej; w całości lub w części realizowany jest po żeglownych, śródlądowych drogach wodnych.
Transport morski. Polega na dostawie towarów przez wody morskie w celach zarobkowych. Odbywa się za pomocą wyspecjalizowanych statków – drobnicowców, masowców lub kontenerowców. Charakterystyka: duża ładowność. Dodatkowo ich przewóz jest stosunkowo tani, choć odbywa się na znaczne odległości. Jednak, ze względu na osiąganie przez ten rodzaj transportu niewielkiej prędkości, czas przewozu jest długi. Brak ograniczeń co do rodzaju transportowanego towaru.
W gospodarce transport spełnia 3 funkcje:
2. Funkcja produkcyjna Zaspokojenie potrzeb produkcyjnych przez świadczenie usług transportowych dla gospodarki.
3. Funkcja integracyjna Integruje społeczeństwo umożliwiając jego przemieszczanie.
2. Funkcja produkcyjna Zaspokojenie potrzeb produkcyjnych przez świadczenie usług transportowych dla gospodarki.
3. Funkcja integracyjna Integruje społeczeństwo umożliwiając jego przemieszczanie.
Ilustracja interaktywna przedstawia trzy funkcje transportu w gospodarce. Na ilustracji znajdują się trzy punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z opisem i nagraniem dźwiękowym tożsamym z tekstem.
Funkcja konsumpcyjna. Zaspokojenie potrzeb przewozowych.
Funkcja produkcyjna. Zaspokojenie potrzeb produkcyjnych przez świadczenie usług transportowych dla gospodarki.
Funkcja integracyjna. Integruje społeczeństwo umożliwiając jego przemieszczanie.
Wyróżniamy następujące gałęzie transportu:
Charakterystyka: duża ładowność. Dodatkowo ich przewóz jest stosunkowo tani, choć odbywa się na znaczne odległości. Jednak, ze względu na osiąganie przez ten rodzaj transportu niewielkiej prędkości, czas przewozu jest długi. Brak ograniczeń co do rodzaju transportowanego towaru.
2. Transport śródlądowy Jest to transport towarów lub pasażerów odbywający się na statkach żeglugi śródlądowej; w całości lub w części realizowany jest po żeglownych, śródlądowych drogach wodnych.
3. Transport kolejowy Jest to gałąź transportu lądowego, której działanie polega na przemieszczaniu ludzi oraz ładunków za pomocą odpowiednich środków transportu kolejowego – lokomotywy oraz wagony.
Charakterystyka: Kolej, ze względu na dużą ładowność, pozwala przewozić ładunki o dużej masie na znaczne odległości. Koszty przewozu maleją wraz ze wzrostem odległości. Dodatkowo mogą one być przeładowywane do innych środków transportu (np. na statki, samochody).
4. Transport drogowy Jedna z gałęzi transportu, w której ładunki i pasażerowie przemieszczają się po drogach lądowych przy pomocy kołowych środków transportu. Środki transportu to samochody dostawcze, samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe.
5. Transport lotniczy Polega na przemieszczaniu pasażerów oraz ładunków z punktu początkowego A do punktu docelowego B za pomocą wszelkiego typu maszyn latających (powietrznych), czyli różnego typu samolotów. Jest jednym z najszybciej rozwijających się środków transportu.
Transport ten dzielimy na dwa rodzaje: lotnictwo cywilne i lotnictwo wojskowe.
6. Transport rurociągowy Jest to transport wykonywany przy użyciu rurociągów, niskim kosztem i niezależnie od pogody. Do przesyłanych towarów należą ciecze, skroplone gazy, woda, jak również niektóre towary sypkie, np. pył węglowy. Do wad tego transportu należy ograniczona dostępność specjalistycznej infrastruktury, której budowa niesie ze sobą duże koszty oraz degradację środowiska pod względem krajobrazu.
