Pojęcie budynku i jego funkcje
Scenariusz lekcji – Pojęcie budynku i jego funkcje
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
uczeń zna pojęcia: obiekt budowlany, budynek, budynek użyteczności publicznej, kondygnacja.
b) Umiejętności
Uczeń dokonuje klasyfikacji budynków według różnych kryteriów (czasu użytkowania, liczby kondygnacji, wysokości, funkcji).
Uczeń kształtuje umiejętność korzystania z innych źródeł informacji niż podręcznik.
Uczeń doskonali umiejętność pracy w grupie.
Uczeń doskonali umiejętność występowania przed publicznością.
2. Metoda i forma pracy
praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Zdjęcia różnych budynków.
Ustawa – Prawo budowlane.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
4. Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel dzieli klasę na grupy 3 – 4 osobowe. Każda z grup otrzymuje:
ustawę,
rozporządzenie,
komplet zdjęć różnego rodzaju budynków.
Nauczyciel: Jakie budynki występują w waszym otoczeniu?
Uczniowie wymieniają sklepy, hipermarkety, domy, banki, dyskoteki, kina, bloki, wieżowce, ...;
Nauczyciel: Czy wszystkie wymienione przez was budynki są jednakowej wysokości?
Uczniowie: Nie, są parterowe, dwu-, cztero- i dziesięciopiętrowe;
Nauczyciel: Słowo „piętro” stosowane jest w języku potocznym, natomiast w budownictwie mówi się „kondygnacja”. Otrzymaliście ustawę – Prawo budowlane oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Znajdziecie w tych dokumentach definicje: kondygnacja oraz obiekt budowlany, budynek, obiekt użyteczności publicznej i zapiszecie je w zeszycie.
Następnie obejrzycie zdjęcia leżące przed wami i podzielicie je według kryteriów zapisanych na tablicy (kryteria wymienione są w punkcie 2. fazy realizacji). Pamiętajcie, że zdjęcia będą pasować do różnych kryteriów. W trakcie dokonywania podziałów wnioski zapisujcie na kartce. Potem je wspólnie uporządkujemy i zapiszemy do zeszytu.
Faza realizacyjna
Na podstawie ustawy i rozporządzenia uczniowie wyjaśniają w zeszycie przedmiotowym podstawowe pojęcia: obiekt budowlany, budynek, obiekt użyteczności publicznej, kondygnacja;
Pracując w grupach uczniowie dokonują podziału budynków ze zdjęć według następujących kryteriów:
w zależności od czasu użytkowania;
w zależności od liczby kondygnacji;
w zależności od wysokości;
Uwaga: realizując ten podpunkt uczniowie powinni skorzystać również z rozporządzenia Ministra Infrastruktury w celu określenia dokładnych wysokości budynków.
w zależności od funkcji (przeznaczenia budynku).
Uczniowie swoje spostrzeżenia notują na kartkach.
Faza podsumowująca
Reprezentant każdej grupy przedstawia na forum klasy i zapisuje na tablicy wyniki pracy dotyczące jednego kryterium (każda grupa innego). Pozostałe grupy ewentualnie uzupełniają wypowiedź. Uczniowie zapisują wnioski w zeszycie.
Notatka:
Podział budynków w zależności od:
a) czasu użytkowania:
stałe
tymczasowe (zbudowane na określony czas, np. składówka na narzędzia postawiona na czas budowy domu, po tym czasie zostanie rozebrana).
b) liczby kondygnacji:
parterowe;
dwukondygnacyjne;
wielokondygnacyjne.
c) wysokości:
niskie – do 12 nad poziom terenu lub do 4 kondygnacji;
średnio wysokie – 12 – 25 m i do 9 kondygnacji;
wysokie – 25 – 55 m i do 18 kondygnacji;
wysokościowe – powyżej 55 m.
Budynki mające więcej niż 4 kondygnacje muszą być wyposażone w dźwigi osobowe.
d) funkcji:
mieszkalne (domy jednorodzinne i wielorodzinne);
użyteczności publicznej (sklepy, kina, teatry, uczelnie, biblioteki, szpitale, biura, sądy, banki, kościoły, itp.);
gospodarcze i magazynowe;
przemysłowe.
5. Bibliografia
Podręcznik – Obiekty w środowisku, Tadeusz Maj.
Podręcznik – Obiekty w środowisku, Mieczysław Arkadiusz Woźniak.
Podręcznik – Budownictwo z technologią cz. 1, Krzysztof Tauszyński.
Ustawa – Prawo budowlane.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Wypisz funkcje, jakie pełnią budynki użyteczności publicznej. Podaj co najmniej po 3 przykłady do każdej funkcji.
Wybierz jedno z kryteriów podziału budynków. Znajdź w prasie, wytnij i wklej do zeszytu zdjęcia budynków obrazujące dane kryterium.