Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Indeks górny 1

Osoba prowadząca - Bogumiła Wnuk

Nazwa i nr programu: 2307/MRiGŻ/1997.08.18

Temat zajęć - Przyczyny inflacji i jej skutki

Klasa - 2TA; ilość godzin - 1

Cel ogólny zajęć - poznanie przyczyn inflacji, jej skutków i metod jej zapobiegania.

Cele szczegółowe zajęć w postaci zoperacjonalizowanej:

  • uczeń wskazuje przyczyny inflacji;

  • uczeń wylicza metody walki z inflacją;

  • uczeń określa skutki inflacji.

W czasie lekcji będą kształtowane następujące umiejętności ponadprzedmiotowe (ponadzawodowe):

  • umiejętność pracy w grupie;

  • umiejętność wysłuchiwania innych oraz rozważania ich argumentacji;

  • umiejętność rozwiązywania problemów;

  • umiejętność łączenia i porządkowania wiedzy;

  • umiejętność organizowania własnej pracy i jej oceniania.

Pojęcia do wyjaśnienia w toku lekcji:

  • przyczyna, skutek.

Metody i techniki pracy:

- pogadanka;

- „dywanik pomysłów”;

- wykład podsumowujący;

- praca w grupach.

Do zajęć będą potrzebne następujące środki dydaktyczne:

- samoprzylepne karteczki;

- duży papier, podłużne paski papieru;

- pisaki, klej.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna (3 minuty)

  1. Powitanie

  2. Przegląd klasy

  3. Zapis w dzienniku.

Faza właściwa

1. Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji – pogadanka.

Uczniowie odpowiadają na pytania:

- Co to jest inflacja, deflacja, dezinflacja?

- Jakie są rodzaje inflacji?

- Jakie są mierniki inflacji?

2. Przeprowadzenie zajęć metodą „dywanik pomysłów”.

FAZA I. ROZPOZNANIE PROBLEMU - 5 min + 5 min prezentacji.

Rozwiązujemy problem:

Dlaczego występuje inflacja?

  1. Na zasadzie „burzy mózgów” grupa pisemnie prezentuje na paskach papieru swoje propozycje jako dokończenie zdania - dlatego, że (...), a następnie przykleja je do swoich dywaników.

  2. Lider grupy prezentuje dywaniki na forum klasowym.

  3. Po dokonanej prezentacji oczyszczamy dywanik, który będzie nam potrzebny do przeprowadzenia fazy II.

FAZA II - PROPOZYCJA ROZWIĄZANIA PROBLEMU - 5 min + 5 min prezentacji.

Uczniowie odpowiadają na pytanie:

Co należy zrobić, aby ograniczyć inflację?

Uczniowie prezentują własne propozycje w taki sam sposób jak w fazie I.

FAZA III - DEKLARACJA INTENCJI - 5 min + 5 min prezentacji.

Co ja (moja rodzina) mogę zrobić, aby ograniczyć inflację?

Przebieg tej fazy lekcji odbywa się analogicznie do faz poprzednich.

FAZA IV – EWALUACJA - 4 min.

Każdy uczestnik otrzymuje po trzy samoprzylepne karteczki różnego koloru:

Np. różowa – 3 pkt;

zielona – 2 pkt;

żółta – 1 pkt.

Zadanie ucznia polega na wybraniu najważniejszych i najbardziej skutecznych (według niego) działań ze wszystkich propozycji, a następnie przydzieleniu punktacji poszczególnym rozwiązaniom. Uczniowie wybierają tę propozycję, która uzyskała największą liczbę punktów.

FAZA KOŃCZĄCA (podsumowanie) – 3 min.

Nauczyciel podsumowując lekcję, uświadamia uczniom, że każdy z nich jest odpowiedzialny za realizację wybranego przez siebie działania zmierzającego do ograniczenia inflacji.

Sposób uzyskiwania po zakończonych zajęciach informacji zwrotnej od uczniów**:**

Praca domowa

Ćwiczenie

Uzupełnij zdaniaIndeks górny 2:

„Pan Franciszek jest niezadowolony, ponieważ jego dochody z lokat spadły w wyniku niskiej inflacji i związanego z tym spadku ceny ………………….. Gdyby inflacja wzrosła, bank centralny podniósłby stopy procentowe i banki zareagowałyby ……………….. cen depozytów i kredytów. Wtedy Pan Franciszek dostałby wyższe oprocentowanie, ale musiałby zapłacić bankowi wyższą cenę za……………………., a jego dochody spadłyby na skutek wzrostu kosztów utrzymania. Rząd ma do dyspozycji różne metody walki z inflacją. Może hamować inflację przez …………………… politykę fiskalną i pieniężną, może usuwać bariery rozwoju przedsiębiorczości i zachęcać przedsiębiorców do wzrostu produkcji. Najtrudniej jest walczyć z ……………………………….”.

Adamowicz E., „Ekonomia bez tajemnic. Poradnik dla nauczyciela”, wyd. WSiP, Warszawa 2004, s. 173

Rozwiązanie wg kolejności zdań:

pieniądza,

wzrostem,

kredyty

restrykcyjną

inflacją strukturalną.

PRZYKŁADOWE ODPOWIEDZI UCZNIÓW

FAZA I Rozpoznawanie problemu.

Pytanie: Dlaczego występuje inflacja?

Propozycje uczniów:

DYWANIK I

- ponieważ występuje monopolizacja gospodarki (monopoliści mogą przenieść wzrost kosztów produkcji na cenę);

- ponieważ rosną koszty surowców, pracy i kapitałów, co powoduje, że przedsiębiorcy podnoszą ceny;

- ponieważ gospodarstwa domowe oczekując na wzrost cen, dokonują nadmiernych zakupów;

- ponieważ występuje nadmierna ilość pieniędzy w gospodarce w porównaniu z podażą dóbr;

- ponieważ państwo ma kłopoty i pożycza pieniądze od sektora prywatnego.

DYWANIK II

- bo występuje nadmierny wzrost popytu globalnego, a producenci w krótkim czasie nie mogą gwałtownie zwiększyć podaży;

- bo przedsiębiorstwa podnoszą ceny, chcąc osiągnąć zamierzoną stopę zysku;

- bo w gospodarce mamy do czynienia
z pojęciem rzadkości zasobów, co przyczynia się do wzrostu kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwa, a przez to dochodzi do wzrostu cen;

- ponieważ występuje recesja gospodarcza (obniżenie wydajności pracy, a tym samym następuje wzrost kosztów produkcji);

- bo przedsiębiorstwa oczekując na wzrost kosztów, podnoszą ceny.

DYWANIK III

- bo czasami popyt rośnie szybciej niż podaż;

- bo występuje wzrost nominalnej podaży pieniądza;

- bo występuje deficyt budżetowy i należy go finansować;

- bo rosną ceny surowców np. podwaja się cena ropy naftowej;

- bo występują wygórowane roszczenia płacowe ze strony związków zawodowych.

DYWANIK IV

- bo występuje nadmierna emisja pieniądza;

- bo pracownicy domagają się podwyżek płac nominalnych, odpowiadających wzrostowi kosztów utrzymania, aby utrzymać poziom swych płac realnych;

- ponieważ występuje długookresowe dodatnie saldo bilansu płatniczego (nadwyżka eksportu nad importem);

- ponieważ występuje przeinwestowanie gospodarki (nadmierne rozwinięcie procesu inwestycyjnego, finansowanego przez państwo);

- bo ograniczenie dostaw surowców rolnych z powodu nieurodzaju, powoduje, że fizycznie jest mniejsza liczba zasobów przeznaczonych do produkcji, dlatego wzrastają ich ceny.

FAZA II Prezentacja rozwiązań problemu.

Na pytanie - Co należy zrobić, aby ograniczyć inflację? - uczniowie odpowiedzieli następująco:

DYWANIK I

- ograniczyć wydatki budżetowe;

- podnieść stawki podatku dochodowego;

- wprowadzić rygorystyczne zasady udzielania kredytów;

- prowadzić kontrolę płac poprzez wprowadzenie podatków od ponadnormatywnych wynagrodzeń.

DYWANIK II

- podnieść stopę procentową kredytów i lokat bankowych, co spowoduje niechęć do zaciągania kredytów, a tym samym doprowadzi do oszczędzania;

- tworzyć warunki sprzyjające konkurencji;

- wprowadzić kontrolę cen produktów wytwarzanych przez monopole i oligopole.

DYWANIK III

- wprowadzić przepisy antymonopolowe;

- zapobiegać nieuczciwej konkurencji;

- niszczyć szare strefy podatkowe;

- zaostrzyć przepisy prawne.

DYWANIK IV

- ograniczyć wydatki budżetowe;

- zaostrzyć zasady udzielania kredytów;

- ograniczyć eksport.

FAZA III Deklaracja intencji.

Na pytanie - „Co ja (moja rodzina) mogę zrobić, aby ograniczyć inflację? -

pojawiły się następujące odpowiedzi:

DYWANIK I

- nie będę dokonywał(a) nadmiernych zakupów;

- będę płacił(a) podatki.

DYWANIK II

- będziemy płacili podatki.

DYWANIK III

- nie będziemy zaopatrywać się „na zapas”;

- nie będziemy pracować „na czarno”.

DYWANIK IV

- nie będziemy pracować nielegalnie;

- nie będziemy domagać się wzrostu płac;

- nie będziemy wprowadzali do obiegu fałszywych pieniędzy.

FAZA IV Ewaluacja

DYWANIK I

- nie będę dokonywał(a) nadmiernych zakupów - 15

- będę płacił(a) podatki - 15

DYWANIK II

- będziemy płacili podatki

DYWANIK III

- nie będziemy zaopatrywać się „na zapas”

- nie będziemy pracować „na czarno” - 45

DYWANIK IV

- nie będziemy pracować nielegalnie

- nie będziemy domagać się wzrostu płac

- nie będziemy wprowadzali do obiegu fałszywych pieniędzy - 15


  1. Na podstawie wzoru scenariusza zajęć Pracowni Doskonalenia Nauczycieli Przedmiotów Zawodowych CODN

  2. E. Adamowicz „Ekonomia bez tajemnic”, Poradnik dla nauczyciela, wyd. WSiP, Warszawa 2004, s. 173

R11g6Y6PVSgHx

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 64.31 KB w języku polskim