Podział na świat wyobrażony realistyczny i świat wyobrażony fantastyczny

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń wie, czym charakteryzuje się świat wyobrażony realistyczny i świat wyobrażony fantastyczny.

b) Umiejętności

Uczeń wyszukuje w tekście określenia opisujące oba rodzaje świata wyobrażonego.

2. Metoda i forma pracy

praca z tekstem

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik (H. Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat); z podręcznika fragment książki Srebrne krzesło C.S. Lewisa

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel czyta fragment prozy Lewisa zamieszczony w podręczniku.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie wypisują z przeczytanego fragmentu określenia opisujące świat wyobrażony rzeczywisty (prawdopodobny) oraz świat wyobrażony fantastyczny (nieprawdopodobny).

Przykłady:

1) Świat wyobrażony rzeczywisty: Był ponury jesienny dzień i Julia Pole płakała za budynkiem gimnazjum. Julia płakała, ponieważ była jedną z ofiar szkolnego gangu znęcającego się nad słabszymi. [...] I prawie już się wypłakała, gdy nagle zza rogu budynku wyszedł jakiś chłopiec. Pogwizdywał wesoło, ręce trzymał w kieszeniach i omal na nią nie wpadł. [...] Scrubb zauważył, że jeszcze nie przyszła do siebie, i bardzo rozsądnie poczęstował ją gumą do żucia. Po chwili zaczęła widzieć świat w nieco jaśniejszych barwach.

2) Świat wyobrażony fantastyczny: Byłem w takim miejscu, w którym zwierzęta mówią i gdzie są, no... czary i smoki, i... no wiesz, różne rzeczy, o których czyta się w bajkach.[...]

Zamiast tego oślepił ich blask wylewający się przez otwarte drzwi, tak jak światło czerwcowego dnia wlewa się do garażu po otwarciu bramy. Na trawie lśniły diamentowe paciorki krople deszczu[...] zobaczyli gładką murawę, gładszą i świeższą niż najwspanialszy trawnik, jaki Julia w życiu widziała, i błękitne niebo, ipolatujące tu i tamjakieś stworzenia tak jaśniejące i barwne, że mogły być klejnotami lub wielkimi motylami.

Nauczyciel podaje definicję obu światów:

1) Świat wyobrażony rzeczywisty - w utworach literackich jest dziełem wyobraźni autora, wyobrażenia literackie w nim obecne są prawdopodobne, czyli realistyczne (na przykładzie omawianego tekstu – są to np. opisy szkolnego życia Julii).

2) Świat wyobrażony fantastyczny – w utworach literackich jest dziełem wyobraźni autora, wyobrażenia literackie w nim obecne są nieprawdopodobne, czyli fantastyczne (w czytance są to np. opisy świata, który dzieci ujrzały po przekroczeniu magicznych drzwi).

5. Bibliografia

Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat: podręcznik do kształcenia literackiego i językowego dla klasy piątej szkoły podstawowej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999

Lewis C. S., Srebrne krzesło, fragment książki w podręczniku

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Napisz krótkie opowiadanie z elementami świata wyobrażonego realistycznego lub świata wyobrażonego fantastycznego.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

Rk33QWbVl2Xbz

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.30 KB w języku polskim
R3ZGjazCbTKsd

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.00 KB w języku polskim