Poganie i chrześcijanie w powieści "Quo vadis".
Poganie i chrześcijanie w powieści Quo vadis.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń
zna pojęcia politeizm, monoteizm, ateizm
zna bohaterów zbiorowych powieści Quo vadis
b) Umiejętności
Uczeń
potrafi umiejętnie korzystać z tekstu
posługuje się Słownikiem wyrazów obcych
wzbogaca swoje słownictwo
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem, praca ze słownikiem, jednostkowa, zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Tekst powieści Quo vadis, Słownik wyrazów obcych
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
1. Wyjaśnienie przy pomocy słowników znaczenia wyrazów monoteizm, politeizm, ateizm.
2. Tworzenie rodzin wyrazów związanych ze słowami pogaństwo i chrześcijaństwo.
b) Faza realizacyjna
1. Indywidualna praca uczniów z kartami pracy. (załącznik 1)
2. Sprawdzenie wykonania zadania i wklejenie do zeszytu pasków z imionami postaci wedlug podziału na postacie fikcyjne i historyczne, pogan i chrześcijan. (załącznik 2)
3. Rozmowa z uczniami na temat reprezentantów świata pogan: Nerona i Petroniusza oraz wyciąganie wniosków z ich postępowania.
4. Zapisanie krótkiej notatki zawierającej wnioski.
5. Rozmowa z uczniami na temat bohaterów reprezentujących świat chrześcijański: Kryspusa i św. Piotra oraz wyciąganie wniosków.
6. Zapisanie krótkiej notatki zawierającej wnioski.
c) Faza podsumowująca
1. Dyskusja nad dwoistościa przedstawionych światów oraz funkcji tego zabiegu w tekście powieści.
2. Podanie I wyjaśnienie pracy domowej.
5. Bibliografia
1.Sienkiewicz H. Quo vadis, PWW, Warszawa 1998.
2. Murdzek A.i in., Między nami.Książka dla nauczyciela, GWO, Gdańsk 2003.
3. Matusiak B., Lekcje języka polskiego w gimnazjum, Stentor, Warszawa 2001.
4 Słownik wyrazów obcych , PWN, Warszawa 1972.
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
załącznik 1
Neron |
Poppea |
Seneka |
Petroniusz |
Akte |
Tygellinus |
Aulus Plaucjusz |
Winicjusz |
Chilon |
Eunice |
Kroton |
św. Piotr |
św. Paweł z Tarsu |
Ligia |
Ursus |
Pomponia |
Kryspus |
Glaukus |
Załącznik 2
poganie | chrześcijanie | ||
postaci fikcyjne | postaci historyczne | postaci fikcyjne | postaci historyczne |
b) Zadanie domowe
Zapisz w postaci planu zdarzeń przebieg perypetii miłosnych Ligii i Winicjusza.
7. Czas trwania lekcji
2 godziny lekcyjne
8. Uwagi do scenariusza