Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Mariusz Świerad

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VI

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Policz, czy warto?

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Wybór tematu wynika z realizacji podstawy programowej (programu nauczania)

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

7. Cel ogólny zajęć

Wykorzystywanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń o praktycznym znaczeniu.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Nabywanie umiejętności korzystania z arkusza kalkulacyjnego w trakcie rozwiązywania zadań związanych z prostymi obliczeniami: wprowadza dane do arkusza, formatuje komórki, definiuje proste formuły i dobiera wykresy do danych i celów obliczeń. E2‑PODST‑INF‑2.0‑KLIVVI‑II.3.c

  2. Gromadzenie, porządkowanie i selekcjonowanie efektów swojej pracy oraz potrzebnych zasobów w komputerze lub w innych urządzeniach, a także w środowiskach wirtualnych (w chmurze). E2‑PODST‑INF‑2.0‑KLIVVI‑II.4

  3. Wykorzystanie komputera lub innego urządzenia cyfrowego do gromadzenia, porządkowania i selekcjonowania własnych zasobów. E2‑PODST‑INF‑2.0‑KLIVVI‑III.2.d

9. Metody i formy pracy

Lekcja zdalna online na aplikacji Zoom.

Praca z wykorzystaniem platformy epodreczniki oraz (opcjonalnie) platformy edukacyjnej WSiPNet

Praca na dokumentach w chmurze - wykorzystanie narzędzie Google

Praca indywidualna uczniów. 

10. Środki dydaktyczne

  1. Komputer z dostępem do internetu.

  2. Arkusz kalkulacyjny narzędzi Google.

  3. Aplikacja Zoom.

  4. Portal epodreczniki.pl.

  5. Portal edukacyjny WSiPNet lub podręcznik do informatyki wydawnictwa WSiP

11. Wymagania w zakresie technologii

  1. Wymagany jest komputer tablet lub smartfon z dostępem do Internetu

  2. Posiadanie konta Google - możliwość korzystania z arkuszy kalkulacynych Google

  3. Możliwośc korzystania z aplikacji Zoom - najlepiej z możliwością przesyłania obrazu i dźwięku (sprawny mikrofon i kamera)

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Podejmij właściwą decyzję - sprawdź swoją wiedzę, doświadczenie, intuicję...

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      1. Uczniowie zostaja postwieni przed problemem: Muszą pilnie przedostać się z Krosna do Jasła. Kolega proponuje im podwiezienie skuterem za pewną opłatą. Żąda 1 grosza za pierwszy kilometr i za każy kolejny 2x więcej niż za poprzedni. Do przejechania jest 25 km. Kolega wspaniałomyślnie zgadza się nawet rozłożyć spłatę na 3 raty, aby ulżyć nam w kosztach. Czas nagli, mamy 5 minut na decyzję. Zgodzić się czy nie?

      2. Uczniowie mają przeanalizować problem i spróbować dokonać obliczeń orientacyjnej kwoty za usługę w dowolny dla siebie sposób: mogą liczyć w głowach, na kartce, mogą używać kalkulatora, moga wykorzystać dowolne oprogramowanie (mogą nawet szukać odpowiedzi w Internecie - ale nauczyciel nie musi podpowiadać tego rozwiązania)

      3. W czasie tych 5- 7 min każdy z uczniów ma podjąć decyzję i ją jakoś uzasadnić: wyjaśnić na czym oparł swój osąd. Dobrze byłoby, gdyby uczniowie określali szacunkowe koszty do zapłaty (nawet jeśli mieliby się opierać tylko na intuicji)

  • Aktywność 2

    • Temat: Dzielimy się refleksjami nt dokonanych wyborów

    • Czas trwania: 5

    • Opis aktywności:

      1. Uczniowie dzielą się swoimi przemyśleniami i opisują metody które stosowali próbując oszacować koszty (można uczniów podzielić na zwolenników skorzystania z usługi kolegi i przeciwników, a następnie polecić każdej z grup wypracowanie wspólnego stanowiska - ta forma jednak wydłużyłaby czas pracy, więc można ją rozważyć, gdy mamy do dyspozycji więcej jednostek lekcyjnych, które chcemy poświęcić temu tematowi - w pracy online wymagałoby to rozdzielenia uczniów na „pokoje”)

      2. Nauczyciel pełni rolę moderatora tej dyskusji: udziela głosu, prowokuje do wymiany zdań, może też „zwodzić” uczniów trafną, bądź absurdalną argumentacją - ale ostatecznie nie rozstrzyga na tym etapie problemu (nawet, jeśli trafne rozwiązania się pojawiły, to ich jeszcze nie gloryfikuje)  

  • Aktywność 3

    • Temat: Teoria rozwiązania problemu przy pomocy przyjaciela: arkusza kalkulacyjnego

    • Czas trwania: 20

    • Opis aktywności:

      1. Nauczyciel proponuje stworzenie arkusza, kóry obliczy dokładne koszty przewoźnika. Byłoby wskazane gdyby uczniowie wspólnie z nauczycielem projektowali (ustalali) jak powinien ten arkusz wyglądać: co powinno sie w nim znaleźć, jakie komórki, jakie dane, co powinno być liczone?

      2. Nauczyciel z pomocą uczniów tworzy arkusz polecając by to samo robili na swoich komputerach (muszą być zalogowani do kont Google i mieć otwarte arkusze)

      3. Gdy szkic arkusza jest gotowy przystępujemy do wpisywania formuł liczących z wykorzystaniem adresowania względnego - w tym celu korzystamy z zasobów platformy epodreczniki.pl: https://epodreczniki.pl/a/projektowanie-arkuszy-kalkulacyjnych-z-uwzglednieniem-adresowania-wzglednego-bezwzglednego-i-mieszanego/DY9g1l6dM by wyjaśnić idee tego adresowania uczniom wystarczy przeanalizować jeden przykład - może najbardziej „praktyczny” dla uczniów byłby przykład z obliczaniem kosztów zakupów.

      4. Uzupełniamy nasz arkusz właściwymi formułami i wyliczamy koszt usługi - odnosimy się do wcześniejszych refleksji uczniów.

      Jeżeli dysponujemy dostępem do platformy WSiPNet lub korzystamy z podręczników WSiP, to tworząc arkusz możemy odwoływac sie do treści e‑podręcznika lub podręcznika papierowego (nie jest to konieczne)

  • Aktywność 4

    • Temat: Praktyczne wykorzstanie arkusza do innych celów

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      1. Analizujemy z uczniami inne zastosowania arkusza kalkulacyjnego - analizujemy inne przykłady na platformie epodreczniki.pl. Pytamy uczniów o inne pomysły na wykorzystanie arkusza do zaproponowanych przez nich celów.

      2. Tłumaczymy adresowanie bezwzględne - możemy obliczyć koszty przewoźnika np. w walucie euro wstawiając komórkę z aktualnym kuresm euro i odwołując do niej nasze przeliczenia. 

13. Sposób ewaluacji zajęć

Nauczyciel każe ocenić lekcję uczniom przez udostępnienie linku do stworzonego wcześniej arkusza kalkulacyjnego, w kórym każdy uczeń oceni (wg ustalonej skali) poszczególne elementy lekcji (np. atmosferę, czy lekcja była tłumaczona w sposób zrozumiały, stopien opanowania wiadomości, przydatność nabytych umiejętności w życiu codziennym) - stworzenie takiego arkusza może też być zdadaniem domowym dla uczniów. Obliczone w arkuszu średnie z poszczególnych kategorii można zilustowac wykresem. 

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

 Uwagi i propozycje podano przy opisie aktywności i ewaluacji zajęć

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna