Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pola wielokątów

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna wzory na obliczanie pól wielokątów,

  • wie, jak korzystać z. własności wielokątów.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi stosować zintegrowana wiedzę do rozwiązywania zadań,

  • potrafi tworzyć i realizować plan rozwiązania.

2. Metoda i forma pracy

Praca grupach, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Karty z zadaniami

Przyrządy geometryczne (linijka, cyrkiel)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel podaje temat lekcji i uświadamia cele lekcji. Dzieli klasę na zespoły 4‑5 osobowe.

  2. Przypomnienie wzorów na obliczanie pól wielokątów.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozwiązywanie prostych zadań, w celu wyćwiczenia i przypomnienia podstawowych wiadomości dotyczących obliczania pól. (załącznik 1).

  2. Praca w grupach – rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem własności figur i wiedzy z różnych działów matematyki (załączniki 2‑3).

c) Faza podsumowująca

Prezentacja pracy grup i sprawdzenie poprawności wykonania zadań. Wymiana doświadczeń – co sprawiało najwięcej kłopotów, a co było łatwe.

5.Bibliografia

E. Duvnjak, E. Jurkiewicz, Matematyka wokół nas, Zbiór zadań gimnazjum 3, WSiP, Warszawa 2001.

6. Załączniki

a) Zadania

załącznik 1.

Zadanie 1.

Oblicz pola następujących figur:

  • prostokąta o bokach 3cm i 5cm;

  • trójkąta o podstawie 7cm i wysokości opuszczonej na te podstawę 9cm;

  • trapezu, w którym jedna podstawa ma długość 6cm, druga podstawa stanowi 23 pierwszej, a wysokość ma 5cm.

b) zadania dla grup

Załącznik 2.

Zadanie 1.

Przekątna prostokąta ma długość 12 cm i tworzy z bokiem kąt 30.Oblicz pole tego prostokąta.

Zadanie 2.

Oblicz pole sześciokąta foremnego opisanego na okręgu o długości 16π

Załącznik 3.

Zadanie 1.

W trapezie prostokątnym jego krótsza przekątna i ramię maja długości po 23cm. Oblicz pole trapezu, jeżeli kat zawarty między krótsza przekątną i dłuższym ramieniem wynosi 120°.

Trapez wpisano w okrąg o promieniu 5 cm w taki sposób, że dłuższa podstawa jest jednocześnie średnicą okręgu. Oblicz pole trapezu wiedząc, że krótsza podstawa trapezu wynosi 8 cm.

Zadanie 2.

Oblicz pole trójkąta równoramiennego obwodzie 57 cm, jeżeli jego ramię jest o 40% dłuższe od podstawy.

8. Czas trwania lekcji

45 minut

9. Uwagi do scenariusza

brak

RSs4UmN07sL5r

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 111.68 KB w języku polskim
RTMRCMZRnnYjQ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 93.50 KB w języku polskim