Pola figur płaskich – równoległobok, trójkąt
Pola figur płaskich – równoległobok, trójkąt
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
podstawowe figury geometryczne,
sposób obliczenia pola prostokąta i kwadratu
wzór na obliczenie pola prostokąta i kwadratu,
wzór na obliczenie pola trójkąta i równoległoboku.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wymienić podstawowe figury płaskie,
narysować oraz podać cech charakterystyczne dla danej figury,
obliczyć pole prostokąta i kwadratu,
obliczyć pole trójkąta i równoległoboku.
2. Metoda i forma pracy
Ćwiczenie, praca z całą klasą, praca indywidualna, dyskusja tematyczna.
3. Środki dydaktyczne
Figury geometryczne przygotowane z kolorowego papieru (5 prostokątów, 1 kwadrat).
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel prosi, aby uczniowie wymienili znane im figury geometryczne i krótko scharakteryzowali je.
Uczniowie zapisują w zeszytach temat lekcji oraz treść zadań:
Oblicz pole prostokąta o wymiarach oraz .
Oblicz pole kwadratu o boku 3 cm i 7cm.
Uczniowie pod rozwiązaniami w/w zadań przyklejają prostokąt oraz podają wzór ogólny na obliczenie pola prostokąta.
Poniżej uczniowie przyklejają kwadrat oraz podają wzór ogólny na obliczenie pola kwadratu.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie w zeszycie wklejają prostokąt i rysują na nim odcinek jak na rysunku.
Uczniowie na następnym prostokącie rysują taki sam odcinek i rozcinają prostokąt wzdłuż narysowanej linii. Odcięty kawałek (trójkąt prostokątny) przyklejają – nie odwracając go – bokiem a do boku a (kątem prostym do kąta prostego).
Po dyskusji z nauczycielem mającej na celu uświadomienie uczniom, że kształt figury wyjściowej się zmienił, ale pole nie, uczniowie podają wzór na obliczanie pola równoległoboku.
Nauczyciel podaje uczniom, że odcinek a w powyższym równoległoboku, to jego wysokość. A wysokość oznaczamy najczęściej literką h. Natomiast odcinek b, to podstawa równoległoboku - tę oznaczamy najczęściej literką a.
Uczniowie w zeszycie rysują równoległobok oraz zapisują wzór na obliczanie jego pola:
Uczniowie w zeszycie wklejają następny prostokąt i rysują na nim odcinek jak na rysunku.
Uczniowie na następnym prostokącie rysują taki sam odcinek i rozcinają prostokąt wzdłuż narysowanej linii. Rozmawiają z nauczycielem o tym, jakie figury otrzymali po rozcięciu prostokąta oraz jak można obliczyć pole jednej z nich.
Uczniowie z zeszytach rysują trójkąt i wprowadzają oznaczenia a i h. Następnie zapisują wzór ogólny na obliczanie pola trójkąta.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie powtarzają i utrwalają poznane na lekcji wzory na obliczanie pól danych figur.
Nauczyciel ocenia aktywność i pracę uczniów.
Uczniowie z zeszycie zapisują zadanie domowe.
5. Bibliografia
brak
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
zad.1. Oblicz pole równoległoboku wiedząc, że długość podstawy wynosi 8 cm, a długość wysokości 4 cm.
zad.2. Oblicz pole trójkąta jeżeli długość podstawy wynosi 10 cm, a długość wysokości 7 cm
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Zadania dotyczące pól prostokąta i kwadratu uważa się za rozwiązane jeżeli uczeń: narysuje rysunek, wypisze dane i niewiadome, wykona stosowne obliczenia i napisze odpowiedź.