R1KhA1RAFnWn1
Kolorowa fotografia przedstawia wzniesienie porosłe zieloną trawą, na szczycie którego widoczny jest pomnik, na którym znajduje się biały orzeł wykuty z marmuru. Wokół kopca rosną krzewy i drzewa, a u jego podnóża stoi ławka.

Podsumowanie wiadomości o legendach i podaniach

Kopiec Wandy
Źródło: Mach240390, licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • rozróżnisz cechy gatunkowe legendy i podania;

  • wskażesz postaci fantastyczne;

  • stworzysz fikcyjną legendę i podanie.

Każdy naród przechowuje własne legendy i podania, które przekazywane są z pokolenia na pokolenie, tym samym tworząc tradycję danej społeczności. Opowieści te przechowują pamięć o wydarzeniach historycznych, jak również zawierają życiowe mądrości i uczą nas, dlaczego warto wybierać dobro, a nie zło. Czytając legendy i podania, żyjemy w poczuciu wspólnoty z naszymi przodkami, poznajemy ich zwyczaje, sposób myślenia oraz wrażliwość. Obok opisu rzeczywistych dziejów, zawierają one również zmyślone historie, które za pomocą elementów fantastycznych przekazują wiele uniwersalnych prawd na temat człowieka i świata.

Więcej informacji o legendzie znajdziesz w lekcji: Z polskich opowieściPMsZsfqy2Z polskich opowieści.

Już wiesz

Przypomnij sobie treść poznanych legend i podań. Przedstaw treść jednej z nich.

R13CZmJiFIhM7
(Uzupełnij).
Ciekawostka

Słowo „legenda” pochodzi od łacińskiego słowa legere i oznacza „coś, co należy przeczytać”.

Pierwsza legenda została spisana przez Galla Anonima i opowiadała o Popielu.

R1BkDHLCzKRc2
Ćwiczenie 1
Zaznacz zielonym kolorem legendy, a czerwonym podania. Wars i Sawa Złota kaczka Stopka królowej Jadwigi O Lechu, Czechu i Rusie O świętym Franciszku z Asyżu O Popielu O koziołkach z ratuszowej wieży O śpiących rycerzach O pierścieniu świętej Kingi
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RKPI6puNXBcH5
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na zdecydowaniu, czy podane tytuły są legendami czy podaniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RpRkaDgcfSjGx
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu komórek zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
ReMqnEWh6auFg
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zapoznaj się z podaniem pod tytułem „O Wandzie, co nie chciała Niemca”, a następnie wykonaj ćwiczenia. 

Magdalena Grądzka Legendy polskie

Po śmierci księcia Kraka wielka żałoba zapanowała w jego grodziegródgrodzie – Krakowie. Poddani opłakiwali śmierć mądrego i sprawiedliwego władcy. Z trwogątrwogatrwogą spoglądali w przyszłość, gdyż Krak nie zostawił po sobie męskiego potomka, tylko córkę – Wandę. Jej to właśnie miał przypaść tron książęcy.

Czy młodziutka księżniczka podoła ciężkim obowiązkom władcy, czy da sobie radę? Niepotrzebnie jednak martwiła się starszyznastarszyznastarszyzna i cały lud. Już pierwsze dni jej rządów rozwiały przedwczesne obawy. Wanda szybko zdobyła miłość luduludludu, a wieści o jej urodzie i mądrości rozeszły się szeroko, na wszystkie strony świata.

Dotarły też na zachód, nad Łabę, gdzie panował książę Rydygier. Młody Niemiec szukał sobie żony, toteż z wielkim zainteresowaniem wysłuchiwał wiadomości o pięknej córce Kraka. Postanowił za wszelką cenę zdobyć jej rękę.

Wysłał więc do Krakowa zbrojnezbrojnyzbrojne poselstwoposelstwoposelstwo, bogate dary. Rycerze niemieccy mieli prosić Wandę w imieniu Rydygiera o rękę. Gdyby nie zechciała zostać jego żoną, mieli wymusić na niej zgodę groźbą.

