Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ćwiczenia

W lekcjach powtórkowych skupimy się na części poświęconej pytaniom. Odnoszą się one do wielu różnych materiałów źródłowych (nie tylko tekstów oraz ilustracji, ale również map, tabel czy wykresów itp.). Przede wszystkim musisz dokładnie zapoznać się z materiałami źródłowymi, ale także zwrócić uwagę na polecenia. Poniżej przybliżamy, jak rozumieć polecenia w zadaniach różnego typu:

R1Tg0YUregL6z
wyjaśnij twoim zadaniem jest zrekonstruowanie związku przyczynowo‑skutkowego, opisanie od początku do końca, o co chodziło i dlaczego;, scharakteryzuj podobnie jak powyżej należy przeanalizować genezę, przebieg oraz konsekwencje danego procesu czy zjawiska, podając uczestników wydarzeń (postacie, organizacje) lub inne istotne elementy;, porównaj czyli zestawianie wydarzeń, zachodzących procesów, danych, itp. zarówno pod kątem występujących różnic, jak i podobieństw;, rozstrzygnij w tym wypadku oczekiwana odpowiedź jest jedna: „tak” lub „nie” (oczywiście wraz z uzasadnieniem), ale bez formułowania własnych ocen;, rozważ tu natomiast trzeba sformułować zarówno argumenty, jak i kontrargumenty, czyli „za” i „przeciw”, wartościując słuszność danego rozumowania;, oceń to polecenie pozwala ci przedstawić swoją własną, subiektywną opinię na temat opisywanych zjawisk i procesów; każda przedstawiona ocena - o ile będzie dobrze uzasadniona - zostanie uznana, dlatego też kluczową rolę odgrywa umiejętność budowania argumentacji;, udowodnij w poleceniu zawarta jest teza, a od osoby wykonującej to polecenie oczekuje się stworzenia krótkiej narracji z podaniem argumentów na rzecz jej prawdziwości;, uzasadnij zadanie podobne jak powyżej, ale w tym przypadku powinno się określić sposób rozumowania, który umożliwia postawienie danej tezy;, wykaż masz wykazać prawdziwość lub nieprawdziwość związków przyczynowo‑skutkowych, odnoszących się do tezy; podaj (wymień, wskaż) - takie polecenia występują w zadaniach półotwartych, w których masz miejsce na odpowiedź; podajesz wtedy pojęcie, nazwę własną (pełną, bez skrótów), imię i nazwisko osoby, itp.

Pamiętajcie, że odpowiedź musi odnosić się do źródła – błędem jest bazowanie wyłącznie na swojej wiedzy i zignorowanie podanego źródła. Chodzi bowiem o to, aby osoba odpowiadająca na pytanie umiejętnie połączyła analizę materiału źródłowego z własną wiedzą. Nie bójcie się korzystać z posiadanych informacji i zawsze odwołujcie się do podanych źródeł. Pamiętajcie również o tym, by wczytywać się w polecenia – czasem wiedza własna nie jest potrzebna, czasem tekst to tylko inspiracja, a innym razem należy połączyć wiedzę z interpretacją tekstu.

Repetytorium – Sprawiedliwość społeczna, nierówności społeczne i konflikt społeczny

Sprawiedliwość społeczna

Sprawiedliwość społecznasprawiedliwość społecznaSprawiedliwość społeczna może być rozumiana na cztery zupełnie odrębne sposoby.

RlTdD2gF45qMU1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Nierówności w społeczeństwie

Nierówności w społeczeństwie są pochodną (odbiciem) sposobu rozumienia sprawiedliwości społecznej. Generalnie można je podzielić na trzy typy: na nierówności społeczne, polityczne oraz ekonomiczne.

Rn7eLm4u8jV0J
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Konflikt społeczny

Istnieją pewne okoliczności, w których konflikty społecznekonflikt społecznykonflikty społeczne będą się ujawniać najłatwiej.

1
Rm28SOIGXvETU1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Im większa spójność i silniejsze więzi grupowe, tym większe zagrożenie konfliktem wewnątrz grupy.

Im większy stopień wyłączenia elementów osobistych z konfliktu, tym bardziej zawzięta i bezlitosna walka.

Konflikty między grupami, które składają się z jednostek wcześniej z sobą powiązanych, są bardzo ostre.

Odwoływanie się do obiektywnych, ale sprzecznych z sobą wartości i korzyści społecznych może motywować poszczególne grupy do walki.

Spór o wspólne interesy, władzę polityczną, zasoby materialne, ale również o same reguły gry, a nawet o historię, odmienną „politykę historyczną” (interpretację historii z punktu widzenia interesu politycznego), może być zarzewiem konfliktu społecznego.

Jako system społeczny zdefiniujemy społeczeństwo, którego struktura funkcjonuje w oparciu o interakcje różnych grup, zróżnicowanie ról i pozycji społecznych oraz istnienie wspólnych norm i wartości.

Rozwiązywanie konfliktów

W warunkach demokratycznych konflikty wewnątrzsystemowe można rozwiązywać poprzez: 
– procedury właściwe demokracji (poszukiwanie poparcia społecznego dla konsensusu poszczególnych stron, interesów czy wartości pozostających dotychczas w konflikcie);
– procedury o charakterze korporacyjnym, w których zazwyczaj biorą udział dwaj główni (przeciwstawni) aktorzy życia społecznego i których celem jest osiągnięcie porozumienia, konsensusu między stronami, a nie szukanie możliwie największego poparcia i zysku dla jednej strony.

Słownik

egalitaryzm
egalitaryzm

pogląd społeczno–polityczny, który zakłada, że wszyscy ludzie z urodzenia równi, a ich potrzeby jednakowe

konflikt społeczny
konflikt społeczny

zjawisko nieuniknione dla wszystkich grup społecznych; wyrasta on na gruncie nagromadzonych sprzecznych emocji, a objawia się wybuchem wrogich i antagonistycznych postaw

merytokracja
merytokracja

system, w którym status społeczny osiągnąć można rzeczywistymi zasługami, a nie czynnikami, które są od jednostki niezależne (np. płeć, urodzenie, wiek)

nierówności społeczne
nierówności społeczne

zjawisko społeczno‑gospodarcze, odnoszące się do występujących rozbieżności w zasobach, władzy, dochodach w danych grupach społecznych; zjawisko to kontrastuje z poczuciem sprawiedliwości

sprawiedliwość społeczna
sprawiedliwość społeczna

oznacza przyznanie człowiekowi tego, co z tytułu jego wkładu pracy lub zasług słusznie mu się należy, lub w ujęciu prawnym przyznanie każdej jednostce należnych jej praw wynikających z zasad demokracji