Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RyapAFkjsDJTm
Ilustracja przedstawia widok z lotu ptaka na Akropol w Atenach. Na gęsto porośniętym drzewami wzgórzu znajduje się antyczna część miasta, zbudowana z jasnego kamienia na kamiennym podłożu. Są tam budowle z kolumnami oraz z otworami o kształcie łuku w murach. W tle znajduje się nowoczesna zabudowa miasta. Pośrodku umieszczono pole tekstowe z tytułem lekcji: Poleis.

Poleis

Widok na Akropol, Ateny, Grecja, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Widok na Akropol, licencja: CC BY 3.0.

Ważne daty

ok. 750 – 700 r. p.n.e. – ugruntowanie pozycji wyroczni Apollona w Delfach.

ok. 750 – 500 r. p.n.e. – okres archaiczny w historii Grecji.

ok. 735 – 729 r. p.n.e. – kolonizacja Sycylii.

ok. 750 r. p.n.e. – początek wykształcania się społecznych i religijnych zasad greckich państw - miast.

ok. 700 – 650 r. p.n.e. – rozpowszechnienie się w wojskowości greckiej nowego szyku zwanego falangą, tworzonego przez ciężkozbrojnych piechurów - tak zwanych hoplitów wyposażonych w nowoczesne pancerze i tarcze (hoplon).

ok. 600 r. p.n.e. – upowszechnienie się w Grecji niewolnictwa.

Nauczysz się
  • podawać genezę powstawania poleis w Grecji;

  • omawiać zabudowę typowej greckiej polis;

  • podawać cechy charakterystyczne polis;

  • wskazywać związek między stosunkami współobywateli polis a szykiem bojowym, zwanym falangąFalangafalangą;

  • opisywać stosunki społeczne w polis.

Polis

Proces kształtowania się organizacji społecznej i politycznej w starożytnej Grecji, który doprowadził do pojawienia się greckiej polis, czyli państwa - miasta, rozpoczął się już w Wiekach CiemnychWieki CiemneWiekach Ciemnych, około IX w. p.n.e., zaś jego kulminacja miała miejsce w okresie archaicznym. Położenie geograficzne Hellady sprzyjało tworzeniu się małych, odrębnych miast, które oddzielone były od siebie naturalnymi przeszkodami. Polis była zatem autonomiczną wspólnotą ludzi wolnych - obywateli, którzy nie mieli nad sobą żadnego władcy, byli równi wobec prawa i wspólnie podejmowali decyzje na zgromadzeniu wszystkich członków, debatując o ważnych dla miasta sprawach. Do grona obywateli byli zaliczani wolni mężczyźni, wolne kobiety i dzieci, choć tylko obywatele płci męskiej mieli prawo decydowania o sprawach wspólnoty. Kryteriami przynależności do wspólnoty były: miejscowe pochodzenie, wolne urodzenie i posiadanie ziemi w ilości wystarczającej na zakup uzbrojenia. Członkowie polis tworzyli swego rodzaju stowarzyszenie religijne zobowiązane czcić bóstwo będące patronem miasta poprzez składanie ofiar ze zwierząt i celebrowanie wspólnoty, razem spożywając pieczone mięso ofiarne.

Poleis miały różne wielkości, od kilkuset do kilku tysięcy obywateli. Te małe organizmy polityczne miały nikłe szanse przetrwania w obliczu wielkich sąsiadów. Stąd też powszechne było tworzenie się federacji (ethnosEthnosethnos) kilku państw - miast, zdarzało się też, że słaba polis była po prostu wchłaniana przez większe i silniejsze.

R17aSKHJQgJAc
Amanda Savin (fotograf), Widok na Akropol, fotografia z 2013 r., Ateny, Grecja, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Amanda Savin, Widok na Akropol, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Attica_06-13_Athens_50_View_from_Philopappos_-_Acropolis_Hill.jpg [dostęp 25.03.2021], licencja: CC BY-SA 3.0.

Model greckiej polis

Przed zapoznaniem się z  modelem greckiej polis zastanów się, jak wyobrażasz sobie plan greckiego państwa - miasta.

