Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Polisacharydy – skrobia i celuloza

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • podział cukrów,

  • właściwości fizyczne skrobi i celulozy,

  • reakcję charakterystyczną służącą do identyfikacji skrobi.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wskazać wiązanie glikozydowe,

  • omówić właściwości fizyczne skrobi i celulozy,

  • przedstawić właściwości chemiczne omawianej grupy cukrów,

  • zapisać za pomocą wzorów sumarycznych równania reakcji hydrolizy cukrów złożonych do cukrów prostych,

  • wskazać różnice między wiązaniem alfabeta glikozydowym,

  • wymienić najważniejsze zastosowania polisacharydów,

  • zbadać doświadczalnie, czy substancja zawiera skrobię,

  • wykonywać proste doświadczenia.

c) Postawy

Uczeń potrafi pracować w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Kula śnieżna, eksperyment, burza mózgów, pokaz, pogadanka. praca z całym zespołem, praca w parach, praca w grupach, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy, sprzęt i odczynniki niezbędne do wykonania doświadczeń, foliogram przedstawiający strukturę skrobi i celulozy, kolekcja substancji zawierających skrobię i celulozę.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przypomnienie klasyfikacji cukrów.

b) Faza realizacyjna

  1. Podanie tematu lekcji.

  2. Prezentacja foliogramów przedstawiających strukturę skrobi i celulozy.

  3. Omówienie substancji z życia codziennego, w których spotykamy skrobię i celulozę.

  4. Wypełnianie przez uczniów tabelki na podstawie foliogramów oraz kolekcji różnych substancji zawierających skrobię i celulozę (załącznik 1).

  5. Porównanie tabelek z kolegą z ławki.

  6. Porównanie tabelek zespołach czteroosobowych

  7. Omówienie prac na forum całej klasy.

  8. Weryfikacja pracy uczniów poprzez badanie właściwości fizycznych skrobi i celulozy (załącznik 2).

  9. Pokaz hydrolizy polisacharydów.

  10. Wykrywanie skrobi w mące ziemniaczanej, ziarnach zbóż i chlebie – praca w grupach.

  11. Omówienie ćwiczenia.

  12. Pogadanka na temat wykorzystania polisacharydów.

  13. Omówienie właściwości, budowy i funkcji glikogenu oraz chityny.

c) Faza podsumowująca

Część teoretyczna

  1. Przyporządkowanie przez uczniów odpowiednim cukrom zdań, które ich dotyczą (załącznik 3).

  2. Omówienie ćwiczenia.

Część praktyczna

  1. Wykonanie przez uczniów doświadczenia zmierzającego do identyfikacji otrzymanych cukrów (załącznik 4).

  2. Omówienie doświadczeń.

5. Bibliografia

  1. Kałuża B., Kamińska F., Chemia organiczna. Ćwiczenia część 2, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej Żak, Warszawa 2002.

  2. Gielas E., Kluz Z., Krzeczkowska M., Poźniaczek M., Chemia 3. Zeszyt ćwiczeń dla uczniów szkół średnich, WSiP , Warszawa 1993.

  3. Chemia organiczna. Scenariusze zajęć edukacyjnych dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Kształcenie ogólne w zakresie podstawowym, pod red. J. Koteckiej, Z. Tysarowskiej, Wydawnictwo Nowa Era , Warszawa 2003.6.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Na podstawie przedstawionych wzorów strukturalnych skrobi i celulozy uzupełnij tabelkę.

WŁAŚCIWOŚĆ

SKROBIA

CELULOZA

BUDOWA

Wzór sumaryczny

Rodzaj wiązania

Rodzaj łańcucha

Nazwa monosacharydu, stanowiącego monomer

Liczba reszt monosacharydu, tworzących cząsteczkę

WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNE

WŁAŚCIWOŚCI CHEMICZNE

załącznik 2

Zbadajcie właściwości skrobi i celulozy i wypełnijcie kartę pracy:

WŁAŚCIWOŚĆ

CELULOZA

SKROBIA

Stan skupienia

Barwa

Zapach

Rozpuszczalność w zimnej wodzie

Rozpuszczalność w gorącej wodzie

................................. się tworząc tzw. .............................................

Odczyn

załącznik 3

Numery zdań wpisz do tabelki, pod nazwą odpowiedniego cukru, którego dotyczą.

  1. Zawarta w ścianach komórkowych wielu grzybów.

  2. Materiał zapasowy w nasionach i bulwach.

  3. Substancja podporowa budująca pancerze skorupiaków i oskórek owadów.

  4. Materiał zapasowy u zwierząt, występuje głównie w mięśniach szkieletowych i wątrobie.

  5. Powszechna substancja podporowa w świecie roślin.

  6. Wielocukier zawierający azot.

  7. Znajduje szerokie zastosowanie, m.in. do produkcji papieru.

  8. Składa się z dwóch polisacharydów: amylozy i amylopektyny.

  9. Podczas dużego wysiłku fizycznego pod wpływem enzymów przechodzi w glukozę.

  10. Nie jest trawiona przez człowieka.

  11. Jej obecność wykrywamy w reakcji z płynem Lugola.

SKROBIA

CELULOZA

CHITYNA

GLIKOGEN

załącznik 4

Instrukcja

Na czterech szalkach Petriego, oznaczonych cyframi, otrzymaliście następujące substancje: glukozę, sacharozę, skrobię i celulozę.

Zaprojektujcie doświadczenia pozwalające na jednoznaczną identyfikację tych substancji.

Przeprowadźcie zaplanowane doświadczenia i wypełnijcie kartę pracy.

KARTA PRACY GRUPY

Doświadczenie 1

Rysunek schematyczny

Obserwacje .................................................................................................................................................................

Wnioski .................................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................................

Doświadczenie 2

Rysunek schematyczny

Obserwacje .................................................................................................................................................................

Wnioski .................................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................................

Doświadczenie 3

Rysunek schematyczny

Obserwacje .................................................................................................................................................................

Wnioski .................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................doświadczenie 4

Rysunek schematyczny

Obserwacje .................................................................................................................................................................

Wnioski .................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Wnioski końcowe

Szalka Petriego nr 1 zawiera: .......................................................

Szalka Petriego nr 2 zawiera: .......................................................

Szalka Petriego nr 3 zawiera:.......................................................

Szalka Petriego nr 4 zawiera:.......................................................

b) Zadanie domowe

  1. Wyjaśnij, dlaczego świeża skórka chleba ma lekko słodki smak wyczuwalny podczas jedzenia?

  2. Pochodne celulozy znajdują szerokie zastosowanie w przemyśle, np. azotan (V) celulozy wykorzystuje się m.in. do produkcji lakierów i klejów oraz tworzywa sztucznego – celuloidu i tzw. nitrocelulozy – materiału wybuchowego. Oblicz, ile gramów triazotanu (V) celulozy otrzymano z 16 g celulozy, wiedząc, że reakcja przebiegała z 60% wydajnością.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1GrrWACXWwaW

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 127.87 KB w języku polskim
RXgNNoUaOxB4M

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 37.00 KB w języku polskim