Podział na świat wyobrażony realistyczny i świat wyobrażony fantastyczny.
Podział na świat wyobrażony realistyczny i świat wyobrażony fantastyczny
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń wie, czym charakteryzuje się świat wyobrażony realistyczny i świat wyobrażony fantastyczny.
b) Umiejętności
Uczeń wyszukuje w tekście określenia opisujące oba rodzaje świata wyobrażonego.
2. Metoda i forma pracy
praca z tekstem
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik (H. Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat); z podręcznika fragment książki Srebrne krzesło C.S. Lewisa
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel czyta fragment prozy Lewisa zamieszczony w podręczniku.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie wypisują z przeczytanego fragmentu określenia opisujące świat wyobrażony rzeczywisty (prawdopodobny) oraz świat wyobrażony fantastyczny (nieprawdopodobny).
Przykłady:
1) Świat wyobrażony rzeczywisty: Był ponury jesienny dzień i Julia Pole płakała za budynkiem gimnazjum. Julia płakała, ponieważ była jedną z ofiar szkolnego gangu znęcającego się nad słabszymi. [...] I prawie już się wypłakała, gdy nagle zza rogu budynku wyszedł jakiś chłopiec. Pogwizdywał wesoło, ręce trzymał w kieszeniach i omal na nią nie wpadł. [...] Scrubb zauważył, że jeszcze nie przyszła do siebie, i bardzo rozsądnie poczęstował ją gumą do żucia. Po chwili zaczęła widzieć świat w nieco jaśniejszych barwach.
2) Świat wyobrażony fantastyczny: Byłem w takim miejscu, w którym zwierzęta mówią i gdzie są, no... czary i smoki, i... no wiesz, różne rzeczy, o których czyta się w bajkach.[...]
Zamiast tego oślepił ich blask wylewający się przez otwarte drzwi, tak jak światło czerwcowego dnia wlewa się do garażu po otwarciu bramy. Na trawie lśniły diamentowe paciorki krople deszczu[...] zobaczyli gładką murawę, gładszą i świeższą niż najwspanialszy trawnik, jaki Julia w życiu widziała, i błękitne niebo, i – polatujące tu i tam – jakieś stworzenia tak jaśniejące i barwne, że mogły być klejnotami lub wielkimi motylami.
Nauczyciel podaje definicję obu światów:
1) Świat wyobrażony rzeczywisty - w utworach literackich jest dziełem wyobraźni autora, wyobrażenia literackie w nim obecne są prawdopodobne, czyli realistyczne (na przykładzie omawianego tekstu – są to np. opisy szkolnego życia Julii).
2) Świat wyobrażony fantastyczny – w utworach literackich jest dziełem wyobraźni autora, wyobrażenia literackie w nim obecne są nieprawdopodobne, czyli fantastyczne (w czytance są to np. opisy świata, który dzieci ujrzały po przekroczeniu magicznych drzwi).
5. Bibliografia
Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat: podręcznik do kształcenia literackiego i językowego dla klasy piątej szkoły podstawowej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999
Lewis C. S., Srebrne krzesło, fragment książki w podręczniku
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Napisz krótkie opowiadanie z elementami świata wyobrażonego realistycznego lub świata wyobrażonego fantastycznego.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak