Pola figur płaskich – utrwalenie wiadomości

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna wzory na pola wielokątów,

  • zna podstawowe własności wielokątów.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zastosować w praktyczny sposób wiadomości na temat pól wielokątów,

  • potrafi logicznie myśleć i wyciągać wnioski,

  • potrafi posłudiwać się skalą i obliczać rzeczywiste wymiary przedmiotów,

  • potrafi potrafi rozwiązywać sformułowane zadania.

2. Metoda i forma pracy

Poszukująca, praktyczna, praca w grupach i indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Kartki – plansze, puzzle, wielokąty, tabliczki ze wzorami, nożyczki.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie obecności i pracy domowej.

  2. Podział klasy na grupy.

  3. Przypomnienie wiadomości o własnościach płaskich (załącznik 1). Uczniowie otrzymują puzzle i ich zadaniem jest ułożenie z nich odpowiednich wielokątów.

  4. Praca w grupach. Następnie każda z grup opowiada o ułożonym przez siebie wielokącie, pozostali uczniowie słuchają i uzupełniają wiadomości.

b) Faza realizacyjna

  1. Przypomnienie wzorów na pola figur – na tablicy znajdują się wielokąty. Zadaniem uczniów jest dopasowanie do nich wzorów na pola (załącznik 2).

  2. Następnie nauczyciel rozdaje każdej grupie plansze pokoju (załącznik 3) oraz schematy rysunków mebli (załącznik 4) – materiały dla każdej grupy jednakowe.

  3. Nauczyciel przedstawia problem – zaprojektuj w miarę funkcjonalnie umeblowanie pokoju ucznia mając do dyspozycji meble wraz z ceną . Uwzględnij warunki:

    • łączny kosz mebli nie może przekraczać 2000 zł,

    • łączna powierzchnia mebli nie może być większa od 50% powierzchni pokoju.

  4. Praca w grupach.

  5. Przedstawienie efektów pracy przez delegata grup.

  6. Podsumowanie pracy zespołowej – wybór najlepszej pracy, spełniającej podane warunki.

c) Faza podsumowująca

  1. Sformułowanie tematu lekcji.

  2. Zapisanie w zeszytach informacji o wyborze mebli w pokoju przez własną grupę (spis numeru, ceny).

  3. Zadanie pracy domowej – oblicz łączny koszt umeblowania i wyposażenia pokoju własnej grupy.

5. Bibliografia

Małgorzata Paszyńska Baw się matematyką

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

załącznik 1

załącznik 2

P = 12a b

P = 12a b

P = 12a b

P = aIndeks górny 2

P = a h

P = 12 dIndeks górny 2

P = a234

P = (a+b)h2

załącznik 3

załącznik 4

7. Czas trwania lekcji

90 minut

8. Uwagi do scenariusza

REk2P4CBAVTC7

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 1.38 MB w języku polskim
R2PGtSufL5GDu

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 11.70 MB w języku polskim