Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pola figur płaskich – równoległobok, trójkąt

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • podstawowe figury geometryczne,

  • sposób obliczenia pola prostokąta i kwadratu

  • wzór na obliczenie pola prostokąta i kwadratu,

  • wzór na obliczenie pola trójkąta i równoległoboku.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wymienić podstawowe figury płaskie,

  • narysować oraz podać cech charakterystyczne dla danej figury,

  • obliczyć pole prostokąta i kwadratu,

  • obliczyć pole trójkąta i równoległoboku.

2. Metoda i forma pracy

Ćwiczenie, praca z całą klasą, praca indywidualna, dyskusja tematyczna.

3. Środki dydaktyczne

Figury geometryczne przygotowane z kolorowego papieru (5 prostokątów, 1 kwadrat).

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie wymienili znane im figury geometryczne i krótko scharakteryzowali je.

  2. Uczniowie zapisują w zeszytach temat lekcji oraz treść zadań:

  • Oblicz pole prostokąta o wymiarach 4cm×7cm oraz 11cm×3cm.

  • Oblicz pole kwadratu o boku 3 cm7cm.

  1. Uczniowie pod rozwiązaniami w/w zadań przyklejają prostokąt oraz podają wzór ogólny na obliczenie pola prostokąta.

  2. Poniżej uczniowie przyklejają kwadrat oraz podają wzór ogólny na obliczenie pola kwadratu.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie w zeszycie wklejają prostokąt i rysują na nim odcinek jak na rysunku.

Uczniowie na następnym prostokącie rysują taki sam odcinek i rozcinają prostokąt wzdłuż narysowanej linii. Odcięty kawałek (trójkąt prostokątny) przyklejają – nie odwracając go – bokiem a do boku a (kątem prostym do kąta prostego).

  1. Po dyskusji z nauczycielem mającej na celu uświadomienie uczniom, że kształt figury wyjściowej się zmienił, ale pole nie, uczniowie podają wzór na obliczanie pola równoległoboku.

  2. Nauczyciel podaje uczniom, że odcinek a w powyższym równoległoboku, to jego wysokość. A wysokość oznaczamy najczęściej literką h. Natomiast odcinek b, to podstawa równoległoboku - tę oznaczamy najczęściej literką a.

  3. Uczniowie w zeszycie rysują równoległobok oraz zapisują wzór na obliczanie jego pola:

  4. Uczniowie w zeszycie wklejają następny prostokąt i rysują na nim odcinek jak na rysunku.

Uczniowie na następnym prostokącie rysują taki sam odcinek i rozcinają prostokąt wzdłuż narysowanej linii. Rozmawiają z nauczycielem o tym, jakie figury otrzymali po rozcięciu prostokąta oraz jak można obliczyć pole jednej z nich.

  1. Uczniowie z zeszytach rysują trójkąt i wprowadzają oznaczenia ah. Następnie zapisują wzór ogólny na obliczanie pola trójkąta.

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie powtarzają i utrwalają poznane na lekcji wzory na obliczanie pól danych figur.

  2. Nauczyciel ocenia aktywność i pracę uczniów.

  3. Uczniowie z zeszycie zapisują zadanie domowe.

5. Bibliografia

brak

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

zad.1. Oblicz pole równoległoboku wiedząc, że długość podstawy wynosi 8 cm, a długość wysokości 4 cm.

zad.2. Oblicz pole trójkąta jeżeli długość podstawy wynosi 10 cm, a długość wysokości 7 cm

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Zadania dotyczące pól prostokąta i kwadratu uważa się za rozwiązane jeżeli uczeń: narysuje rysunek, wypisze dane i niewiadome, wykona stosowne obliczenia i napisze odpowiedź.

R11IH1fPUB0Y6

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 127.36 KB w języku polskim
R9VoYacFaWp9F

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 43.50 KB w języku polskim