RBHjOKmdtgyOE
Ilustracja przedstawia niebieskie okna w białej framudze. Na środku jest napis. Podział proporcjonalny teoria i przykłady ćwiczenia.

Podział proporcjonalny - teoria i przykłady, ćwiczenia

Źródło: Pixabay.com, domena publiczna.
R1dMDqo7NzYfd1
Źródło: dostępny w internecie: Wikipedia.org, domena publiczna.

Jednym z najbardziej znanych problemów z historii matematyki jest problem podziału stawki, który prezentuje opisana poniżej gra dwuosobowa.

Polega ona na rozgrywaniu kolejnych partii, przy czym w każdej z nich obaj zawodnicy mają jednakowe szanse zwycięstwa. Ostatecznie zwycięzcą zostanie ten, kto pierwszy wygra 5 partii. Rozgrywki zostały przerwane w momencie gdy gracz A miał na swoim koncie 4 wygrane partie, a gracz B: 3. Jak należy podzielić stawkę, o którą toczyła się gra?

Rozwiązanie tego problemu wiąże się bezpośrednio z podziałem proporcjonalnym danej wielkości, czyli zagadnieniem, którym będziemy się zajmować w tym materiale.

  1. Interaktywna treść merytorycznaInteraktywna treść merytoryczna

  2. Prezentacja multimedialnaPrezentacja multimedialna

  3. Zestaw ćwiczeń interaktywnychZestaw ćwiczeń interaktywnych

  4. SłownikSłownik

Twoje cele
  • Podzielisz daną wielkość w określonym stosunku.

  • Wykorzystasz podział proporcjonalny w zdaniach z kontekstem realistycznym.

1

Jeśli zmieszamy trzy szklanki soku pomarańczowego z dwiema szklankami wody, to otrzymamy napój, w którym trzy części soku przypadają na dwie części wody.

R4LYrEpimrz3W
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Oznacza to, że stosunek ilości soku pomarańczowego do ilości wody w napoju jest równy trzy do dwóch, co zapisujemy w postaci ilorazu: 3:2.

Jeśli deskę długości 20 dm podzielimy na dwie części, z których jedna ma długość 5 dm, a druga 15 dm, to stosunek długości tych części jest równy 5:15.

R1aeIsMBfE6bz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Iloraz 5:15 możemy zapisać też w postaci ułamka zwykłego: 515. Ponieważ 515=13, to stosunek długości otrzymanych części możemy zapisać jako 1:3.

Porównując dwie wielkości, wyrażamy je w tej samej jednostce miary. Wtedy stosunek dwóch wielkości tego samego rodzaju to iloraz miar tych wielkości.

Stosunek dwóch wielkościStosunek dwóch wielkościStosunek dwóch wielkości dodatnich a, b możemy zapisać w postaci a:b lub w postaci ułamka ab.

Podział proporcjonalny to podział danej wielkości na części w podanym stosunku.

Przykład 1

Tasiemkę długości 14 cm należy podzielić na trzy części w stosunku 2:1:4. Obliczymy, jaką długość będzie miała każda z tych części.

Ponieważ 2+1+4=7, więc gdybyśmy podzielili tasiemkę na siedem jednakowych części, to musielibyśmy wziąć dwie z tych części, aby otrzymać pierwszy kawałek tasiemki, jedną z tych części, aby otrzymać drugi kawałek tasiemki i cztery z tych części, aby otrzymać ostatni kawałek.

R16xvxmv2w1ww
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

14 cm:7=2 cm – taką długość będzie miała każda z siedmiu części tasiemki.
2·2 cm=4 cm – taką długość będzie miała pierwsza część tasiemki.
1·2 cm=2 cm – taką długość będzie miała druga część tasiemki.
4·2 cm=8 cm – taką długość będzie miała trzecia część tasiemki.
Pierwsza część tasiemki będzie miała długość 4 cm, druga 2 cm, a trzecia 8 cm.

Przykład 2

Ania i Frania rzucały piłką do kosza. Ania wykonała 20 rzutów i trafiła 8 razy. Frania wykonała 15 rzutów i trafiła do kosza 7 razy. Która z dziewcząt rzucała celniej?

Obliczymy stosunek liczby trafień do liczby wszystkich rzutów dla każdej z dziewcząt.

Ania: 820.
Frania: 715.
Porównujemy otrzymane liczby.

820=25=615
615<715

Celniej rzucała Frania.

Przykład 3

W pewnym stopie złota z miedzią stosunek masy czystego złota do masy całego stopu wynosił 3:8.

Stop miał masę 56 g. Obliczymy, ile miedzi było w tym stopie.

Stosunek masy złota do masy całego stopu jest równy 3:8. Oznacza to, że w stopie są 3 części złota i jest 8-3=5 części miedzi.

58·56=35

W tym stopie jest 35 g miedzi.

Poznane sposoby obliczeń wykorzystamy teraz do rozważenia zagadnienia związanego z podziałem stawki.

Przykład 4

Marek, Mariusz i Marcin brali udział w zespołowej Grze o wszystko, w której wygrali 8000 .

Marek odpowiedział na 6 pytań, Mariusz na 4 pytania, a Marcin na 10 pytań. Jak powinni podzielić wygraną?

Razem chłopcy odpowiedzieli na 6+4+10=20 pytań.

Dzielimy wygraną na 20 równych części.

8000 :20=400 

Aby podział był sprawiedliwy, każdy powinien dostać tyle z wyznaczonych części, na ile pytań odpowiedział.

Marek: 6·400 =2400 

Mariusz: 4·400 =1600 

Marcin: 10·400 =4000 

Marek powinien otrzymać 2400 , Mariusz 1600 , a Marcin 4000 .

Pan Tadeusz opisując swoją nową działkę podał jej pole powierzchni i kwotę, jaką za nią zapłacił. Dla każdej z tych wielkości określił inną miarę – odpowiednio metr kwadratowy i złoty. O takich wielkościach mówimy, że są to wielkości różnego rodzaju. Dla takich wielkości możemy również obliczać stosunek miar.

Przykład 5

Samochód pani Renaty zużył 12 l paliwa na pokonanie 150 km. Samochód pani Beaty zużył 15 l paliwa na pokonanie 200 km. Obliczymy, który z tych samochodów zużył więcej paliwa na pokonanie 1 km.

Aby określić, który z samochodów zużył więcej paliwa na pokonanie 1 km, wystarczy porównać stosunki: 1215015200.

12150=0,08 lkm

15200=0,075 lkm

Zatem:

12150>15200

Mniej paliwa na pokonanie kilometra potrzebuje samochód pani Beaty.

Notatnik

Rq6hu86hXzFeR
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
2

Prezentacja multimedialna

Polecenie 1

Zapoznaj się z prezentacją, w której zaprezentowane są przykłady zadań związanych z podziałem proporcjonalnym.

Spróbuj najpierw samodzielnie rozwiązać podane tam przykłady i dopiero porównaj z rozwiązaniami.

R1L0FvBJajvy3
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
R10Z0XrxJ2pjt
Film nawiązujący do treści materiału
Transkrypcjaazurewhite
RxxjdYDqZupUo
RZ4Vwy0QMV8wr
Ilustracja interaktywna
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
R1eXC118SpdaD
RJy2eWezEAZgU
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
RcBxxTMzcpXZn
R1KnLWviifJ9T
Ilustracja interaktywna
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
RlHTZLlqrmTUb
R16l2d6FCJ77a
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
R1dr8BJaTi42u
Film nawiązujący do treści materiału
Transkrypcjaazurewhite
R1DAxyYFcLlrE
R1SEydDxZxO2h
Ilustracja interaktywna
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
RoeeXol1jNYOi
REwKHLQgo0pT6
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
RK4ffsSygNNmA
Film nawiązujący do treści materiału
Transkrypcjaazurewhite
RKZhrCCyIsiaw
R1cKQYXJPtNXD
Ilustracja interaktywna
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
R1K9s1hXl22jI
RGhwk5pElQZl7
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
R1cbKsbjj4ixQ
R8qUToCn5jORj
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
RUdkwi0ux4G9X
R2oRjg6qrKze4
Ilustracja interaktywna
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
RBxu1Mmgizndw
RviAjLam3FbGk
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
Głośność lektora
Głośność muzyki

Slajd pierwszy:

Lektor czyta: W prezentacji rozważymy kilka typowych problemów związanych z podziałem proporcjonalnym. Podział proporcjonalny to pewien rodzaj sprawiedliwego podziału. W zastosowaniach praktycznych można odnieść go do sytuacji, w której pewien zasób ma być podzielony pomiędzy kilka osób na równe części lub podzielony według ustalonych kryteriów. Jednym z najbardziej znanych zagadnień dotyczących podziału proporcjonalnego jest problem sprawiedliwego podziału ciasta. Jeśli ciasto z wieloma dodatkami zostanie pokrojone na równe kawałki, to różne osoby otrzymają różne ilości dodatków. Niektóre z tych osób mogą więc uznać, że podział ciasta nie był sprawiedliwy. Z podziałem proporcjonalnym bezpośrednio wiążą się zagadnienia dotyczące stosunku kilku wielkości.
Na slajdzie widoczny jest tort z wieloma dodatkami takimi jak owoce, polewa i kolorowa posypka.

