Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Metadane

ID (wypełnia redakcja)

Tytuł

wypełnia autor; do 256 znaków

Pojęcie i rodzaje doktryn politycznych

Przedmiot nauczania

wypełnia autor

Wiedza o społeczeństwie

Autor (imię i nazwisko)

wypełnia autor, jeśli autorów jest wielu, oddzielamy ich przecinkami

Chmielewska Anna

Adres (ulica, nr domu)

dane pierwszego autora, wypełnia autor

Batorego 40/11

Kod pocztowy, miejscowość

wypełnia autor

98‑100 Łask

Login autora w Scholaris

wypełnia autor

Abstrakt

krótkie streszczenie; wypełnia autor

Temat ma przybliżyć wiedzę dotyczącą doktryn politycznych, ich rodzajów i miejsc występowania. Dodatkowo ma przybliżyć wiedzę na temat chadecji.

Wydawca

OSI CompuTrain

Źródło

dane materiału źródłowego (lub kilku materiałów); wypełnia autor

Podręcznik „Wiedza o społeczeństwie. Zakres rozszerzony. Część pierwsza” autorstwa: Zbigniew Smutek, Janusz Maleska, Beata Surmacz, wydawnictwa OPERON

Odnośniki

dokumenty powiązane z danym materiałem (karta pracy, ilustracja, prezentacja); wypełnia autor

Prezentacja, karta pracy

Etap edukacyjny

wypełnia autor, do wyboru:

przedszkole, klasy I‑III (nauczanie zintegrowane), klasy IV‑VI, gimnazjum, liceum, liceum profilowane, technikum, zasadnicza szkoła zawodowa

liceum

Informacje o prawach (wypełnia redakcja)

Doktryny polityczne, chadecja, doktryny konserwatywne, rewolucyjne

Słowa kluczowe

wypełnia autor, około 10 terminów

UDC (wypełnia redakcja)

Przybliżony czas trwania zajęć (dotyczy scenariuszy, kart pracy, testów, prezentacji) wypełnia autor

45 minut

Uwagi

wypełnia autor

Scenariusz lekcji – Pojęcie i rodzaje doktryn politycznych

1. Cele lekcji

Wiadomości i umiejętności

Uczeń:

  • Wie, co to jest doktryna polityczna, skąd wywodzi się ten termin i czego jest rozszerzeniem.

  • Wie, co to jest ideologia.

  • Potrafi wymienić, omówić oraz scharakteryzować wszystkie znane doktryny polityczne, takie jak: rewolucyjne, konserwatywne, reformistyczne, reakcyjne, lewicowe, prawicowe, centrowe, liberalne, socjaldemokratyczne, chadeckie
    i komunistyczne.

  • Zna pojęcie chadecji, potrafi je scharakteryzować.

  • Wie, co to jest socjaldemokracja i czym się charakteryzuje.

  • Potrafi podać, jakie rodzaje partii politycznych występują współcześnie w Polsce
    i czym się one charakteryzują.

Metoda i forma pracy

Praca z tekstem oraz odwoływanie się do znanych przypadków z telewizji, prasy, radia. Lekcja powinna mieć charakter wykładu połączonego z dyskusją.

Środki dydaktyczne

Podręcznik „Wiedza o społeczeństwie. Zakres rozszerzony. Część pierwsza” autorstwa: Zbigniew Smutek, Janusz Maleska, Beata Surmacz, wydawnictwa OPERON.

Przebieg lekcji

  • Pierwszym etapem jest omówienie przez nauczyciela pojęcia doktryny politycznej. Nauczyciel mówi o tym, że jest to pewien zbiór poglądów, dotyczących państwa i społeczeństwa, realizujących się w społeczeństwie. Nauczyciel zaznacza także ścisłe powiązanie doktryny politycznej z ideologią, która sama w sobie w jakiś sposób określa przydatność danej polityki.

  • Drugim etapem jest omówienie przez nauczyciela kolejno wszystkich rodzajów doktryn politycznych obowiązujących obecnie lub znanych z historii powszechnej. W ten sposób nauczyciel kolejno omawia takie doktryny, jak:

  1. Doktryny rewolucyjne, czyli takie, które zostają ukształtowane w wyniki rewolucji przeprowadzonej na danym terytorium, najczęściej przeprowadzonej siłą.

  2. Doktryny konserwatywne, które mają na celu utrzymanie dotychczas panujących stosunków
    w polityce i społeczeństwie. Tego rodzaju doktryny polityczne charakteryzują się tym, że nie ulegają one zmianom i niechętnie poddają się jakimkolwiek przekształceniom.

  3. Doktryny reformistyczne, czyli takie, które powstają na skutek zmian ewolucyjnych, z takimi rodzajami doktryn niewątpliwie łączą się dwa odrębne pojęcia – reformizm oraz rewizjonizm.

  4. Doktryny reakcyjne, czyli doktryny, które dążą do osiągnięcia w społeczeństwie i polityce takich stosunków, jakie miały miejsce przed rozpoczęciem danej rewolucji, na skutek której powstały doktryny rewolucyjne.

  5. Doktryny lewicowe, czyli takie, które należą do współczesnych doktryn politycznych, charakteryzują się tym, że opierają się na zlikwidowaniu dyskryminacji wynikających z różnic majątkowych oraz innych aspektów życia.

  6. Doktryny centrowe, czyli takie, które dążą do zachowywania wszelkiej równowagi
    w społeczeństwie i między grupami społecznymi.

  7. Doktryny prawicowe, czyli takie, które dążą do utrzymania różnic w społeczeństwie i między grupami społecznymi, różnice te mają być zachowane w różnych aspektach życia społecznego, np. w wielkości majątków. Doktryny prawicowe w swym zapisie podkreślają szczególną rolę kultury, religii czy też tradycji narodowych.

  • Trzecim etapem jest omówienie przez nauczyciela pozostałych doktryn politycznych, takich jak chadeckie, liberalne, socjaldemokratyczne i komunistyczne, jednocześnie nauczyciel wyjaśnia, czy jest chadecja (czyli ruchy chrześcijańsko‑demokratyczne) oraz socjaldemokracja (ruchy, które opierają się na kapitalizmie).

Bibliografia

Podręcznik „Wiedza o społeczeństwie. Zakres rozszerzony. Część pierwsza” autorstwa: Zbigniew Smutek, Janusz Maleska, Beata Surmacz, wydawnictwa OPERON.

Załączniki

Do scenariusza zostaje załączona prezentacja pod tym samym tytułem oraz materiał pomocniczy do przeprowadzenia lekcji, którym jest karta praca pod tytułem „Współczesne doktryny polityczne”. Dzięki tym pomocom uczniowie powinni łatwiej przyswoić dany temat
i zapamiętać go.

  • Praca domowa: Uczniowie mają odpowiedzieć pisemnie na pytanie, „Jakie mamy rodzaje doktryn politycznych?”. Dodatkowo mają oni wybrać cztery z poznanych doktryn i opisać je szczegółowo w zeszycie.

RR5B6q1Kaqq0x

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 60.50 KB w języku polskim