Charakterystyka: duża ładowność. Dodatkowo ich przewóz jest stosunkowo tani, choć odbywa się na znaczne odległości. Jednak, ze względu na osiąganie przez ten rodzaj transportu niewielkiej prędkości, czas przewozu jest długi. Brak ograniczeń co do rodzaju transportowanego towaru.
2. Transport śródlądowy Jest to transport towarów lub pasażerów odbywający się na statkach żeglugi śródlądowej; w całości lub w części realizowany jest po żeglownych, śródlądowych drogach wodnych.
3. Transport kolejowy Jest to gałąź transportu lądowego, której działanie polega na przemieszczaniu ludzi oraz ładunków za pomocą odpowiednich środków transportu kolejowego – lokomotywy oraz wagony.
Charakterystyka: Kolej, ze względu na dużą ładowność, pozwala przewozić ładunki o dużej masie na znaczne odległości. Koszty przewozu maleją wraz ze wzrostem odległości. Dodatkowo mogą one być przeładowywane do innych środków transportu (np. na statki, samochody).
4. Transport drogowy Jedna z gałęzi transportu, w której ładunki i pasażerowie przemieszczają się po drogach lądowych przy pomocy kołowych środków transportu. Środki transportu to samochody dostawcze, samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe.
5. Transport lotniczy Polega na przemieszczaniu pasażerów oraz ładunków z punktu początkowego A do punktu docelowego B za pomocą wszelkiego typu maszyn latających (powietrznych), czyli różnego typu samolotów. Jest jednym z najszybciej rozwijających się środków transportu.
Transport ten dzielimy na dwa rodzaje: lotnictwo cywilne i lotnictwo wojskowe.
6. Transport rurociągowy Jest to transport wykonywany przy użyciu rurociągów, niskim kosztem i niezależnie od pogody. Do przesyłanych towarów należą ciecze, skroplone gazy, woda, jak również niektóre towary sypkie, np. pył węglowy. Do wad tego transportu należy ograniczona dostępność specjalistycznej infrastruktury, której budowa niesie ze sobą duże koszty oraz degradację środowiska pod względem krajobrazu.
Ilustracja interaktywna przedstawia gałęzie transportu. Na ilustracji znajduje się sześć punktów interaktywnych. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z opisem i nagraniem dźwiękowym tożsamym z tekstem.
Transport morski Polega na dostawie towarów przez wody morskie w celach zarobkowych. Odbywa się za pomocą wyspecjalizowanych statków — drobnicowców, masowców lub kontenerowców. Charakterystyka: duża ładowność. Dodatkowo ich przewóz jest stosunkowo tani, choć odbywa się na znaczne odległości. Jednak, ze względu na osiąganie przez ten rodzaj transportu niewielkiej prędkości, czas przewozu jest długi. Brak ograniczeń co do rodzaju transportowanego towaru.
Transport śródlądowy. Jest to transport towarów lub pasażerów odbywający się na statkach żeglugi śródlądowej; w całości lub w części realizowany jest po żeglownych, śródlądowych drogach wodnych.
Transport kolejowy. Jest to gałąź transportu lądowego, której działanie polega na przemieszczaniu ludzi oraz ładunków za pomocą odpowiednich środków transportu kolejowego — lokomotywy oraz wagony. Charakterystyka: Kolej, ze względu na dużą ładowność, pozwala przewozić ładunki o dużej masie na znaczne odległości. Koszty przewozu maleją wraz ze wzrostem odległości. Dodatkowo mogą one być przeładowywane do innych środków transportu (np. na statki, samochody).
Transport drogowy. Jedna z gałęzi transportu, w której ładunki i pasażerowie przemieszczają się po drogach lądowych przy pomocy kołowych środków transportu. Środki transportu to samochody dostawcze, samochody ciężarowe, ciągniki.
Transport lotniczy. Polega na przemieszczaniu pasażerów oraz ładunków z punktu A do punktu B za pomocą wszelkiego typu maszyn latających (powietrznych), czyli różnego typu samolotów. Jest jednym z najszybciej rozwijających się środków transportu. Transport ten dzielimy na dwa rodzaje: lotnictwo cywilne i lotnictwo wojskowe.
Transport rurociągowy. Jest to transport wykonywany przy użyciu rurociągów, niskim kosztem i niezależnie od pogody. Do przesyłanych towarów należą ciecze, skroplone gazy, woda, jak również niektóre towary sypkie, np. pył węglowy. Do wad tego transportu należy ograniczona dostępność specjalistycznej infrastruktury, której budowa niesie ze sobą duże koszty oraz degradację środowiska pod względem krajobrazu.
Środki transportu klasyfikowane są:
zgodnie z klasyfikacją pionową,
zgodnie z klasyfikacją poziomą,
ze względu na ciągłość procesu,
ze względów organizacyjno‑formalnych,
ze względu na stosowane środki transportu,
ze względu na zasięg geograficzny.
Zgodnie z klasyfikacją pionową — wyodrębnia się podsystemy transportowe ze względu na zróżnicowanie środka transportowego.
Zgodnie z klasyfikacją poziomą — wyodrębnia się rodzaje transportu ze względu na kryteria charakteryzujące rodzaje prowadzonej działalności transportowej.
2. Transport prywatny To osobiste lub indywidualne korzystanie z transportu niedostępnego dla ogółu społeczeństwa, w którym – teoretycznie – użytkownik może swobodnie decydować o czasie i trasie przejazdu.
Wykorzystywane pojazdy: motocykl, skuter, rower, łódź, samolot, samochód służbowy, samochód prywatny, szybowiec.
3. Transport krajowy Jest to planowo przygotowany i przeprowadzony na trasach krajowych przewóz wszelkiego rodzaju ładunków; odbywa się odpowiednio dobranym środkiem transportu takim jak np. samochód transportowy, pociąg, samolot, czy statek żeglugi śródlądowej.
4. Transport międzynarodowy To usługa przewozowa odbywająca się pomiędzy różnymi krajami, w wyniku której następuje przemieszczenie osób, towarów lub energii.
Pełni funkcje gospodarcze, polityczne, społeczne oraz produkcyjne.
2. Transport prywatny To osobiste lub indywidualne korzystanie z transportu niedostępnego dla ogółu społeczeństwa, w którym – teoretycznie – użytkownik może swobodnie decydować o czasie i trasie przejazdu.
Wykorzystywane pojazdy: motocykl, skuter, rower, łódź, samolot, samochód służbowy, samochód prywatny, szybowiec.
3. Transport krajowy Jest to planowo przygotowany i przeprowadzony na trasach krajowych przewóz wszelkiego rodzaju ładunków; odbywa się odpowiednio dobranym środkiem transportu takim jak np. samochód transportowy, pociąg, samolot, czy statek żeglugi śródlądowej.
4. Transport międzynarodowy To usługa przewozowa odbywająca się pomiędzy różnymi krajami, w wyniku której następuje przemieszczenie osób, towarów lub energii.
Pełni funkcje gospodarcze, polityczne, społeczne oraz produkcyjne.
Ilustracja interaktywna przedstawia klasyfikację poziomą rodzajów transportu. Na ilustracji znajdują się cztery punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z opisem i nagraniem dźwiękowym tożsamym z tekstem.
Klasyfikacja pozioma dzieli rodzaje transportu według trzech kategorii: przedmiotu przewozu, formy własności i terytorium gospodarczego. Według formy własności transport dzieli się na państwowy i prywatny, natomiast według terytorium gospodarczego dzieli się na krajowy i międzynarodowy.
Transport państwowy. Transport dostępny wszystkim osobom, którzy dokonają stosownej opłaty za przewóz (taryfowa lub umowna), a także wyrażą zgodę na stosowanie prawnych i/lub regulaminowych norm przewozowych.
Transport prywatny. To osobiste lub indywidualne korzystanie z transportu niedostępnego dla ogółu społeczeństwa, w którym – teoretycznie – użytkownik może swobodnie decydować o czasie i trasie przejazdu. Wykorzystywane pojazdy: motocykl, skuter, rower, łódź, samolot, samochód służbowy, samochód prywatny, szybowiec.
