Pola figur płaskich – utrwalenie wiadomości
Pola figur płaskich – utrwalenie wiadomości
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna wzory na pola wielokątów,
zna podstawowe własności wielokątów.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi zastosować w praktyczny sposób wiadomości na temat pól wielokątów,
potrafi logicznie myśleć i wyciągać wnioski,
potrafi posłudiwać się skalą i obliczać rzeczywiste wymiary przedmiotów,
potrafi potrafi rozwiązywać sformułowane zadania.
2. Metoda i forma pracy
Poszukująca, praktyczna, praca w grupach i indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Kartki – plansze, puzzle, wielokąty, tabliczki ze wzorami, nożyczki.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie obecności i pracy domowej.
Podział klasy na grupy.
Przypomnienie wiadomości o własnościach płaskich (załącznik 1). Uczniowie otrzymują puzzle i ich zadaniem jest ułożenie z nich odpowiednich wielokątów.
Praca w grupach. Następnie każda z grup opowiada o ułożonym przez siebie wielokącie, pozostali uczniowie słuchają i uzupełniają wiadomości.
b) Faza realizacyjna
Przypomnienie wzorów na pola figur – na tablicy znajdują się wielokąty. Zadaniem uczniów jest dopasowanie do nich wzorów na pola (załącznik 2).
Następnie nauczyciel rozdaje każdej grupie plansze pokoju (załącznik 3) oraz schematy rysunków mebli (załącznik 4) – materiały dla każdej grupy jednakowe.
Nauczyciel przedstawia problem – zaprojektuj w miarę funkcjonalnie umeblowanie pokoju ucznia mając do dyspozycji meble wraz z ceną . Uwzględnij warunki:
łączny kosz mebli nie może przekraczać 2000 zł,
łączna powierzchnia mebli nie może być większa od 50% powierzchni pokoju.
Praca w grupach.
Przedstawienie efektów pracy przez delegata grup.
Podsumowanie pracy zespołowej – wybór najlepszej pracy, spełniającej podane warunki.
c) Faza podsumowująca
Sformułowanie tematu lekcji.
Zapisanie w zeszytach informacji o wyborze mebli w pokoju przez własną grupę (spis numeru, ceny).
Zadanie pracy domowej – oblicz łączny koszt umeblowania i wyposażenia pokoju własnej grupy.
5. Bibliografia
Małgorzata Paszyńska Baw się matematyką
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
załącznik 1
załącznik 2
P = a b | P = a b | P = a b |
P = aIndeks górny 22 | P = a h | |
P = dIndeks górny 22 | P = | P = |
załącznik 3
załącznik 4
7. Czas trwania lekcji
90 minut