Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz 3

Osoba prowadząca – Małgorzata Węgorzewska, nauczyciel w ZSP PSP nr 2 w Stąporkowie

Nazwa, nr programu – Przyroda w klasie piątej, DKW‑4014‑165/99

Temat zajęć*: Położenie geograficzne, sąsiedzi i podział administracyjny Polski*

Klasa: V

Czas: 1 godzina lekcyjna

Cel ogólny zajęć:

Zapoznanie uczniów z położeniem geograficznym Polski, jej sąsiadami i podziałem administracyjnym.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

- wymienia cechy położenia geograficznego Polski,

- nazywa państwa sąsiadujące z Polską,

- wskazuje na mapie Polskę i obiekty, które określają położenie geograficzne Polski,

- wskazuje na mapie sąsiadów Polski,

- wymienia jednostki administracyjne w Polsce,

- określa położenie swojej miejscowości w podziale administracyjnym,

- czyta tekst ze zrozumieniem.

W czasie zajęć będą kształtowane następujące umiejętności ponadprzedmiotowe:

Uczeń:

- planuje i organizuje swoją pracę,

- komunikuje się,

- pracuje w grupie,

- korzysta z różnych źródeł informacji.

Pojęcia do wyjaśnienia w czasie lekcji: podział administracyjny

Metody i formy pracy: stacje uczenia się, praca z książką i mapą, gra „Prawda‑fałsz”

Środki dydaktyczne:

- podręcznik, ćwiczenia;

- słownik geograficzny;

- atlas „Świat wokół nas”;

- karty pracy;

- mapy ścienne: fizyczna, polityczna i administracyjna Polski;

- plansza formatu A4 do gry „prawda‑fałsz”;

- kartoniki z pytaniami do ewaluacji zajęć.

Przebieg lekcji:

Zaangażowanie (5 minut)

Nauczyciel podaje temat lekcji i objaśnia formę pracy na zajęciach. Tłumaczy, na czym polega metoda „stacje uczenia się”, która będzie wykorzystywana na dzisiejszej lekcji (opis znajduje się na końcu tego scenariusza). Proponuje też metodę ewaluacji zajęć.

Badanie i przekształcanie (25 minut)

Uczniowie pracują indywidualnie, wędrując od stacji do stacji. Wykonują powierzone zadania, mając do dyspozycji wskazane środki dydaktyczne. Zarówno kolejność, jak i czas wykonania zadania zależą od ucznia. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, sugeruje lepsze rozwiązania i sprawdza wykonanie. Rozwiązanie zadań uczniowie zapisują w kartach pracy.

Prezentacja (5 minut)

Uczniowie sprawdzają swoje rozwiązania z kartą odpowiedzi. Oddają swoje karty nauczycielowi.

Refleksja (10 minut)

Ewaluacja zajęć odbywa się metodą „Prawda‑fałsz”. Uczniowie dostają plansze do gry i kartoniki z pytaniami. Odpowiadają na pytania w grupach. Następnie jedna z grup głośno prezentuje odpowiedzi na pytania, a inne sprawdzają, czy dobrze wykonali zadanie.

OPIS METODY STACJE UCZENIA SIĘ

Uczniowie pracują indywidualnie. Jest sześć stacji. Obowiązkowe są stacje: I, II, IV, VI. Uczniowie sami wybierają kolejność wykonywania stacji; pracują swoim własnym rytmem. Na ławkach‑stacjach położone są karty pracy i materiały do pracy: atlasy, książki, mapy. Nauczyciel informuje uczniów o tym, co znajduje się na poszczególnych stanowiskach oraz udziela dodatkowych wskazówek. Uczniowie mogą sprawdzić prawidłowość wykonania zadań – arkusz z odpowiedziami znajduje się na oddzielnym stoliku. Uczniowie znają też punktację za prawidłowo wykonane zadania.

Punktacja

NUMERY STACJI

MAKSYMALNA LICZBA PUNKTÓW

1

4

2

7

3

21

4

7

5

9

6

3

RAZEM

51

Aby zaliczyć stacje, trzeba zebrać 30 punktów. Wyniki można przeliczyć na stopnie, przy czym raczej nie należy wpisywać do dziennika ocen negatywnych.

Karty pracy dla uczniów znajdują się w oddzielnym pliku. Należy je wydrukować i odpowiednio porozcinać, tak aby opis każdej stacji znajdował się na oddzielnej kartce.

Uzupełniające źródła informacji dla ucznia: Tablice geograficzne.

Uzupełniające źródła informacji dla nauczyciela: Materiały edukacyjne Kreator, Kraków 1996.

R1bw1SERY2ves

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 38.50 KB w języku polskim