Podział usług
Scenariusz lekcji Podział usług
uczeń zna działy usług
uczeń zna typy usług
uczeń wyjaśnia terminy: usługi, transport, komunikacja, handel, łączność
uczeń potrafi wskazać zależności między usługami a innymi działami gospodarki narodowej
uczeń rozumie i opisuje potrzebę rozwoju usług we współczesnym świecie
uczeń podaje przykłady działów usług rozwijających się i zanikajacych
uczeń potrafi wykazać zmiany zachodzące w usługach w okresie transformacji gospodarczej
uczeń potrafi wyjaśnić przyczyny i skutki wzrostu zatrudnienia w usługach.
Metoda i forma pracy
Metody : Mapa mentalna , JIGSAW.
Formy pracy: praca w grupach
Środki dydaktyczne
Podręcznik do geografii „Planeta 3”.Geografia fizyczna i społeczno- ekonomiczna Polski (str. 128) Atlas geograficzny – Polska, kontynenty, świat lub Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, karty z zadaniami dla ekspertów, Szkolny słownik geograficzny.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
nauczyciel zadaje pytania powtarzające wiadomości z klasy drugiej dotyczące podziału strefy usług na sektory np.:
wymień działy gospodarki zaliczane do usług?
jakie sektory usług odgrywają najważniejszą rolę w życiu człowieka?
nauczyciel przypomina, że usługi obejmują działalność gospodarczą, która nie polega na wytwarzaniu dóbr materialnych, ale ma charakter świadczeń na rzecz innych osób,
nauczyciel dzieli klasę na grupy 3‑osobowe (np. przez odliczanie do 3 lub innego sprawdzonego sposobu).
nauczyciel pisze na środku tablicy słowo „Usługi” i prosi uczniów o podawanie oraz zapisywanie na tablicy działów usług, a tym samym tworzy mapę mentalną (zapis graficzny podziału usług)
Uwaga: W zapisie mapy mentalnej „Usługi” powinny znaleźć się działy:
finanse
ochrona zdrowia
handel
łączność
gastronomia
edukacja
kultura
nauczyciel podaje temat lekcji: „Podział usług” i objaśnia główne cele lekcji oraz podaje wymagania edukacyjne do lekcji
nauczyciel rozdaje zagadnienia do opracowania dla ekspertów
każdy uczeń 1,2,3 otrzymuje do opracowania jeden przydzielony mu punkt głównego zagadnienia.
grupy początkowo pracują wg schematu:
w 1. etapie uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie, które otrzymali w swoich 3‑osobowych grupach (przy jednym stole zadaniowym uczniowie 1‑2-3)
w 2 etapie uczniowie przemieszczają się tworzą grupy ekspertów czyli członkowie grupy, którzy opracowują część zadania (punkt pierwszy) zbierają się przy oddzielnym stoliku i dyskutują nad opracowanym materiałem, korzystając z różnych źródeł. To samo czynią uczniowie, opracowując punkty 2 i 3.
praca w grupach ekspertów
nauczyciel kontroluje pracę grup ekspertów, pomaga i wyjaśnia ewentualne problemy
uczniowie wracają do swoich wcześniejszych grup i prezentują materiał, który opracowali w grupach ekspertów. W ten sposób wszyscy uczą się od siebie Kolejno w grupie eksperci przekazują sobie odpowiedzi i wnioski.
nauczyciel zadaje pytania podsumowujące i utrwalające wiadomości sprawdza stopień opanowania zagadnienia i ocenia pracę uczniów
uczniowie wykonują zadania 1 – 4 ze str. 70 – 71 w zeszycie zadań
Praca domowa:
Wyjaśnij, jaką rolę odgrywają usługi w gospodarce państwa?
Bibliografia
Atlas geograficzny– Polska, kontynenty, świat, Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna Wrocław 2005.
Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii „Planeta 3” Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk -Straszyn.2004.
Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia, Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum, część I i II. SOP Toruń 1999.
Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1982.
Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak,. Gdańsk‑Straszyn 2006.
Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” ,Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk‑Straszyn 2004.
Szubert Mariusz, Podręcznik do geografii „Planeta 3” . Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wyd. M. Rożak Gdańsk‑Straszyn 2004.