Rm8D5F6Kekw6J
Kolorowa ilustracja przedstawia baśniową scenerię. U dołu ilustracji widzimy otwartą książkę pokrytą trawą. Na prawej stronie książki stoi dziewczynka ubrana w białą sukienkę, trzymająca w ręku sznur czerwonych balonów, które unoszą się na wietrze. Z lewej strony książki wyrasta różowe drzewo liściaste, z którego wiatr porywa liście. Na drugim planie widoczne jest pochmurne niebo, przez które przebija się słoneczny blask

Podsumowanie wiadomości o bajkach

Bajka
Źródło: domena publiczna.
Twoje cele
  • zgromadzisz wiadomości na temat bajek,

  • zapoznasz się z przykładami bajek,

  • zagrasz w grę edukacyjną,

  • zredagujesz bajkę.

Kiedy ktoś nam powie, że „opowiadamy bajki”, to będzie oznaczało, że posądza nas o zmyślanie, mówienie nieprawdy lub ubarwianie rzeczywistości. Gdy usłyszymy, że „to wszystko można między bajki włożyć”, to będzie oznaczało, że coś jest nieprawdopodobne i nie mogło mieć miejsca w realnym świecie. Jednak wbrew naszym językowym przyzwyczajeniom, bajki zawierają wiele życiowych prawd. Można się z nich nauczyć właściwego postępowania i mądrości. Już od czasów antycznych, kiedy to żył i tworzył pierwszy bajkopisarz Ezop, aż do dziś bajki bawią i kształtują dobre obyczaje.

Więcej informacji o bajkach znajdziesz w lekcji Co wiesz o bajkach?PQqUPXzCtCo wiesz o bajkach?

Już wiesz

Przypomnij sobie, a następnie przedstaw treść wybranej przez ciebie bajki.

R1bZfftdYqyJJ
(Uzupełnij).
R1dK3qfrgUjrG
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1KLwWV1iRNQe
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdanie. Bajka to 1. zwierzęta, 2. bogowie, 3. zabawne zakończenie, 4. krótka, 5. rośliny, 6. postacie fantastyczne, 7. moralne pouczenie, 8. długa powiastka, pisana wierszem lub prozą, której bohaterami są 1. zwierzęta, 2. bogowie, 3. zabawne zakończenie, 4. krótka, 5. rośliny, 6. postacie fantastyczne, 7. moralne pouczenie, 8. długa, ludzie, rzadziej 1. zwierzęta, 2. bogowie, 3. zabawne zakończenie, 4. krótka, 5. rośliny, 6. postacie fantastyczne, 7. moralne pouczenie, 8. długa lub przedmioty, zawierające 1. zwierzęta, 2. bogowie, 3. zabawne zakończenie, 4. krótka, 5. rośliny, 6. postacie fantastyczne, 7. moralne pouczenie, 8. długa.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R14vsOwxl0dZI
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do związków frazeologicznych z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1CE4SpNGH2I5
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu komórek zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1FtzyLAe4ByE
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RkUJ8SXrscXen
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zapoznaj się z bajką Jeana de La Fontaine’ajeanJeana de La Fontaine’a oraz Ignacego Krasickiego, a następnie wykonaj ćwiczenia.

jean
Jean de La Fontaine Lwica i Niedźwiedzica

Goniąc za zwierzem przez pustyń obszary,
Strzelec porwał z lwiej pieczarypieczarapieczary
Jejmości Lwicy najmilsze dzieciątko,
Lwiątko.
Powraca matka, nie znajduje syna,
srogimsrogisrogim żalem przejęta,
Straszliwie ryczeć zaczyna.
PierzchająpierzchaćPierzchajątrwodzetrwogatrwodze zwierzęta,
Kto żyw, ukrywa się w norze,
Choć noc zapadła, nikt zasnąć nie może,
Bo lament Lwicy zbolałej,
Wstrząsa bórbórbór cały.
Aż wreszcie Niedźwiedzica rzecze do sąsiadki:
«Powiedz mi, wszak cielątek i jagniąt niemało
Przez twe ząbki na tamten świat powędrowało:
Czyliż one nie miały ni ojca ni matki?
— Miały. — Jednak sąsiadom nie suszyły głowy,
Osierocone owce i stroskane krowy;
W skrytości serc płakały nad stratą dzieciątek.
Czemuż ty jedna masz czynić wyjątek?
Milcz, jak one milczały; oto moja rada.
— Co, ja mam milczeć po utracie syna!
Któż mi go wróci? ach, biada mi, biada!
Nieszczęsna moja godzina!
Co mnie obchodzą czyjeś tam rozpacze,
Gdy ja boleję i płaczę!»

Człowiecze! gnębią ciebie twe własne cierpienia:
Czemuż na krzywdy bliźnichbliźnibliźnich masz serce z kamienia?

