Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pojęcie przekształcenia geometrycznego na płaszczyźnie – część I

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Zapoznanie uczniów z pojęciem przekształcenia geometrycznego.

  2. Wskazanie uczniom różnorodnych przykładów przekształceń geometrycznych, nie występujących w dotychczasowej nauce szkolnej.

b) Umiejętności

  1. Poszukiwanie obrazów niektórych figur (punktów, prostej, okręgu) w rozważanych przekształceniach geometrycznych – wypracowanie ostrożnego podejścia w przewidywaniu obrazów figur.

  2. Ćwiczenie umiejętności wnikliwego czytania i analizowania krótkich zapisów matematycznych.

  3. Obalenie u uczniów zakorzenionych przyzwyczajeń dotyczących obrazów: prostej, okręgu itp.

  4. Uczeń poszukuje argumentacji matematycznej w oparciu o poznaną definicję.

  5. Ćwiczenie umiejętności pracy w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Praca indywidualna, praca w parach

3. Środki dydaktyczne

  1. Jeden komputer z projektorem multimedialnym i odpowiednim oprogramowaniem.

  2. Podręcznik i zbiór zadań dla klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego.

4. Przebieg lekcji

Wprowadzenie definicji przekształcenia: Funkcja P jest przekształceniem geometrycznym, jeśli dziedzina i przeciwdziedzina to zbiory punktów.

Uwypuklenie istotnych elementów definicji pojęć: funkcja, dziedzina, przeciwdziedzina.

Przykłady przekształceń geometrycznych.

Przykład 1: Dany jest niezerowy odcinek AB i dowolny punkt S. Obrazem punktu S jest ten sam punkt S. Obrazem punktu jest taki punkt X’, że: XX’ = AB oraz punkt X’ należy do półprostej przeciwnej do półprostej XS.
Polecenia dla uczniów:

  • Znaleźć obrazy kilku punktów (w tym punktu S).

  • Czy tak opisane przekształcenie spełnia warunki przekształcenia geometrycznego?

  • Czy są jakieś punkty, które pokrywają się ze swoimi obrazami?

Uczniowie najpierw samodzielnie wykonują polecenia, potem konsultują swoje rezultaty z osobą z ławki, następnie z dwóch sąsiednich ławek. Po pewnym czasie następuje odczytanie wyników, konstrukcja na komputerze z wykorzystaniem programu CABRI 1, ewentualna rozmowa. Następnie uczniowie są proszeni o zaznaczenie przewidywanego obrazu okręgu w zaznaczonym przez nauczyciela położeniu (niektórzy rysują przewidywany obraz na tablicy).

Nauczyciel konstruuje obraz okręgu na komputerze w CABRI – prawdopodobnie nastąpi rozmowa (co jest obrazem okręgu, czy może być obrazem okrąg, czy obrazy okręgu o tym samym promieniu są takie same, od czego to zależy?)

Dalsze polecenia dla uczniów:

  • Co może być obrazem prostej?

  • Jaki jest zbiór wartości tego przekształcenia?

  • Czy można wskazać takie dwa punkty C i D, aby długość odcinka CD była różna od długości odcinka C’D’?

Po pewnym czasie następuje rozmowa, prezentacja wyników wzbogacona obserwacją komputerową (w CABRI 1).

Przykład 2: Na płaszczyźnie dana jest prosta k i punkt A nie należący do prostej k. Obrazem punktu należącego do półpłaszczyzny wraz z punktem A jest jego obraz w symetrii środkowej względem punktu A. Obrazem punktu nie należącego do półpłaszczyzny wraz z punktem A jest jego obraz w symetrii osiowej względem prostej k.

Polecenia dla uczniów:

  • Znaleźć obrazy kilku punktów (w tym punktu A, punktu na prostej k, w różnych półpłaszczyznach).

  • Czy tak opisane przekształcenie spełnia warunki przekształcenia geometrycznego?

  • Czy są jakieś punkty, które pokrywają się ze swoimi obrazami?

  • Co może być obrazem prostej? (rozważ różne przypadki)

  • Co może być obrazem okręgu? (rozważ różne położenia okręgu względem prostej k).

    ROdONYQYcXGe3

  • Jaki jest zbiór wartości tego przekształcenia?

  • Czy można wskazać takie dwa punkty C i D, aby długość odcinka CD była różna od długości odcinka C’D’?

Podobnie jak w przykładzie 1 uczniowie mają czas na prace indywidualną, potem wymianę poglądów z innymi uczniami w zespole (cztery osoby z dwóch sąsiednich ławek).

Po pewnym czasie następuje rozmowa na temat uzyskanych wyników, prezentacja ich na komputerze z wykorzystaniem programu CABRI 1 (nauczyciel ma przygotowaną konstrukcję).

5. Bibliografia

  1. Konior J., Repetytorium z CABRI, część II, [w:] „Matematyka i Komputery” nr 11, 2002, s. 5‑8.

  2. Pająk W., Badanie przekształceń geometrycznych, [w:] „Nauczyciele i Matematyka” nr 8, 1993, s. 22‑23.

  3. Pająk W., Przekształcenia a CABRI 2, [w:] „CABRI JEST” nr 10, lato 1997, s. 3‑4.

  4. Pająk W., CABRI i przekształcenia geometryczne na płaszczyźnie, wydawnictwo VULCAN, Wrocław 1994.

  5. Pająk W., CABRI i przekształcenia, [w:] „Matematyka” nr 6, 2006, s. 357‑361.

  6. Pawlak R i H., Rychlewicz A i A., Żylak K., Matematyka krok po kroku. Podręcznik dla klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego, technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, RES POLONA, Łódź 2002.

  7. Pawlak R i H., Rychlewicz A i A, Żylak K., Matematyka krok po kroku. Zbiór zadań dla klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego, technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, RES POLONA, Łódź 2002.

  8. Turnau S., CABRI i geometria elementarna, [w:] „Matematyka” nr 4, 1994, s. 212‑214.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Dany jest niezerowy odcinek AB i dowolny punkt S. Obrazem punktu S jest ten sam punkt S. Obrazem punktu jest taki punkt X’, że: XX’ = AB oraz punkt X’ należy do półprostej XS.

Znaleźć obrazy kilku punktów.

  • Czy tak opisane przekształcenie spełnia warunki przekształcenia geometrycznego?

  • Czy są jakieś punkty, które pokrywają się ze swoimi obrazami?

  • Co może być obrazem prostej? (rozważ różne przypadki)

  • Co może być obrazem okręgu? (rozważ różne położenia okręgu względem prostej k).

  • Jaki jest zbiór wartości tego przekształcenia?

  • Czy można wskazać takie dwa punkty C i D, aby długość odcinka CD była różna od długości odcinka C’D’?

7. Czas trwania lekcji

1,5 godziny lekcyjnej

8. Uwagi do scenariusza

brak

RQPqZFv5UVaPn

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 141.11 KB w języku polskim
RgRiCW5vswG21

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 81.00 KB w języku polskim