Transport krajowy. Jest to planowo przygotowany i przeprowadzony na trasach krajowych przewóz wszelkiego rodzaju ładunków; odbywa się odpowiednio dobranym środkiem transportu takim jak np. samochód transportowy, pociąg, samolot, czy statek żeglugi śródlądowej.
Transport międzynarodow.y To usługa przewozowa odbywająca się pomiędzy różnymi krajami, w wyniku której następuje przemieszczenie osób, towarów lub energii. Pełni funkcje gospodarcze, polityczne, społeczne oraz produkcyjne.
Ze względu na ciągłość przebiegu procesu transportowego — transport dzielimy na:
2. Transport wielogałęziowy Przewóz co najmniej dwoma różnymi środkami transportu pochodzącego z różnych gałęzi.
3. Transport łamany Przewóz towarów przez co najmniej dwa różne środki transportowe pochodzące z tej samej gałęzi transportu.
2. Transport wielogałęziowy Przewóz co najmniej dwoma różnymi środkami transportu pochodzącego z różnych gałęzi.
3. Transport łamany Przewóz towarów przez co najmniej dwa różne środki transportowe pochodzące z tej samej gałęzi transportu.
Ilustracja interaktywna przedstawia podział środków transportu ze względu na ciągłość przebiegu procesu transportowego. Na ilustracji znajdują się trzy punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z opisem i nagraniem dźwiękowym tożsamym z tekstem.
Transport bezpośredni. Przewóz z punktu początkowego do docelowego bez zmiany środka transportu.
Transport wielogałęziowy. Przewóz co najmniej dwoma różnymi środkami transportu pochodzącego z różnych gałęzi.
Transport łamany. Przewóz towarów przez co najmniej dwa różne środki transportowe pochodzące z tej samej gałęzi transportu.
Ze względu na zasięg geograficzny — transport dzielimy na:
2. Transport daleki Transport wykorzystujący drogi kołowe, kolejowe, wodne i lotnicze, a także transport rurociągami.
2. Transport daleki Transport wykorzystujący drogi kołowe, kolejowe, wodne i lotnicze, a także transport rurociągami.
Ilustracja interaktywna przedstawia podział transportu ze względu na zasięg geograficzny. Na ilustracji znajdują się dwa punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się podpis elementu wraz z opisem i nagraniem dźwiękowym tożsamym z tekstem.
Transport bliski. Transport wewnętrzny np. wewnątrz zakładowy, plac budowy.
Transport daleki. Transport wykorzystujący drogi kołowe, kolejowe, wodne i lotnicze, a także transport rurociągami.

Ilustracja przedstawia klasyfikację środków transportu drogowego.
Środki transportu drogowego dzielą się na pojazdy samochodowe oraz pojazdy bezsilnikowe. Pojazdy samochodowe dzielą się na pojazdy do przewozu pasażerów, pojazdy do przewozu ładunków, pojazdy specjalne oraz ciągniki samochodowe. Pojazdy samochodowe do przewozu pasażerów dzielą sie na samochody osobowe oraz autobusy. Pojazdy samochodowe do przewozu ładunków dzielą sie na uniwersalne oraz specjalizowane. Pojazdy bezsilnikowe dzielą się na przyczepy oraz naczepy.
Powiązane ćwiczenia
- Ćwiczenie 5. - Podział środków transportuWstaw tekst na ilustracjęĆwiczenie 5. - Podział środków transportu
ReAwP41xjX3VG2 Grafika do ćwiczenia.Grafika do ćwiczenia.Grafika do ćwiczeniaŹródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.R9oP0t0bTQlqz2 Przyporządkuj środki transportu do odpowiednich grup ze względu na rodzaj obsługiwanych transakcji.Przyporządkuj środki transportu do odpowiednich grup ze względu na rodzaj obsługiwanych transakcji.