Pojęcie i mechanizm zadławienia
Układ oddechowyUkład oddechowy i pokarmowypokarmowy człowieka mają wspólny początkowy odcinek. W niektórych sytuacjach pożywienie może znaleźć się w drogach oddechowych, co stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia.
Zagrożenie zdrowia i życia może powstać nawet przy częściowym zablokowaniu dróg oddechowych. Zastanów się jakie mogą być przyczyny.
wyjaśniać pojęcie i mechanizm zadławienia,
rozróżniać zadławienia,
udzielać pomocy poszkodowanemu, u którego wystąpiło zadławienie.
1. Zadławienia
O zadławieniu mówimy w sytuacji, kiedy w drogach oddechowych znajdzie się ciało obce, np. źle pogryziony kawałek jedzenia.

Zadławienie jest potencjalnie odwracalnym, ostrym stanem zagrożenia życia. W zależności od stopnia ograniczenia wymiany gazowej zadławienie może spowodować szereg następstw a w najcięższych przypadkach może prowadzić do zgonu lub nieodwracalnych zmian w ośrodkowym układzie nerwowym.
Rękoczyn Heimlicha [wym.hajmlek], znany również jako manewr Heimlicha, to technika ratowania życia, która jest stosowana w przypadku zadławienia się. Został opracowany przez amerykańskiego lekarza Henry'ego J. Heimlicha w 1974 roku.
Manewr Heimlicha polega na użyciu siły, aby wytworzyć nagle ciśnienie w jamie brzusznej, co prowadzi do wypchnięcia zalegającego w drogach oddechowych ciała obcego lub innych substancji, które blokują drogi oddechowe. Może być stosowany zarówno u dorosłych, jak i u dzieci.
Aby przeprowadzić rękoczyn Heimlicha u dorosłego, należy postępować następująco:
Stanąć za poszkodowanym i przytulić się do niego z tyłu.
Umieścić pięść pomiędzy pępkiem a mostkiem poszkodowanego.
Uchwycić pięść drugą ręką i wykonać kilka silnych i szybkich pchnięć w kierunku jamy brzusznej.
Jeśli ciało obce nie zostało usunięte, powtarzać rękoczyn Heimlicha do czasu, gdy zostanie usunięte.

Rękoczyn Heimlicha jest skuteczną techniką ratowania życia Warto pamiętać, że najlepszym sposobem na uniknięcie zadławienia się jest unikanie jedzenia w pośpiechu, krojenie jedzenia na małe kawałki i zawsze uważne żucie jedzenia przed połykaniem.
Więcej o zadławieniach dowiesz się z filmu poniżej.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R17ETbmqON6wW
Film opowiada o sposobach na udzielenie pierwszej pomocy w przypadku zadławień.
Wyjaśnij w jakich okolicznościach łagodny przebieg zadławienia może przejść w jego ciężką formę.
Wymień co najmniej trzy możliwe przyczyny zadławień.
Wyjaśnij, jak możemy sprawdzić, czy zabawki są bezpieczne dla dziecka.
Z zadławieniami wiąże się określony schemat postępowania. W zależności od tego, czy mamy do czynienia z łagodnym czy ciężkim przebiegiem zadławienia, ogranicza się on albo do odkaszlnięcia ciała obcego, albo wymaga udzielenia pierwszej pomocy. W przypadku zadławień pierwszej pomocy udzielamy, wykonując rękoczyny ratunkowe, a jeżeli osoba straci przytomność, wykonujemy resuscytację krążeniowo‑oddechową, dostosowaną do wieku poszkodowanego.
Jak i dlaczego postępujemy w takich sytuacjach, wyjaśni poniższa prezentacja multimedialna.
Wymień przynajmniej trzy przykłady chorób, które mogą powodować podobne objawy do zadławień.
Wymień trzy przykładowe przyczyny nieprawidłowego rozpoznania zadławienia.
Wyjaśnij co nazywamy kaszlem efektywnym? Podaj przybliżoną wartość liczbową przepływu wydechowego kaszlu.
2. Podsumowanie
Do zadławień dochodzi w wyniku dostania się ciała obcego do dróg oddechowych.
Aby skutecznie udzielić pierwszej pomocy, gdy u poszkodowanego doszło do zadławienia należy rozpoznać jaki to rodzaj zadławienia (łagodny, czy ciężki).
Niektóre choroby mogą mieć podobne objawy jak zadławienia, np. astma.
Zadławienia stanowią zagrożenia zdrowia i życia, dlatego nie można ich bagatelizować.
3. Zadania
Zaznacz, jakie są możliwe warianty rozwoju sytuacji, kiedy kaszel jest nieefektywny.
Zaznacz prawidłowe i fałszywe stwierdzenia dotyczące ciężkiego przebiegu zadławień.
Zaznacz, jak wyglądają prawidłowe rękoczyny ratunkowe przy zadławieniach.
Rozwiąż krzyżówkę.
Zaznacz prawdziwe i fałszywe stwierdzenia.
Co należy zrobić w przypadku zadławienia u dorosłej osoby?
Wyjaśnij przyczyny zadławień u dzieci i niemowląt. Wskaż także jak zapobiegać takim zadławieniom.
Wyobraź sobie, że w twojej obecności doszło do zadławienia o początkowo łagodnym przebiegu. Opisz krótko, jak należy się zachować w takiej sytuacji.
4. Słownik
to zespół narządów służących do wymiany gazów (tlenu i dwultenku węgla) między organizmem a środowiskiem
to zespół narządów biorących udział w pobieraniu, trawieniu i wchłanianiu pokarmu oraz wydalaniu niestrawnych resztek i stałych produktów przemiany materii
5. Notatnik
6. Bibliografia
Breitkopf B., Cieśla M., (2019), Edukacja dla bezpieczeństwa, Warszawa: WSIP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Majewska M., Jak kaszel może stać się bardziej skuteczny? Analizujemy techniki wspomagania, dostępny w internecie: https://pulsmedycyny.pl/techniki-wspomagania-kaszlu-jak-kaszel-moze-stac-sie-bardziej-skuteczny-1121430 [dostęp dn. 09.02.2022].
Polska Rada Resuscytacji, Wytyczne resuscytacji 2021, dostępny w internecie: https://www.prc.krakow.pl/wytyczne_2021.html, [dostęp dn. 09.02.2022].










