Pola wielokątów
Pola wielokątów
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna wzory na obliczanie pól wielokątów,
wie, jak korzystać z. własności wielokątów.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi stosować zintegrowana wiedzę do rozwiązywania zadań,
potrafi tworzyć i realizować plan rozwiązania.
2. Metoda i forma pracy
Praca grupach, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Karty z zadaniami
Przyrządy geometryczne (linijka, cyrkiel)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat lekcji i uświadamia cele lekcji. Dzieli klasę na zespoły 4‑5 osobowe.
Przypomnienie wzorów na obliczanie pól wielokątów.
b) Faza realizacyjna
Rozwiązywanie prostych zadań, w celu wyćwiczenia i przypomnienia podstawowych wiadomości dotyczących obliczania pól. (załącznik 1).
Praca w grupach – rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem własności figur i wiedzy z różnych działów matematyki (załączniki 2‑3).
c) Faza podsumowująca
Prezentacja pracy grup i sprawdzenie poprawności wykonania zadań. Wymiana doświadczeń – co sprawiało najwięcej kłopotów, a co było łatwe.
5.Bibliografia
E. Duvnjak, E. Jurkiewicz, Matematyka wokół nas, Zbiór zadań gimnazjum 3, WSiP, Warszawa 2001.
6. Załączniki
a) Zadania
załącznik 1.
Zadanie 1.
Oblicz pola następujących figur:
prostokąta o bokach 3cm i 5cm;
trójkąta o podstawie 7cm i wysokości opuszczonej na te podstawę 9cm;
trapezu, w którym jedna podstawa ma długość 6cm, druga podstawa stanowi pierwszej, a wysokość ma 5cm.
b) zadania dla grup
Załącznik 2.
Zadanie 1.
Przekątna prostokąta ma długość 12 cm i tworzy z bokiem kąt .Oblicz pole tego prostokąta.
Zadanie 2.
Oblicz pole sześciokąta foremnego opisanego na okręgu o długości 16
Załącznik 3.
Zadanie 1.
W trapezie prostokątnym jego krótsza przekątna i ramię maja długości po cm. Oblicz pole trapezu, jeżeli kat zawarty między krótsza przekątną i dłuższym ramieniem wynosi 120°.
Trapez wpisano w okrąg o promieniu 5 cm w taki sposób, że dłuższa podstawa jest jednocześnie średnicą okręgu. Oblicz pole trapezu wiedząc, że krótsza podstawa trapezu wynosi 8 cm.
Zadanie 2.
Oblicz pole trójkąta równoramiennego obwodzie 57 cm, jeżeli jego ramię jest o 40% dłuższe od podstawy.
8. Czas trwania lekcji
45 minut
9. Uwagi do scenariusza
brak