Poezja lat trzydziestych XX wieku

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • przedstawicieli poezji lat trzydziestych XX wieku

  • podstawowe wiadomości dotyczące biografii Miłosza i Czechowicza

  • kulturę i sytuację społeczno‑polityczną omawianego okresu

  • pojęcia „katastrofizm”, „wizjoneryzm” „Żagaryści”

  • główne cechy poetyki omawianych poetów

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • zanotować najważniejsze informacje podawane w trakcie wykładu

  • analizować i interpretować poezje Miłosza i Czechowicza

2. Metoda i forma pracy

Metoda: wykład, praca z tekstem

Formy: zbiorowa i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Kserówki z wierszami Miłosza „Roki”, „Obłoki”, Czechowicza; „Sam”, „Na wsi”, tomiki wierszy (patrz: bibliografia).

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zaznacza, że pierwsza połowa lekcji będzie miała formę wykładu i prosi uczniów o notowanie wiadomości oraz o branie czynnego udziału w wykładzie.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wygłasza wykład poświecony poezji lat trzydziestych (główne cechy tej poezji, przemiany w życiu społecznym, które rzutowały na kształt poezji, szkoły poetyckie, wizjoneryzm, Miłosz i Żagaryści, główne cechy poetyki Miłosza, główne cechy poetyki Czechowicza, forma wierszy – zwrócenie uwagi na ich wygląd, interpunkcję, świat przedstawiony wierszy, pojęcie „katastrofizmu”).

  2. Uczniowie sprawdzają teorię w praktyce – szukają w przygotowanych przez nauczyciela wierszach Czechowicza i Miłosza elementów charakterystycznych dla tej poezji, o których była mowa na wykładzie.

  3. Uczniowie dokonują analizy i interpretacji wierszy przygotowanych na kartkach przez nauczyciela.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel czyta inne wiersze Żagarystów (np*. Widzenie IV* J. Zagórskiego, Tropiciel A. Rymkiewicza) – uczniowie dostrzegają cechy charakterystyczne tej poezji.

5. Bibliografia

  1. J. Czechowicz, Na wsi, Sam, [w:] T. Wroczyński, Literatura polska dwudziestolecia międzywojennego. Podręcznik dla klasy trzeciej szkoły średniej, Warszawa, WSiP 1995.

  2. Cz. Miłosz, Roki, Obłoki, [w:] T. Wroczyński, Literatura polska dwudziestolecia międzywojennego. Podręcznik dla klasy trzeciej szkoły średniej, Warszawa, WSiP 1995.

  3. Cz. Miłosz, Wiersze wybrane, Warszawa, PIW 1996.

  4. Cz. Miłosz, Wiersze, Kraków, Wyd. Literackie 1984.

  5. J. Czechowicz, Wiersze wybrane, wstęp: T. Różewicz, Warszawa, PIW 1979.

  6. J. Kwiatkowski, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa. Wyd. Naukowe PWN 2002.

  7. Rymkiewicz, Tropiciel, [w:] T. Wroczyński, Literatura polska dwudziestolecia międzywojennego. Podręcznik dla klasy trzeciej szkoły średniej, Warszawa, WSiP 1995.

  8. J. Zagórski, Widzenie IV w: T. Wroczyński, Literatura polska dwudziestolecia międzywojennego. Podręcznik dla klasy trzeciej szkoły średniej, Warszawa, WSiP 1995.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1NMUH5BZFxQQ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.60 KB w języku polskim
R1BzMQKko0LCi

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.00 KB w języku polskim