Ilustracja przedstawia zdjęcia muzyków, ułożone obok siebie. Każdy z muzyków został umieszczony w prostokątnym polu o kolorowym tle. Zdjęcia przedstawiają wokalistów z mikrofonami oraz muzyków grających między innymi na perkusji, gitarze lub saksofonie.
Ilustracja przedstawia zdjęcia muzyków, ułożone obok siebie. Każdy z muzyków został umieszczony w prostokątnym polu o kolorowym tle. Zdjęcia przedstawiają wokalistów z mikrofonami oraz muzyków grających między innymi na perkusji, gitarze lub saksofonie.
Pokaż to z najlepszej strony
Muzycy grający lub śpiewający utwory, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Muzycy grający lub śpiewający utwory, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Wprowadzenie
Ciekawostka
R1C8JCOeAgtil
Ilustracja przedstawia jedną z grafik Google Doodle. Grafika jest wykonana czarna kreską na białym tle. Jest to logo Google, napisane wielkimi literami. Napis zwiększa się w stronę zewnętrznych liter, tak, że pierwsza litera „g” i ostatnia litera „e” są największe. Pomiędzy literami znajdują się okrągłe kształty. Po prawej stronie napisu siedzi robot w koszuli i butach, który opiera głowę na ręce. Obok niego leży książka i model cząsteczki chemicznej. Po lewej stronie napisu znajduje się sztaluga z narysowanym schematem naukowym.
Grafika Google Doodle [czytaj: gugl dudl] poświęcona Lemowi, z wykorzystaniem prac autorstwa Daniela Mroza, mirror.co.uk, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Google, Daniel Mróz, Grafika Google Doodle poświęcona Lemowi, z wykorzystaniem prac autorstwa Daniela Mroza, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/stanisaw-lem-google-doodle-ten-278815 [dostęp 13.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Pewien polski erudyta, pisarz literatury science fiction [czytaj: sajens fikszyn] przewidział w latach 50 XX wieku wiele faktów, które w dzisiejszym świecie mają miejsce.
Mikołaj Gliński
Mikołaj Gliński13 przepowiedni Lema, które się sprawdziły
Mniej więcej w tym samym okresie Stanisław Lem przewidział także przyszłość, w której ludzie będą mieli natychmiastowy i powszechny dostęp do ogromnej wirtualnej bazy danych, którą nazywał „biblioteką Trionów”. Triony to według Lema były kryształki kwarcu, których „strukturę cząsteczkową można trwale zmieniać”. Triony funkcjonowały w twórczości Lema jak współczesne pendrive'y [czytaj: pendrajwy], które połączone falami radiowymi tworzyły ogromną bazę wiedzy”. Całość zjawiska dokładnie opisał w książce z 1955 roku zatytułowanej „Obłok Magellana”.
cyt1 Źródło: Mikołaj Gliński, 13 przepowiedni Lema, które się sprawdziły, dostępny w internecie: https://culture.pl/pl/artykul/13-przepowiedni-lema-ktore-sie-sprawdzily [dostęp 13.06.2022].
Bill Gates [czytaj: bil gejts]
Bill Gates [czytaj: bil gejts]Jedno zdjęcie warte jest tysiąc słów - cytaty o technologii, które zrobiły na mnie wrażenie
Postęp technologii polega na dostosowaniu jej tak, abyś nawet jej nie zauważał i tak by mogła stać się częścią codziennego życia.
cyt2 Źródło: Norbert Biedrzycki, Jedno zdjęcie warte jest tysiąc słów - cytaty o technologii, które zrobiły na mnie wrażenie, dostępny w internecie: https://spidersweb.pl/2020/11/elon-musk-bill-gates-mark-zuckerberg-cytaty.html [dostęp 13.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Codzienne mijasz tysiące obrazów umieszczanych w różnych miejscach, pismach, na plakatach czy billboardach. Zwykle przypominają one fotografie ale po bliższym przyjrzeniu okazuje się, że są one wynikiem obróbki komputerowego przetworzenia.
Dzisiejsze możliwości aplikacji i programów graficznych umożliwiają dokonywanie niemal niezliczonej liczby operacji na plakacie, ilustracjach czy fotografii. Tworzenie takich materiałów to sposób przekazywania informacji o tym, co robimy i w jakim zakresie działamy.
R1d1ctPu0OoIz
Ilustracja przedstawia ułożone obok siebie logo aplikacji graficznych. Od lewej jest to: Canva, Pixabay, ThingLink oraz PaintNET. Pierwsze logo to niebieskie koło, na którym białą czcionką napisano Canva. Następne logo to czarny kwadrat, na którym białą czcionką napisano litery p x. Następne logo to kwadrat, podzielony na cztery pola - różowe z sercem, zielone z dymkiem tekstu, niebieskie z ikonką "play" oraz pomarańczowe z nutą. W środku znajduje się okrągły obiektyw aparatu. Ostatnie logo przedstawia góry i chmury, a na nich pędzel malarski.
Popularne przykładowe aplikacje graficzne – Canva, Pixabay, ThingLink, PaintNET, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Popularne przykładowe aplikacje graficzne, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Nauczysz się
tworzyć materiały reklamowe, takie jak: plakat, ulotka, zaproszenie;
zapisywać i odczytywać przygotowane materiały do pliku roboczego na dysku lokalnym,
korzystać z wiedzy muzycznej i łączyć ją z informatyką.
O „kulturze obrazkowej”
Narzędzi do tworzenia tego typu materiałów jest całe mnóstwo i codziennie powstają nowe. Dzisiejsze czasy „kultury obrazkowej” ze względu na używanie ich potem w mediach społecznościowych wręcz wymuszają na nas znajomość chociaż kilku programów lub aplikacji związanych z tworzeniem plakatów, zaproszeń oraz innych zdjęć czy fotografii, które poddajemy obróbce. I wbrew technologicznemu postępowi jednym z powodów takiej popularności obrazów w kulturze i komunikacji, najistotniejsza jest coraz mniejsza ilość czasu, jaką dysponuje każdy z nas.
Mówi się, że czasami „jeden obraz wart jest tysiąca słów” i znając tą maksymę warto pochylić się nad poznaniem zaproponowanej w tym materiale aplikacji, by naszą informację przekazać w sposób nie tylko łatwy i przystępny, ale również ciekawy pod względem graficznym.
RSlpTT3KDkcnK
Ilustracja przedstawia rzeźbę postaci - robota. Robot jest wykonany ze złoto - brązowego metalu. Ma duże, wyłupiaste oczy, przypominające ludzkie. Zamiast ust ma zwężenie przypominające rurkę. Na głowie ma otwartą książkę z błyszczącymi, srebrnymi stronami. Jego budowa ciała przypomina budowę człowieka - ma dwie ręce zakończone dłońmi, tułów zwężający się ku dołowi oraz nogi zakończone stopami. Robot ma chude ręce oraz nogi, za kolana i łokcie ma metalowe kule. Na plecach ma czerwoną pelerynę. Robot siedzi na stosie metalowych książek. Jedną z nich ma otwartą, a w środku znajduje się elektroniczny wyświetlacz. W tle znajdują się okna i betonowa ściana.
Klarqa (fotograf), Robot wzorowany na postaci Elektrybałta wymyślonej przez Stanisława Lema, 2019 r. (rok wykonania fotografii), Centrum Nauki Kopernik, Warszawa, pl.wikipedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: Klarqa, Robot wzorowany na postaci Elektrybałta wymyślonej przez Stanisława Lema, fotografia, Centrum Nauki Kopernik, Warszawa, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Robot_Elektryba%C5%82t._Centrum_Nauki_Kopernik_w_Warszawie.jpg [dostęp 13.06.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
Rybałt to wędrowny grajek, muzyk, który w dawnych czasach przemieszczał się z kraju do kraju i opowiadał muzyką ciekawe historie i swoje przygody.
Warto wspomnieć, że na terenach XVII‑wiecznej polski znanym rybałtem był Marcin Zięba, który działał na podgórzu (okolice Krakowa, Nowego Sącza).
A jak w połączeniu z technologią widział osobę rybałta Stanisław Lem?
Ciekawostka
Mikołaj Gliński
Mikołaj Gliński13 przepowiedni Lema, które się sprawdziły
Kolejny odważny i zabawny pomysł opisany przez Lema w „Cyberiadzie” to elektrybałt – urządzenie komputerowe, które tworzy poezję. Zdaje się, że ten niecodzienny wynalazek Trurla zmaterializował się współcześnie pod postacią algorytmów tworzących poezję, których mnóstwo w Internecie. Prawdziwego elektrybałta, który powstał z inspiracji powieścią Lema, można zaś obejrzeć w warszawskim Centrum Nauki Kopernik, gdzie znajduje się także cały szereg robotów odgrywających sceny z twórczości Lema i innych autorów (Teatr Robotyczny).
cyt1 Źródło: Mikołaj Gliński, 13 przepowiedni Lema, które się sprawdziły, dostępny w internecie: https://culture.pl/pl/artykul/13-przepowiedni-lema-ktore-sie-sprawdzily [dostęp 13.06.2022].
Obróbka zdjęć i tworzenie szablonów
Celem działań przy pomocy programów lub aplikacji jest pokaz efektów naszej pracy i zwrócenie uwagi jak największej liczby odbiorców. Aby zareklamować takie działania czy wydarzenia z życia muzycznego szkoły wystarczy sięgnąć po przykładowe aplikacje. Poniżej znajduje się spis tych, z których najczęściej korzystają uczniowie, choć podkreślić trzeba, że lista ta codziennie się zmienia.
Imagechef [czytaj: imejdżczef] – tworzenie niewielkich grafik i możliwość pobierania gotowych szablonów.
Slajdzik – do tworzenia prezentacji ze zdjęć, z podkładem muzycznym lub bez.
Tagul – chmura wyrazów z różną tematyką w wielu kształtach i kolorach.
Pixlr‑o-matic [czytaj: pikslr‑ou‑mejtik– do zdjęć lub grafik można dodać ramki i różne filtry.
Aplikacja do tworzenia materiałów reklamowych
Plakat, ulotka i zaproszenie to trzy różne rodzaje materiałów reklamowych, które różnią się rozmiarem, celem, zawartością informacji i sposobem wykorzystania.
Plakaty tworzymy zazwyczaj w formacie A1, A2 lub większym. Mają one na celu przyciągnięcie uwagi i są wykorzystywane w promocji dużych wydarzeń.
Ulotki tworzymy zazwyczaj ma format A4 lub A5, składany na pół lub trzykrotnie składany, zawierają więcej informacji i są powszechnie stosowane w promocji produktów i usług.
Zaproszenia tworzymy najczęściej A6 lub mniejszym i mają na celu zaproszenie odbiorcy na określoną okazję.
Każdy z tych materiałów reklamowych ma swoje własne zastosowanie i można je dostosować do konkretnych potrzeb reklamowych.
Zapoznaj się notatką, w której zawarte zostały informacje na temat tego, jak tworzyć materiały reklamowe (plakaty, ulotki, zaproszenia).
R1Zt2SefXLKHt
1. OKREŚL CEL REKLAMY
Zanim zaczniesz tworzyć materiały reklamowe, ważne jest, aby określić jasny cel. Czy chcesz promować wydarzenie, zwiększyć świadomość marki, czy zachęcić do zakupu? Określenie celu pomoże ci dostosować treść i projekt do oczekiwań i potrzeb odbiorców.
, 2. POZNAJ SWOJĄ GRUPĘ DOCELOWA
Zrozumienie swojej grupy docelowej jest kluczowe dla skutecznej reklamy. Sprawdź, kim są twoi potencjalni odbiorcy, jakie mają potrzeby i jakie są ich preferencje. To pomoże ci dostosować treść i projekt tak, aby przyciągnąć uwagę i zainteresować ich.
, 3. WYBIERZ ODPWIEDNIE NARZĘDZIA I OPROGRAMOWANIE
Istnieje wiele narzędzi i oprogramowania, które mogą pomóc w tworzeniu materiałów reklamowych. Możesz skorzystać z programów do projektowania graficznego, takich jak Adobe Photoshop, Illustrator lub InDesign. Jeśli nie masz dostępu do profesjonalnego oprogramowania, istnieją również darmowe narzędzia online, które oferują podobne możliwości projektowania.
, 4. ZAPROJEKTUJ UKŁAD
Zanim zaczniesz projektować, stwórz szkic lub szablon, który pomoże ci ustalić układ elementów. Ważne jest, aby zachować równowagę i hierarchię w projektowaniu. Umieść najważniejsze informacje na pierwszym planie, takie jak tytuł, data, miejsce i kluczowe szczegóły. Pamiętaj również o odpowiedniej czcionce, kolorach i grafikach, które będą odzwierciedlać markę lub temat reklamy.
, 5. DOSTARCZ WIADOMOŚCI KLAROWNIE I ZWIĘŹLE
Materiały reklamowe powinny przekazywać wiadomość w sposób klarowny i zwięzły. Unikaj nadmiernego napływu informacji, które mogą przytłoczyć odbiorcę. Skup się na najważniejszych informacjach i używaj prostego, zrozumiałego języka.
, 6. DODAJ ATRAKCYJNE GRAFIKI I OBRAZY
Wykorzystaj grafiki i obrazy, które wzmocnią przekaz reklamy. Wybierz wysokiej jakości obrazy, które są związane z tematem i przyciągną uwagę. Pamiętaj o zachowaniu równowagi między tekstem a grafiką, aby treść była czytelna i łatwa do odczytania.
, 7. UŻYJ ODPOWIEDNICH KOLORÓW I CZCIONEK
Kolory i czcionki mają duże znaczenie dla efektywności reklamy. Wybierz kolory, które są zgodne z marką lub tematem reklamy, a jednocześnie przyciągają uwagę. Wybierz czytelne czcionki, które są łatwe do odczytania w różnych rozmiarach.
, 8. TESTUJ I DOSTOSUJ
Przed rozpowszechnieniem materiałów reklamowych, zawsze warto przetestować ich efektywność. Poproś o opinię innych osób, przeprowadź badanie rynku lub przetestuj różne wersje reklamy, aby dowiedzieć się, która działa najlepiej. Na podstawie otrzymanych informacji dostosuj swoje materiały, jeśli to konieczne.
, 9. DRUKUJ I UDOSTĘPNIAJ ONLINE
Po zakończeniu projektowania i dostosowaniu materiałów reklamowych, możesz je drukować w drukarni lub udostępniać online. Upewnij się, że wybierasz odpowiedni format i rozdzielczość, aby zapewnić wysoką jakość wydruku lub wyświetlania online.
, PODSUMOWANIE
Tworzenie materiałów reklamowych, takich jak plakaty, ulotki i zaproszenia, wymaga jasno określonego celu, zrozumienia grupy docelowej, odpowiednich narzędzi i oprogramowania do projektowania graficznego, przemyślanego układu, klarownej treści, atrakcyjnych grafik i obrazów, właściwego doboru kolorów i czcionek, testowania i dostosowywania oraz wyboru odpowiedniego sposobu dystrybucji.
1. OKREŚL CEL REKLAMY
Zanim zaczniesz tworzyć materiały reklamowe, ważne jest, aby określić jasny cel. Czy chcesz promować wydarzenie, zwiększyć świadomość marki, czy zachęcić do zakupu? Określenie celu pomoże ci dostosować treść i projekt do oczekiwań i potrzeb odbiorców.
, 2. POZNAJ SWOJĄ GRUPĘ DOCELOWA
Zrozumienie swojej grupy docelowej jest kluczowe dla skutecznej reklamy. Sprawdź, kim są twoi potencjalni odbiorcy, jakie mają potrzeby i jakie są ich preferencje. To pomoże ci dostosować treść i projekt tak, aby przyciągnąć uwagę i zainteresować ich.
, 3. WYBIERZ ODPWIEDNIE NARZĘDZIA I OPROGRAMOWANIE
Istnieje wiele narzędzi i oprogramowania, które mogą pomóc w tworzeniu materiałów reklamowych. Możesz skorzystać z programów do projektowania graficznego, takich jak Adobe Photoshop, Illustrator lub InDesign. Jeśli nie masz dostępu do profesjonalnego oprogramowania, istnieją również darmowe narzędzia online, które oferują podobne możliwości projektowania.
, 4. ZAPROJEKTUJ UKŁAD
Zanim zaczniesz projektować, stwórz szkic lub szablon, który pomoże ci ustalić układ elementów. Ważne jest, aby zachować równowagę i hierarchię w projektowaniu. Umieść najważniejsze informacje na pierwszym planie, takie jak tytuł, data, miejsce i kluczowe szczegóły. Pamiętaj również o odpowiedniej czcionce, kolorach i grafikach, które będą odzwierciedlać markę lub temat reklamy.
, 5. DOSTARCZ WIADOMOŚCI KLAROWNIE I ZWIĘŹLE
Materiały reklamowe powinny przekazywać wiadomość w sposób klarowny i zwięzły. Unikaj nadmiernego napływu informacji, które mogą przytłoczyć odbiorcę. Skup się na najważniejszych informacjach i używaj prostego, zrozumiałego języka.
, 6. DODAJ ATRAKCYJNE GRAFIKI I OBRAZY
Wykorzystaj grafiki i obrazy, które wzmocnią przekaz reklamy. Wybierz wysokiej jakości obrazy, które są związane z tematem i przyciągną uwagę. Pamiętaj o zachowaniu równowagi między tekstem a grafiką, aby treść była czytelna i łatwa do odczytania.
, 7. UŻYJ ODPOWIEDNICH KOLORÓW I CZCIONEK
Kolory i czcionki mają duże znaczenie dla efektywności reklamy. Wybierz kolory, które są zgodne z marką lub tematem reklamy, a jednocześnie przyciągają uwagę. Wybierz czytelne czcionki, które są łatwe do odczytania w różnych rozmiarach.
, 8. TESTUJ I DOSTOSUJ
Przed rozpowszechnieniem materiałów reklamowych, zawsze warto przetestować ich efektywność. Poproś o opinię innych osób, przeprowadź badanie rynku lub przetestuj różne wersje reklamy, aby dowiedzieć się, która działa najlepiej. Na podstawie otrzymanych informacji dostosuj swoje materiały, jeśli to konieczne.
, 9. DRUKUJ I UDOSTĘPNIAJ ONLINE
Po zakończeniu projektowania i dostosowaniu materiałów reklamowych, możesz je drukować w drukarni lub udostępniać online. Upewnij się, że wybierasz odpowiedni format i rozdzielczość, aby zapewnić wysoką jakość wydruku lub wyświetlania online.
, PODSUMOWANIE
Tworzenie materiałów reklamowych, takich jak plakaty, ulotki i zaproszenia, wymaga jasno określonego celu, zrozumienia grupy docelowej, odpowiednich narzędzi i oprogramowania do projektowania graficznego, przemyślanego układu, klarownej treści, atrakcyjnych grafik i obrazów, właściwego doboru kolorów i czcionek, testowania i dostosowywania oraz wyboru odpowiedniego sposobu dystrybucji.
Notatka - Jak tworzyć materiały reklamowe, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Notatka - Jak tworzyć materiały reklamowe, licencja: CC BY 3.0.
R1DZA7k7H02Ij
Aplikacja do tworzenia materiałów reklamowych jest aplikacją, dzięki której można stworzyć plakat, ulotkę, zaproszenia. Użytkownik może m.in. obrabiać zdjęcia i korzystać z gotowych szablonów.
Aplikacja do tworzenia materiałów reklamowych jest aplikacją, dzięki której można stworzyć plakat, ulotkę, zaproszenia. Użytkownik może m.in. obrabiać zdjęcia i korzystać z gotowych szablonów.
Program do tworzenia materiałów reklamowych, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Program do tworzenia materiałów reklamowych, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
Stwórz opis własnej ulotki reklamującej sklep odzieżowy. Pamiętaj, aby twoja ulotka zawierała ilustracje oraz informacje o wybranym przez Ciebie sklepie.
RBoSASRRt5Uov
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
Stwórz własną ulotkę reklamującą sklep odzieżowy. Pamiętaj, aby twoja ulotka zawierała ilustracje oraz informacje o wybranym przez Ciebie sklepie.
R1G9Qa3wz36F1
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
Stwórz opis własnej ulotki informującej o dyskotece, która odbędzie się w Twojej szkole.
RQnBotvlxrs42
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
Stwórz własną ulotkę informującą o dyskotece, która odbędzie się w Twojej szkole. Pamiętaj, aby twoja ulotka była urozmaicona graficznie.
Rv4cV0zyMWLwL
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
Stwórz opis własnej ulotki informującej o nadchodzącym wydarzeniu muzycznym w Twojej okolicy.
RoDodCnxFNSzO
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
Stwórz własną ulotkę informującą o nadchodzącym wydarzeniu muzycznym w Twojej okolicy. Pamiętaj, aby twoja ulotka była urozmaicona graficznie.
R1COgAt8m2MLa
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Bank zdjęć i gifów muzycznych
Do każdej grafiki oprócz standardowych elementów dotyczących edycji tekstu, układu strony, zestawu podstawowych narzędzi itp. potrzebny jest zasób elementów bezpośrednio dotyczących muzyki.
Można je przykładowo podzielić na podgrupy związane z:
Oznaczeniami charakterystycznymi dla zapisu nutowego (klucze muzyczne, zapis pięciolinii, wartości rytmicznych i tym podobne).
RcKAss2Vi05hs
Na ilustracji znajduje się graficzne przedstawienie nuty - ósemki. Jest to czarna nuta z wypełnionym okręgiem na dole oraz kreską idącą do góry, zakończoną półokrągłą kreską w dół. Tło jest białe.
Nuta – przykład ilustracji muzycznej, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Nuta – przykład ilustracji muzycznej, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Obrazami związanymi z instrumentami muzycznymi (na przykład skład orkiestry symfonicznej i nie tylko).
RdvgaGbN6hlww
Zdjęcie przedstawia skrzypce leżące na klawiaturze fortepianu. Znajdują się one po lewej stronie ilustracji. Prawa strona stanowi czarne tło.
Przykład połączenia skrzypiec z klawiaturą fortepianu, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Przykład połączenia skrzypiec, z klawiaturą fortepianu, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
Obrazami związanymi z postaciami wybitnych kompozytorów, twórców muzyki, tańca (na przykład sylwetki, karykaturyKarykaturakarykatury i popiersia autorytetów ze świata muzyki).
R1QgdtFBw9HaU
Ilustracja przedstawia kolaż kilku elementów. Po lewej stronie znajduje się portret Wolfganga Amadeusza Mozarta. Jest on ubrany w czerwony strój, z wystającą spod niego koszulą z falbanami. Na głowie ma siwą perukę z ułożonymi lokami. Z prawej strony ilustracji znajduje się grafika z cyrklem ustawionym nad okrągłym polem, w środku którego jest oko w trójkącie. Pośrodku grafiki znajduje się czerwony stempel z literą „G”.
Postać Wolfganga Amadeusza Mozarta połączona z elementami matematyki i filozofii, pinimg.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Miguel Martínez, Postać Wolfganga Amadeusza Mozarta połączona z elementami matematyki i filozofii, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.pinterest.de/pin/1055599893254579/ [dostęp 13.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Zapoznaj się z przykładami wiernego odwzorowania kompozytorów oraz z karykaturami.
REwqfBoAxED9K
Ilustracja przedstawia portret Wolfganga Amadeusza Mozarta. Mężczyzna został sportretowany z prawego profilu. Ma bladą skórę, duży nos i małe usta. Jest on ubrany w czerwony frak z guzikami i złotymi zdobieniami, z wystającą spod niego koszulą z falbanami. Na głowie ma siwą perukę z ułożonymi lokami. Tło jest ciemne.
Barbara Kraft, „Portret Wolfganga Amadeusza Mozarta”, ok. 1819 r., brak informacji co do miejsca przechowywania dzieła, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Barbara Kraft, „Portret Wolfganga Amadeusza Mozarta”, Olej na płótnie, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wolfgang-amadeus-mozart_1.jpg [dostęp 2.03.2023], domena publiczna.
RO8RUzT5oqCXL
Ilustracja przedstawia współczesną karykaturę Wolfganga Amadeusza Mozarta. Grafikę stworzono z geometrycznych wzorów i kształtów. Twarz składa się z białego pola, a także z różnych obłych kształtów, które są białe z licznymi cienkimi czarnymi liniami. Oczy są żółte, a brwi zamalowano na czarno. Perukę mężczyzny stworzono z podłużnych kształtów, ułożonych blisko siebie, są one białe z czarnymi kreskami. Koszulę i żabot mężczyzny stworzono z białego pola z czarnymi plusami, z czarnego pola oraz białego w inne wzory. W tle znajduje się żółtozielony kwadrat, a dalej szary kolor z narysowanymi wzorami geometrycznymi.
Przykład karykatury Wolfganga Amadeusza Mozarta, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Przykład karykatury Wolfganga Amadeusza Mozarta, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RdlPNtt4c09f1
Zdjęcie przedstawia złoty pomnik Johanna Straussa, który gra na skrzypcach. Pomnik stoi na podstawie. Mężczyzna jest wyprostowany, w lewej ręce trzyma skrzypce, a w prawej smyczek. Ubrany jest w zapinany na guziki frak z długim tyłem. Ma bujne włosy i zawinięte wąsy. Dookoła skrzypka znajduje się szara, kamienna rama w kształcie półokręgu. Na niej są wyrzeźbione postacie. Niektóre trzymają się za ręce i uśmiechają się. Kilka postaci jest zwróconych w stronę Straussa. Za mężczyzną, w środku ramy rosną drzewa z zielonymi liśćmi.
Goce Rosteski (fotograf), Pomnik grającego na skrzypcach Johanna Straussa, 1921 r., Park Miejski, Wiedeń, Austria, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Goce Rosteski, Pomnik grającego na skrzypcach Johanna Straussa, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
R1CjeKYfQ3q1h
Ilustracja przedstawia współczesną karykaturę Johanna Straussa. Grafikę stworzono z geometrycznych wzorów i kształtów. Twarz składa się z białego pola, a także z różnych obłych kształtów, które są białe z licznymi cienkimi czarnymi liniami. Oczy są żółte, a brwi zamalowano na czarno. Mężczyzna ma wąsy. Włosy stworzono z podłużnych kształtów, ułożonych blisko siebie, są one białe z czarnymi kreskami. W tle znajduje się żółtozielony kształt, a dalej szary kolor z narysowanymi wzorami geometrycznymi.
Przykład karykatury Johanna Straussa, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Przykład karykatury Johanna Straussa, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
R1pcjfP1CDoE7
Zdjęcie przedstawia popiersie Ludwiga van Beethovena, wykonane z jasnego kamienia. Mężczyzna ma zaciśnięte usta i zmarszczoną brodę. Patrzy prosto spod zmarszczonych brwi. Jego włosy są falowane. Nosi płaszcz, a pod spodem kamizelkę i koszulę z wiązaniem przy szyi. Popiersie stoi na okrągłej podstawie. Tło jest czarne.
W. J. Baker (fotograf), Hugo Hagen, „Popiersie Ludwiga van Beethovena”, przed 1871 r., Beethoven Haus, Bonn, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: W. J. Baker, Hugo Hagen, Popiersie Ludwiga van Beethovena, popiersie, Beethoven Haus, Bonn, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Beethoven_bust_statue_by_Hagen.jpg [dostęp 2.03.2023], domena publiczna.
Re6C84T59uiKM
Ilustracja przedstawia współczesną karykaturę Ludwiga van Beethovena. Grafikę stworzono z geometrycznych wzorów i kształtów. Twarz składa się z białego pola, a także z różnych obłych kształtów, które są białe z licznymi cienkimi czarnymi liniami. Oczy są żółte, a brwi zamalowano na czarno. Bujne włosy stworzono z cienkich, czarnych linii. Wystający kołnierz stworzono z białego pola z czarnymi plusami. W tle znajduje się żółtozielony kształt, a dalej szary kolor z narysowanymi wzorami geometrycznymi.
Przykład karykatury Ludwiga van Beethovena, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Przykład karykatury Ludwiga van Beethovena, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Rhj0LYpo0Z63H
Na zdjęciu przedstawiono popiersie Ferenca Liszta. Popiersie jest pokryte zielonym nalotem. Mężczyzna jest lekko zgarbiony, ma głowę wysuniętą do przodu. Ma duży nos, pieprzyki na twarzy, zmarszczki na czole i pod oczami. Jego włosy są gęste, długości przed ramiona. Jest ubrany w płaszcz, a pod spodem w kamizelkę.
Zátonyi Sándor (fotograf), Wiktor Tilgner, „Popiersie Ferenca Liszta” (detal), 1893 r. (odsłonięcie), Sopron, Węgry, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Zátonyi Sándor, Wiktor Tilgner, „Popiersie Ferenca Liszta”, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Liszt_Ferenc_szobor_Sopron_02.jpg [dostęp 2.03.2023], licencja: CC BY-SA 3.0.
RTSIm1s8MfeJ6
Ilustracja przedstawia współczesną karykaturę Ferenca Liszta. Grafikę stworzono z geometrycznych wzorów i kształtów. Twarz mężczyzny przedstawiono z prawego profilu. Składa się ona z białego pola, a także z różnych obłych kształtów, które są białe z licznymi cienkimi czarnymi liniami. Oczy są żółte, a brwi zamalowano na czarno. Włosy o długości do ramion stworzono z cienkich, czarnych linii. W tle znajduje się żółtozielony kwadrat, a dalej szary kolor z narysowanymi wzorami geometrycznymi.
Przykład karykatury Ferenca Liszta, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Przykład karykatury Ferenca Liszta, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RPQXSzUM51Hle
Zdjęcie przedstawia popiersie Jana Sebastiana Bacha. Jego imię znajduje się na kamiennej podstawie, na której stoi pomnik. Mężczyzna ma zmarszczki mimiczne. Ma zmarszczone brwi. Na głowie ma kręconą perukę.
Bruno Eyerman, „Popiersie Jana Sebastiana Bacha”, 1943 r., Archiwum Bacha, Lipsk, Niemcy, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Arcalino, Bruno Eyerman, „Popiersie Jana Sebastiana Bacha”, fotografia, Archiwum Bacha, Lipsk, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Johann_Sebastian_Bach_in_Weimar_Bueste.jpg [dostęp 2.03.2023], licencja: CC BY 3.0.
RelSD2fFd9iyB
Ilustracja przedstawia współczesną karykaturę Jana Sebastiana Bacha. Grafikę stworzono z geometrycznych wzorów i kształtów. Twarz mężczyzny przedstawiono z przodu. Składa się ona z białego pola, a także z różnych obłych kształtów, które są białe z licznymi cienkimi czarnymi liniami. Oczy są żółte, a brwi zamalowano na czarno. Mężczyzna ma duże usta, stworzone z pola zaciemnionego czarnymi kreskami. Kręconą perukę stworzono z cienkich, czarnych linii. W tle znajduje się żółtozielone koło, a dalej szary kolor z narysowanymi wzorami geometrycznymi.
Przykład karykatury Jana Sebastiana Bacha, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Przykład karykatury Jana Sebastiana Bacha, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
R1aM6HfBblxyp
Zdjęcie przedstawia popiersie Antonio Vivaldiego. Popiersie jest wykonane z czarnego materiału i stoi na kamiennej podstawie. Mężczyzna ma gładką twarz, zamknięte usta. Wzrok ma skierowany w dół. Ma grube włosy, zaczesane do tyłu.
Globetrotter19 (fotograf), Éva Kárpáti, „Popiersie Antonio Vivaldiego”, 1997 r., Sárospatak, Węgry, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Globetrotter19, Éva Kárpáti, „Popiersie Antonio Vivaldiego”, popiersie, brąz, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bust_of_Antonio_Vivaldi,_2020_S%C3%A1rospatak.jpg [dostęp 2.03.2023], licencja: CC BY-SA 3.0.
RhbtUDtrjKAu8
Ilustracja przedstawia współczesną karykaturę Antonio Vivaldiego. Grafikę stworzono z geometrycznych wzorów i kształtów. Twarz mężczyzny przedstawiono z przodu. Składa się ona z białego pola, a także z różnych obłych kształtów, które są białe z licznymi cienkimi czarnymi liniami. Oczy są żółte, a brwi zamalowano na czarno. Mężczyzna ma duży, prosty nos. Kręconą perukę stworzono z cienkich, czarnych linii. W tle znajduje się żółtozielony kształt, a dalej szary kolor z narysowanymi wzorami geometrycznymi.
Przykładowa karykatura Antonio Vivaldiego, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Przykładowa karykatura Antonio Vivaldiego, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RUQbHy9HvHjsi
Zdjęcie przedstawia fragment pomnika Fryderyka Chopina. Mężczyzna prawą dłonią przytrzymuje lewą część płaszcza, a lewą rękę ma założoną z prawej strony. Mężczyzna nosi marynarkę oraz dużą kokardę na szyi. Głowę ma schyloną w dół, usta zamknięte, oczy przymknięte.
Wistula (fotograf), Józef Gosławski, „Pomnik Fryderyka Chopina” (detal twarzy i torsu), 1969 r. (odsłonięcie), Żelazowa Wola, wikimedia.org, CC BY 3.0
Źródło: Wistula, Józef Gosławski, „Pomnik Fryderyka Chopina”, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:ZW13_DSC0179.JPG [dostęp 2.03.2023], licencja: CC BY 3.0.
R6tjiSQo6TjUD
Ilustracja przedstawia współczesną karykaturę Fryderyka Chopina. Grafikę stworzono z geometrycznych wzorów i kształtów. Twarz mężczyzny przedstawiono z prawego profilu. Składa się ona z białego pola, a także z różnych obłych kształtów, które są białe z licznymi cienkimi czarnymi liniami. Oczy są żółte, a brwi zamalowano na czarno. Mężczyzna ma mały nos i kręcone włosy, stworzone z cienkich, czarnych linii. W tle znajduje się żółtozielony trójkąt, a dalej szary kolor z narysowanymi wzorami geometrycznymi.
Przykładowa karykatura Fryderyka Chopina, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Przykładowa karykatura Fryderyka Chopina, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Architekturą muzyczną (na przykład gmachy oper, teatrów, sal koncertowych).
R1FApJcfjQdR1
Zdjęcie przedstawia gmach opery. Zbudowano ją na planie prostokąta, a z boków wystają jeszcze, odsunięte nieco do tyłu, części budynku. Budynek jest symetryczny i wykonano go z jasnego kamienia. Na dole znajduje się rząd okien o łukowatym zakończeniu, a pomiędzy nimi znajdują się wyrzeźbione w tym samym kamieniu postaci. Wyżej znajduje się rząd prostokątnych okien, które poprzedzielane są licznymi kolumnami. Nad oknami umieszczono okrągłe elementy z identycznymi wyrzeźbionymi popiersiami. Wyżej jest rząd innych rzeźb. Na samej górze, z tyłu budynku wystaje przeszklona kopuła, pokryta zielonym nalotem. Na samym szczycie stoi rzeźba z trzema postaciami. Po obu stronach budynku, na dachu umieszczono złote rzeźby. Przed operą chodzą ludzie.
Peter Rivera (fotograf), Gmach Opery Garnier, 1875 r., Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY 2.0
Źródło: Peter Rivera, Gmach Opery Garnier, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paris_Opera_full_frontal_architecture,_May_2009.jpg [dostęp 13.06.2022], licencja: CC BY 2.0.
Muzycznym tłem.
R1WUSJtZBhaAU
Ilustracja przedstawia kolorową grafikę z różnymi symbolami i instrumentami muzycznymi. Całe tło wypełnione jest tymi elementami. Przeważające kolory to biały, fioletowy, różowy i szary. Możemy rozpoznać między innymi klawiaturę pianina lub fortepianu, nuty, słuchawki, mikrofon, bębny, a także inne symbole takie jak serca czy gwiazdy.
Muzyczne tło, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Muzyczne tło, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Drugą kategorią wzbogacającą każdą grafikę, powinien być bank dźwiękowych dżingli, krótkiej przygotowanej muzyki, rodzaju przerywnika, które mogłyby tworzyć pełny obraz wydarzenia. Ze względu na prawa autorskie można stworzyć samemu przykładowy sygnał lub rodzaj krótkiego wprowadzenia dźwiękowego albo prawem cytatu zaproponować najbardziej znany fragment dotyczący przygotowywanej imprezy. Tak opracowany plakat (wersja elektroniczna na przykład na stronie internetowej) z pewnością zainteresuje najwięcej odbiorców i słuchaczy, a zarazem zaprezentuje próbkę możliwości i sposób przedstawienia samych wykonawców.
Poniżej przykłady popularnych przerywników muzycznych:
RYv1gh0H7NJz9
Utwór pod tytułem „Polonez A‑dur”, którego fragment został wykorzystany jako dżingiel Polskiego Radia Programu pierwszego (Jedynki). Kompozycja jest autorstwa Fryderyka Chopina, w wykonaniu Pianisty Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Fragment trwający dwadzieścia sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na fortepian solo. Utwór jest wykonywany w niezbyt szybkim tempie i ma bardzo pogodny, żywy i uroczysty charakter. W kompozycji można usłyszeć charakterystyczny rytm poloneza – polskiego tańca narodowego.
Utwór pod tytułem „Polonez A‑dur”, którego fragment został wykorzystany jako dżingiel Polskiego Radia Programu pierwszego (Jedynki). Kompozycja jest autorstwa Fryderyka Chopina, w wykonaniu Pianisty Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Fragment trwający dwadzieścia sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na fortepian solo. Utwór jest wykonywany w niezbyt szybkim tempie i ma bardzo pogodny, żywy i uroczysty charakter. W kompozycji można usłyszeć charakterystyczny rytm poloneza – polskiego tańca narodowego.
Fryderyk Chopin, Polonez A‑dur, którego fragment został wykorzystany jako dżingiel Polskiego Radia Programu I (Jedynki), wykonanie: Pianista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, AMFN, CC BY 3.0
Źródło: AMFN, Fryderyk Chopin, Fryderyk Chopin, Polonez A-dur, którego fragment został wykorzystany jako dżingiel Polskiego Radia Programu I (Jedynki), licencja: CC BY 3.0.
Fryderyk Chopin, Polonez A‑dur, którego fragment został wykorzystany jako dżingiel Polskiego Radia Programu I (Jedynki), wykonanie: Pianista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, AMFN, CC BY 3.0
Źródło: AMFN, Fryderyk Chopin, Fryderyk Chopin, Polonez A-dur, którego fragment został wykorzystany jako dżingiel Polskiego Radia Programu I (Jedynki), licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem „Polonez A‑dur”, którego fragment został wykorzystany jako dżingiel Polskiego Radia Programu pierwszego (Jedynki). Kompozycja jest autorstwa Fryderyka Chopina, w wykonaniu Pianisty Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Fragment trwający dwadzieścia sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na fortepian solo. Utwór jest wykonywany w niezbyt szybkim tempie i ma bardzo pogodny, żywy i uroczysty charakter. W kompozycji można usłyszeć charakterystyczny rytm poloneza – polskiego tańca narodowego.
R1XWFM1kitTVm
Utwór pod tytułem „Polka Dziadek”, czyli kultowy dżingiel audycji „Lato z Radiem” (Polskie Radio Jedynka). Kompozycja jest autorstwa Béli Flecka w wykonaniu Klarnecisty Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Fragment trwający szesnaście sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na klarnet solo. Utwór jest wykonywany w bardzo szybkim tempie i ma bardzo wesoły, żywy i beztroski charakter. Z uwagi na swoje tempo kompozycja jest wykonywana przez instrumentalistów o bardzo wysokim poziomie opanowania instrumentu.
Utwór pod tytułem „Polka Dziadek”, czyli kultowy dżingiel audycji „Lato z Radiem” (Polskie Radio Jedynka). Kompozycja jest autorstwa Béli Flecka w wykonaniu Klarnecisty Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Fragment trwający szesnaście sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na klarnet solo. Utwór jest wykonywany w bardzo szybkim tempie i ma bardzo wesoły, żywy i beztroski charakter. Z uwagi na swoje tempo kompozycja jest wykonywana przez instrumentalistów o bardzo wysokim poziomie opanowania instrumentu.
Béla Fleck, Polka Dziadek - kultowy dżingiel audycji „Lato z Radiem” (Polskie Radio Jedynka), Klarnecista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, AMFN, CC BY 3.0
Źródło: AMFN, Béla Fleck, Polka Dziadek - kultowy dżingiel audycji „Lato z Radiem” (Polskie Radio Jedynka), licencja: CC BY 3.0.
Béla Fleck, Polka Dziadek - kultowy dżingiel audycji „Lato z Radiem” (Polskie Radio Jedynka), Klarnecista z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, AMFN, CC BY 3.0
Źródło: AMFN, Béla Fleck, Polka Dziadek - kultowy dżingiel audycji „Lato z Radiem” (Polskie Radio Jedynka), licencja: CC BY 3.0.
Utwór pod tytułem „Polka Dziadek”, czyli kultowy dżingiel audycji „Lato z Radiem” (Polskie Radio Jedynka). Kompozycja jest autorstwa Béli Flecka w wykonaniu Klarnecisty Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Fragment trwający szesnaście sekund. Kompozycja jest instrumentalna, przeznaczona na klarnet solo. Utwór jest wykonywany w bardzo szybkim tempie i ma bardzo wesoły, żywy i beztroski charakter. Z uwagi na swoje tempo kompozycja jest wykonywana przez instrumentalistów o bardzo wysokim poziomie opanowania instrumentu.
R85cxmIT3PaId
Dżingiel telewizji TVN należącej do grupy ITI. Utwór trwający trzynaście sekund. Kompozycja jest przeznaczona na syntezator oraz sampler. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma bardzo dynamiczny charakter oraz nowoczesne, elektroniczne brzmienie, uzupełnione za pomocą dodatkowych sampli.
Dżingiel telewizji TVN należącej do grupy ITI. Utwór trwający trzynaście sekund. Kompozycja jest przeznaczona na syntezator oraz sampler. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma bardzo dynamiczny charakter oraz nowoczesne, elektroniczne brzmienie, uzupełnione za pomocą dodatkowych sampli.
Dżingiel telewizji TVN należącej do grupy ITI, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Grupa ITI, Dżingiel telewizji TVN należącej do grupy ITI, licencja: CC BY 3.0.
Dżingiel telewizji TVN należącej do grupy ITI, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Grupa ITI, Dżingiel telewizji TVN należącej do grupy ITI, licencja: CC BY 3.0.
Dżingiel telewizji TVN należącej do grupy ITI. Utwór trwający trzynaście sekund. Kompozycja jest przeznaczona na syntezator oraz sampler. Utwór jest wykonywany w szybkim tempie i ma bardzo dynamiczny charakter oraz nowoczesne, elektroniczne brzmienie, uzupełnione za pomocą dodatkowych sampli.
RyE0geh7Yxrue
Dżingiel trzydziestego finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Fragment trwający dziesięć sekund. Kompozycja jest przeznaczona na orkiestrę dętą, syntezator oraz perkusję. Utwór jest wykonywany w dość niespiesznym tempie i ma bardzo dynamiczny charakter oraz chwytliwe, wpadające w ucho brzmienie, unowocześnione za pomocą użycia syntezatora oraz z dodanymi samplami.
Dżingiel trzydziestego finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Fragment trwający dziesięć sekund. Kompozycja jest przeznaczona na orkiestrę dętą, syntezator oraz perkusję. Utwór jest wykonywany w dość niespiesznym tempie i ma bardzo dynamiczny charakter oraz chwytliwe, wpadające w ucho brzmienie, unowocześnione za pomocą użycia syntezatora oraz z dodanymi samplami.
Dżingiel 30 finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, wosp.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Dżingiel 30 finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Dżingiel 30 finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, wosp.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Dżingiel 30 finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Dżingiel trzydziestego finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Fragment trwający dziesięć sekund. Kompozycja jest przeznaczona na orkiestrę dętą, syntezator oraz perkusję. Utwór jest wykonywany w dość niespiesznym tempie i ma bardzo dynamiczny charakter oraz chwytliwe, wpadające w ucho brzmienie, unowocześnione za pomocą użycia syntezatora oraz z dodanymi samplami.
