Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Pola powierzchni i objętości graniastosłupów i ostrosłupów – metoda projektu

Usystematyzowanie i utrwalenie wiadomości z zakresu stereometrii.

Umiejętności

Pokazanie praktycznego zastosowania brył (celowości nauczania stereometrii).

Kształtowanie umiejętności prezentacji swojej pracy i odwagi w występach
publicznych.

Metoda i forma pracy

W tracie lekcji nauczyciel wprowadza uczniów w temat (pogadanka). Uczniowie dalej pracują w grupie (praca zespołowa).

Środki dydaktyczne

czasopisma

Internet

encyklopedie

podręczniki

Uczniowie dzielą się na grupy (3- lub 4‑osobowe), przedstawiają nauczycielowi grupy i tematy przez siebie wybrane.

Faza realizacyjna

Grupy prezentują swoje prace. Nauczyciel zwraca szczególną uwagę na pomysłowość, wiedzę i wkład pracy poszczególnych członków zespołu. Uczniowie powinni utrwalić sobie obliczenia objętości i powierzchni brył, umiejętnie wykorzystać przykłady z życia codziennego: kubatura budynków, obiektów, pojemność np. basenów. Uczniowie rozwijają swoją wyobraźnię przestrzenną

Faza podsumowująca

Ocena prac i wybranie najciekawszej pracy. Refleksja uczniów na temat wiedzy i umiejętności wyniesionych z lekcji.

Bibliografia

Pawłowski H., Matematyka 3, wyd. OPERON, Gdynia 2005 r.

Dodatkowo: encyklopedie, czasopisma, Internet; wiadomości ze źródeł, do których dotrą uczniowie.

l. TEMAT: Reklama poznanych brył:

• graniastosłupów

• ostrosłupów

• brył obrotowych

• wielościanów foremnych

2. CELE:

usystematyzować i utrwalić wiadomości z zakresu stereometrii

pokazać praktyczne zastosowanie brył w technice, architekturze, nauce

zainteresowanie odbiorców poprzez ciekawe przedstawienie omawianych brył

kształtować umiejętność prezentacji swojej pracy i odwagi w wystąpieniach publicznych

3. ZADANIA: Wykonanie 6‑stronicowego folderu reklamującego wybraną bryłę na kartce o formacie A‑4 Folder powinien zawierać:

• stronę tytułową

• przykłady i zdjęcia brył

• wielkości charakteryzujące bryły

• twierdzenia

• ciekawostki

• zastosowania

4. FORMA PRACY**: grupy 3‑4 osobowe**

5. ŹRÓDŁA**: podręczniki, tablice matematyczne, Encyklopedia Matematyki, czasopisma, Internet itp.**

6. CZAS PRACY: około sześć tygodni

7. KONSULTACJE**: Wszelkie problemy i wątpliwości zgłaszać podczas konsultacji.**

Nr konsultacji

Termin

Treść

miejsce

1

Do 2 tyg. od podania tematu

Przegląd materiałów. Wybór treści

Pracownia Matematyczna

2

Do 3 tyg. od podania tematu

Rozplanowanie poszczególnych części

jw.

3

Do 4 tyg. od podania tematu

Wstępna prezentacja Projektu

jw.

8. Termin oddania projektu .....................

9. Termin prezentacji ...........................(czas prezentacji ok.5 min.)

10. Ocena obejmuje:

- zawartość merytoryczną

- atrakcyjność szaty graficznej

- ocenę konsultacji w tym systematyczność

- zgodność z instrukcją

- sposób prezentacji, ocena uczniów

- samoocena uczniów

Przykładowe strony
a) 1 strona „tytuł”
b) 2 strona „wiadomości ogólne”
c) 3, 4 strona „zaciekawienie”
d) 5, 6 strona istota problemu

Karta pracy nr 1

Ustalenie zasad pracy w zespole.

  1. Kto będzie naszym liderem/przewodniczącym zespołu?

  2. Jak podzielimy odpowiedzialność za realizację zadań?

  3. Jak będziemy podejmować decyzje?

  4. W jaki sposób będziemy rozwiązywali konflikty?

  5. Kiedy i gdzie odbędą się spotkania i konsultacje zespołu?

  6. Jakie zasady będą obowiązywały w naszej grupie?

Podział zadań w zespole.

Lp.

Zadanie

Osoba odpowiedzialna za wykonanie

Materiały

Terminarz

1.

2.

d. Zadanie domowe

Zadania z zeszytu ćwiczeń dla ucznia.

Czas trwania lekcji

2x45 minut, jeśli klasa liczy powyżej 30 osób. Czas realizacji zadań – 6 tygodni.

Uwagi

Termin realizacji można wydłużyć do 8 tygodni, aby uczniowie mogli częściej skorzystać z konsultacji z nauczycielem.

R5mZrBDpqb5RR

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 52.50 KB w języku polskim