RM8IHJVXGygUz
Mapa interaktywna przedstawiająca model greckiej kolonii. Na mapie widoczne są jasne budynki miasta z czerwonawymi dachami. U góry mapy widnieje Akropol, który góruje nad kolonią. Lasy oraz roślinność zaznaczono na zielono, a na dole widać niebieską wodę. Ważne miejsca zostały podpisane oraz zaznaczono czerwono‑białymi znacznikami. W celu obejrzenia prezentacji należy kliknąć na biały trójkąt, znajdujący się w szarym kółku. Po lewej stronie mapy znajdują się interaktywne punkty, które mają przełączniki, które pokazują lub chowają dany punkt na mapie. Po kliknięciu na konkretny interaktywny punkt wyświetla się informacja na jego temat.Akropol: W Grecji starożytnej było to osiedle lub miasto położone na wzgórzu. W kulturze mykeńskiej (II tys. p. n. e.), akropolis była zamkiem obronnym, który z czasem przekształcił się w ośrodek kultu religijnego (np. w Atenach). Do punktu zostało również dołączone zdęcie. Fotografia przedstawia widok na ateński akropol, starożytny kompleks budynków wzniesiony na stromym wzgórzu. W centrum fotografii widoczny jest Partenon – świątynia poświęcona Atenie Dziewicy (z greckiego parthenos - dziewica) zbudowana z jasnego marmuru, oparta na kolumnach. Zdjęcie wykonane zostało w czasie prac renowacyjnych, w oddali widać rusztowania. Obok Partenonu widoczne są pozostałe budowle akropolu, które także były poddawane renowacji. Fotografia została wykonana od strony parku, w jasny i bezchmurny dzień.Carole Raddato (fotograf), Akropol ateński, okres archaiczny, Ateny, Grecja, źródło: wikimedia.org, CC BY‑SA 2.0Teatr: Było to miejsce, gdzie ku czci boga Dionizosa wystawiano sztuki teatralne. Od piątego wieku p.n.e. kanonu na długie lata weszły trzy tragedie, trzy komedie i jeden dramat satyrowy. Początkowo chóry, z których miała powstać tragedia, występowały na placach, na gładko ubitej lub wybrukowanej ziemi, tańcząc dookoła ołtarza Dionizosa, z trzech stron zaś placu urządzano dla widzów rodzaj drewnianych trybun. Najstarsze z zachowanych resztek monumentalnych greckich budowli teatralnych sięgają VI w. p.n.e. (w Thorikos w Attyce). Do punktu zostało również dołączone zdęcie. Fotografia przedstawia Teatr grecki. W centrum teatru widać ludzi. Zdjęcie zostało wykonane na tle gór. Leonid Svetkov (fotograf), Teatr grecki, Delfy, Grecja, źródło: wikimedia.org, CC BY‑SA 2.5Stadion: Budowla w kształcie podkowy, z amfiteatralnie wznoszącą się widownią, wyposażona w tor wyścigowy; miejsce odbywania się zawodów lekkoatletycznych. Poza najsłynniejszym w starożytności stadionem w Olimpii przeznaczonym na 45000 widzów, na którym mogło startować 20 zawodników znane są stadiony w Atenach, Delfach, Epidauros i w Efezie. Do punktu zostało również dołączone zdęcie. Na fotografii przedstawiono część Stadionu greckiego, znajdującego się w Olimpii. na zdjęciu znajdują się dwie kamienne ściany pomiędzy którymi znajduje się ścieżka, prowadząca na dużą, otwartą przestrzeń. Na tle w oddali znajduje się góra. Jean Housen (fotograf) Stadion grecki, VI w. p.n.e., Olimpia, Grecja, źródło: wikimedia.org, CC BY 3.0Agora: W miastach greckich centralnie położony plac - rynek najczęściej czworokątny, na którym koncentrowało się życie polityczne i znajdowały najważniejsze miejsca kultu. Agora archaiczna charakteryzowała się ulicą przebiegającą przez środek placu, której wylot wypadał między dwoma portykami. Jednym z najsłynniejszych rynków w starożytności była agora ateńska. Wznosił się tam buleuterion, ołtarze i budowle, które rozsławiły imię Aten, takie jak Stoa Poikile z freskami Polignota i Mikona. Do punktu zostało również dołączone zdęcie. Fotografia przedstawi Ruiny agory w Atenach. W centrum zdjęcia znajduje się plac, dookoła którego umieszczone są rozwalone kolumny. Na tle zdjęcia znajdują się budynki. Ruiny agory w Atenach, VI w. p.n.e., Ateny, Grecja, źródło: wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0Port: Grecy dostosowywali naturalne ukształtowanie terenu, tworząc często porty w zatokach z naturalnymi cyplami osłaniającymi statki i zabudowania portowe przed wiatrem i falami. W dużych portach, jak Pireus, znajdowały się stocznie gdzie budowano statki, magazyny do przechowywania towarów, sklepy i inne punkty usługowe. W części stacjonowania floty budowano specjalne szopy, gdzie dokonywano drobnych napraw potężnych trirem. Do punktu został również dołączony obraz. Obraz przedstawia port grecki, Na pierwszym planie znajduje się morze ze statkami, które stoją w porcie. Na tle znajdują się budynki i pola, a w oddali są góry. John Steeple Davis Pireus i mury Aten, 1900 r., [w:] "The story of the greatest nations, from the dawn of history to the twentieth century", Nowy Jork 1900 r., źródło: wikimedia.org, domena publicznaŚwiątynia: W pojęciu starożytnych Greków była domem bóstwa. Mieściła posąg kultowy, przybory liturgiczne, niekiedy skarbczyk lub skarb miasta. Wierni gromadzili się przed świątynią, nie wchodząc do wnętrza, stąd niewielkie rozmiary świątyń i skromna dekoracja wnętrza, zaś rozbudowana i bogato dekorowana strona zewnętrzna. Kamienna świątynia grecka wykształciła się w VII/VI w. p.n.e. z drewnianego megaronu. Do punktu zostało również dołączone zdjęcie. Przedstawia ono Świątynie Hery w Paestum. Jest to duża budowla zbudowana z pionowo ustawionych kolumn, znajdująca się na otwartej przestrzeni. Na tle znajdują się drzewa. Norbert Nagel (fotograf), Światynia Hery w Paestum, VI w. p.n.e., Kampania, Włochy, źródło: wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0Tolos: W architekturze greckiej była to budowla na planie koła, często z dookolną kolumnadą, zwieńczona stożkowym dachem przypominającym kopułę. Do punktu zostało również dołączone zdjęcie. Ukazuje się na nim Tolos Delficki. Jest on zniszczony, jedyne co została to podstawa oraz część ściany zbudowanej z kolumn. Na tle znajduje się więcej ruin oraz góry. Arian Zwegers (fot.), Tolos Delficki - świątynia Ateny Pronaja, IV w. p.n.e., Delfy, Grecja, źródło: wikimedia.org, domena publicznaMury: Zapotrzebowanie na mury obronne otaczające polis związane było z zagrożeniami wojennymi, czego przykładem jest mur Temistoklesa w Atenach zbudowany w V w. p.n.e. w czasie zagrożenia militarnego ze strony Persów. Do punktu zostało również dołączone zdjęcie. Przedstawia ono mur Temistoklesa, za którym znajduje się drzewo. Mur jest nierówny i bardzo zniszczony. na tle jest niebo. Jebulon (fotograf), Mur Temistoklesa, V w. p.n.e., Ateny, Grecja, źródło: wikimedia.org, CC0 1.0Domy: Domy w okresie archaicznym budowane były z suszonej cegły. Miały glinianą podłogę, były jedno- lub dwupiętrowe i nie powstawały według określonego projektu charakterystycznego dla danej polis. Ulice były wąskie, a budynki stawiano chaotycznie, bez określonego planu i zamysłu architektonicznego. Domy kamienne zaczęły pojawiać się w V w. p.n.e. Do punktu zostało również dołączone zdjęcie. Ukazano na nim ścieżkę, po bokach której znajdują się dwie zniszczone ściany, prowadzącą na plac z pionowymi kolumnami, prawdopodobnie kiedyś był to dom. Na tle znajdują się góry. Dom Masek, III w. p.n.e., Delos, Grecja, źródło: wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0Pola uprawne: Ziemie uprawne należące do polis znajdowały się na terenie chory - gruntów położonych poza terenem miejskim, na których pole uprawiać mogli jedynie obywatele danej polis. Podział ziem był nierówny - największe majątki należały do arystokracji, która sama nie musiała pracować, zatrudniając do tego chłopów i niewolników. Podstawową uprawą na terenie Attyki była oliwka, powszechnie hodowano bydło. Do punktu zostało również dołączone zdjęcie. Ukazuje ono pola w dolinie Messara, na których znajduje się dużo różnych roślin. Na pierwszym, planie znajdują się zielone krzaki oliwy, a dalej znajdują się pola prawdopodobnie zboża. Nat Pikozh (fot.), Dolina Messara, Kreta, Grecja, źródło: wikimedia.org, CC BY 2.0
Model greckiej kolonii, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Model greckiej kolonii, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R11FJAYj0N2PU
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
Rgyouxv4xrsyZ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R12PoYKP0IBKd
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Geneza powstania poleis

Według Arystotelesa pojawienie się polis było nieuniknionym rezultatem działania sił naturalnych:

Arystoteles
Arystoteles Polityka

Człowiek jest z natury stworzony do życia w państwie. [...] Każdy, kto egzystuje samowystarczalnie poza społecznością polis jest albo zwierzęciem, albo bogiem.

cyt Źródło: Arystoteles, Polityka, tłum. Ludwik Piotrowicz, s. 2–3.

Trudno odpowiedzieć na pytanie, jak doszło do uformowania się struktur społecznych preferujących egalitaryzm. W świecie starożytnym powszechną formą rządów była przecież monarchia. Do powstania ustroju polis mogły się przyczynić następujące czynniki:

  • położenie geograficzne sprzyjające tworzeniu się odrębnych i autonomicznych ośrodków miejskich (wyspy, teren górzysty);

  • czynnik militarny - powstanie szyku bojowego zwanego falangą;

  • czynnik religijny - kult herosów, bogów i wyroczni, do których zwracano się o radę przed podjęciem ważnych decyzji;

  • odrodzenie gospodarcze;

  • wzrost liczby ludności.

R1G0q2Y8O38Tz
NASA (fotografia), Zdjęcie satelitarne Grecji, 2004 r., wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: NASA, Zdjęcie satelitarne Grecji, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Satellite_image_of_Greece.jpg [dostęp 25.03.2021], domena publiczna.

Falanga a polis

Przypomnij sobie, czym była falanga hoplitów.

RXzgMutKGR2GY
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment malarstwa wazowego, na którym widoczne są dwie idące ku sobie z przeciwnych stron grupy hoplitów. Jedna z grup ma czerwone tarcze, a druga czarne. Obie grupy mają wymierzone w przeciwnika włócznie. Z lewej strony obecny jest muzyk grający na aulosie, ubrany w czarne szaty, który stoi za grupą z czerwonymi tarczami, która jest mniej liczna i liczy czterech mężczyzn. Grupa mężczyzn z czarnymi tarczami liczy pięć osób. Za muzykiem stoi jeszcze dwóch, nie są oni jednak w centrum wydarzeń. Dodatkowo na ilustracji zostały umieszczone interaktywne warstwy: Falanga. Polis grecka jest niewątpliwie jednym z cudów starożytnego świata, biorąc pod uwagę fakt, iż nie tylko arystokracja, ale również biedota miała wpływ na sprawy wspólnoty. Jednym z czynników, które przyczyniły się do dopuszczenia wszystkich obywateli do kierowania polityką państwa - miasta mogło być wprowadzenie taktyki piechoty w zwartym, najeżonym włóczniami szyku, zwanym falangą, całkowicie wyeliminował on pojedynki. Fotografia przedstawia płaskorzeźbę, na której zaprezentowana została grecka falanga, czyli piechota wyposażona w tarcze i miecze, idąca w zwartym szyku bojowym. Żołnierze idą w szeregu i patrzą przed siebie. Falanga, IV w. p.n.e., fryz grobowca Peryklesa, Limyra, Turcja, wikimedia.org, CC BY‑SA 2.0. Kolejnym elementem interaktywnej mapy jest: uzbrojenie hoplity. W epoce archaicznej wojownicy posiadali uzbrojenie ochronne, które doskonale nadawało się do walki w systemie falangi. Mieli bowiem zbroję, nagolenice, zakrywający niemal całą twarz hełm z brązu oraz dużą okrągłą tarczę z dwoma uchwytami dla przedramienia i dla dłoni, która nadawała się do trzymania w jednej pozycji - tuż przy piersi. Oba uchwyty były umieszczone po prawej stronie, co sprawiało, że hoplitę osłaniała tylko prawa strona tarczy, lewa zaś osłaniała sąsiada. Tarcza ta stała się symbolem falangi, a od jej greckiej nazwy - hoplon pochodzi nazwa hoplity. Fotografia przedstawia grupę rekonstrukcyjną, ubraną w stroje hoplitów. Na pierwszym planie widocznych jest trzech hoplitów. Każdy z nich ubrany jest w sandały, czerwone peleryny i hełmy z pióropuszem. W ich dłoniach widoczne są włócznie i kolorowe tarcze. Dwóch z nich posiada dodatkowo na nogach błyszczące nagolenniki. Mężczyźni pozują na tle wzgórza. Grupa rekonstrukcyjna w strojach hoplitów spartańskich, hopliteassociation.org, CC BY 3.0. Kolejnym elementem interaktywnej mapy jest: wpływ falangi na powstanie polis. W falandze najważniejszą sprawą było utrzymanie szyku, co wymagało dużej dyscypliny i solidarności hoplitów, niezależnie od ich statusu społecznego. Wprawdzie arystokracja walczyła w pierwszym szeregu, ale to od współdziałania wszystkich wojowników zależało utrzymanie właściwego szyku bojowego. W starożytnej Grecji pozbawionej władzy absolutnej, zachęcenie ubogich mieszkańców do walki u boku arystokracji nie wiązało się z nakazami wyższej instancji. To, co mogło przekonywać uboższą warstwę społeczeństwa do udziału w bitwie, to przeniesienie układu militarnego na grunt współrządzenia polis. Fotografia przedstawia przykład malarstwa czarnofigurowego na naczyniu, na którym widoczny jest klęczący Spartanin. Postać wojownika znajduje się na pomarańczowym tle, jest on ubrany w hełm z pióropuszem; na piersiach ma ochraniacze. W jego dłoniach widoczna jest tarcza oraz miecz. Wokół Spartanina widoczne są czarno‑czerwone ornamenty zdobiące naczynie. Kucający wojownik, malarstwo czarnofigurowe, ok. 560 r. p.n.e., Muzeum Sztuki Antycznej, Monachium, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczn.
Malarz Chigi, „Hoplici”, VII w. p.n.e., Villa Giulia, Rzym, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Malarz Chigi, Hoplici, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Detail_from_the_Chigi-vase.jpg [dostęp 31.01.2022], domena publiczna.
Polecenie 4
RilgVc3zfEhzL
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
Rs42elZUN4tVr
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6
RCsvEhatmnX7d
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Struktura społeczna polis

W greckiej polis panowała równość obywateli wobec prawa, nie oznaczało to jednak równości społecznej. Nadal znaczącą rolę stanowiła elita, czyli esthlōi (szlachetni), agathōi (dobrzy) i āristoi (najlepsi - stąd pochodzi słowo aristokratia, czyli władza najlepszych). Byli oni wystarczająco zamożni, by nie pracować - zatrudniali poddanych chłopów lub niewolników. Szeregowi obywatele, których elita nazywała kakōi - podli, musieli sami pracować na roli na utrzymanie swoich rodzin. W jeszcze gorszej sytuacji byli metojkowie, którzy nie byli obywatelami i, co za tym idzie, mieli ograniczone prawa polityczne. Niewolnicy pozbawieni byli wszelkich swobód obywatelskich i wykonywali prace dla swoich właścicieli lub dla całej polis.

RCCwPx3DrBDH0
Fotograf MET (fotograf), Marmurowy posąg młodzieńca pochodzący z Attyki, 590 – 580 r. p.n.e., Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, metmuseum.org, domena publiczna
Źródło: Fotograf MET, Marmurowy posąg młodzieńca pochodzący z Attyki, 590, Rzeźba, marmur, Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, dostępny w internecie: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/253370 [dostęp 26.03.2021], domena publiczna.

W mizoginicznym społeczeństwie Greków, także kobiety nie cieszyły się pełną swobodą obywatelską. Były wprawdzie obywatelkami polis, nie miały jednak prawa udziału w zgromadzeniach decydujących o sprawach państwa - miasta. Kobieta pozostawała pod władzą i opieką ojca, później męża. Ich rolą było zajmowanie się gospodarstwem domowym (oikonomīa, skąd wywodzi się słowo ekonomia). W pewnych kultach, kobiety mogły być kapłankami, dopuszczano je także do udziału w misteriach ku czci bogini Demeter w Eleusis.

R1LHHtZeMC8ff
Szils (fotograf), „Kobieta z Aten (czasy archaiczne) przygotowująca się do ślubu”, V w. p.n.e., skan z książki R. M. Roberts Eastern Asia and Classical Greece, 1999 r., Oxford University Press, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Szils, Kobieta z Aten (czasy archaiczne) przygotowująca się do ślubu, Ilustracja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Preparations_for_a_wedding_-_ancient_Greek_ceramic_painting.jpg [dostęp 26.03.2021], domena publiczna. skan z książki.

Pomimo tych wszystkich nierówności społecznych Grecy wierzyli, że polis daje im pełnię rozwoju osobowości, którą nazywali kalokagatią Kalokagatiakalokagatią.