RKjw1jHLKgc0h
Ilustracja przedstawia plakat promujący repertuar Filharmonii Zielonogórskiej. Tło plakatu jest jasnoszare. Napisy są czarne i złote. U góry znajduje się napis: „Filharmonia Zielonogórska imienia Tadeusza Bairda, czerwiec dwa tysiące dwudziestego drugiego roku”. Poszczególne koncerty wypisane są poniżej w dwóch kolumnach. Znajdują się tam informacje o miejscu i terminie, w jakim odbył się koncert, a także jego tytuł. Wypisano także dyrygentów i wykonawców koncertów i program. Pośród nazw koncertów można wymienić między innymi „Dzień dziecka”, „Koncert promenadowy”, „Dwadzieścia pięć lat minęło” oraz „Ale kosmos!”. Na samym dole plakatu znalazły się logo sponsorów. Plakat ozdobiony jest także ilustracjami słoneczników.
Przykład plakatu muzycznego promujący repertuar Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda, facebook.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Filharmonia Zielonogórska, Przykład plakatu muzycznego promujący repertuar Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.facebook.com/filharmoniazg/photos/a.10152584277031454/10160424802816454/?type=3&theater [dostęp 13.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Podsumowanie
Stosowanie oprogramowania i aplikacji staje się już codziennością. Warto zatem mieć zawsze pod ręką kilka sprawdzonych narzędzi, które łączą w sobie przydatne funkcje i dają dużo możliwości do tworzenia potrzebnych dla nas treści z zakresu grafiki. Stworzenie plakatu czy zaproszenia może stać się również ciekawym zajęciem działań projektowych w klasie i uzasadnionej pracy w zespole.
Ćwiczenia
2
Ćwiczenie 1
Opisz krótko pojęcie dżingla. Wymień przynajmniej dwa inne dżingle, które nie zostały zaprezentowane w materiale.
Rd0AdVmGWszet
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Poszukaj w treści lekcji pojęcia dżingla.
Dżingiel to krótki utwór muzyczny, będący rodzajem przerywnika lub krótkiego wprowadzenia dźwiękowego do danego wydarzenia. Może to być na przykład fragment znanego utworu muzycznego, pełniący funkcję reklamy tego wydarzenia.
1
Ćwiczenie 2
R1AcfbIirUcSP
Z poniższej listy wybierz gatunek literacki, którego pisarzem był Stanisław Lem. Możliwe odpowiedzi: 1. science fiction, 2. pieśń, 3. ballada, 4. tren
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R4p3b6ghby9kd1
Ćwiczenie 2
Zaprezentowany przerywnik muzyczny pochodzi ze słynnej audycji radiowej. Wskaż jej nazwę. Możliwe odpowiedzi: 1. Lato z Radiem, 2. Cztery Pory Roku, 3. Jedynka dzieciom, 4. Spacer z kulturą
Zaprezentowany przerywnik muzyczny pochodzi ze słynnej audycji radiowej. Wskaż jej nazwę. Możliwe odpowiedzi: 1. Lato z Radiem, 2. Cztery Pory Roku, 3. Jedynka dzieciom, 4. Spacer z kulturą
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 3
R1aRumrjdfkai
Uzupełnij poniższy tekst o brakujące informacje. Kompozytor: Tu uzupełnij (tu wpisz imię) Tu uzupełnij (tu wpisz nazwisko) Tytuł utworu: Tu uzupełnij Utwór został wybrany jako dżingiel do audycji radiowej w Pierwszym Programie Polskiego Radia.
Uzupełnij poniższy tekst o brakujące informacje. Kompozytor: Tu uzupełnij (tu wpisz imię) Tu uzupełnij (tu wpisz nazwisko) Tytuł utworu: Tu uzupełnij Utwór został wybrany jako dżingiel do audycji radiowej w Pierwszym Programie Polskiego Radia.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 3
Uzupełnij informacje na temat wskazanego przerywnika muzycznego.
RU4et3QVcfVHZ
Nagranie dźwiękowe do ćwiczenia numer 3
Nagranie dźwiękowe do ćwiczenia numer 3
Nagranie dźwiękowe do ćwiczenia numer 3, AMFN, CC BY 3.0
Źródło: AMFN, Nagranie dźwiękowe do ćwiczenia numer 3, licencja: CC BY 3.0.
Nagranie dźwiękowe do ćwiczenia numer 4, AMFN, CC BY 3.0
Źródło: AMFN, Nagranie dźwiękowe do ćwiczenia numer 4, licencja: CC BY 3.0.
RXscYw0P3YsXK
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Odpowiedź znajdziesz w załączonych w treści lekcji przykładach przerywników muzycznych.
Kompozytorem utworu jest Fryderyk Chopin. Tytuł to Polonez A‑dur.
3
Ćwiczenie 5
RYqUzE1LX4HLT
Z podanych poniżej propozycji, wybierz tę która odpowiada na pytanie: który przedmiot pasuje do wizji Stanisława Lema dotyczącej "biblioteki Trionów"? Możliwe odpowiedzi: 1. pendrive, 2. komputer, 3. telefon, 4. telewizor
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rre5a1NMth09R3
Ćwiczenie 5
Połącz podobizny z kompozytorami.
Połącz podobizny z kompozytorami.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 6
RiqN9VQMmo1N1
Uzupełnij poniższą definicję o pojęcie jakiego dotyczy. Tu uzupełnij - sposób przedstawienia postaci lub przedmiotu polegający na wyolbrzymieniu i przejaskrawieniu pewnych cech charakterystycznych w celu ośmieszenia lub dla żartu.
Uzupełnij poniższą definicję o pojęcie jakiego dotyczy. Tu uzupełnij - sposób przedstawienia postaci lub przedmiotu polegający na wyolbrzymieniu i przejaskrawieniu pewnych cech charakterystycznych w celu ośmieszenia lub dla żartu.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R19ivmZJv9Zwl1
Ćwiczenie 6
Nazwij sposób przedstawienia postaci w satyryczny, zniekształcony sposób.
Nazwij sposób przedstawienia postaci w satyryczny, zniekształcony sposób.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1EEa9SZ9gih92
Ćwiczenie 7
Wskaż jak nazywał się wędrowny grajek, muzyk, który w dawnych czasach przemieszczał się z kraju do kraju i opowiadał muzyką ciekawe historie i swoje przygody. Możliwe odpowiedzi: 1. Rybałt, 2. Rybełt, 3. Elektrobałt
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1UwL7qKFgBSS3
Ćwiczenie 8
Wskaż, na jakich terenach grał Marcin Zięba, słynny XVII wieczny rybałt. Możliwe odpowiedzi: 1. Okolice Krakowa i Nowego Sącza, 2. Okolice Gniezna i Poznania, 3. Okolice Warszawy
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Słownik pojęć
Aplikacja
Aplikacja
program komputerowy, który ma bezpośredni kontakt z użytkownikiem, realizuje zadania dla użytkownika.
Avatar
Avatar
postać graficzna reprezentująca realną osobę w wirtualnym świecie.
Clipart
Clipart
rysunek wstawiany do dokumentu komputerowego ze zbioru oferowanych przez program gotowych rysunków.
GIF
GIF
format pliku do zapisu grafiki.
Karykatura
Karykatura
sposób przedstawienia postaci lub przedmiotu polegający na wyolbrzymieniu i przejaskrawieniu pewnych cech charakterystycznych w celu ośmieszenia lub dla żartu.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
Encyklopedia PWN – wydanie internetowe.
Słownik Języka Polskiego – wydanie internetowe.
Notatki ucznia
RcLKUmDzjZb0n
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Galeria
R1C8JCOeAgtil
Ilustracja przedstawia jedną z grafik Google Doodle. Grafika jest wykonana czarna kreską na białym tle. Jest to logo Google, napisane wielkimi literami. Napis zwiększa się w stronę zewnętrznych liter, tak, że pierwsza litera „g” i ostatnia litera „e” są największe. Pomiędzy literami znajdują się okrągłe kształty. Po prawej stronie napisu siedzi robot w koszuli i butach, który opiera głowę na ręce. Obok niego leży książka i model cząsteczki chemicznej. Po lewej stronie napisu znajduje się sztaluga z narysowanym schematem naukowym.
Grafika Google Doodle [czytaj: gugl dudl] poświęcona Lemowi, z wykorzystaniem prac autorstwa Daniela Mroza, mirror.co.uk, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Google, Daniel Mróz, Grafika Google Doodle poświęcona Lemowi, z wykorzystaniem prac autorstwa Daniela Mroza, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.mirror.co.uk/news/uk-news/stanisaw-lem-google-doodle-ten-278815 [dostęp 13.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1d1ctPu0OoIz
Ilustracja przedstawia ułożone obok siebie logo aplikacji graficznych. Od lewej jest to: Canva, Pixabay, ThingLink oraz PaintNET. Pierwsze logo to niebieskie koło, na którym białą czcionką napisano Canva. Następne logo to czarny kwadrat, na którym białą czcionką napisano litery p x. Następne logo to kwadrat, podzielony na cztery pola - różowe z sercem, zielone z dymkiem tekstu, niebieskie z ikonką "play" oraz pomarańczowe z nutą. W środku znajduje się okrągły obiektyw aparatu. Ostatnie logo przedstawia góry i chmury, a na nich pędzel malarski.
