Pole prostokąta i kwadratu
Scenariusz lekcji – Pole prostokąta i kwadratu
Uczeń zna jednostki miary pola powierzchni,
zna wzory na obliczanie pola powierzchni prostokąta i pola powierzchni kwadratu,
zna pojęcie miary pola jako liczby kwadratów jednostkowych.
Uczeń potrafi:
obliczać pola powierzchni prostokątów i kwadratów,
obliczyć długość boku kwadratu znając jego pole powierzchni,
obliczyć długość jednego z boków prostokąta znając jego pole i długośc drugiego boku,
obliczyć pole kwadratu znając jego obwód i odwrotnie,
obliczać pola figur jako sumy lub różnice pól prostokątów,
rozwiązywać zadania tekstowe związane z polami prostokątów i kwadratów, w tym z zastosowaniem skali,
rozwiązywać zadania tekstowe związane z porównywaniem pól figur.
Metoda i forma pracy
Pokaz, obserwacja, rozmowa z uczniami, ćwiczenia, praca indywidualna i w parach
karty pracy,
prezentacja multimedialna,
rzutnik multimedialny
laptop/komputer.
Przedstawienie tematu i celów lekcji. Powtórzenie wiadomości o wielokątach – podstawowe własności figur na płaszczyźnie.
Rozmowa z uczniami: Aby obliczyć pole powierzchni figury, należy podzielić ją na jednakowej wielkości kwadraty. Znacie już sposób obliczania pola powierzchni prostokąta i kwadratu (klasa czwarta), przypomnijcie proszę te sposoby.
Uczniowie opisują sposób obliczania pola prostokąta i kwadratu: aby obliczyc pole prostokąta należy pomnożyć długość przez szerokość, aby obliczyć pole kwadratu należy pomnożyć przez siebie długości jego boków.
Faza realizacyjna
Aby obliczyć pole powierzchni prostokąta, korzystamy ze wzoru:
P = a ∙ b
P – pole powierzchni prostokąta.
a, b – długości sąsiednich boków prostokąta.
Pole kwadratu obliczamy na podstawie wzoru:
P = a ∙ a lub P = aIndeks górny 22
P – pole kwadratu.
a – długość boku kwadratu.
Pola figur możemy wyrażać w różnych jednostkach:
1 milimetr kwadratowy 1 mmIndeks górny 22
1 centymetr kwadratowy 1 cmIndeks górny 22
1 decymetr kwadratowy 1 dmIndeks górny 22
1 metr kwadratowy 1 mIndeks górny 22
1 kilometr kwadratowy 1 kmIndeks górny 22
1 mmIndeks górny 22 to kwadrat o boku długości 1 mm
1 cmIndeks górny 22 to kwadrat o boku długości 1 cm itd.
Ćwiczenia do wspólnego rozwiązania:
Ćwiczenie 1.
Oblicz pola powierzchni prostokątów i kwadratów przedstawionych na rysunkach:
Rozwiązanie:
W przykładzie pamiętamy o jednakowych jednostkach.
P = 45 mm ∙ 80 mm P = 3600 mmIndeks górny 22
P = 5 cm ∙ 5 cm P = 25cmIndeks górny 22
P = 110 mm ∙ 4 cm P = 11 cm ∙ 4 cm P = 44 cmIndeks górny 22
Ćwiczenie 2.
Oblicz pola powierzchni prostokątów o wymiarach:
3 m x 4 m
2,5 cm x 4 cm
4,4 dm x 16 dm
15 mm x 8 mm
160 mm x 0,16 m
2,4 dm x 0,8 m
Rozwiązania:
P = 3 m 4 m P = 12 mIndeks górny 22
P = 2,5 cm ∙ 4 cm P = 10 cmIndeks górny 22
P = 4,4 dm ∙ 16 dm P =70,4 dmIndeks górny 22
P = 15 mm ∙ 8 mm P = 120 mmIndeks górny 22
P = 160 mm ∙ 0,16 m
P = 160 mm ∙ 160 mm lub P = 16 cm ∙ 16 cm lub P = 0,16 m ∙ 0,16 m
P = 25 600 mmIndeks górny 22 lub P = 256 cmIndeks górny 22 lub P = 0,0256 mIndeks górny 22
P = 2,4 dm ∙ 0,8 m
P = 2,4 dm ∙ 8 dm lub P = 24 cm ∙ 80 cm
P = 19,2 dmIndeks górny 22 lub P = 1920 cmIndeks górny 22
Ćwiczenie 3.
Oblicz pole powierzchni kwadratu o obwodzie 20cm.
Rozwiązanie:
Należy obliczyć długość boku kwadratu na podstawie obwodu
a = 20 cm : 4
a = 5 cm
P = aIndeks górny 22
P = 5Indeks górny 22
P = 25 cmIndeks górny 22
Odp. Pole kwadratu wynosi 25 cmIndeks górny 22.
Ćwiczenie 4.
Oblicz długość boku kwadratu o powierzchni 100 mIndeks górny 22
Rozwiązanie:
P = 100 mIndeks górny 22
P = aIndeks górny 22
aIndeks górny 22 = 100 mIndeks górny 22
a = 10 m
Odp. Kwadrat ma bok długości 10m.
Ćwiczenie 5.
Oblicz obwód kwadratu o polu 49 dmIndeks górny 22.
Rozwiązanie:
P = 49 dmIndeks górny 22
aIndeks górny 22 = 49 dmIndeks górny 22
a = 7 dm
Ob = 4a
Ob = 4 ∙ 7 dm
Ob = 28 dm
Odp. Kwadrat ma obwód równy 28 dm.
Ćwiczenie 6.
Dane są dwa kwadraty, jeden o boku 20 cm, drugi o boku 10 cm. Ile razy jest większe pole pierwszego prostokąta niż pole drugiego? O ile większe jest pole pierwszego prostokąta?
Rozwiązanie:
Pierwszy prostokąt:
P = 20Indeks górny 22
P = 400 cmIndeks górny 22
Drugi prostokąt:
P = 10Indeks górny 22
P = 100cmIndeks górny 22
400 cmIndeks górny 22 : 100 cmIndeks górny 22 = 4
400 cmIndeks górny 22 – 100 cmIndeks górny 22 = 300 cmIndeks górny 22
Odp. Pole pierwszego prostokąta jest 4 razy większe, niż pole drugiego prostokąta.
Pole pierwszego prostokąta jest o 300cmIndeks górny 22 większe niż pole drugiego prostokąta.
Ćwiczenie 7.
Oblicz pole powierzchni prostokąta o obwodzie 24 cm i jednym z boków długości 4 cm.
Rozwiązanie:
Rys. pomocniczy
2x = 24 cm – 8 cm
2x = 16 cm
x = 16 cm : 2
x = 8 cm
P = 4 cm ∙ 8 cm
P = 32 cmIndeks górny 22
Odp. Pole powierzchni wynosi 32 cmIndeks górny 22
Faza podsumowująca
Zebranie i podsumowanie wiadomości. Przypomnienie własności prostokąta i kwadratu. Przypomnienie wzorów na obliczanie pola powierzchni i obwodu prostokąta i kwadratu. Powtórzenie podstawowych jednostek pola powierzchni.
Matematyka 5 dla klasy V szkoły podstawowej – podręcznik i zeszyt ćwiczeń do geometrii wyd. GWO
Zmierz długość i szerokość swojego pokoju.
Oblicz powierzchnię i koszt odnowienia podłogi, gdybyś chciał ją wyłożyć wykładziną po 54zł za 1metr kwadratowy.
Narysuj plan podłogi w skali 1:100.
Oblicz powierzchnię narysowanego planu.