Długą drogę przebyli posłowie, zanim dotarli do Krakowa. Dziwili się, że za tyloma lasami, rzekami i górami kryje się tak piękne i bogate miasto. Zdumienie ich było jednak jeszcze większe, kiedy następnego dnia ujrzeli Wandę.

Nie kłamały słowa opowieści docierających aż nad Łabę. Dziewczyna była młoda i piękna jak słoneczny, wiosenny poranek.

Najstarszy z posłów wystąpił do przodu, skłonił się nisko i przemówił:

– Piękna Wando! – Przybyliśmy tutaj w imieniu dzielnego księcia Rydygiera, który zakochał się w tobie, słysząc o twej urodzie i mądrości. Książe przysyła ci bogate dary i prosi, byś została jego żoną.

To mówiąc złożył u stóp księżniczki wielką szkatułę pełną klejnotów i kosztowności.

Wanda popatrzyła na dary, lecz nie ucieszyła się nimi, uśmiech zniknął z jej twarzy.

Podniosła głowę, spojrzała na posłów i powiedziała:

– Podziękujcie swemu panu. Nie mogę jednak przyjąć jego podarków, tak jak nie mogę zostać jego żoną. Moje miejsce jest tu, na tej ziemi, którą kocham, wśród mego ludu, który także miłuję. Nie mogłabym ich opuścić i żyć na obczyźnieobczyznaobczyźnie.

Pobledli niemieccy rycerze słysząc te słowa i gniew pojawił się na ich brodatych obliczachobliczeobliczach. Krótko naradzali się między sobą, po czym znowu głos zabrał najstarszy:

ZuchwałazuchwałyZuchwała jest twoja mowa, księżniczko! Wiedz jednak, że mój pan zawsze dostaje to, czego chce. Jeśli odmówisz mu swej ręki, krwią spłynie ziemia, którą tak miłujesz! Zastanów się więc dobrze nad odpowiedzią.

– Są jeszcze inne prawa niż prawo miecza – odrzekła dumnie Wanda i wyszła z komnaty.

Na próżno przerażeni widmem wojny wielmoże usiłowali wpłynąć na zmianę jej zdania. Oświadczyła stanowczo, że za Niemca nie wyjdzie i nigdy nie opuści kraju nad Wisłą. W ciszy swojej komnaty znalazła inny sposób, aby uchronić lud przed wojną.

Gdy ciemna noc zapadła nad Wawelem i całym Krakowem, a sen zmorzyłzmorzyćzmorzył nawet czuwających strażników, Wanda wymknęła się niepostrzeżenie. Biegła prosto nad Wisłę.

Przez chwilę stała na jej stromym brzegu i wpatrywała się w nieprzeniknione ciemności. Potem uniosła ręce i skoczyła w wezbrane wody rzeki.

Rankiem Wisła wyrzuciła na brzeg ciało Wandy. Płakali wszyscy poddani, głęboko wzruszeni jej poświęceniem.

Zawziętość opuściła niemieckich posłów, który odjechali chyłkiemchyłkiemchyłkiem, udając się w powrotną drogę nad Łabę. Kiedy opowiedzieli Rydygierowi o czynie Wandy, zmiękło jego serce. Pożałował swoich gróźb i zrozumiał, że miłości nie można ani zdobyć siłą ani kupić.

Wierny lud, chcąc uczcić pamięć i bohaterstwo swej pani, usypał pod Krakowem wysoki kopiec, który nazwano jej imieniem.

