Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Pojęcie budynku i jego funkcje

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  • uczeń zna pojęcia: obiekt budowlany, budynek, budynek użyteczności publicznej, kondygnacja.

b) Umiejętności

  • Uczeń dokonuje klasyfikacji budynków według różnych kryteriów (czasu użytkowania, liczby kondygnacji, wysokości, funkcji).

  • Uczeń kształtuje umiejętność korzystania z innych źródeł informacji niż podręcznik.

  • Uczeń doskonali umiejętność pracy w grupie.

  • Uczeń doskonali umiejętność występowania przed publicznością.

2. Metoda i forma pracy

praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

  1. Zdjęcia różnych budynków.

  2. Ustawa – Prawo budowlane.

  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie

4. Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Nauczyciel dzieli klasę na grupy 3 – 4 osobowe. Każda z grup otrzymuje:

  • ustawę,

  • rozporządzenie,

  • komplet zdjęć różnego rodzaju budynków.

Nauczyciel: Jakie budynki występują w waszym otoczeniu?

Uczniowie wymieniają sklepy, hipermarkety, domy, banki, dyskoteki, kina, bloki, wieżowce, ...;

Nauczyciel: Czy wszystkie wymienione przez was budynki są jednakowej wysokości?

Uczniowie: Nie, są parterowe, dwu-, cztero- i dziesięciopiętrowe;

Nauczyciel: Słowo „piętro” stosowane jest w języku potocznym, natomiast w budownictwie mówi się „kondygnacja”. Otrzymaliście ustawę – Prawo budowlane oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Znajdziecie w tych dokumentach definicje: kondygnacja oraz obiekt budowlany, budynek, obiekt użyteczności publicznej i zapiszecie je w zeszycie.

Następnie obejrzycie zdjęcia leżące przed wami i podzielicie je według kryteriów zapisanych na tablicy (kryteria wymienione są w punkcie 2. fazy realizacji). Pamiętajcie, że zdjęcia będą pasować do różnych kryteriów. W trakcie dokonywania podziałów wnioski zapisujcie na kartce. Potem je wspólnie uporządkujemy i zapiszemy do zeszytu.

Faza realizacyjna

  1. Na podstawie ustawy i rozporządzenia uczniowie wyjaśniają w zeszycie przedmiotowym podstawowe pojęcia: obiekt budowlany, budynek, obiekt użyteczności publicznej, kondygnacja;

  2. Pracując w grupach uczniowie dokonują podziału budynków ze zdjęć według następujących kryteriów:

  1. w zależności od czasu użytkowania;

  2. w zależności od liczby kondygnacji;

  3. w zależności od wysokości;

Uwaga: realizując ten podpunkt uczniowie powinni skorzystać również z rozporządzenia Ministra Infrastruktury w celu określenia dokładnych wysokości budynków.

  1. w zależności od funkcji (przeznaczenia budynku).

Uczniowie swoje spostrzeżenia notują na kartkach.

Faza podsumowująca

Reprezentant każdej grupy przedstawia na forum klasy i zapisuje na tablicy wyniki pracy dotyczące jednego kryterium (każda grupa innego). Pozostałe grupy ewentualnie uzupełniają wypowiedź. Uczniowie zapisują wnioski w zeszycie.

Notatka:

Podział budynków w zależności od:

a) czasu użytkowania:

  • stałe

  • tymczasowe (zbudowane na określony czas, np. składówka na narzędzia postawiona na czas budowy domu, po tym czasie zostanie rozebrana).

b) liczby kondygnacji:

  • parterowe;

  • dwukondygnacyjne;

  • wielokondygnacyjne.

c) wysokości:

  • niskie – do 12 nad poziom terenu lub do 4 kondygnacji;

  • średnio wysokie – 12 – 25 m i do 9 kondygnacji;

  • wysokie – 25 – 55 m i do 18 kondygnacji;

  • wysokościowe – powyżej 55 m.

Budynki mające więcej niż 4 kondygnacje muszą być wyposażone w dźwigi osobowe.

d) funkcji:

  • mieszkalne (domy jednorodzinne i wielorodzinne);

  • użyteczności publicznej (sklepy, kina, teatry, uczelnie, biblioteki, szpitale, biura, sądy, banki, kościoły, itp.);

  • gospodarcze i magazynowe;

  • przemysłowe.

5. Bibliografia

  1. Podręcznik – Obiekty w środowisku, Tadeusz Maj.

  2. Podręcznik – Obiekty w środowisku, Mieczysław Arkadiusz Woźniak.

  3. Podręcznik – Budownictwo z technologią cz. 1, Krzysztof Tauszyński.

  4. Ustawa – Prawo budowlane.

  5. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

  • Wypisz funkcje, jakie pełnią budynki użyteczności publicznej. Podaj co najmniej po 3 przykłady do każdej funkcji.

  • Wybierz jedno z kryteriów podziału budynków. Znajdź w prasie, wytnij i wklej do zeszytu zdjęcia budynków obrazujące dane kryterium.

RkhYvXaWxJ5nI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 42.50 KB w języku polskim