Pole koła
Scenariusz lekcji – Pole koła.
Uczeń zna wzór na obliczanie pola powierzchni koła.
Uczeń potrafi:
obliczyć pole koła, znając długość średnicy lub promienia,
obliczyć długość promienia lub średnicy, znając pole powierzchni koła,
rozwiązać zadanie tekstowe, dotyczące porównywania pól figur,
obliczyć obwód koła, znając jego pole powierzchni i odwrotnie,
obliczyć pole powierzchni nietypowej figury z wykorzystaniem wzoru na pole powierzchni koła,
rozwiązać zadanie tekstowe, związane z obwodami i polami figur.
Metoda i forma pracy
Pokaz, obserwacja, rozmowa z uczniami, ćwiczenia, praca indywidualna i w grupach
karty pracy,
prezentacja multimedialna,
rzutnik multimedialny,
laptop/komputer,
koło o średnicy 10cm,
nożyczki.
Wprowadzenie do tematu, podanie celu zjęć. Sprawdzenie pracy domowej.
Na dzisiejsze zajęcia mieliście przynieść koło o średnicy 10cm i nożyczki. Jak sądzicie, do czego te przedmioty będą dziś potrzebne?
Odp. Będziemy obliczali pola powierzchni kół.
Faza realizacyjna
Na dzisiejszych zajęciach spróbujemy wyznaczyć wzór na pole powierzchni koła. Podzielcie wasze koła symetrycznie na osiem równych części, jak pokazuje rysunek, a następnie rozetnijcie koła na poszczególne części. Jedną ósemkę podzielcie na połowę. Następnie spróbujemy ułożyć figurę zbliżoną do prostokąta, układając na przemian poszczególne części koła. Na początku i na końcu układamy połówki ósemek.
Gdybyśmy tak postępowali dalej, to znaczy dzielili koło na coraz mniejsze części, to ułożylibyśmy niemal idealny prostokąt o długości równej połowie obwodu koła, czyli pir i szerokości równej r. Rysunek poniżej przedstawia obie sytuacje.
Zadania do wspólnego rozwiązania:
Zadanie 1
Oblicz pole powierzchni koła o promieniu:
2cm
3dm
1,2m
1km
Rozwiązanie:
Korzystamy ze wzoru na pole powierzchni koła:
Odpowiedzi:
P=4picmIndeks górny 22
P=9pidmIndeks górny 22
P=1,44pimIndeks górny 22
P= pikmIndeks górny 22
Zadanie 2
Oblicz pole powierzchni koła o średnicy:
10cm
20dm
6m
8km
Rozwiązanie:
Na podstawie długości średnicy obliczamy długość promienia, następnie korzystamy ze wzoru na pole powierzchni koła:
Odpowiedzi:
P=25picmIndeks górny 22
P=100pidmIndeks górny 22
P=9pimIndeks górny 22
P=16pikmIndeks górny 22
Zadanie 3
Oblicz przybliżoną powierzchnię koła:
o promieniu 10cm
o średnicy12dm
Odpowiedzi:
P314cmIndeks górny 22
P113,04dmIndeks górny 22
Zadanie 4
Oblicz długość promienia koła o polu powierzchni 64picmIndeks górny 22.
Rozwiązanie:
Ze wzoru na pole powierzchni koła wyznaczamy wielkość r
Podstawiając do wyznaczonego wzoru wartość pola z zadania obliczamy długość promienia r=8cm.
Odp.: r=8cm
Zadanie 5
Oblicz obwód koła o polu powierzchni 25pidmIndeks górny 22.
Rozwiązanie:
Z poprzedniego zadania wykorzystamy wzór na obliczenie długości promienia r = 5dm.
Następnie obliczamy długość obwodu koła.
L=2pir
L=10pidm
Odp.: L=10pidm
Zadanie 6
Które koło ma większy promień: koło o obwodzie 18pi cm, czy koło o polu powierzchni 80picmIndeks górny 22?
Rozwiązanie:
Koło o obwodzie 18pi cm ma promień długości 9cm
Koło o polu 80pi cmIndeks górny 22 ma promień długości cm
9cm>cm
Odp.: Większy promień ma koło o obwodzie 18pi cm.
Zadanie 7
Oblicz pole figury przedstawionej na rysunku:
Rozwiązanie:
Przedstawiona figura daje się przekształcić w pierścień, którego większy promień ma długość 8cm, zaś mniejszy 4cm. Stąd pole pierścienia:
P=64pi - 16pi
P=48pi cmIndeks górny 22
Odp.: P=48pi cmIndeks górny 22
Faza podsumowująca
Zebranie i usystematyzowanie wiadomości. Powtórzenie podstawowych wiadomości o kole i okręgu: różnica między kołem a okręgiem, promień, średnica. Jak wyznaczamy wzór na pole powierzchni koła, jaki jest wzór na długość okręgu, jaka jest przybliżona wielkość liczby pi i co ona oznacza?
Matematyka 2 dla klasy II gimnazjum ─ podręcznik, wyd. GWO.
6. Załączniki:
a)karta pracy ucznia
b)Zadanie domowe:
Zadanie 7, 11 str. 58 [w:] Podręcznik dla klasy II gimnazjum, wyd. GWO.