Slajd drugi:

Przykład pierwszy.

Lektor czyta: Drut długości siedemnaście i pół centymetra należy podzielić na dwie części tak, aby stosunek długości tych części był równy trzy do czterech.

Rozwiązanie:
Zauważmy, że 3+4=7. Zatem, wyobraźmy sobie, że najpierw dzielimy drut na siedem równych części, czyli 17,5 cm:7=2,5 cm. Każda z tych części ma długość dwa i pół centymetra. Na slajdzie przedstawiono drut podzielony na siedem równych części. Pod spodem podzielono drut na pierwszą i drugą część. Lektor czyta: Aby otrzymać pierwszy kawałek drutu, bierzemy trzy z tak uzyskanych części. Wtedy drugi kawałek drutu stanowią cztery z tak uzyskanych części.

Slajd trzeci:

Lektor czyta: Wyznaczamy długości szukanych części drutu. Pierwsza część drutu powinna mieć długość siedem i pół centymetra, a druga dziesięć centymetrów. Na slajdzie przedstawiono obliczeni: 3·2,5 cm=7,5 cm oraz 4·2,5 cm=10 cm.

Slajd czwarty:

Przykład drugi.

Lektor czyta: Mateusz ma czternaście lat, a Krystian ma szesnaście lat. Od babci otrzymali dziewięćdziesiąt czekoladek i postanowili podzielić je proporcjonalnie do wieku. Obliczymy, po ile czekoladek dostanie każdy z nich. Chłopcy postanowili podzielić czekoladki proporcjonalnie do wieku, zatem w stosunku czternaście do szesnastu.

Na slajdzie przedstawiono rozwiązanie. Podział w stosunku czternaście do szesnastu, czyli czternaście plus szesnaście równa się trzydzieści. Obok rozwiązanie znajduje się zdjęcie czekoladek.

Lektor czyta: Rozwiązanie tego zadania zaczynamy od podzielenia dziewięćdziesięciu czekoladek na trzydzieści równych porcji. W jednej porcji znajdują się trzy czekoladki.

Slajd piąty:

Lektor czyta: Mateusz otrzyma czternaście porcji, czyli czterdzieści dwie czekoladki. Krystian otrzyma szesnaście porcji, czyli czterdzieści osiem czekoladek. Przeczytane zdania potwierdzają obliczenia przedstawione na slajdzie: 14·3=42 oraz 16·3=48.

Slajd szósty:

Przykład trzeci.

Lektor czyta: Pani Janina i pani Ewelina wynajęły wspólnie apartament nad morzem na osiemdziesiąt cztery Pani Janina wyłożyła na ten cel dziesięć tysięcy złotych, pani Ewelina czternaście tysięcy złotych. Panie pokłóciły się i postanowiły, że w apartamencie będą przebywały oddzielnie. Obliczymy, przez ile dni w apartamencie powinna przebywać pani Ewelina, a przez ile pani Janina, aby podział był sprawiedliwy.

Na slajdzie widać panoramę morskiego kurortu w Polsce.

Slajd siódmy:

Lektor czyta: Każda z pań wyłożyła inną kwotę, podział powinien być więc proporcjonalny do wyłożonych kwot. Stosunek dwóch wielkości możemy zapisać w postaci ułamka i otrzymany ułamek skrócić.

Na slajdzie przedstawiono obliczenie dziesięć tysięcy do czternatu tysięcy równa się 1000014000=57.

Lektor czyta: Z dwunastu jednakowych części, na jakie można podzielić liczbę wszystkich dni, pani Janina powinna otrzymać do dyspozycji pięć części, a pani Ewelina siedem części.

Slajd ósmy:

Lektor czyta: Pięć dwunastych liczby osiemdziesiąt cztery to trzydzieści pięć. Zatem pani Janina powinna przebywać w apartamencie trzydzieści pięć dni. Siedem dwunastych liczby osiemdziesiąt cztery to czterdzieści dziewięć. Zatem pani Ewelina powinna przebywać w apartamencie czterdzieści dziewięć dni.

Slajd dziewiąty:

Przykład czwarty.

Lektor czyta: Julek ma dwieście szesnaście książek obcojęzycznych. Stosunek liczby książek obcojęzycznych do liczby książek polskojęzycznych jest równy trzy do pięciu. Obliczymy, ile wszystkich książek i ile książek polskojęzycznych ma Julek.