Popularne przykładowe aplikacje graficzne – Canva, Pixabay, ThingLink, PaintNET, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Popularne przykładowe aplikacje graficzne, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RSlpTT3KDkcnK
Ilustracja przedstawia rzeźbę postaci - robota. Robot jest wykonany ze złoto - brązowego metalu. Ma duże, wyłupiaste oczy, przypominające ludzkie. Zamiast ust ma zwężenie przypominające rurkę. Na głowie ma otwartą książkę z błyszczącymi, srebrnymi stronami. Jego budowa ciała przypomina budowę człowieka - ma dwie ręce zakończone dłońmi, tułów zwężający się ku dołowi oraz nogi zakończone stopami. Robot ma chude ręce oraz nogi, za kolana i łokcie ma metalowe kule. Na plecach ma czerwoną pelerynę. Robot siedzi na stosie metalowych książek. Jedną z nich ma otwartą, a w środku znajduje się elektroniczny wyświetlacz. W tle znajdują się okna i betonowa ściana.
Klarqa (fotograf), Robot wzorowany na postaci Elektrybałta wymyślonej przez Stanisława Lema, 2019 r. (rok wykonania fotografii), Centrum Nauki Kopernik, Warszawa, pl.wikipedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: Klarqa, Robot wzorowany na postaci Elektrybałta wymyślonej przez Stanisława Lema, fotografia, Centrum Nauki Kopernik, Warszawa, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Robot_Elektryba%C5%82t._Centrum_Nauki_Kopernik_w_Warszawie.jpg [dostęp 13.06.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.
RcKAss2Vi05hs
Na ilustracji znajduje się graficzne przedstawienie nuty - ósemki. Jest to czarna nuta z wypełnionym okręgiem na dole oraz kreską idącą do góry, zakończoną półokrągłą kreską w dół. Tło jest białe.
Nuta – przykład ilustracji muzycznej, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Nuta – przykład ilustracji muzycznej, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RdvgaGbN6hlww
Zdjęcie przedstawia skrzypce leżące na klawiaturze fortepianu. Znajdują się one po lewej stronie ilustracji. Prawa strona stanowi czarne tło.
Przykład połączenia skrzypiec z klawiaturą fortepianu, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Przykład połączenia skrzypiec, z klawiaturą fortepianu, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
R1QgdtFBw9HaU
Ilustracja przedstawia kolaż kilku elementów. Po lewej stronie znajduje się portret Wolfganga Amadeusza Mozarta. Jest on ubrany w czerwony strój, z wystającą spod niego koszulą z falbanami. Na głowie ma siwą perukę z ułożonymi lokami. Z prawej strony ilustracji znajduje się grafika z cyrklem ustawionym nad okrągłym polem, w środku którego jest oko w trójkącie. Pośrodku grafiki znajduje się czerwony stempel z literą „G”.
Postać Wolfganga Amadeusza Mozarta połączona z elementami matematyki i filozofii, pinimg.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Miguel Martínez, Postać Wolfganga Amadeusza Mozarta połączona z elementami matematyki i filozofii, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.pinterest.de/pin/1055599893254579/ [dostęp 13.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
REwqfBoAxED9K
Ilustracja przedstawia portret Wolfganga Amadeusza Mozarta. Mężczyzna został sportretowany z prawego profilu. Ma bladą skórę, duży nos i małe usta. Jest on ubrany w czerwony frak z guzikami i złotymi zdobieniami, z wystającą spod niego koszulą z falbanami. Na głowie ma siwą perukę z ułożonymi lokami. Tło jest ciemne.
Barbara Kraft, „Portret Wolfganga Amadeusza Mozarta”, ok. 1819 r., brak informacji co do miejsca przechowywania dzieła, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Barbara Kraft, „Portret Wolfganga Amadeusza Mozarta”, Olej na płótnie, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wolfgang-amadeus-mozart_1.jpg [dostęp 2.03.2023], domena publiczna.
RO8RUzT5oqCXL
Ilustracja przedstawia współczesną karykaturę Wolfganga Amadeusza Mozarta. Grafikę stworzono z geometrycznych wzorów i kształtów. Twarz składa się z białego pola, a także z różnych obłych kształtów, które są białe z licznymi cienkimi czarnymi liniami. Oczy są żółte, a brwi zamalowano na czarno. Perukę mężczyzny stworzono z podłużnych kształtów, ułożonych blisko siebie, są one białe z czarnymi kreskami. Koszulę i żabot mężczyzny stworzono z białego pola z czarnymi plusami, z czarnego pola oraz białego w inne wzory. W tle znajduje się żółtozielony kwadrat, a dalej szary kolor z narysowanymi wzorami geometrycznymi.
Przykład karykatury Wolfganga Amadeusza Mozarta, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Przykład karykatury Wolfganga Amadeusza Mozarta, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RdlPNtt4c09f1
Zdjęcie przedstawia złoty pomnik Johanna Straussa, który gra na skrzypcach. Pomnik stoi na podstawie. Mężczyzna jest wyprostowany, w lewej ręce trzyma skrzypce, a w prawej smyczek. Ubrany jest w zapinany na guziki frak z długim tyłem. Ma bujne włosy i zawinięte wąsy. Dookoła skrzypka znajduje się szara, kamienna rama w kształcie półokręgu. Na niej są wyrzeźbione postacie. Niektóre trzymają się za ręce i uśmiechają się. Kilka postaci jest zwróconych w stronę Straussa. Za mężczyzną, w środku ramy rosną drzewa z zielonymi liśćmi.
Goce Rosteski (fotograf), Pomnik grającego na skrzypcach Johanna Straussa, 1921 r., Park Miejski, Wiedeń, Austria, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: Goce Rosteski, Pomnik grającego na skrzypcach Johanna Straussa, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
R1CjeKYfQ3q1h
Ilustracja przedstawia współczesną karykaturę Johanna Straussa. Grafikę stworzono z geometrycznych wzorów i kształtów. Twarz składa się z białego pola, a także z różnych obłych kształtów, które są białe z licznymi cienkimi czarnymi liniami. Oczy są żółte, a brwi zamalowano na czarno. Mężczyzna ma wąsy. Włosy stworzono z podłużnych kształtów, ułożonych blisko siebie, są one białe z czarnymi kreskami. W tle znajduje się żółtozielony kształt, a dalej szary kolor z narysowanymi wzorami geometrycznymi.
Przykład karykatury Johanna Straussa, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Przykład karykatury Johanna Straussa, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
R1pcjfP1CDoE7
Zdjęcie przedstawia popiersie Ludwiga van Beethovena, wykonane z jasnego kamienia. Mężczyzna ma zaciśnięte usta i zmarszczoną brodę. Patrzy prosto spod zmarszczonych brwi. Jego włosy są falowane. Nosi płaszcz, a pod spodem kamizelkę i koszulę z wiązaniem przy szyi. Popiersie stoi na okrągłej podstawie. Tło jest czarne.
W. J. Baker (fotograf), Hugo Hagen, „Popiersie Ludwiga van Beethovena”, przed 1871 r., Beethoven Haus, Bonn, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: W. J. Baker, Hugo Hagen, Popiersie Ludwiga van Beethovena, popiersie, Beethoven Haus, Bonn, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Beethoven_bust_statue_by_Hagen.jpg [dostęp 2.03.2023], domena publiczna.
Re6C84T59uiKM
Ilustracja przedstawia współczesną karykaturę Ludwiga van Beethovena. Grafikę stworzono z geometrycznych wzorów i kształtów. Twarz składa się z białego pola, a także z różnych obłych kształtów, które są białe z licznymi cienkimi czarnymi liniami. Oczy są żółte, a brwi zamalowano na czarno. Bujne włosy stworzono z cienkich, czarnych linii. Wystający kołnierz stworzono z białego pola z czarnymi plusami. W tle znajduje się żółtozielony kształt, a dalej szary kolor z narysowanymi wzorami geometrycznymi.
Przykład karykatury Ludwiga van Beethovena, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Przykład karykatury Ludwiga van Beethovena, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Rhj0LYpo0Z63H
Na zdjęciu przedstawiono popiersie Ferenca Liszta. Popiersie jest pokryte zielonym nalotem. Mężczyzna jest lekko zgarbiony, ma głowę wysuniętą do przodu. Ma duży nos, pieprzyki na twarzy, zmarszczki na czole i pod oczami. Jego włosy są gęste, długości przed ramiona. Jest ubrany w płaszcz, a pod spodem w kamizelkę.
Zátonyi Sándor (fotograf), Wiktor Tilgner, „Popiersie Ferenca Liszta” (detal), 1893 r. (odsłonięcie), Sopron, Węgry, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Zátonyi Sándor, Wiktor Tilgner, „Popiersie Ferenca Liszta”, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Liszt_Ferenc_szobor_Sopron_02.jpg [dostęp 2.03.2023], licencja: CC BY-SA 3.0.