Idea państw‑miast

R1A6dYi5G76m1
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Idea państw‑miast.
Polecenie 7
Ry2VoGJ94GO21
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8
ROGtITO1oFMnm
Wybierz poprawną odpowiedź. Synojkizm oznacza dosłownie: Możliwe odpowiedzi: 1. przekazywanie rządów w polis z ojca na syna, 2. współzamieszkiwanie, 3. wzajemną pomoc współobywateli
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9
R3PstjsS4aTuw
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Podsumowanie

Kształtowanie się stosunków społecznych w polis epoki archaicznej doprowadziło w efekcie do wytworzenia się ustroju unikatowego w świecie starożytnym, czyli demokracji.

Ćwiczenia

R1aWcyTskR7ux2
Ćwiczenie 1
Wybierz z listy poprawne odpowiedzi na pytanie, jakie były przyczyny powstania poleis. Możliwe odpowiedzi: 1. Położenie geograficzne, 2. Dostęp do surowców naturalnych, 3. Powstanie falangi hoplitów, 4. Kult boga - opiekuna polis, 5. Wyż demograficzny, 6. Handel niewolnikami, 7. Niedostatek ziem uprawnych, 8. Odrodzenie gospodarcze
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1cS3EUt71fXW1
Ćwiczenie 2
Wybierz z listy najlepszą definicję polis. Możliwe odpowiedzi: 1. Autonomiczna wspólnota obywateli o równych prawach i statusie społecznym, 2. Autonomiczna wspólnota obywateli o równych prawach, wspólnie podejmujących decyzje o sprawach państwa - miasta, 3. Autonomiczna wspólnota, w której wszyscy mieli takie same prawa i nikt nie był dyskryminowany ze względu na płeć lub pochodzenie
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3
RuVPM8ZRStEF0
Odpowiedz na pytanie: Jakie wieki obejmuje okres archaiczny w starożytnej Grecji? Możliwe odpowiedzi: 1. ok. 750 - 500 r. p.n.e., 2. 800 - 650 r. p.n.e., 3. 650 - 500 r. p.n.e., 4. 500 - 300 r. p.n.e. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R10T3SWFsrr04
Połącz ilustracje z odpowiadającymi im opisami.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1YRBc2Ze2bmY2
Ćwiczenie 4
Zaznacz zdanie, które opisuje rolę kobiet w polis. Możliwe odpowiedzi: 1. Wspólnie z mężczyznami decydowały o losach państwa - miasta, 2. Nie miały żadnych praw i nie były obywatelkami polis, 3. Zajmowały się domem, mogły też pełnić funkcje kapłańskie
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RW9OnjdyrcB903
Ćwiczenie 5
Wybierz z listy poprawne zdania charakteryzujące grecką polis. Możliwe odpowiedzi: 1. Federacja państw - miast wybierała jednego władcę, który nią kierował, 2. Członkowie polis wspólnie czcili bóstwo - patrona miasta - państwa, 3. Jednym z warunków obywatelstwa polis było miejscowe pochodzenie, 4. Główną uprawą w Attyce były pomarańcze, 5. Na agorze odbywały się zgromadzenia obywateli, gdzie podejmowano ważne decyzje, 6. Ustrój podobny do polis wykształcił się w większości krain sąsiadujących z Grecją, 7. Położenie geograficzne Grecji rozsianej na wyspach lub górzystych terenach Peloponezu sprzyjało tworzeniu autonomicznych poleis, 8. Nazwa „hoplita” pochodzi od greckiej nazwy włóczni, 9. Bardzo ważnym czynnikiem walki systemem falangi była dyscyplina w szyku bojowym, 10. Kobiety były dopuszczone do udziału w misteriach w Eleusis
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RaqwGPiglTi402
Ćwiczenie 6
Połącz w pary pojęcia z ich starogrecką etymologią. Ekonomia Możliwe odpowiedzi: 1. Piękno i mądrość, 2. Pochodzi od nazwy państwa - miasta, 3. Rządy najlepszych, 4. Nienawiść do kobiet, 5. Zarządzanie domem Arystokracja Możliwe odpowiedzi: 1. Piękno i mądrość, 2. Pochodzi od nazwy państwa - miasta, 3. Rządy najlepszych, 4. Nienawiść do kobiet, 5. Zarządzanie domem Polityka Możliwe odpowiedzi: 1. Piękno i mądrość, 2. Pochodzi od nazwy państwa - miasta, 3. Rządy najlepszych, 4. Nienawiść do kobiet, 5. Zarządzanie domem Kalokagatia Możliwe odpowiedzi: 1. Piękno i mądrość, 2. Pochodzi od nazwy państwa - miasta, 3. Rządy najlepszych, 4. Nienawiść do kobiet, 5. Zarządzanie domem Mizoginizm Możliwe odpowiedzi: 1. Piękno i mądrość, 2. Pochodzi od nazwy państwa - miasta, 3. Rządy najlepszych, 4. Nienawiść do kobiet, 5. Zarządzanie domem. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RXJeqiopNOGMS2
Ćwiczenie 7
Wybierz z listy zdania fałszywe charakteryzujące pojęcia związane z grecką polis. Możliwe odpowiedzi: 1. Metojkowie byli mieszkańcami polis nieposiadającymi obywatelstwa, 2. Metojkowie byli cudzoziemcami zajmującymi się uprawą roli, 3. Megaron to budowla grecka zbudowana na planie koła, 4. Trirema to typ okrętu greckiego o dwóch rzędach wioseł, używanego przez flotę grecką
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 8

Napisz krótki esej na temat: Jakie elementy ustroju polis okazały się na tyle uniwersalne, że funkcjonują w nowożytnych systemach politycznych?

R1BGGOREI6yUO
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Zinterpretuj słowa Arystotelesa: „Człowiek jest z natury stworzony do życia w państwie. [...] Każdy, kto egzystuje samowystarczalnie poza społecznością polis jest albo zwierzęciem, albo bogiem”.

R11nhlg1jToCj
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć

Buleuterion
Buleuterion

(z języka greckiego), miejsce posiedzeń rady. Ateński budynek buleuterionu znajdował się w południowej części agory.

Ethnos
Ethnos
R10iap4lV5H4F1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa etnos, które w języku greckim brzmi: ethnos.

(z języka greckiego:  thetanuomicronς, ēthnos) lud, plemię, naród.

R1ZPhmeAEqykq
Grupa ludzi, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Grupa ludzi, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.
Falanga
Falanga

(z języka łacińskiego: phalanx) [czytaj: falanks], zwarty szyk bojowy piechoty greckiej, ustawiony w linii, ośmiorzędowy, ustawiony równolegle do frontu.

 Kalokagatia
 Kalokagatia
RniIois1jqnvR1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa kalokagatia, które w języku greckim brzmi: kalokagathija.

(z języka greckiego:  kappaalfalambdaomicronkappaalfagammaalfathetaίalfa, kalokagathīa; porównaj: kappaalfalambdaὸς, kalōs - piękny, kappaalfaiota , kai - i, gammaalfathetaός, agathōs - dobry) (kalōs kai agathōs - piękny i dobry), w starożytnej Grecji przez połączenie tych określeń stworzono pojęcie „kalokagatia” (z języka greckiego:  kalokagathīa); oznaczało ono doskonałość moralną i fizyczną idealnego człowieka i obywatela.

R1ZlTmILoxDsX1
Poliklet, „Doryforos” – rzymska kopia, I w. p.n.e. - I w. n.e., Narodowe Muzeum Archeologiczne, Neapol, Włochy, wikimedia.org, CC BY 2.5
Źródło: Poliklet, Doryforos – rzymska kopia, Rzeźba, marmur, Narodowe Muzeum Archeologiczne, Neapol, Włochy, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Doryphoros_MAN_Napoli_Inv6011-2.jpg [dostęp 26.03.2021], licencja: CC BY 2.5.
Megaron
Megaron
RF1dLreMET7rL1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa megaron, które w języku greckim brzmi: megaron.

(z języka greckiego:  muέgammaalfarhoomicronnu, mēgaron) typ prostokątnego, jednoizbowego domu występującego w Grecji od poł. V w. p.n.e.; wejście znajdowało się na krótszej ścianie, poprzedzone było otwartym przedsionkiem wspartym na dwóch kolumnach, pośrodku mieściło się ognisko, otoczone czterema kolumnami podtrzymującymi dwuspadowy dach z otworem.

R2ULd5oXxwQpP1
MM (fotograf), Fundamenty Megaronu, fotografia z 2006 r., Mykeny, Grecja, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: MM, Fundamenty Megaronu, Mykeny, Grecja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:MiceneMegaron.jpg [dostęp 26.03.2021], domena publiczna.
Metojkowie
Metojkowie
RXKoODr2sdLix1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa metojkowie, które w języku greckim brzmi: metojkoj.

(z języka greckiego oraz łaciny:  muέtauomicroniotakappaomicroni, mētoikoi; porównaj: muepsilontauά, metā - zmiana, omicronkappaomicronς, oīkos - dom, mieszkanie), dosłownie wspólnie mieszkający; cudzoziemcy mieszkający w greckim polis, niemający praw politycznych, ani prawa do posiadania ziemi, zajmowali się rzemiosłem i handlem.

