Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji Podział usług

  • uczeń zna działy usług

  • uczeń zna typy usług

  • uczeń wyjaśnia terminy: usługi, transport, komunikacja, handel, łączność

  • uczeń potrafi wskazać zależności między usługami a innymi działami gospodarki narodowej

  • uczeń rozumie i opisuje potrzebę rozwoju usług we współczesnym świecie

  • uczeń podaje przykłady działów usług rozwijających się i zanikajacych

  • uczeń potrafi wykazać zmiany zachodzące w usługach w okresie transformacji gospodarczej

  • uczeń potrafi wyjaśnić przyczyny i skutki wzrostu zatrudnienia w usługach.

Metoda i forma pracy

Metody : Mapa mentalna , JIGSAW.

Formy pracy: praca w grupach

Środki dydaktyczne

Podręcznik do geografii „Planeta 3”.Geografia fizyczna i społeczno- ekonomiczna Polski (str. 128) Atlas geograficzny – Polska, kontynenty, świat lub Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, karty z zadaniami dla ekspertów, Szkolny słownik geograficzny.

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

  • nauczyciel zadaje pytania powtarzające wiadomości z klasy drugiej dotyczące podziału strefy usług na sektory np.:

  • wymień działy gospodarki zaliczane do usług?

  • jakie sektory usług odgrywają najważniejszą rolę w życiu człowieka?

  • nauczyciel przypomina, że usługi obejmują działalność gospodarczą, która nie polega na wytwarzaniu dóbr materialnych, ale ma charakter świadczeń na rzecz innych osób,

  • nauczyciel dzieli klasę na grupy 3‑osobowe (np. przez odliczanie do 3 lub innego sprawdzonego sposobu).

  • nauczyciel pisze na środku tablicy słowo „Usługi” i prosi uczniów o podawanie oraz zapisywanie na tablicy działów usług, a tym samym tworzy mapę mentalną (zapis graficzny podziału usług)

Uwaga: W zapisie mapy mentalnej „Usługi” powinny znaleźć się działy:

  • finanse

  • ochrona zdrowia

  • handel

  • łączność

  • gastronomia

  • edukacja

  • kultura

  • nauczyciel podaje temat lekcji: „Podział usług” i objaśnia główne cele lekcji oraz podaje wymagania edukacyjne do lekcji

  • nauczyciel rozdaje zagadnienia do opracowania dla ekspertów

  • każdy uczeń 1,2,3 otrzymuje do opracowania jeden przydzielony mu punkt głównego zagadnienia.

  • grupy początkowo pracują wg schematu:

  • w 1. etapie uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie, które otrzymali w swoich 3‑osobowych grupach (przy jednym stole zadaniowym uczniowie 1‑2-3)

  • w 2 etapie uczniowie przemieszczają się tworzą grupy ekspertów czyli członkowie grupy, którzy opracowują część zadania (punkt pierwszy) zbierają się przy oddzielnym stoliku i dyskutują nad opracowanym materiałem, korzystając z różnych źródeł. To samo czynią uczniowie, opracowując punkty 2 i 3.

    • praca w grupach ekspertów

    • nauczyciel kontroluje pracę grup ekspertów, pomaga i wyjaśnia ewentualne problemy

    • uczniowie wracają do swoich wcześniejszych grup i prezentują materiał, który opracowali w grupach ekspertów. W ten sposób wszyscy uczą się od siebie Kolejno w grupie eksperci przekazują sobie odpowiedzi i wnioski.

    • nauczyciel zadaje pytania podsumowujące i utrwalające wiadomości sprawdza stopień opanowania zagadnienia i ocenia pracę uczniów

    • uczniowie wykonują zadania 1 – 4 ze str. 70 – 71 w zeszycie zadań

Praca domowa:

Wyjaśnij, jaką rolę odgrywają usługi w gospodarce państwa?

Bibliografia

  1. Atlas geograficzny– Polska, kontynenty, świat, Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna Wrocław 2005.

  2. Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii „Planeta 3” Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk -Straszyn.2004.

  3. Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia, Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum, część I i II. SOP Toruń 1999.

  4. Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1982.

  5. Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak,. Gdańsk‑Straszyn 2006.

  6. Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” ,Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk‑Straszyn 2004.

  7. Szubert Mariusz, Podręcznik do geografii „Planeta 3” . Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wyd. M. Rożak Gdańsk‑Straszyn 2004.

Załączniki

a) Karta pracy ucznia

RB1jIJVpLBeHX

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 46.00 KB w języku polskim