Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Położenie obiektów geograficznych na fotografiach.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • 1.4.: uczeń identyfikuje położenie i charakteryzuje odpowiadające sobie obiekty geograficzne na fotografiach, zdjęciach lotniczych i satelitarnych oraz mapach topograficznych

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • wie, czym charakteryzują się mapy topograficzne,

  • wie, jak w rzeczywistości i na zdjęciach lotniczych oraz satelitarnych prezentują się obiekty przedstawiona na mapie topologicznej,

  • zna źródła informacji geograficznej,

  • wie, w jaki sposób należy odczytywać położenie obiektów na mapach,

  • identyfikuje obiekty geograficzne na fotografiach, zdjęciach lotniczych i satelitarnych,

  • czyta mapy topograficzne.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • potrafi odróżnić mapy topograficzne od map przeglądowych i przeglądowo‑topograficznych,

  • potrafi zidentyfikować położenie obiektów na mapach topograficznych,

  • potrafi zlokalizować obiekty na różnych mapach,

  • poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,

  • poprawnie czyta mapy,

  • zdobywa, gromadzi i przetwarza informacje,

  • samodzielnie uczy się,

  • współpracuje w grupie.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap

wstępny

geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się,

Nauczyciel rozdaje uczniom mapy turystyczne, samochodowe, topograficzne, plany miast itp. Prosi, by uczniowie określili, jakie może być zastosowanie danego planu/mapy (pobudza uczniów do bardziej wyszukanych odpowiedzi niż oczywiste). Pyta również, jakie informacje są charakterystyczne dla danego rodzaju planu/mapy, a które nie zostały przedstawione.

Praca z różnymi rodzajami map i planów

Pogadanka

ćwiczenia

Indywidualna i zbiorowa,

praca w grupach

Etap realizacji

geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym,

kompetencje informatyczne,

umiejętność uczenia się,

Nauczyciel tłumaczy, czym są mapy topograficzne. Wyjaśnia, czym są mapy ogólnogeograficzne, a czym tematyczne. Podaje kilka przykładów map tematycznych. Tłumaczy, w jakich skalach zazwyczaj przygotowuje się mapy topograficzne.

Korzystając z ćwiczenia interaktywnego (zasób nr 1) prezentuje znaki topograficzne.

Wiesza kilka map tematycznych Polski i prosi wybranego ucznia, by porównał, jakie informacje znajdują się na poszczególnych mapach, których brakuje na innych.

Nauczyciel wyjaśnia sposoby orientacji mapy. Podaje na przykładach, jak elementy z mapy topograficznej prezentują się w rzeczywistości, na zdjęciach lotniczych i satelitarnych. Korzysta w tym celu z Google Maps oraz pakietu Street View.

Wskazuje na mapie topograficznej punkt o współrzędnych 49.279N, 19.836E, a następnie przedstawia go na zdjęciu satelitarnym w Google Maps ze szczególnym uwzględnieniem Street View. Następnie wskazuje na mapie topograficznej obiekt o współrzędnych 53.805N,21.862E i prosi wybranego ucznia, by odgadł, w jaki sposób obiekt ten będzie wyglądał w rzeczywistości. Weryfikacja odpowiedzi ucznia jest dokonywana również w Street View. Nauczyciel może powtórzyć zadanie dla innych charakterystycznych punktów.

Nauczyciel prezentuje mapę topograficzną gór (np. Tatr) i prosi, by uczniowie wskazali najkorzystniejszą trasę pomiędzy dwoma wskazanymi przez nauczyciela punktami. Nauczyciel stara się pobudzić aktywność uczniów; ćwiczenie to powinno przyjąć formę dyskusji.

Praca z różnymi środkami informacji (podręczniki, książki, czasopisma geograficzne słowniki, plansze,

atlasy, mapy ,plany zdjęcia satelitarne, ćwiczenie interaktywne (zasób nr 1), komputer podłączony do Internetu, Google Maps, Google Street View

Pogadanka ,wykład,

Dyskusja,

ćwiczenia

Praca w grupach

Indywidualna i zbiorowa

Etap podsumowujący

geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne,

umiejętność uczenia się,

W ramach podsumowania materiału nauczyciel wyświetla film (zasób nr 2).

film (zasób nr 2)

Pogadanka

ćwiczenia

Praca w grupach

Indywidualna i zbiorowa,

RFbJ6gHEGDSQy

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 74.48 KB w języku polskim
R1JD5gN9saa43

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 106.00 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3