RTSIm1s8MfeJ6
Ilustracja przedstawia współczesną karykaturę Ferenca Liszta. Grafikę stworzono z geometrycznych wzorów i kształtów. Twarz mężczyzny przedstawiono z prawego profilu. Składa się ona z białego pola, a także z różnych obłych kształtów, które są białe z licznymi cienkimi czarnymi liniami. Oczy są żółte, a brwi zamalowano na czarno. Włosy o długości do ramion stworzono z cienkich, czarnych linii. W tle znajduje się żółtozielony kwadrat, a dalej szary kolor z narysowanymi wzorami geometrycznymi.
Przykład karykatury Ferenca Liszta, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Przykład karykatury Ferenca Liszta, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RPQXSzUM51Hle
Zdjęcie przedstawia popiersie Jana Sebastiana Bacha. Jego imię znajduje się na kamiennej podstawie, na której stoi pomnik. Mężczyzna ma zmarszczki mimiczne. Ma zmarszczone brwi. Na głowie ma kręconą perukę.
Bruno Eyerman, „Popiersie Jana Sebastiana Bacha”, 1943 r., Archiwum Bacha, Lipsk, Niemcy, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Arcalino, Bruno Eyerman, „Popiersie Jana Sebastiana Bacha”, fotografia, Archiwum Bacha, Lipsk, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Johann_Sebastian_Bach_in_Weimar_Bueste.jpg [dostęp 2.03.2023], licencja: CC BY 3.0.
RelSD2fFd9iyB
Ilustracja przedstawia współczesną karykaturę Jana Sebastiana Bacha. Grafikę stworzono z geometrycznych wzorów i kształtów. Twarz mężczyzny przedstawiono z przodu. Składa się ona z białego pola, a także z różnych obłych kształtów, które są białe z licznymi cienkimi czarnymi liniami. Oczy są żółte, a brwi zamalowano na czarno. Mężczyzna ma duże usta, stworzone z pola zaciemnionego czarnymi kreskami. Kręconą perukę stworzono z cienkich, czarnych linii. W tle znajduje się żółtozielone koło, a dalej szary kolor z narysowanymi wzorami geometrycznymi.
Przykład karykatury Jana Sebastiana Bacha, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Przykład karykatury Jana Sebastiana Bacha, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
R1aM6HfBblxyp
Zdjęcie przedstawia popiersie Antonio Vivaldiego. Popiersie jest wykonane z czarnego materiału i stoi na kamiennej podstawie. Mężczyzna ma gładką twarz, zamknięte usta. Wzrok ma skierowany w dół. Ma grube włosy, zaczesane do tyłu.
Globetrotter19 (fotograf), Éva Kárpáti, „Popiersie Antonio Vivaldiego”, 1997 r., Sárospatak, Węgry, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Globetrotter19, Éva Kárpáti, „Popiersie Antonio Vivaldiego”, popiersie, brąz, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bust_of_Antonio_Vivaldi,_2020_S%C3%A1rospatak.jpg [dostęp 2.03.2023], licencja: CC BY-SA 3.0.
RhbtUDtrjKAu8
Ilustracja przedstawia współczesną karykaturę Antonio Vivaldiego. Grafikę stworzono z geometrycznych wzorów i kształtów. Twarz mężczyzny przedstawiono z przodu. Składa się ona z białego pola, a także z różnych obłych kształtów, które są białe z licznymi cienkimi czarnymi liniami. Oczy są żółte, a brwi zamalowano na czarno. Mężczyzna ma duży, prosty nos. Kręconą perukę stworzono z cienkich, czarnych linii. W tle znajduje się żółtozielony kształt, a dalej szary kolor z narysowanymi wzorami geometrycznymi.
Przykładowa karykatura Antonio Vivaldiego, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Przykładowa karykatura Antonio Vivaldiego, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RUQbHy9HvHjsi
Zdjęcie przedstawia fragment pomnika Fryderyka Chopina. Mężczyzna prawą dłonią przytrzymuje lewą część płaszcza, a lewą rękę ma założoną z prawej strony. Mężczyzna nosi marynarkę oraz dużą kokardę na szyi. Głowę ma schyloną w dół, usta zamknięte, oczy przymknięte.
Wistula (fotograf), Józef Gosławski, „Pomnik Fryderyka Chopina” (detal twarzy i torsu), 1969 r. (odsłonięcie), Żelazowa Wola, wikimedia.org, CC BY 3.0
Źródło: Wistula, Józef Gosławski, „Pomnik Fryderyka Chopina”, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:ZW13_DSC0179.JPG [dostęp 2.03.2023], licencja: CC BY 3.0.
R6tjiSQo6TjUD
Ilustracja przedstawia współczesną karykaturę Fryderyka Chopina. Grafikę stworzono z geometrycznych wzorów i kształtów. Twarz mężczyzny przedstawiono z prawego profilu. Składa się ona z białego pola, a także z różnych obłych kształtów, które są białe z licznymi cienkimi czarnymi liniami. Oczy są żółte, a brwi zamalowano na czarno. Mężczyzna ma mały nos i kręcone włosy, stworzone z cienkich, czarnych linii. W tle znajduje się żółtozielony trójkąt, a dalej szary kolor z narysowanymi wzorami geometrycznymi.
Przykładowa karykatura Fryderyka Chopina, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Przykładowa karykatura Fryderyka Chopina, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
R1FApJcfjQdR1
Zdjęcie przedstawia gmach opery. Zbudowano ją na planie prostokąta, a z boków wystają jeszcze, odsunięte nieco do tyłu, części budynku. Budynek jest symetryczny i wykonano go z jasnego kamienia. Na dole znajduje się rząd okien o łukowatym zakończeniu, a pomiędzy nimi znajdują się wyrzeźbione w tym samym kamieniu postaci. Wyżej znajduje się rząd prostokątnych okien, które poprzedzielane są licznymi kolumnami. Nad oknami umieszczono okrągłe elementy z identycznymi wyrzeźbionymi popiersiami. Wyżej jest rząd innych rzeźb. Na samej górze, z tyłu budynku wystaje przeszklona kopuła, pokryta zielonym nalotem. Na samym szczycie stoi rzeźba z trzema postaciami. Po obu stronach budynku, na dachu umieszczono złote rzeźby. Przed operą chodzą ludzie.
Peter Rivera (fotograf), Gmach Opery Garnier, 1875 r., Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY 2.0
Źródło: Peter Rivera, Gmach Opery Garnier, fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paris_Opera_full_frontal_architecture,_May_2009.jpg [dostęp 13.06.2022], licencja: CC BY 2.0.
R1WUSJtZBhaAU
Ilustracja przedstawia kolorową grafikę z różnymi symbolami i instrumentami muzycznymi. Całe tło wypełnione jest tymi elementami. Przeważające kolory to biały, fioletowy, różowy i szary. Możemy rozpoznać między innymi klawiaturę pianina lub fortepianu, nuty, słuchawki, mikrofon, bębny, a także inne symbole takie jak serca czy gwiazdy.
Muzyczne tło, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Muzyczne tło, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
RKjw1jHLKgc0h
Ilustracja przedstawia plakat promujący repertuar Filharmonii Zielonogórskiej. Tło plakatu jest jasnoszare. Napisy są czarne i złote. U góry znajduje się napis: „Filharmonia Zielonogórska imienia Tadeusza Bairda, czerwiec dwa tysiące dwudziestego drugiego roku”. Poszczególne koncerty wypisane są poniżej w dwóch kolumnach. Znajdują się tam informacje o miejscu i terminie, w jakim odbył się koncert, a także jego tytuł. Wypisano także dyrygentów i wykonawców koncertów i program. Pośród nazw koncertów można wymienić między innymi „Dzień dziecka”, „Koncert promenadowy”, „Dwadzieścia pięć lat minęło” oraz „Ale kosmos!”. Na samym dole plakatu znalazły się logo sponsorów. Plakat ozdobiony jest także ilustracjami słoneczników.
Przykład plakatu muzycznego promujący repertuar Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda, facebook.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Filharmonia Zielonogórska, Przykład plakatu muzycznego promujący repertuar Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda, ilustracja, dostępny w internecie: https://www.facebook.com/filharmoniazg/photos/a.10152584277031454/10160424802816454/?type=3&theater [dostęp 13.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
Biblioteka.pl
Biedrzycki N., Jedno zdjęcie warte jest tysiąc słów - cytaty o technologii, które zrobiły na mnie wrażenie [w:] https://spidersweb.pl/2020/11/elon-musk-bill-gates-mark-zuckerberg-cytaty.html [dostęp: 13.06.2022 r.].
Encyklopedia PWN – wydanie internetowe.
Gliński M., 13 przepowiedni Lema, które się sprawdziły [w:] https://culture.pl/pl/artykul/13-przepowiedni-lema-ktore-sie-sprawdzily [dostęp. 13.06.2022 r.].