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Jean de La Fontaine, Lwica i Niedźwiedzica, [w:] tegoż, Bajki podług La Fontaine’a, Warszawa 1876, s. 670–671.
Ignacy Krasicki Komar i mucha

Mamy latać, latajmy nie górniegórniegórnie, nie nisko.
Komar muchy tonącej mając widowisko,
Że nie wyżej leciała, nad nią się użalił:
Gdy to mówił, wpadł w świecę, i w ogniu się spalił.

unikatowy_nr_id_wpisu_02 Źródło: Ignacy Krasicki, Komar i mucha, [w:] tegoż, Dzieła Krasickiego dziesięć tomów w jednym, Paryż 1830, s. 5.
RrSso38GnaDcT
Ćwiczenie 7
Uzupełnij tabelę poniższymi informacjami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rd32bJTVKXpoa
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RXZ5Le7keMp40
Ćwiczenie 9
Jaki morał płynie z bajki Lwica i niedźwiedzica? Możliwe odpowiedzi: 1. Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe., 2. Kto pod kim dołki kopie, ten sam w nie wpada., 3. Kto późno przychodzi, ten sam sobie szkodzi., 4. Apetyt rośnie w miarę jedzenia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rt9ANhPFyvigc
Ćwiczenie 10
Jaki morał płynie z bajki Komar i mucha? Możliwe odpowiedzi: 1. We wszystkim zachowaj umiar., 2. Umiejętność życia jest największą sztuką., 3. Dobre słowo leczy smutek., 4. Mierz siły na zamiary.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Przeczytaj poniższy fragment rozważań Hansa Christiana Andersena na temat istoty bajki, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Hans Christian Andersen O tobie mówi bajka

Mędrcy starożytni chytrze obmyślili, w jaki sposób można by ludziom mówić prawdę prosto w oczy, nie robiąc z tego w sposób grubiański. Pokazywali im dziwne lustro, w którym ukazywały się różnego rodzaju zwierzęta i dziwne przedmioty. Był to widok zarówno ciekawy, jak budujący. Nazwali to „bajką”. I niezależnie od tego, czy zwierzęta zachowywały się głupio, czy też mądrze, ludzie musieli, patrząc na nie, myśleć przy tym: „To o tobie mówi bajka”. W ten sposób nikt się nie mógł obrazić.

unikatowy_nr_id_wpisu_03 Źródło: Hans Christian Andersen, O tobie mówi bajka, [w:] tegoż, Baśnie, tłum. Bogusława Sochańska, Poznań 2006.
Ćwiczenie 11

Przeczytaj poniższy fragment rozważań Hansa Christiana Andersena na temat istoty bajki, a następnie wyjaśnij, jaką funkcję pełnią bajki.

RMP0HWZoNmNxR
(Uzupełnij).
RMuMJAomz9ED4
Ćwiczenie 12
Jakie wady piętnuje Jean de La Fontaine w bajcie Lwica i niedźwiedzica? Możliwe odpowiedzi: 1. egoizm, 2. kłótliwość, 3. zarozumiałość, 4. brak empatii, 5. porywczość, 6. chciwość, 7. cynizm
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RdBnyWoANvWFG
Ćwiczenie 13
Jakie wady piętnuje Ignacy Krasicki w bajce Komar i mucha? Możliwe odpowiedzi: 1. nierozważność, 2. Nieprawidłowa odpowiedź B, 3. Nieprawidłowa odpowiedź C, 4. nieumiarkowanie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14

Uzasadnij, że Lwica i niedźwiedzica Jean de La Fontaine jest bajką. Podaj 3 argumenty.

R1TgpepqHRtS9
(Uzupełnij).

Gra interaktywna

Informacja dla osób korzystających z czytnika ekranu NVDA - po aplikacji można poruszać się przy użyciu klawiszy Tab i Shift + Tab, aby przejść przez poszczególne przyciski oraz strzałkami aby przejść przez poszczególne odpowiedzi każdego z pytań quizu.

RgR9EKrrEUJv51
GRA EDUKACYJNA sprawdzająca wiedzę o bajkach
Gra edukacyjna sprawdzająca wiedzę o bajkach
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Ułóż własne pytanie quizowe wraz z jedną prawdziwą i trzema fałszywymi odpowiedziami.

R1ZAQmbUPu1cE
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Na podstawie pytań z gry stwórz definicję bajki.

RyFamK8Pep3gr
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Zredaguj bajkę, w której pojawią się postaci zwierzęce oraz morał.

Rr7R2E2JDkdCz
(Uzupełnij).

Słownik

bliźni
bliźni

o drugim człowieku

bór
bór

duży, gęsty, stary las iglasty

górnie
górnie

wysoko

pieczara
pieczara

głębokie wydrążenie w skale, z wylotem na zewnątrz

pierzchać
pierzchać

uciec w popłochu

srogi
srogi

odznaczający się dużym stopniem natężenia

trwoga
trwoga

silny strach

Notatki ucznia

R83t2mKrGYgx9
(Uzupełnij).

Bibliografia

Andersen H.Ch., (2006), Baśnie, Poznań: Media Rodzina.

Fontaine J., (1876), Bajki podług La Fontaine’a, Warszawa: Jan Noskowski.

Krasicki I., (1830), Dzieła Krasickiego dziesięć tomów w jednym, Paryż: U Barbezata.

Sławiński J. (red)., (1988), Słownik terminów literackich, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.