Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pokonując stereotypy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

1. rozumie mechanizm działania stereotypu.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

1. wypowiedzieć się na temat obrazu kobiety w Biblii.

2. Metoda i forma pracy

Metoda podawcza, dyskusja, praca indywidualna ucznia.

3. Środki dydaktyczne

Pismo święte Starego i Nowego Testamentu, Wielki słownik wyrazów obcych i trudnych.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Zapoznanie uczniów z tematem lekcji . Zwrócenie uwagi uczniów, jak duży wpływ na kształtowanie naszych poglądów mają obiegowe opinie np. dotyczące kobiet.

b) Faza realizacyjna

  1. Zadanie uczniom pytania: “Co to jest stereotyp?” . Prosimy uczniów, że skorzystali ze Slowniika wyrazów obcyh. Zapisujemy definicje na tablicy (stereotyp – uposzczony, schematyczny i wartościujący obraz ludzi, zachowań, narodowości zakorzeniony w świadomości pewnej grupy społecznej, uznany za prawdziwyi trudny do zmienieniua).

  2. Odczytujemy kilkakrotnie tę defiinicje, zwracając uwage na slowa: uproszczony, uznany za prawdziwy.

  3. Zwracamy sie do uczniow*:* dojrzaly człowiek nie może budowac swojego zycia na półprawdach, musi docierac do całej prawdy.

  4. Prosimy uczniów, aby wymienili znane im stereotypy. Najbardziej popularne zapisujemy na tablicy.

  5. Razem z uczniami omawiamy wybrane steotypy, jak się mają do rzeczywistości. Zadajemy uczniom pytanie: “Jak reagują na stereotypy mówiące o Polakach”.

  6. Zwracamy uwagę uczniów, że funkcjonuje również w świadomości zbiorowej stereotyp związany z obrazem kobiety w Biblii. Jaki to jest stereotyp? (poddana mężczyźnie, uległa, glupsza).

  7. Rozdajemy uczniom egzemplarze lub odkserowane fragmentu z Pisma świętego. Prosimy, aby odnaleźli pierwszy i drugi opis stworzenia (Rdz 1, 26‑31; Rdz 3, 4‑25).

  8. Zadaniem uczcniów jest tylko na podstawie tych dwóch fragmentów przyjrzeć się kobiecie w zamyśle Boga. Czy faktycznie jest gorsza? Ma inne zadania? Ma być ślepo posłuszna mężczyźnie?

c) Faza podsumowująca

Rozmowa podsumowująca: kobieta w świetle Pisma świętego jest równa w godności mężczyźnie, błogosławi Bóg zarówno kobiecie i mężczyźnie, Bóg przekazując „władze” nad ziemią zwraca się jednocześnie do kobiety i mężczyzny.

5. Bibliografia

Pismo święte Starego i Nowego Testamentu, oprac. Zespół Biblistów Polskich, Pallotinum, Poznań 1996.

Markowski A., Pawelec R., Wielki słownik wyrazów obcych i trudnych, Cykada, Warszawa 2001.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Zastanów się nad tym, czy równouprawnieni kobiet i mężczyzn powinno oznaczać całkowite zacieranie różnic w sposobie funkcjonowania, podejmowanej pracy, a nawet wyglądzie?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1amHOUKqvUed

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.22 KB w języku polskim
Rzy5BWkBMzkR1

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 16.00 KB w języku polskim