Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Poezja Leśmiana i Ballady Mickiewicza – co je łączy, a co dzieli?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • podaje definicję ballady,

  • wymienia cechy gatunkowe ballady,

  • zna Ballady Mickiewicza,

  • zna twórczość poetycką Leśmiana.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • porównać twórczość poetów z różnych epok,

  • wskazać literackie nawiązania i konteksty,

  • wyszukać i wskazać cechy ballady,

  • wnioskować i argumentować,

  • wskazać cechy charakterystyczne dla twórczości poetyckiej Mickiewicza
    i Leśmiana.

2. Metoda i forma pracy

Poszukująca, praca z tekstem, praca samodzielna.

3. Środki dydaktyczne

Wybrane teksty Ballad Mickiewicza i poezji Leśmiana, materiały własne nauczyciela.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prosi o podanie definicji ballady, wskazanie jej cech gatunkowych.

b) Faza realizacyjna

Potem uczniowie przypominają sobie treść wybranych prze nauczyciela utworów Mickiewicza i Leśmiana.

Każdy uczeń pracuje indywidualnie, dokonuje zestawienia analogicznych i odmiennych cech poznanych tekstów. Spostrzeżenia i wnioski notuje w zeszycie.

1. Cechy wspólne Ballad Mickiewicza oraz poezji Leśmiana:

  • szczegółowe przedstawienie zdarzeń i rzeczy,

  • obecność fabuły,

  • obecność narratora – mocno wyeksponowanego podmiotu mówiącego, który wydaje się być człowiekiem z ludu, osobą dobrze znającą realia, o których opowiada,

  • występowanie specyficznych postaci, charakterystycznych dla twórczości ludowej (np. członkowie rodziny, król, szewczyk, strzelec, dziewczyna),

  • bajkowość,

  • nieokreślone miejsce wydarzeń, z reguły gdzieś na łonie natury - na łące, pod lasem,

  • ludowy charakter utworów:

    • treść w dużej mierze oparta na wierzeniach ludu, nawiązania do legend, podań,

    • stylizacja języka na kształt podań ludowych,

    • obecność pewnych elementów charakterystycznych dla wierzeń ludowych – dąb, brzoza, jawor, wierzba, zwierzęta,

    • mocno zarysowany akcent moralistyczny,

  • kult czucia i intuicji (romantyczna miłość),

  • sprzeciw wobec zła,

  • rozterki wewnętrzne bohaterów utworów,

  • motyw nieszczęśliwej miłości,

  • występowanie elementów fantastycznych, magicznych,

  • obecność zjawisk nadprzyrodzonych, takich jak: duchy, zjawy, istoty nie z tego świata,

  • ogromna rola natury – personifikacja elementów przyrody, która uczestniczy w wydarzeniach, ma wpływ na życie i zachowanie bohaterów,

  • ogromna nastrojowość, liryczność,

  • rytmiczność i melodyjność utworów (podział na zwrotki, rymy, powtarzające się elementy),

  • nieprzejednanie śmierci.

2. Cechy różniące:

  • Ballady Mickiewicza miłość traktują jako uczucie silniejsze niż śmierć. Leśmian wyraża coś zupełnie innego – dla niego miłość jest doznaniem czysto ziemskim i w momencie śmierci człowieka, także i to uczucie się kończy,

  • Leśmian przestrzega przed fałszywymi wyobrażeniami i mitami, dla Mickiewicza miały one ogromne znaczenie,

  • utwory Leśmiana nie kończą się przekonaniem, iż nie ma zbrodni bez kary,

  • język liryki Leśmiana, poza tym, iż korzysta z ludowej stylistyki, charakteryzuje się bogactwem symboli i neologizmów,

  • ludowa metafizyka służy Leśmianowi do ukazania filozoficznych rozmyślań, gdy tymczasem u Mickiewicza odnajdujemy dość wierne odtworzenie podań ludowych, silne wpływy wierzeń i przesądów,

  • o śmierci Leśmian mówi w sposób rubaszny, z humorem i dystansem,

  • motywy ludowe w twórczości Leśmiana są przekształcane, modyfikowane według własnych upodobań,

  • Jeśli w polskim romantyzmie, dla Mickiewicza, mit archaicznej słowiańskiej wspólnoty chłopskiej był swoistym odwołaniem polityczno‑społecznych, dla Leśmiana pierwotny ludowy kosmos stał się próbą rozważań i intuicji na temat stosunku natury
    i człowieka, jednostki i zbiorowości, związku sztuki i zagadnień estetycznych
    z postawami metafizycznymi
    .

[Trznadel J., Wstęp, [w:] Leśmian B., Poezje wybrane, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Kraków 1974, s. XXIV]

c) Faza podsumowująca

Na zakończenie nauczyciel prosi o odczytanie kilku notatek, udziela informacji zwrotnej, ewentualnie uzupełnia wnioski uczniów.

5. Bibliografia

  1. Trznadel J., Wstęp,[w:] Leśmian B., Poezje wybrane, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Kraków 1974.

  2. Zgorzelski Cz., Wstęp, [w:] Mickiewicz A., Wybór poezyj, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Kraków 1974.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R15PY8E799hR8

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.38 KB w języku polskim
R13Vxtv4dhots

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 27.50 KB w języku polskim