Pola powierzchni i objętości graniastosłupów i ostrosłupów - metoda projektu
Scenariusz lekcji – Pola powierzchni i objętości graniastosłupów i ostrosłupów – metoda projektu
Usystematyzowanie i utrwalenie wiadomości z zakresu stereometrii.
Umiejętności
Pokazanie praktycznego zastosowania brył (celowości nauczania stereometrii).
Kształtowanie umiejętności prezentacji swojej pracy i odwagi w występach
publicznych.
Metoda i forma pracy
W tracie lekcji nauczyciel wprowadza uczniów w temat (pogadanka). Uczniowie dalej pracują w grupie (praca zespołowa).
Środki dydaktyczne
czasopisma
Internet
encyklopedie
podręczniki
Uczniowie dzielą się na grupy (3- lub 4‑osobowe), przedstawiają nauczycielowi grupy i tematy przez siebie wybrane.
Faza realizacyjna
Grupy prezentują swoje prace. Nauczyciel zwraca szczególną uwagę na pomysłowość, wiedzę i wkład pracy poszczególnych członków zespołu. Uczniowie powinni utrwalić sobie obliczenia objętości i powierzchni brył, umiejętnie wykorzystać przykłady z życia codziennego: kubatura budynków, obiektów, pojemność np. basenów. Uczniowie rozwijają swoją wyobraźnię przestrzenną
Faza podsumowująca
Ocena prac i wybranie najciekawszej pracy. Refleksja uczniów na temat wiedzy i umiejętności wyniesionych z lekcji.
Bibliografia
Pawłowski H., Matematyka 3, wyd. OPERON, Gdynia 2005 r.
Dodatkowo: encyklopedie, czasopisma, Internet; wiadomości ze źródeł, do których dotrą uczniowie.
l. TEMAT: Reklama poznanych brył:
• graniastosłupów
• ostrosłupów
• brył obrotowych
• wielościanów foremnych
2. CELE:
usystematyzować i utrwalić wiadomości z zakresu stereometrii
pokazać praktyczne zastosowanie brył w technice, architekturze, nauce
zainteresowanie odbiorców poprzez ciekawe przedstawienie omawianych brył
kształtować umiejętność prezentacji swojej pracy i odwagi w wystąpieniach publicznych
3. ZADANIA: Wykonanie 6‑stronicowego folderu reklamującego wybraną bryłę na kartce o formacie A‑4 Folder powinien zawierać:
• stronę tytułową
• przykłady i zdjęcia brył
• wielkości charakteryzujące bryły
• twierdzenia
• ciekawostki
• zastosowania
4. FORMA PRACY**: grupy 3‑4 osobowe**
5. ŹRÓDŁA**: podręczniki, tablice matematyczne, Encyklopedia Matematyki, czasopisma, Internet itp.**
6. CZAS PRACY: około sześć tygodni
7. KONSULTACJE**: Wszelkie problemy i wątpliwości zgłaszać podczas konsultacji.**
Nr konsultacji | Termin | Treść | miejsce |
1 | Do 2 tyg. od podania tematu | Przegląd materiałów. Wybór treści | Pracownia Matematyczna |
2 | Do 3 tyg. od podania tematu | Rozplanowanie poszczególnych części | jw. |
3 | Do 4 tyg. od podania tematu | Wstępna prezentacja Projektu | jw. |
8. Termin oddania projektu .....................
9. Termin prezentacji ...........................(czas prezentacji ok.5 min.)
10. Ocena obejmuje:
- zawartość merytoryczną
- atrakcyjność szaty graficznej
- ocenę konsultacji w tym systematyczność
- zgodność z instrukcją
- sposób prezentacji, ocena uczniów
- samoocena uczniów
Przykładowe strony
a) 1 strona „tytuł”
b) 2 strona „wiadomości ogólne”
c) 3, 4 strona „zaciekawienie”
d) 5, 6 strona istota problemu
Karta pracy nr 1
Ustalenie zasad pracy w zespole.
Kto będzie naszym liderem/przewodniczącym zespołu?
Jak podzielimy odpowiedzialność za realizację zadań?
Jak będziemy podejmować decyzje?
W jaki sposób będziemy rozwiązywali konflikty?
Kiedy i gdzie odbędą się spotkania i konsultacje zespołu?
Jakie zasady będą obowiązywały w naszej grupie?
Podział zadań w zespole.
Lp. | Zadanie | Osoba odpowiedzialna za wykonanie | Materiały | Terminarz |
1. | ||||
2. |
d. Zadanie domowe
Zadania z zeszytu ćwiczeń dla ucznia.
Czas trwania lekcji
2x45 minut, jeśli klasa liczy powyżej 30 osób. Czas realizacji zadań – 6 tygodni.
Uwagi
Termin realizacji można wydłużyć do 8 tygodni, aby uczniowie mogli częściej skorzystać z konsultacji z nauczycielem.