Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pojęcie przekształcenia geometrycznego na płaszczyźnie, punkty stałe przekształcenia, przekształcenie izometryczne

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Uchwycenie różnic pomiędzy funkcją zadaną wzorem f(x) = ..., a przekształceniem opisanym poprzez formułę P((x, y)) = ...

  2. Wskazanie uczniom różnorodnych przykładów przekształceń geometrycznych, nie występujących w dotychczasowej nauce szkolnej.

b) Umiejętności

  1. Uczeń poszukuje obrazów niektórych figur (punktów, prostej, okręgu) w rozważanych przekształceniach geometrycznych – wypracowanie ostrożnego podejścia w przewidywaniu obrazów figur.

  2. Ćwiczenie umiejętności wnikliwego czytania i analizowania krótkich zapisów matematycznych.

  3. Poszukiwanie argumentacji matematycznej dotyczącej punktów stałych, izometryczności, obrazów figur, zbioru wartości itp. rozważanych przekształceń – wpajanie konieczności znajdowania argumentów matematycznych na poparcie swoich sądów.

  4. Uczeń poszukuje argumentacji matematycznej w oparciu o poznaną definicję.

  5. Ćwiczenie umiejętności pracy w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Praca indywidualna, praca w parach.

3. Środki dydaktyczne

  1. Jeden komputer z projektorem multimedialnym i odpowiednim oprogramowaniem.

  2. Podręcznik i zbiór zadań dla klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego.

4. Przebieg lekcji

Wprowadzenie definicji punktu stałego.

Punkt A jest punktem stałym przekształcenia P wtedy i tylko wtedy, gdy P(A) = A.

Uczniowie wskazują punkty stałe z przykładów na lekcjach wcześniejszych.

Wprowadzenie definicji przekształcenia izometrycznego*. Przekształcenie geometryczne nazywamy izometrycznym (izometrią) wtedy i tylko wtedy, gdy odległość między każdymi dwoma punktami jest taka sama jak odległość między ich obrazami.*

Uczniowie uzasadniają brak izometryczności w przykładach z lekcji wcześniejszych.

Kolejne przykłady przekształceń geometrycznych.

Przykład 1: Na płaszczyźnie dana jest prosta k i punkt A nie należący do prostej k. Obrazem punktu X należącego do półpłaszczyzny wraz z punktem A jest punkt przecięcia prostej XA z prostą k. Obrazem punktu nie należącego do półpłaszczyzny wraz z punktem A jest ten sam punkt.

Polecenia dla uczniów:

  • Znaleźć obrazy kilku punktów.

  • Czy tak opisane przekształcenie spełnia warunki przekształcenia geometrycznego?

  • Czy są jakieś punkty, które pokrywają się ze swoimi obrazami?

  • Co może być obrazem prostej? (rozważ różne przypadki)

  • Co może być obrazem okręgu? (rozważ różne położenia okręgu względem prostej k).

  • Jaki jest zbiór wartości tego przekształcenia?

  • Czy można wskazać takie dwa punkty C i D, aby długość odcinka CD była różna od długości odcinka C’D’?

Po pewnym czasie następuje rozmowa na temat uzyskanych wyników, prezentacja ich na komputerze z wykorzystaniem programu CABRI 1 (nauczyciel ma przygotowaną konstrukcję). To nie jest przekształcenie geometryczne i uczniowie powinni to zauważyć (rozmowa na ten temat – próba poprawienia definicji i potem praca nad dalszymi poleceniami).

Przykład 2. Dane jest przekształcenie zadane wzorem: .

Polecenia dla uczniów są te same, co w przykładzie 1.

(obrazy okręgów o tym samym promieniu)

Po pewnym czasie następuje rozmowa na temat uzyskanych wyników, prezentacja ich na komputerze z wykorzystaniem programu CABRI 2 (można wykorzystać wersję DEMO). Ponadto można spróbować znaleźć punkty stałe przekształcenia: , czyli otrzymujemy: .

Zwrócenie uwagi (rozmowa z uczniami) na różnice między funkcją y = f(x), a tak zadanym przekształceniem P((x, y)) = ....(argument, wartość).

5. Bibliografia

  1. Konior J., Repetytorium z CABRI, część II, [w:] „Matematyka i Komputery” nr 11, 2002, s. 5‑8.

  2. Pająk W., Badanie przekształceń geometrycznych, [w:] „Nauczyciele i Matematyka” nr 8, 1993, s. 22‑23.

  3. Pająk W., Przekształcenia a CABRI 2, [w:] „CABRI JEST” nr 10, lato 1997, s. 3‑4.

  4. Pająk W., CABRI i przekształcenia geometryczne na płaszczyźnie, wydawnictwo VULCAN, Wrocław 1994.

  5. Pająk W., CABRI i przekształcenia, [w:] „Matematyka” nr 6, 2006, s. 357‑361.

  6. Pawlak R i H., Rychlewicz A i A., Żylak K., Matematyka krok po kroku. Podręcznik dla klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego, technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, RES POLONA, Łódź 2002.

  7. Pawlak R i H., Rychlewicz A i A, Żylak K., Matematyka krok po kroku. Zbiór zadań dla klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego, technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, RES POLONA, Łódź 2002.

  8. Turnau S., CABRI i geometria elementarna, [w:] „Matematyka” nr 4, 1994, s. 212‑214.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Zadanie 1. Dane jest przekształcenie zadane wzorem: P((x,y))=(xy,x+y).

Zadanie 2. Skonstruuj własne (nie występujące w dotychczasowej nauce w szkole) przekształcenie geometryczne zadane dwunormowo.

Do powyższych zadań 1 i 2 zastosuj polecenia z przykładu 1.

Po takim cyklu lekcji może się odbyć krótki sprawdzian związany z interpretacją przekształcenia geometrycznego.

Przykład takiego sprawdzianu:

Na płaszczyźnie dana jest prosta k i punkt A nie należący do prostej k. Obrazem punktu X należącego do półpłaszczyzny wraz z punktem A jest środek odcinka XA. Obrazem punktu Y nie należącego do półpłaszczyzny wraz z punktem A jest punkt Y’ leżący w połowie odległości między punktem Y i prostą k.

  • Znaleźć obrazy kilku punktów.

  • Czy tak opisane przekształcenie spełnia warunki przekształcenia geometrycznego? (odpowiedź uzasadnij)

  • Czy są jakieś punkty, które pokrywają się ze swoimi obrazami? (wskaż je)

  • Co może być obrazem odcinka? (rozważ różne położenia względem prostej k).

  • Jaki jest zbiór wartości tego przekształcenia? (narysuj lub opisz)

  • Czy można wskazać takie dwa punkty C i D, aby długość odcinka CD była różna od długości odcinka C’D’? (wskaż je lub uzasadnij, że ich nie ma)

7. Czas trwania lekcji

1,5 godziny lekcyjnej

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1M0X3QfxAMrk

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 133.66 KB w języku polskim
R1AslsbPXcpbI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 80.00 KB w języku polskim