Na slajdzie znajduje się zdjęcie młodego chłopaka trzymającego w rękach kilka książek.

Slajd dziesiąty:

Lektor czyta: Tym razem zadanie rozwiążemy za pomocą równania. Oznaczmy przez iks liczbę wszystkich książek, które ma Julek. Wtedy liczba książek obcojęzycznych, które posiada Julek, jest równa trzy ósme liczby iks. Liczba książek obcojęzycznych, które posiada Julek jest równa trzy ósme liczby iks, ale zarazem wiemy, że jest równa dwieście szesnaście. Układamy i rozwiązujemy odpowiednie równanie.

Zatem: x=216·83. Stąd, Julek ma pięćset siedemdziesiąt sześć wszystkich książek.

Slajd jedenasty:

Wiemy, że pięć ósmych wszystkich książek Julka, to książki polskojęzyczne, czyli 58·576=360. Zatem Julek posiada trzysta sześćdziesiąt książek polskojęzycznych.

Slajd dwunasty:

Przykład piąty.

Lektor czyta: Proszek do prania Biel sprzedawany jest w trzech różnych opakowaniach. Ustalimy, która z prezentowanych ofert jest najkorzystniejsza dla klientów.

Na slajdzie przedstawiony trzy opakowanie proszków „Biel”. Pierwsze opakowanie ma pojemność sześć i pół kilograma i kosztuje pięćdziesiąt cztery złoty i sześćdziesiąt groszy. Drugie opakowanie ma pojemność osiem kilogramów i kosztuje siedemdziesiąt trzy złote i sześćdziesiąt groszy. Trzecie opakowanie ma pojemność osiemset gram i kosztuje siedem złoty i sześćdziesiąt groszy.

Slajd trzynasty:

Lektor czyta: Ustalamy w każdym przypadku stosunek ceny opakowania do masy proszku. W ten sposób obliczymy cenę kilograma proszku do prania zawartego w każdym z opakowań.
Wykonujemy najpierw obliczenia dla pierwszego opakowania, czyli 54,606,5 =8,40. I stwierdzamy, że w tym przypadku, cena kilograma proszku do prania jest równa osiem czterdzieści. Wykonujemy obliczenia dla drugiego opakowania, czyli 73,608 =9,20. I stwierdzamy, że w tym przypadku, cena kilograma proszku do prania jest równa dziewięć dwadzieścia. Wykonujemy wreszcie obliczenia dla trzeciego opakowania. Zamieniamy osiemset gramów na osiem dziesiątych kilograma, wówczas 7,600,8 =9,50. I stwierdzamy, że w tym przypadku cena kilograma proszku do prania jest równa dziewięć pięćdziesiąt.

Slajd czternasty:

Lektor czyta: Porównujemy otrzymane liczby, czyli 8,40<9,20<9,50. Wnioskujemy, że najkorzystniejsza oferta jest w przypadku opakowania zawierającego osiemset gramów proszku.

Koniec prezentacji.

Polecenie 2

Wzorując się na rozwiązaniu Przykładu 4 podanego w prezentacji, rozwiąż poniższe zadanie.

Budynek szkoły remontują trzy brygady robotników. Stosunek liczby osób wchodzących w skład poszczególnych brygad jest równy 7:3:10. W pierwszej brygadzie jest o 9 osób mniej niż w trzeciej. Oblicz, ilu łącznie robotników pracuje przy remoncie szkoły.

R1Ffri4FgxLGu
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Wzorując się na rozwiązaniu problemu z Przykładu 3 podanego w prezentacji, rozwiąż poniższe zadanie.

Zmieszano dwa rodzaje cukierków: czekoladowe w cenie 24  za kilogram i pistacjowe w cenie 28  za kilogram.

Otrzymano 10 kg mieszanki, w której stosunek masy cukierków czekoladowych do masy cukierków pistacjowych wynosił 2:3. Oblicz, ile powinien kosztować kilogram tej mieszanki.

R1L046gYM0asl
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Zmieszano kwas octowy z wodą w stosunku 4:6. Oblicz, jakie jest stężenie tak otrzymanego roztworu.

R170mObdXeBRU
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
3

Zestaw ćwiczeń interaktywnych

Ćwiczenie 1
RJfLTpOrg9H8q
W pewnej klasie 25% dzieci uprawia gimnastykę artystyczną. Stosunek liczby dzieci, które nie uprawiają gimnastyki artystycznej do liczby dzieci, które uprawiają gimnastykę artystyczną, jest równy Możliwe odpowiedzi: 1. 3:1, 2. 1:3, 3. 3:4, 4. 4:3
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1HqvNc0r3Iqw
Na parkingu stoją samochody osobowe i ciężarowe, razem 169 sztuk. Stosunek liczby samochodów osobowych do liczby samochodów ciężarowych jest równy 8:5.
O ile mniej samochodów ciężarowych niż osobowych stoi na tym parkingu? Możliwe odpowiedzi: 1. O 3., 2. O 39., 3. O 65., 4. O 104.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
Rpu327kWxZRlG
Zaznacz poprawną odpowiedź. Na stole leżą pomarańcze i banany. Stosunek liczby pomarańczy do liczby bananów jest równa 3:2 . Ile procent wszystkich owoców leżących na stole stanowią banany? Możliwe odpowiedzi: 1. 30%, 2. 20%, 3. 60%, 4. 40%
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1GwqfT66Ewts
Wiadomo, że A=15, B=20, C=35, D=40. Połącz w pary stosunki danych liczb i odpowiadające im wartości liczbowe. A:C Możliwe odpowiedzi: 1. 37, 2. 12, 3. 4:3, 4. 7:4, 5. 87, 6. 3:8 B:D Możliwe odpowiedzi: 1. 37, 2. 12, 3. 4:3, 4. 7:4, 5. 87, 6. 3:8 C:B Możliwe odpowiedzi: 1. 37, 2. 12, 3. 4:3, 4. 7:4, 5. 87, 6. 3:8 D:C Możliwe odpowiedzi: 1. 37, 2. 12, 3. 4:3, 4. 7:4, 5. 87, 6. 3:8 A:D Możliwe odpowiedzi: 1. 37, 2. 12, 3. 4:3, 4. 7:4, 5. 87, 6. 3:8 B:A Możliwe odpowiedzi: 1. 37, 2. 12, 3. 4:3, 4. 7:4, 5. 87, 6. 3:8
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R9dEIXFRXq3Bk
Anka, Basia i Celina mają razem 38 lat. Stosunek wieku Anki do wieku Basi jest równy 5:6. Celina ma o 6 lat więcej od Anki.
Zaznacz każde zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Anka ma 10 lat., 2. Basia nie ma 12 lat., 3. Celina nie ma 12 lat., 4. Celina ma 14 lat.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R4PsjTUUzZteC
Należy rozlać 84 l oleju do trzech pojemników, w stosunku 5:2:7. Ile litrów oleju należy wlać do każdego z pojemników.
Uzupełnij rozwiązanie zadania, przeciągając odpowiednie liczby. Podział w stosunku 5:2:7 zaczynamy od dzielenia na 1. 42, 2. 14, 3. 30, 4. 12, 5. 6 równych części 84 l litrów oleju. Jedna z tych części ma objętość 1. 42, 2. 14, 3. 30, 4. 12, 5. 6 litrów. Zatem do pierwszego pojemnika należy wlać 1. 42, 2. 14, 3. 30, 4. 12, 5. 6 litrów oleju, do drugiego 1. 42, 2. 14, 3. 30, 4. 12, 5. 6 litrów, a do trzeciego 1. 42, 2. 14, 3. 30, 4. 12, 5. 6 litry oleju.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1KOEH5YYgXYF
Łączenie par. Panowie A, B, C kwotę, którą otrzymali za pomalowanie ścian, podzielili w stosunku 2:3:4.
Zaznacz, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.. Pan B otrzymał najmniejszą kwotę.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pan C otrzymał dwa razy tyle, co pan A.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pan B otrzymał o 400  więcej od pana C.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pan A otrzymał najmniejszą kwotę.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Stosunek długości boków prostokąta M jest równy 4:1. Gdyby długość krótszego boku zwiększyć o 6, to otrzymalibyśmy kwadrat K. Oblicz stosunek pola kwadratu K do pola prostokąta M.

RS70GwhjlnVJe
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Ewelina przeszła 12,8 km w ciągu 4 h, a Zenek przeszedł 2,7 km w ciągu 45 minut. Która z tych osób szła z większą prędkością?

RI4zrJWRei8Vx
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
4

Słownik

stosunek dwóch wielkości
stosunek dwóch wielkości

Stosunkiem dwóch wielkości nazywamy iloraz odpowiadających sobie wartości tych wielkości. Zapisuje się go zwykle w postaci ilorazu liczb naturalnych.

Bibliografia

Romanowicz Z., Piegat E., (1997), 100 zadań z błyskiem, Wrocław: Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne.