Podsumowanie wiadomości o przekształceniach izometrycznych na płaszczyźnie
Podsumowanie wiadomości o przekształceniach izometrycznych na płaszczyźnie
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Utrwalenie wiadomości o przekształceniach izometrycznych.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi zastąpić każde z przekształceń izometrycznych odpowiednią liczbą symetrii osiowych o odpowiednich osiach.
Uczeń potrafi rozpoznawać wynik złożenia dwóch przekształceń izometrycznych, posługując się sporządzoną charakterystyką oraz doświadczeniem empirycznym przeprowadzonym za pomocą komputera.
Ćwiczenie umiejętności pracy z tekstem matematycznym.
Ćwiczenie umiejętności pracy w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Praca indywidualna, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Zbiór zadań dla klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego.
4. Przebieg lekcji
Na początku uczniowie zbierają wcześniej zdobyte wiadomości na temat przekształceń izometrycznych w formie następującej tabelki:
Definicja | Punkty stałe | Charakterystyka odcinków XX’ | Ciekawe własności (np. obraz prostej) | Uwagi | |
Symetria osiowa | Nieskończenie wiele – cała prosta | Równoległe do siebie, prostopadłe do prostej, która jest symetralną każdego z nich, dowolnej długości | Jedna symetria osiowa | ||
Symetria środkowa | Jeden | Punkt stały jest środkiem każdego odcinka, dowolnej długości | Złożenie dwóch symetrii osiowych | ||
Translacja | Brak | Równoległe do siebie, tej samem długości | Złożenie dwóch symetrii osiowych | ||
Obrót | Jeden | Dowolnej długości, symetralne przecinają się w środku obrotu | Złożenie dwóch symetrii osiowych | ||
Symetria z poślizgiem | Brak | Różnej długości, najmniejsza to długość wektora, dana prosta przechodzi przez środki | Złożenie trzech symetrii osiowych: dwie osie równoległe i jedna prostopadła do nich | ||
Przekształcenie tożsamościowe | Nieskończenie wiele – cała płaszczyzna | Zawsze to punkt | Złożenie dwóch symetrii osiowych |
Uczniowie wypełniają tabelkę, prócz ostatniej kolumny Uwagi.
Nauczyciel stawia przed uczniami problem: Zbadajmy, jakim przekształceniem będzie złożenie dwóch symetrii osiowych.
Korzystamy z programu CABRI 1. Rozważamy następujące przypadki:
osie równoległe pokrywające się,
osie równoległe rozłączne,
osie przecinające się pod kątem prostym,
osie przecinające się pod dowolnym kątem.
Praca nad każdym z przypadków wygląda następująco: obieramy odpowiednio dwie proste, wykonujemy złożenie, chowamy (na komputerze) wszystkie elementy pozostawiając jedynie punkt X i jego ostateczny obraz w złożeniu X’; tworzymy odcinek XX’; zmieniając położenie punktu X obserwujemy wygląd i własności odcinków XX’; staramy się dopasować „rysopis” odcinków XX’ do wcześniej przygotowanych (przy realizacji przekształceń izometrycznych). W wyniku takiej pracy otrzymujemy następujące hipotezy:
Złożeniem dwóch symetrii osiowych o osiach pokrywających się jest przekształcenie tożsamościowe.
ResIUT3vNqTYS Złożeniem dwóch symetrii osiowych o osiach równoległych rozłącznych jest translacja (wektor przesunięcia jest prostopadły do prostych, dwa razy dłuższy niż odległość między równoległymi prostymi).
RoxlNDjFb0fT7 R1Ged3olVoP3I Złożeniem dwóch symetrii osiowych o osiach przecinających się pod kątem prostym jest symetria środkowa (środek symetrii to wspólny punkt obu prostych).
R1WcDsrxTXDVa RgTr3mYiu7Mq9 RtuyjVdV1N00J Złożeniem dwóch symetrii osiowych o osiach przecinających się jest obrót wokół wspólnego punktu obu prostych o kąt o mierze dwukrotnie większej niż kąt pomiędzy przecinającymi się prostymi.
R1XsMZ1LFdYCg RnF0Gd1uN7Nwa R7bsoOJg3y4Ta
Po tym eksperymencie (wykonanym na komputerze) uczący nadaje postawionym hipotezom sens matematyczny oznajmiając, że są to w matematyce twierdzenia. Ponadto wskazuje (poprzez prezentację komputerową w CABRI 1), że sens twierdzeń można wzmocnić, np. Złożenie dwóch symetrii osiowych o osiach prostopadłych to symetria środkowa i na odwrót: każdą symetrię środkową można zastąpić złożeniem dwóch symetrii osiowych o osiach prostopadłych przechodzących przez środek symetrii środkowej.
Analogiczne twierdzenia zostają sformułowane (dotyczą translacji, obrotu, przekształcenia tożsamościowego). Po tym fragmencie lekcji uczniowie uzupełniają tabelkę w kolumnie Uwagi o informacje dotyczącą rozkładu przekształcenia na złożenie symetrii osiowych – ten wynik jest traktowany jedynie jako rezultat pracy z komputerem, a więc doświadczenia empirycznego.
Ćwiczenie:
Uczniowie wybierają dwa dowolne przekształcenia, przy pomocy komputera (CABRI 1) wykonujemy wskazane złożenie i na podstawie własności odcinków XX’ wskazujemy wynik złożenia. Celem tego ćwiczenia empirycznego jest próba ukazania, że na płaszczyźnie jest dokładnie sześć przekształceń izometrycznych (zgodnych z przyjętym nazewnictwem) oraz wskazania, co to oznacza (każde złożenie jest jednym z tych sześciu przekształceń).
Złożenie obrotu i translacji (wynik: symetria z poślizgiem):
Rbyo3uDRiPByq RzNLCHC1CiWXh R4MLQZHEsrQHs Złożenie symetrii z poślizgiem oraz symetrii osiowej (wynik: obrót):
R1WYtVRtce8OV REjl1owj9pLoJ R1XjsoTQ4r744
5. Bibliografia
Konior J., Repetytorium z CABRI, część II, [w:] „Matematyka i Komputery” nr 11, 2002, s. 5‑8.
Pająk W., Badanie przekształceń geometrycznych, [w:] „Nauczyciele i Matematyka” nr 8, 1993, s. 22‑23.
Pająk W., CABRI i przekształcenia geometryczne na płaszczyźnie, VULCAN, Wrocław 1994.
Pawlak R i H., Rychlewicz A i A., Żylak K., Matematyka krok po kroku. Podręcznik dla klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego, technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, RES POLONA, Łódź 2002.
Pawlak R i H., Rychlewicz A i A, Żylak K., Matematyka krok po kroku. Zbiór zadań dla klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego, technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, RES POLONA, Łódź 2002.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Wykonanie kilku złożeń i zbadanie ich wyniku.
Kilka zadań ze zbioru zadań: strona 181.
7. Czas trwania lekcji
1 godzina lekcyjna
8. Uwagi do scenariusza
brak