Policz, czy warto?
Autor/autorka
Mariusz Świerad
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VI
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Policz, czy warto?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Wybór tematu wynika z realizacji podstawy programowej (programu nauczania)
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
7. Cel ogólny zajęć
Wykorzystywanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń o praktycznym znaczeniu.
8. Cele szczegółowe zajęć
Nabywanie umiejętności korzystania z arkusza kalkulacyjnego w trakcie rozwiązywania zadań związanych z prostymi obliczeniami: wprowadza dane do arkusza, formatuje komórki, definiuje proste formuły i dobiera wykresy do danych i celów obliczeń. E2‑PODST‑INF‑2.0‑KLIVVI‑II.3.c
Gromadzenie, porządkowanie i selekcjonowanie efektów swojej pracy oraz potrzebnych zasobów w komputerze lub w innych urządzeniach, a także w środowiskach wirtualnych (w chmurze). E2‑PODST‑INF‑2.0‑KLIVVI‑II.4
Wykorzystanie komputera lub innego urządzenia cyfrowego do gromadzenia, porządkowania i selekcjonowania własnych zasobów. E2‑PODST‑INF‑2.0‑KLIVVI‑III.2.d
9. Metody i formy pracy
Lekcja zdalna online na aplikacji Zoom.
Praca z wykorzystaniem platformy epodreczniki oraz (opcjonalnie) platformy edukacyjnej WSiPNet
Praca na dokumentach w chmurze - wykorzystanie narzędzie Google
Praca indywidualna uczniów.
10. Środki dydaktyczne
Komputer z dostępem do internetu.
Arkusz kalkulacyjny narzędzi Google.
Aplikacja Zoom.
Portal epodreczniki.pl.
Portal edukacyjny WSiPNet lub podręcznik do informatyki wydawnictwa WSiP
11. Wymagania w zakresie technologii
Wymagany jest komputer tablet lub smartfon z dostępem do Internetu
Posiadanie konta Google - możliwość korzystania z arkuszy kalkulacynych Google
Możliwośc korzystania z aplikacji Zoom - najlepiej z możliwością przesyłania obrazu i dźwięku (sprawny mikrofon i kamera)
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Podejmij właściwą decyzję - sprawdź swoją wiedzę, doświadczenie, intuicję...
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Uczniowie zostaja postwieni przed problemem: Muszą pilnie przedostać się z Krosna do Jasła. Kolega proponuje im podwiezienie skuterem za pewną opłatą. Żąda 1 grosza za pierwszy kilometr i za każy kolejny 2x więcej niż za poprzedni. Do przejechania jest 25 km. Kolega wspaniałomyślnie zgadza się nawet rozłożyć spłatę na 3 raty, aby ulżyć nam w kosztach. Czas nagli, mamy 5 minut na decyzję. Zgodzić się czy nie?
Uczniowie mają przeanalizować problem i spróbować dokonać obliczeń orientacyjnej kwoty za usługę w dowolny dla siebie sposób: mogą liczyć w głowach, na kartce, mogą używać kalkulatora, moga wykorzystać dowolne oprogramowanie (mogą nawet szukać odpowiedzi w Internecie - ale nauczyciel nie musi podpowiadać tego rozwiązania)
W czasie tych 5- 7 min każdy z uczniów ma podjąć decyzję i ją jakoś uzasadnić: wyjaśnić na czym oparł swój osąd. Dobrze byłoby, gdyby uczniowie określali szacunkowe koszty do zapłaty (nawet jeśli mieliby się opierać tylko na intuicji)
Aktywność 2
Temat: Dzielimy się refleksjami nt dokonanych wyborów
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Uczniowie dzielą się swoimi przemyśleniami i opisują metody które stosowali próbując oszacować koszty (można uczniów podzielić na zwolenników skorzystania z usługi kolegi i przeciwników, a następnie polecić każdej z grup wypracowanie wspólnego stanowiska - ta forma jednak wydłużyłaby czas pracy, więc można ją rozważyć, gdy mamy do dyspozycji więcej jednostek lekcyjnych, które chcemy poświęcić temu tematowi - w pracy online wymagałoby to rozdzielenia uczniów na „pokoje”)
Nauczyciel pełni rolę moderatora tej dyskusji: udziela głosu, prowokuje do wymiany zdań, może też „zwodzić” uczniów trafną, bądź absurdalną argumentacją - ale ostatecznie nie rozstrzyga na tym etapie problemu (nawet, jeśli trafne rozwiązania się pojawiły, to ich jeszcze nie gloryfikuje)
Aktywność 3
Temat: Teoria rozwiązania problemu przy pomocy przyjaciela: arkusza kalkulacyjnego
Czas trwania: 20
Opis aktywności:
Nauczyciel proponuje stworzenie arkusza, kóry obliczy dokładne koszty przewoźnika. Byłoby wskazane gdyby uczniowie wspólnie z nauczycielem projektowali (ustalali) jak powinien ten arkusz wyglądać: co powinno sie w nim znaleźć, jakie komórki, jakie dane, co powinno być liczone?
Nauczyciel z pomocą uczniów tworzy arkusz polecając by to samo robili na swoich komputerach (muszą być zalogowani do kont Google i mieć otwarte arkusze)
Gdy szkic arkusza jest gotowy przystępujemy do wpisywania formuł liczących z wykorzystaniem adresowania względnego - w tym celu korzystamy z zasobów platformy epodreczniki.pl: https://epodreczniki.pl/a/projektowanie-arkuszy-kalkulacyjnych-z-uwzglednieniem-adresowania-wzglednego-bezwzglednego-i-mieszanego/DY9g1l6dM by wyjaśnić idee tego adresowania uczniom wystarczy przeanalizować jeden przykład - może najbardziej „praktyczny” dla uczniów byłby przykład z obliczaniem kosztów zakupów.
Uzupełniamy nasz arkusz właściwymi formułami i wyliczamy koszt usługi - odnosimy się do wcześniejszych refleksji uczniów.
Jeżeli dysponujemy dostępem do platformy WSiPNet lub korzystamy z podręczników WSiP, to tworząc arkusz możemy odwoływac sie do treści e‑podręcznika lub podręcznika papierowego (nie jest to konieczne)
Aktywność 4
Temat: Praktyczne wykorzstanie arkusza do innych celów
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Analizujemy z uczniami inne zastosowania arkusza kalkulacyjnego - analizujemy inne przykłady na platformie epodreczniki.pl. Pytamy uczniów o inne pomysły na wykorzystanie arkusza do zaproponowanych przez nich celów.
Tłumaczymy adresowanie bezwzględne - możemy obliczyć koszty przewoźnika np. w walucie euro wstawiając komórkę z aktualnym kuresm euro i odwołując do niej nasze przeliczenia.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Nauczyciel każe ocenić lekcję uczniom przez udostępnienie linku do stworzonego wcześniej arkusza kalkulacyjnego, w kórym każdy uczeń oceni (wg ustalonej skali) poszczególne elementy lekcji (np. atmosferę, czy lekcja była tłumaczona w sposób zrozumiały, stopien opanowania wiadomości, przydatność nabytych umiejętności w życiu codziennym) - stworzenie takiego arkusza może też być zdadaniem domowym dla uczniów. Obliczone w arkuszu średnie z poszczególnych kategorii można zilustowac wykresem.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Uwagi i propozycje podano przy opisie aktywności i ewaluacji zajęć
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna