Podwodny świat ryb
Ryby są najliczniejszą grupą kręgowców. Żyją w rzekach, jeziorach, morzach oraz oceanach, czyli we wszystkich typach zbiorników wodnych – zarówno tych słodkich, jak i słonych. Zajmują w nich odrębne strefy, a także prowadzą różny tryb życia, jednak wszystkie muszą pokonać bariery, jakie stwarza życie w wodzie.

jakie jest środowisko życia ryb;
jak zbudowane są ryby i jakie są ich przystosowania do życia w wodzie;
jak oddychają ryby;
jak rozmnażają się ryby;
jakie jest znaczenie ryb w przyrodzie i dla człowieka.
Omówisz powstanie ryb i ich systematykę.
Dokonasz obserwacji przedstawicieli ryb i przedstawisz ich cechy wspólne oraz opiszesz przystosowania do życia w wodzie.
Określisz ryby jako zwierzęta zmiennocieplne.
Przedstawisz sposób rozmnażania i rozwój ryb.
Wyjaśnisz, w jaki sposób powstał pęcherz pławny.
Wyjaśnisz znaczenie ryb w przyrodzie i dla człowieka.
1. Różnorodność ryb
Ryby, pomimo licznych cech wspólnych, wykazują się pewną różnorodnością w budowie, wynikającą z przystosowania do różnych środowisk wodnych. Mogą się różnić kształtem oraz ubarwieniem. Żyją samotnie albo w grupach, zwanych ławicamiławicami. Niektóre gatunki są roślinożerne, jednak większość jest planktonożerna lub drapieżna, a te ostatnie różnią się też między sobą sposobem polowania.
Różnice między różnymi gatunkami ryb wynikają z ewolucji, czyli procesów zachodzących w przyrodzie na przestrzeni wielu pokoleń, które prowadzą do zmian w budowie ciała i funkcjonowania organizmów. Ewolucja zachodzi, ponieważ organizmy muszą się przystosowywać do stale zmieniających się warunków środowiska, a wykształcenie nowych cech może zwiększyć ich szansę na przetrwanie. Nagromadzenie się zmian w organizmach prowadzi do powstania nowych gatunków.
2. Jak pływają ryby?
Źródłem napędu ryby podczas pływania są mięśnie. Wyginając ciało, ryba wprawia je w ruch falowy, co popycha ją do przodu. Płetwy umożliwiają utrzymanie równowagi w wodzie oraz wyznaczenie kierunku ruchu. Płetwy ogonowa, odbytowa i grzbietowa są nieparzyste, podczas gdy płetwy piersiowe i brzuszne są parzyste. Płetwa ogonowa wprowadza rybę w ruch, wzmacniając napędowe możliwości ogona, płetwy brzuszne pomagają sterować torem ruchu, a pozostałe służą do utrzymania równowagi.
Kliknij rozpocznij
, aby przeprowadzić symulację interaktywną.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P4buhFRyP
Symulator umożliwia sterowanie ruchem ryby. U góry znajduje się przycisk baza wiedzy, po kliknięciu na niego wyświetla się tekst: Źródłem napędu ryby podczas pływania są mięśnie. Wyginając ciało, ryba wprawia je w ruch falowy, co popycha ją do przodu. Płetwy umożliwiają utrzymaniu równowagi w wodzie oraz wyznaczenie kierunku ruchu. Płetwa ogonowa, odbytowa i grzbietowa są nieparzyste, podczas gdy płetwy piersiowe i brzuszne są parzyste. Płetwa ogonowa wprowadza rybę w ruch, wzmacniając napędowe możliwości ogona, płetwy piersiowe pomagają sterować torem ruchu, a pozostałe służą do utrzymania równowagi. Po wyłączeniu tekstu widoczny jest główny ekran symulatora. Po prawej stronie widać rybę, po lewej trzy suwaki. Pierwszy suwak umożliwia zwiększenie prędkości płynięcia ryby, drugi ruch w lewo, a trzeci ruch w prawo. Przy zwiększeniu prędkości ryba szybciej macha ogonem na boki. Przy ruchu w lewo macha w górę i w dół płetwą znajdującą się po prawej stronie ciała. Przy ruchu w prawo macha w górę i w dół płetwą znajdującą się po lewej stronie ciała.
3. Pęcherz pławny
Większość ryb kostnoszkieletowych może zmieniać głębokość zanurzenia, wykorzystując działanie pęcherza pławnegopęcherza pławnego. Jest to organ zbudowany z cienkiej błony, wyglądem przypominający balon. Wypełnia go mieszanina gazów, głównie tlenu, azotu i dwutlenku węgla, które są dostarczane wraz z krwią. Objętość gazów w pęcherzu zmienia się w zależności od tego, czy ryba chce przemieścić się bliżej powierzchni wody, czy zwiększyć zanurzenie.
Pęcherz pławny nie występuje u rekinów i płaszczek oraz niektórych ryb kostnoszkieletowych. Ryby te muszą cały czas pływać, aby utrzymać się na stałej głębokości.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RpHkA1LAzU5aa
Film nawiązujący do treści materiału
Kliknij rozpocznij
, aby przeprowadzić symulację interaktywną.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P4buhFRyP
Symulacja pokazuje, jak stopień wypełnienia pęcherza pławnego wpływa na regulację głębokości. Im mniej gazów znajduje się w pęcherzu pławnym, tym niżej pływa ryba. I odwrotnie: im więcej gazów w pęcherzu, tym wyżej pływa ryba.
4. Hodowla ryb w akwarium
Ryby zasiedlają wszystkie typy środowisk wodnych. Środowiska te różnią się warunkami, np. temperaturą, napowietrzeniem wody, obecnością roślin czy też innych organizmów. Każdy gatunek ryby funkcjonuje najlepiej w określonych warunkach środowiska. Dlatego planując hodowlę akwariową oprócz zapewnienia rybom dostępu do odpowiedniego pokarmu i czystej (filtrowanej lub regularnie wymienianej) wody, należy zwrócić uwagę na: temperaturę wody, jej napowietrzenie oraz źródło światła o odpowiednim natężeniu.
Ryby są organizmami zmiennocieplnymi, co oznacza, że temperatura ich ciała przyjmuje temperaturę otoczenia. Są gatunki, które najlepiej rozwijają się w wodach chłodnych (np. dorsz w temp. 5‑7Indeks górny ooC), a inne w wodach ciepłych (np. danio pręgowany w temp. ok. 25Indeks górny ooC). Podczas prowadzenia hodowli akwariowej należy utrzymywać odpowiednią temperaturę wody, np. za pomocą grzałki.
Ryby oddychają tlenem rozpuszczonym w wodzie, który pobierają do krwi za pomocą skrzeli. Stąd w hodowli należy zadbać o odpowiednie napowietrzenie wody. Do tego celu służy napowietrzacz.
Ryby w większości są jajorodne: zazwyczaj składają ikręikrę w miejscach osłoniętych roślinnością lub kamieniami. W pewnym stopniu chroni to rozwijający się narybek przed zjedzeniem przez drapieżniki. Dlatego rybom akwariowym należy zapewnić schronienie, np. w postaci odpowiednich roślin, kamyków czy domków, aby mogły się rozmnażać. Rośliny wymagają odpowiedniego naświetlenia, aby mogły przeprowadzać fotosyntezę, stąd akwaria doświetla się specjalistycznymi lampami.
Kliknij rozpocznij
, aby przeprowadzić symulację interaktywną.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/b/P4buhFRyP
W symulacji można sprawdzić wpływ czynników środowiskowych na przeżywalność ryb w akwarium. Do czynników tych należą: intensywność naświetlenia, temperatura wody i intensywność napowietrzenia. Intensywność naświetlenia – przy bardzo wysokim naświetleniu i jego braku wszystkie ryby giną. Przy wysokim i niskim ginie niewielka część ryb. Przy średnim wszystkie ryby przeżywają. Temperatura wody – w temperaturze 45°C przeżywają nieliczne ryby. W temperaturze między 15 a 35°C przeżywają wszystkie ryby, natomiast w temperaturze 5°C wszystkie giną. Intensywność napowietrzenia – zarówno przy bardzo wysokim napowietrzeniu, jak i jego braku, giną wszystkie ryby. Przy wysokim oraz niskim napowietrzeniu ginie wiele ryb. Przy średnim napowietrzeniu przeżywają wszystkie ryby.
Słownik
organizm mający ściśle określone wymagania siedliskowe, wykorzystywany jako wskaźnik stanu środowiska naturalnego
proces zachodzący w przyrodzie w ciągu wielu pokoleń, polegający na zmianach budowy organizmów i powstawaniu nowych
komórki jajowe ryby
narząd zmysłowy wrażliwy na ruchy wody, informujący o kierunku i sile jej prądów
skupisko ryb lub zwierząt wodnych w morzach
narząd występujący u większości ryb; ma za zadanie zmniejszanie ciężaru ryby, co pozwala jej na swobodne unoszenie się w wodzie oraz poruszanie w płaszczyźnie pionowej
parzysty narząd oddechowy wielu zwierząt wodnych
dziedzina biologii zajmująca się wyróżnianiem, nazywaniem i klasyfikacją grup organizmów
Zadania
Notatnik
Bibliografia
Angiulli E., Pagliara V., Cioni V. i in., Increase in environmental temperature affects exploratory behaviour, anxiety and social preference in Danio rerio, „Scientific Reports” 2020, 10, 5385, https://www.nature.com/articles/s41598-020-62331-1.
Bała M., Dorsz, artykuł na stronie internetowej Stacji Morskiej imienia Profesora Krzysztofa Skóry Wydziału Oceanografii i Geografii Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego, https://hel.ug.edu.pl/edukacja/o-gatunkach/dorsz/.
Ewolucja organizmów, [w:] Internetowa Encyklopedia PWN, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/ewolucja-organizmow;3899377.html.
Marshall L.E., PBS Teaches Nonesense about Evolution, „Didja Know, The Science of it All”, https://larryemarshall.wordpress.com/2019/08/29/pbs-teaches-nonesense-about-evolution/.
Perry S.F., Wilson R.J.A, Straus C.,Which came first, the lung or the breath?, „Comparative Biochemistry and Physiology Part A: Molecular & Integrative Physiology” 2001, t. 129, nr 1, s. 37‑47, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S109564330100304X.
Plantica.pl, Przewodnik po gatunkach - danio, https://www.plantica.pl/blog/artykul/przewodnik-po-gatunkach-danio.
Reich T.R., How Do Fish Swim Straight?, „Thesprucepets” 2022, https://www.thesprucepets.com/how-fish-balance-swim-oxygen-food-4102521.