R1XvoICfGA9O51
Marie‑Lan Nguyen (fotograf), „Mężczyźni ważący towary”, część B attyckiej amfory czarnofigurowej, 540 – 530 r. p.n.e., Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, CC BY 2.5
Źródło: Marie-Lan Nguyen, Mężczyźni ważący towary, część B attyckiej amfory czarnofigurowej, 540, Malarstwo czarnofigurowe, Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Weighing_merchandise_Met_47.11.5.jpg [dostęp 26.03.2021], licencja: CC BY 2.5.
Mikon
Mikon

malarz grecki z pierwszej poł. V w. p.n.e., uczeń Polignota. Razem z Polignotem i Panajnosem ozdobił malowidłami portyk na agorze ateńskiej zwany Stoa Poikile.

Mizoginizm
Mizoginizm
RYPHkF2Zoa9AT1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę pierwszego członu słowa mizoginia, które w języku greckim brzmi: misos.
R1M65t5fj3dCw1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę drugiego członu słowa mizoginia, które w języku greckim brzmi: gyne.

(z języka greckiego; porównaj: musigmaomicronς, mīsos - nienawiść, gammaupsilonnuή, gynē - kobieta] patologiczny wstręt mężczyzn do kobiet.

Polignot
Polignot

najwybitniejszy grecki malarz epoki klasycznej (V w. p.n.e.), działał w Platejach, Atenach i Delfach. Malował obrazy ścienne o treści mitologicznej i historycznej. Najsłynniejszym obrazem Polignota jest Bitwa pod Maratonem, która znajdowała się w Stoa Poikile w Atenach.

Stoa Poikile
Stoa Poikile

portyk na Agorze w Atenach, wybudowany przez Kimona ok. r. 450 p.n.e. zdobiony malowidłami Polignota, Mikona i Panajnosa. Na portyku przedstawione zostały heroiczne czyny Ateńczyków - od walk z Amazonkami po bitwę pod Maratonem.

Trirema
Trirema

łacińska nazwa greckiej triery, okrętu o trzech rzędach wioseł, używanej przez flotę grecką. Załogę wojenną triremy stanowiło przeważnie 200 wioślarzy i 18 żołnierzy.

R1ID99naN7ZjU
age fotostock (fotograf), „Trirema dowodzona przez Pyteasza”, odkrywcy Massili, britannica.com, CC BY 3.0
Źródło: age fotostock, Trirema dowodzona przez Pyteasza, Ilustracja, Mary Evans Picture Library, dostępny w internecie: https://www.britannica.com/technology/trireme [dostęp 26.03.2021], licencja: CC BY-SA 3.0.
Wieki Ciemne
Wieki Ciemne
  1. okres w historii starożytnej Grecji, trwający od  XII/XI wiek p.n.e. do początku epoki archaicznej IX/VIII wiek p.n.e. W tym czasie zaszły zmiany, które ukształtowały klasyczny obraz cywilizacji greckiej. Nazwa „wieki ciemne” wiąże się z ograniczoną liczbą źródeł pisanych z tego okresu oraz z wyludnieniem terenów, a co za tym idzie z ubogą liczbą artefaktów pozostawionych przez tę kulturę.

  2. potoczne określenie okresu trwającego od końca V w. n.e. do połowy X w. n.e. Nazwa wywodzi się od małej liczby źródeł pisanych oraz przeświadczenia o całkowitym upadku kultury.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 2003 r.

  • Oryginalna Azetka. Encyklopedia PWN, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2016 r.

  • Piszczek Z., Mała Encyklopedia Kultury Antycznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1990 r.

Notatki ucznia

RJ0YFOYkZV221
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Bibliografia

  • Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 2003 r.

  • Mała Encyklopedia Kultury Antycznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1990 r.

  • Martin T.R., Starożytna Grecja. Od prehistorii do czasów hellenistycznych, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2016 r.

  • Mrozewicz L., Historia Powszechna. Starożytność, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2008 r.

  • Oryginalna Azetka. Encyklopedia PWN, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2016 r.

  • Piszczek Z., Mała Encyklopedia Kultury Antycznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1990 r.

  • Winniczuk L., Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1983 r.

  • Ziółkowski A., Historia Powszechna. Starożytność, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2009 r.

Źródła internetowe:

  • Ancient History Encyclopedia, https://www.worldhistory.org/ [dostęp: 13:07.2021].