Pojęcie przewodników oraz izolatorów ciepła
SCENARIUSZ LEKCJI
III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Pojęcie przewodników oraz izolatorów ciepła.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Fizyka, 2.8: [Uczeń] wyjaśnia przepływ ciepła w zjawisku przewodnictwa cieplnego oraz rolę izolacji cieplnej;
Fizyka, 2.7: [Uczeń] wyjaśnia związek między energią kinetyczną cząsteczek i temperaturą;
Fizyka, 2.6: [Uczeń] analizuje jakościowo zmiany energii wewnętrznej spowodowane wykonaniem pracy i przepływem ciepła;
Informatyka, 6.1: [Uczeń] wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Cel ogólny: Ogólne poznanie mechanizmu przewodnictwa cieplnego.
Uczeń:
wie na czym polega zjawisko przewodnictwa cieplnego ciał stałych cieczy i gazów,
wie na czym polega przewodnictwo cieplne ciał stałych.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
potrafi zaprojektować i przeprowadzić doświadczenie pokazujące zjawisko przewodnictwa cieplnego ciał stałych,
potrafi dostrzec związek pomiędzy przewodnictwem cieplnym a rodzajem substancji,
potrafi podać przykłady przewodnictwa cieplnego oraz podać rodzaje oraz przykłady praktycznego stosowania przewodników i izolatorów,
potrafi współpracować i komunikować się w grupie, nabywa umiejętności samodzielnej pracy, obserwacji zjawisk fizycznych, stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi na nie,
potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Fizyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Nauczyciel prosi uczniów, aby odpowiedzieli na kilka pytań, moderuje krótką dyskusję: - Gdzie spotkaliście się z przepływem ciepła? - Czy ciepło może przepływać między różnymi ciałami? - Czy wiecie, jak rozwiązać problem bezpiecznego dotykania gorących przedmiotów? - Gdzie spotykamy się z potrzebą użycia materiałów, które izolują nas od zimna lub ciepła? | Dyskusja | Problemowa: aktywizująca | Zbiorowa, jednolita |
Etap realizacji | Fizyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Przypomnienie wiadomości Jaki rodzaj energii nazywamy energią wewnętrzną? Jak można zmienić energię wewnętrzną ciała? Czym objawia się wzrost energii wewnętrznej ciała? | Notatki z poprzednich zajęć | Podająca: wykład informacyjny | Zbiorowa, jednolita |
Fizyka | Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Nauczyciel z pomocą ucznia uruchamia komputer, rzutnik multimedialny, wgrywa do komputera zdjęcia cyfrowe z pamięci typu Flash, uruchamia program odtwarzający zdjęcia, które są następnie wyświetlane przez rzutnik na ekran. Zdjęcia przedstawiają przewodniki oraz izolatory ciepła, w tym także w sytuacjach ich naturalnego zastosowania. Nauczyciel prosi uczniów o dyskusję na temat kolejno oglądanych przedmiotów: -z jakiego materiału są wykonane, - czy przewodzą czy izolują ciepło, - czy są zatem przewodnikami czy izolatorami ciepła? Nauczyciel podczas prezentacji zdjęć zadaje dodatkowe pytania: - gdzie i w jakim celu stosujemy poznane przewodniki oraz izolatory ciepła w codziennym życiu? Odpowiedzi podane są wyżej. Uczniowie po zakończonym pokazie: - zapisują w zeszytach poznane nazwy izolatorów oraz nazwy przewodników ciepła. UWAGA - nauczyciel może poprosić aktywnych, zdolnych uczniów o wykonanie niektórych potrzebnych zdjęć cyfrowych na warunkach określonych osobno. | Galeria zdjęć „Poznajemy przewodniki oraz izolatory ciepła” (zasób nr QWE01802), | Eksponująca: pokaz połączony z przeżyciem | Zbiorowa, jednolita | |
Fizyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna | Przeprowadzenie doświadczenia na podstawie załączonej instrukcji | Ćwiczenie praktyczne „Przewodzenie ciepła” (zasób nr QWE01803), Karta Pracy (Załącznik nr 3) | Praktyczna: ćwiczenia | Grupowa, zróżnicowana | |
Etap końcowy | Fizyka | Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Podsumowanie lekcji. Omówienie wyników uzyskanych w doświadczeniach, podsumowanie wiadomości o przewodnikach oraz izolatorach. | Podająca: pogadanka | Zbiorowa, jednolita |
ZAŁĄCZNIKI DO SCENARIUSZA
ZAŁĄCZNIK NR 3 – KARTA PRACY
Grupa Nr: | Rodzaj ogrzewanego materiału (wpisz nazwę materiału, z którego wykonany jest pręt: mosiądz, aluminium, szkło, drewno) | Czas ogrzewania (wpisz liczbę minut) | Ilość pinezek, jaka odpadła w czasie ogrzewania pręta (wpisz liczbę) | Szacunkowa prędkość przekazywania energii cieplnej przez pręt. (niezaobserwowana, powolna, średnia, szybka) | Badany pręt jest: - Przewodnikiem ciepła* - Izolatorem ciepła* (* wpisz właściwe) |