Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Poetyckie rozmowy z Bogiem

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

- zna wybrane utwory poetyckie,

- zna i rozumie terminy: panteizm, literatura pasyjna.

b) Umiejętności

Uczeń:

- potrafi umieścić poznane utwory w określonej epoce literackiej,

- dokonuje analizy i interpretacji poznanych utworów,

- współpracuje w zespole,

- określa relację między podmiotem lirycznym a Bogiem,

- nazywa uczucia, jakie wzbudza Bóg w podmiocie lirycznym,

- przedstawia kreację Boga w wybranych utworach lirycznych.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, metoda analizy i interpretacji, burza mózgów.

3. Środki dydaktyczne

  1. J. Twardowski, Wierzę, [w:] J. Twardowski, Nie przyszedłem pana nawracać, Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa 2001.

  2. J. Liebert, Jeździec, [w:] J. Klejnocki, B. Łazińska, D. Żdunkiewicz‑Jedynak, Język polski. Literatura i nauka o języku. Klasa 1, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2002.

  3. A. Mickiewicz, Arcy – mistrz, [w:] A. Mickiewicz, Wiersze, t. I, Czytelnik, Warszawa 1982.

  4. J. Kochanowski*., Czego chcesz od nas , Panie*, [w:] J. Kochanowski, Poezje, PWN, Warszawa 1987.

  5. Święty Franciszek z Asyżu, Pochwała stworzenia, [w:] J. Klejnocki, B. Łazińska, D. Żdunkiewicz‑Jedynak, Język polski. Literatura i nauka o języku. Klasa 1, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2002.

  6. Witaj, miły Jezu Kryste, [w:] J. Klejnocki, B. Łazińska, D. Żdunkiewicz – Jedynak, Język polski. Literatura i nauka o języku. Klasa 1, Wydawnictwo Szkole PWN, Warszawa 2002.

  7. Karty z poleceniami dla grup

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z celami lekcji i jej tokiem. Następnie dzieli klasę na 6 zespołów. Każdy zespół otrzymuje polecenia (załącznik 1), które w razie wątpliwości nauczyciel wyjaśnia.

b) Faza realizacyjna

  1. Sześcioosobowe zespoły pracują nad wyznaczonymi zadaniami. Czas pracy to ok. 20 minut.

  2. Nauczyciel nadzoruje pracę klasy.

  3. Po upływie wyznaczonego czasu pracy liderzy grup prezentuja wyniki poszczególnych zespołów.

c) Faza podsumowująca

Na zakończenie lekcji uczniowie dyskutuja nad ujęciem problematyki sakralnej w utworach twórców różnych epok. Wskazują na podobieństwa i różnice. Nauczyciel podaje terminy: panteizm oraz literatura pasyjna i wyjaśnia ich znaczenie.

5. Bibliografia

  1. Kochanowski J., Czego chcesz od nas , Panie, [w:] J. Kochanowski, Poezje, PWN, Warszawa 1987.

  2. Liebert J., Jeździec, [w:] J. Klejnocki, B. Łazińska, D. Żdunkiewicz‑Jedynak, Język polski. Literatura i nauka o języku. Klasa 1, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2002.

  3. Mickiewicz A., Arcy – mistrz, [w:] A. Mickiewicz, Wiersze, t. I, czytelnik, Warszawa 1982.

  4. Święty Franciszek z Asyżu, Pochwała stworzenia, [w:] J. Klejnocki, B. Łazińska, D. Żdunkiewicz – Jedynak, Język polski. Literatura i nauka o języku. Klasa 1, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2002.

  5. Twardowski J., Wierzę, [w:] J. Twardowski, Nie przyszedłem pana nawracać, Wydawnictwo Archidiecezji Warszawskiej, Warszawa 2001.

  6. Witaj, miły Jezu Kryste, [w:] J. Klejnocki, B. Łazińska, D. Żdunkiewicz -Jedynak, Język polski. Literatura i nauka o języku. Klasa 1, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2002.

6. Załączniki

a) Karta pracy uczniów

Załącznik 1

Grupa I – J. Twardowski, Wierzę

  1. Co oznacza tytuł?

  2. Czy ukierunkowuje waszą interpretację? Postawcie hipotezę interpretacyjną.

  3. Kto jest podmiotem lirycznym?

  4. Na podstawie tekstu powiedz, dlaczego podmiot liryczny deklaruje swoją wiarę? Co jest jej źródłem?

Grupa II – J. Liebert, Jeździec

  1. Kto jest podmiotem lirycznym?

  2. Co mówi o sobie podmiot liryczny? Jak siebie charakteryzuje?

  3. Jak podmiot liryczny charakteryzuje adresata?

  4. Jaka jest relacja między podmiotem lirycznym a adresatem?

Grupa III – A. Mickiewicz, Arcy–mistrz

  1. Kim jest tytułowy Arcy–mistrz?

  2. Jak jest on scharakteryzowany?

  3. Jakie uczucia wzbudza tytułowy Arcy–mistrz?

  4. Jaka jest relacja między nim a światem?

Grupa IV – J. Kochanowski, Czego chcesz od nas, Panie...

  1. Scharakteryzuj wyobrażenie Boga? Jak podmiot liryczny opisuje Boga?

  2. Jaka jest relacja między podmiotem lirycznym a Bogiem?

  3. Dlaczego człowiek powinien być wdzięczny Bogu?

  4. Nazwij dary, które człowiek otrzymał od Boga.

  5. Jak człowiek może podziękować Bogu?

Grupa V – Święty Franciszek z Asyżu, Pochwała stworzenia

  1. Jak wyobrażony jest Bóg w tym utworze?

  2. Jak można Go poznać?

  3. Jakie daje wskazówki ludziom?

  4. Co to jest franciszkanizm? Sformułuj zasady filozofii franciszkańskiej na podstawie tekstu.

Grupa VI – Witaj, miły Jezu Kryste

  1. Które cechy Boga są zaakcentowane w tym tekście?

  2. Jaka jest relacja między Bogiem a człowiekiem?

  3. Jak jest przedstawiona tajemnica wiary w tym utworze?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R13YxAuPQezfa

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 145.46 KB w języku polskim
RiVd0LV5vfa24

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim