Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

NOWOCZESNE METODY NAUCZANIA‑UCZENIA SIĘ W PRAKTYCE SZKOLNEJ

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Z UWZGLĘDNIENIEM IDEI PROGRAMU KREATOR

Osoba prowadząca: Ewa Kilian

Nazwa i nr programu: DKW‑4014‑290/99 M. Śmiglewska

Temat zajęć: Pokonywane przeszkód naturalnych w obwodzie stacyjnym.

Klasa: I gimnazjum

Liczba godzin: 2 jednostki lekcyjne w tym samym dniu

Cel ogólny zajęć: kształtowanie podstawowych umiejętności i zdolności motorycznych w obwodzie ćwiczebnym w terenie naturalnym.

Cele szczegółowe zajęć w postaci zoperacjonalizowanej:

Uczeń:

  • wyjaśnia, co to jest tętno spoczynkowe i wysiłkowe;

  • wyjaśnia, po co uczy się skakać, rzucać, biegać, wspinać;

  • wymienia dyscypliny, w których te umiejętności są konieczne, aby osiągnąć wynik;

  • wykonuje prawidłowy pomiar tętna;

  • porównuje tętno przed i po wysiłku;

  • podaje sposoby (przykłady) rozwijania podstawowych zdolności motorycznych, takich jak:

  • siła, zwinność, skoczność;

  • dobiera sprzęt i ćwiczenia, za pomocą których rozwinie swoje umiejętności i sprawność

  • motoryczną;

  • buduje stanowisko do ćwiczeń i uzasadnia jego celowość;

  • pokonuje przeszkody naturalne według instrukcji i własnych pomysłów.

Pojęcia do wyjaśnienia w toku lekcji: tętno spoczynkowe wysiłkowe.

Utrwalenie pojęć: siła, skoczność, celność rzutu, koordynacja, zwinność.

Metody pracy: zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu, problemowa, stacyjna, obwód ćwiczebny.

Forma pracy: forma frontalna, forma zespołowa, indywidualna.

Do zajęć będą potrzebne następujące środki dydaktyczne: szyszki, piłeczki palantowe, kawałki drewna, piłki lekarskie, kulki z gazety, kartoniki z numerem stacji, szary papier na każdej stacji (do zapisu zadania głównego i dodatkowych), stojaki, chorągiewki, liny, płotki lekkoatletyczne, ławeczki.

Naturalne warunki terenowe (rów, drzewa, gałęzie, trawa).

Przebieg lekcji

Zaangażowanie

1. Zorganizowanie grupy i sprawdzenie gotowości do zajęć (2 min.).

  • Zbiórka, powitanie sportowe.

  • Sprawdzenie obecności przez odliczenie. Kontrola stroju i odpowiedniego obuwia do zajęć.

2. Motywacja do uczestnictwa w lekcji.

  • Podanie tematyki zajęć i sposobu jej organizacji.

  • Po co uczymy się skakać, rzucać, biegać, wspinać?

  • Jakie zdolności motoryczne są niezbędne, żeby te czynności dobrze wykonywać?

  • Jak zmierzyć tętno spoczynkowe i wysiłkowe?

  • Pokaz prawidłowego pomiaru tętna w spoczynku.

  • Wywołanie pogodnego nastroju.

  • Omówienie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć w terenie.

3. Rozgrzewka

  • Trucht przez ok. 5 minut, a w nim:

  • naprzemienne krążenie ramion,

  • półskiping A,

  • półskiping B,

  • skiping C.

  • Postawa w rozkroku, skłon tułowia w przód z pogłębieniem, wybieg ok. 10m (5 razy).

  • Rytmiczny marsz z jednoczesnym skrętem tułowia w prawo i w lewo, ramiona ugięte na wysokości klatki piersiowej (20 razy).

  • Marsz z wysokim unoszeniem kolan i wspięciem na palce; ramiona ugięte (15 razy).

  • Ćwiczenie w parach:

Jedna osoba: leżenie tyłem, ręce założone za głowę. Druga osoba: unieruchamia stopy, wykonuje skłon tułowia w przód (4 razy i zmiana).

  • Jak wyżej, tylko podnieś tułów jak najwyżej potrafisz (4 razy i zmiana).

  • Marsz z głębokimi wypadami w przód (5 razy).

  • Wyskoki dosiężne do gałęzi drzew (10 razy).

  • W przysiadzie podpartym, wyskok obunóż w przód z jednoczesnym wybiegiem ok. 20 m (3 razy).

Klęk podparty, rzuty do celu różnymi przyborami (szyszki, piłeczki palantowe, kawałki drewna, piłka lekarska). Podział klasy na 4 zespoły 4‑osobowe Współzawodnictwo.

  • Wieloskoki (1 min.).

  • Przebieżka ok. 40 m w swobodnej formie (1 min.).

Badanie

1. Przygotowanie zadań. Omówienie i przydział zadań.

Organizacja stanowisk do ćwiczeń (liczba stanowisk z zadaniami głównymi równa się liczbie zespołów).

2. Opis stanowisk i sposobu ćwiczeń na obwodzie

Spacer po obwodzie ćwiczebnym, planowanie i ustalenie oraz objaśnienie sposobu wykonywania ćwiczeń na stanowiskach; demonstracja każdego zadania.

Nauczyciel informuje młodzież tylko o tym, jaki jest cel ćwiczenia. Mając do dyspozycji określone warunki terenowe i przybory oraz znając cel (np. rozwój skoczności) na drodze wzajemnej dyskusji dochodzą do wspólnych ustaleń realizacji zadania głównego i zadań dodatkowych na każdej stacji (umieszczenie kartki z numerem stacji i zapis zadań). Nauczyciel czuwa nad prawidłowością doboru zadań i koryguje pomysły.

Na każdej stacji następuje przypomnienie i omówienie znaczenia pojęć: siła, skoczność, celność rzutu, koordynacja, zwinność. Uczniowie wymieniają dyscypliny sportu, w których te zdolności są niezbędne.

Uwagi

Wybór lidera w zespołach.

Wszystkie zespoły przygotowują według instrukcji nauczyciela stanowisko ćwiczeń (przyrządy, przybory) i wracają na miejsce zbiórki. Ustalenie stacji początkowej dla każdego zespołu, kolejności stacji, kierunku przemieszczania się, czasu trwania ćwiczeń, liczby powtórzeń każdego ćwiczenia, komendy zmiany stacji.

Informacja na temat realizacji zadań dodatkowych (cel, sposób doboru).

Przekształcanie

Realizacja zadania głównego lekcji.

Uczniowie przechodzą przez stacje (typ struktury stałej – przez wszystkie stacje), zmiana na sygnał nauczyciela, zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Czas ćwiczenia na jednej stacji: 5 minut dla całego zespołu.

Każdy ćwiczy 2 min. Jedna osoba z zespołu kontroluje czas wykonywania ćwiczenia głównego, pozostali wykonują zadania dodatkowe.

ZADANIA:

Zadanie główne 1:

Z rozbiegu przeskok przez rów tam i z powrotem.

Zadania dodatkowe:

  1. wejście dowolne na pochylone drzewo,

  2. pełzanie w trawie na wyznaczonym odcinku,

  3. zwisy na niskich gałęziach i huśtanie się w przód i w tył.

Zadanie główne 2:

Przechodzenie przez niskie przeszkody (płotki).

Zadanie dodatkowe:

Przejście po leżącym pniu drzewa.

Zadanie główne 3:

Celowanie do piłki lekarskiej piłeczkami, szyszkami, kulkami z gazet.

Zadanie dodatkowe:

Skok w dal z miejsca na miękkim podłożu.

Zadanie główne 4:

Slalom między drzewami lub ustawionymi chorągiewkami. Pomiar tętna przed i po biegu.

Zadanie dodatkowe:

Przenoszenie w dwójkach współćwiczącego na odległość 10 m.

Zbiórka wszystkich zespołów, krótkie podsumowanie z realizacji zadań (lider robi sprawozdanie).

Przerwa

Zadanie 5 – inwencja twórcza:

Mając do dyspozycji przygotowane na stacji przybory i wykorzystując warunki naturalne terenu, zaproponujcie zadanie (np. tor przeszkód), za pomocą którego doskonalić będziecie skoczność, celność rzutu, zwinność, siłę. Zadanie to zaprezentujecie na zakończenie zajęć.

Prezentacja

  1. Prezentacja własnych pomysłów przez poszczególne zespoły.

  2. Porównanie sposobów rozwiązania problemu i rezultatów osiągniętych przez inne zespoły.

  3. Który zespół zna więcej odpowiednich ćwiczeń i trafniej dobierze ćwiczenia?

  4. Ocena prezentacji.

  5. Wybór najciekawszego pomysłu. Uzasadnienie.

  6. Pokonywanie toru przeszkód strumieniowo przez wszystkich uczestników zajęć. (najciekawszy wybrany pomysł)

  7. Pomiar tętna przed i po wysiłku.

Refleksja

  1. Indywidualne wykonywanie ćwiczeń przyspieszających wypoczynek.

  2. Zebranie pomocy i przyrządów; odniesienie ich do magazynku.

  3. Omówienie lekcji i ocena efektów swojej pracy – samoocena..

  4. Uczniowie dzielą się refleksją na temat wartości lekcji dla nich:

  • Czego i jak się nauczyli?

  • Czy zdobyta wiedza i umiejętności będą im przydatne w życiu? (Pomiar tętna, rozwój zdolności motorycznych: skoczność, siła, zwinność, wytrzymałość, umiejętności pokonywania przeszkód terenowych – przeskok przez przeszkody, omijanie przeszkód, rzut do celu).

  • Czy realizacja zadań metodą obwodów ćwiczebnych jest ciekawsza i dla nich atrakcyjniejsza od innych metod stosowanych na lekcjach? Uczniowie podkreślają walory takiej formy pracy (wszyscy zaangażowani, nikt się nie nudził, mogli zaprezentować własne rozwiązania, poznali pomysły innych, itd.)

  • Jak dalej pracować i wykorzystywać zdobyte doświadczenia? (Organizacja własnego wolnego czasu w sposób aktywny dla podnoszenia sprawności i wydolności organizmu, a tym samym dla zdrowia.)

  1. Wyróżnienie za aktywność i zachowanie.

  2. Sportowe pożegnanie.

Uzupełniające źródła informacji dla nauczyciela:

  • K. Górna, Kultura fizyczna w szkole, [w:] Garbaciak, Planowanie pracy w gimnazjum.

  • Cz. Sieniek, Materiały szkoleniowe ,, Nowoczesne metody nauczania – uczenia się w praktyce szkolnej” w ramach projektu Sesje Metodyczne „Rozwój, aktywność, motywacja” RAM, ŚCDN.

  • http://www.wsipnet.pl/oswiata/os_slownik.php?literka=U&haslo=212

Opracowanie: Ewa Kilian

R19PCQQkM52GX

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 45.00 KB w języku polskim