1 Źródło: Magdalena Grądzka, Legendy polskie, Warszawa 2000, s. 32–36.
1
Ćwiczenie 4

Uzasadnij, że opowieść „O Wandzie, co nie chciała Niemca” jest podaniem.

uzupełnij treść
RwLfgTXH2sUTB
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do bohaterów z kolumny lewej ich cech z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R7fQ3kSzZ9Pig
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 7

Na podstawie informacji z poprzedniego ćwiczenia wyjaśnij, dlaczego postaci te są fantastyczne. Wypisz tytuły podań, w których występują.

uzupełnij treść
R1UjNOgOeldFV
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Roo2XoRsRJLuj
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na zdecydowaniu, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1MmHbeUK6tNy
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Gra edukacyjna

Informacja dla osób korzystających z czytnika ekranu NVDA - po aplikacji można poruszać się przy użyciu klawiszy Tab i Shift + Tab, aby przejść przez poszczególne przyciski oraz strzałkami aby przejść przez poszczególne odpowiedzi każdego z pytań quizu.

RgYwA7mHIqTvm1
GRA EDUKACYJNA sprawdzająca wiedzę o legendach i podaniach
Gra edukacyjna sprawdzająca wiedzę o legendach i podaniach
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 1

Zaproponuj własne pytanie do gry dotyczące legendy lub podania wraz z jedną prawdziwą i trzema fałszywymi odpowiedziami.

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Zredaguj plan wydarzeń wybranej przez ciebie legendy lub podania.

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Wymyśl i zapisz poniżej podanie związane z regionem lub miejscowością, w której mieszkasz. Jego bohaterami mogą być postacie historyczne lub fikcyjne, może opowiadać o powstaniu gór lub rzek twojego regionu. Jeśli nieopodal znajdują się ruiny jakiegoś zamczyska, stwórz mrożącą krew w żyłach opowieść. Zadbaj, aby stworzona przez ciebie historia miała cechy podania.

uzupełnij treść
1
Polecenie 4

Poszukaj w źródłach świętego lub świętej związanych z twoim regionem lub miejscowością. Wymyśl i zapisz poniżej legendę, zadbaj, aby bohater był wzorem do naśladowania oraz czynił cuda.

uzupełnij treść

Słownik

chyłkiem
chyłkiem

ukradkiem, niepostrzeżenie

gród
gród

miasto

legenda
legenda

opowiada o wydarzeniach dziejących się w konkretnym regionie lub miejscowości, bohaterami są osoby święte lub świątobliwe, czyniące cuda, które są również wzorem do naśladowania

lud
lud

poddani

obczyzna
obczyzna

obcy kraj

oblicze
oblicze

twarz

podanie
podanie

fikcyjna opowieść silnie związana z miejscowością, regionem lub narodem, wyjaśnia przyczyny powstania tradycji, miejscowości, krain geograficznych, bohaterami są niezwykłe postaci: królowie, królowe, wojownicy, lokalni bohaterzy, czasem postacie fantastyczne takie jak diabły (Boruta) czy czarownicy (Pan Twardowski), które swoim zachowaniem utrwaliły się w wyobraźni danej społeczności

poselstwo
poselstwo

grupa osób wysłanych z oficjalną misją

postacie fantastyczne
postacie fantastyczne

postacie, które nie są spotykane w otaczającej nas rzeczywistości, charakteryzujące się niezwykłymi umiejętnościami (czarowanie, zmniejszanie się) lub cechami (nadnaturalna siła i wytrzymałość)

starszyzna
starszyzna

ludzie stojący na czele grupy osób, organizacji, plemienia

trwoga
trwoga

silny strach

wydarzenia fantastyczne
wydarzenia fantastyczne

wydarzenia, które są wytworem fantazji autora, niespotykane na co dzień np. walka ze smokiem, przeniesienie kopalni soli z Węgier do Polski

zbrojny
zbrojny

uzbrojony

zmorzyć
zmorzyć

zmęczyć

zuchwały
zuchwały

bardzo odważny i skłonny do ryzykowania

Notatki ucznia

RxzAXF6reVowO
(Uzupełnij).

Bibliografia

Grądzka M., (2000), Legendy polskie, Warszawa: Wilga.

Sławiński J. (red.), (1988), Słownik terminów literackich, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.