Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji matematyki

1. Autor scenariusza - mgr Bożena Biadacz

2. Etap nauczania - gimnazjum, klasa II.

3. Temat lekcji

Pole koła i jego obwód

4. Temat z Podstawy Programowej

Obwód i pole wielokąta; pole koła i długość okręgu.

5**. Cel lekcji**

• poznanie wzorów na obliczanie długości okręgu i pola koła,

• utrwalenie wiadomości o liczbie pi.

6. Przygotowanie uczniów – wiedza i umiejętności

Uczeń zna:

• pojęcie liczby pi,

• podstawowe wiadomości o liczbach niewymiernych i ich rozwinięciach dziesiętnych,

• pojęcie stosunku dwóch wielkości.

Uczeń potrafi:

• dokonywać przybliżeń z zadaną dokładnością,

• przekształcać wzory matematyczne.

7. Osiągnięcia uczniów - wiedza i umiejętności

Uczniowie:

• zapoznają się z wyprowadzeniem wzoru na obliczanie długości okręgu,

• potrafią obliczać długość okręgu (obwód koła), korzystając z liczby pi lub jej przybliżenia,

• zapoznają się z wyprowadzeniem wzoru na pole koła,

• potrafią obliczać pole koła, korzystając z liczby pi lub jej przybliżenia.

8. Metody pracy

• indywidualna praca ucznia,

• kontrolowane przez nauczyciela eksperymenty ucznia,

• dyskusja z elementami wykładu.

9. Środki realizacji, pomoce dydaktyczne:

Materiały

• zeszyt ćwiczeń - „MATEMATYKA 2001: gimnazjum – zeszyt ćwiczeń dla klasy II”, pod red. A. Bazylik, WSiP, Warszawa 2000

• plansze z kołami podzielonymi na części,

• nożyczki.

10. Matematyczne treści lekcji, czynności ucznia:

• wyprowadzenie wzoru na długość okręgu,

• obliczanie długości okręgu, mając dany promień okręgu lub jego średnicę,

• wyprowadzenie wzoru na pole koła,

• obliczanie pola koła, mając dany promień koła, jego średnicę lub obwód.

11. Przebieg lekcji

• czynności porządkowe (2 min);

• sprawdzenie zadania domowego (5 min);

• nawiązanie do lekcji o liczbie pi, wykorzystanie określenia liczby pi jako zależności występującej pomiędzy długością okręgu a jego średnicą, wyprowadzenie wzoru na długość okręgu (5 min);

• ćwiczenia z zastosowaniem wzoru na długość okręgu (uczniowie obliczają długość okręgu, mając dany jego promień lub średnicę; obliczają promień okręgu, mając daną długość okręgu; podają wyniki z użyciem liczby pi lub jej przybliżeniem dziesiętnym) (9 min);

• ćwiczenia przygotowujące uczniów do wyprowadzenia wzoru na pole koła (uczniowie wykorzystują plansze z zeszytu ćwiczeń str. 91, układają pocięte części koła w prostokąty), (5 min);

• wyprowadzenie wzoru na pole koła (2 min),

• ćwiczenia na zastosowanie wzoru na pole koła (uczniowie obliczają pole koła, znając dany promień, średnicę lub jego obwód; obliczają promień koła, znając jego pole; podają wyniki z użyciem liczby pi lub jej przybliżeniem dziesiętnym) (9 min);

• rekapitulacja, sprawdzenie nabytych na lekcji wiadomości i umiejętności (5 min);

• zadanie pracy domowej (3 min).

12. Praca domowa

• zadanie A1, A2, A3 - zeszyt ćwiczeń „MATEMATYKA 2001: gimnazjum – zeszyt ćwiczeń dla klasy II”, pod red. A. Bazylik, WSiP, Warszawa 2000, str. 72

• zadania A,B,C,D - „SPRÓBUJ SAM”, [w:] „MATEMATYKA 2001: gimnazjum – zeszyt ćwiczeń dla klasy II”, pod red. A. Bazylik, WSiP, Warszawa 2000, str. 81

13. Możliwe rozszerzenia tematu

• wprowadzenie pojęcia pierścienia kołowego, sposobu obliczania jego pola;

• wykorzystanie plansz z wielokątami wpisanymi i opisanymi na tym samym kole, porównywanie ich obwodów z obwodem koła.

14. Uwagi metodyczne

• zwrócenie uwagi na równoważność pojęć: długość okręgu i obwód koła;

• podkreślenie, że można podawać obwód koła i jego pole jako wartość dokładną lub przybliżoną,

15. Uwagi

Bibliografia :

  • „MATEMATYKA 2001: gimnazjum – zeszyt ćwiczeń dla klasy II”, pod red. A. Bazylik, WSiP, Warszawa 2000

  • „MATEMATYKA 2001: gimnazjum – podręcznik dla klasy II”, pod red. A. Bazylik, WSiP, Warszawa 2000

  • „MATEMATYKA 2001: gimnazjum – poradnik dla nauczyciela klasy II gimnazjum”, pod red. A. Bazylik, WSiP, Warszawa 2000

R1af0BUSVkTBM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.42 KB w języku polskim