Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Poganie i chrześcijanie w powieści Quo vadis.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń

  • zna pojęcia politeizm, monoteizm, ateizm

  • zna bohaterów zbiorowych powieści Quo vadis

b) Umiejętności

Uczeń

  • potrafi umiejętnie korzystać z tekstu

  • posługuje się Słownikiem wyrazów obcych

  • wzbogaca swoje słownictwo

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, praca ze słownikiem, jednostkowa, zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Tekst powieści Quo vadis, Słownik wyrazów obcych

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

1. Wyjaśnienie przy pomocy słowników znaczenia wyrazów monoteizm, politeizm, ateizm.

2. Tworzenie rodzin wyrazów związanych ze słowami pogaństwo i chrześcijaństwo.

b) Faza realizacyjna

1. Indywidualna praca uczniów z kartami pracy. (załącznik 1)

2. Sprawdzenie wykonania zadania i wklejenie do zeszytu pasków z imionami postaci wedlug podziału na postacie fikcyjne i historyczne, pogan i chrześcijan. (załącznik 2)

3. Rozmowa z uczniami na temat reprezentantów świata pogan: Nerona i Petroniusza oraz wyciąganie wniosków z ich postępowania.

4. Zapisanie krótkiej notatki zawierającej wnioski.

5. Rozmowa z uczniami na temat bohaterów reprezentujących świat chrześcijański: Kryspusa i św. Piotra oraz wyciąganie wniosków.

6. Zapisanie krótkiej notatki zawierającej wnioski.

c) Faza podsumowująca

1. Dyskusja nad dwoistościa przedstawionych światów oraz funkcji tego zabiegu w tekście powieści.

2. Podanie I wyjaśnienie pracy domowej.

5. Bibliografia

1.Sienkiewicz H. Quo vadis, PWW, Warszawa 1998.

2. Murdzek A.i in., Między nami.Książka dla nauczyciela, GWO, Gdańsk 2003.

3. Matusiak B., Lekcje języka polskiego w gimnazjum, Stentor, Warszawa 2001.

4 Słownik wyrazów obcych , PWN, Warszawa 1972.

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

załącznik 1

Neron

Poppea

Seneka

Petroniusz

Akte

Tygellinus

Aulus Plaucjusz

Winicjusz

Chilon

Eunice

Kroton

św. Piotr

św. Paweł z Tarsu

Ligia

Ursus

Pomponia

Kryspus

Glaukus

Załącznik 2

poganie

chrześcijanie

postaci fikcyjne

postaci historyczne

postaci fikcyjne

postaci historyczne

b) Zadanie domowe

Zapisz w postaci planu zdarzeń przebieg perypetii miłosnych Ligii i Winicjusza.

7. Czas trwania lekcji

2 godziny lekcyjne

8. Uwagi do scenariusza

RRawMcKDeEbDZ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.96 KB w języku polskim
R1AZASDxxvqWX

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim