Położenie obiektów geograficznych na fotografiach
SCENARIUSZ LEKCJI
GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Położenie obiektów geograficznych na fotografiach.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
1.4.: uczeń identyfikuje położenie i charakteryzuje odpowiadające sobie obiekty geograficzne na fotografiach, zdjęciach lotniczych i satelitarnych oraz mapach topograficznych
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
wie, czym charakteryzują się mapy topograficzne,
wie, jak w rzeczywistości i na zdjęciach lotniczych oraz satelitarnych prezentują się obiekty przedstawiona na mapie topologicznej,
zna źródła informacji geograficznej,
wie, w jaki sposób należy odczytywać położenie obiektów na mapach,
identyfikuje obiekty geograficzne na fotografiach, zdjęciach lotniczych i satelitarnych,
czyta mapy topograficzne.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
potrafi odróżnić mapy topograficzne od map przeglądowych i przeglądowo‑topograficznych,
potrafi zidentyfikować położenie obiektów na mapach topograficznych,
potrafi zlokalizować obiekty na różnych mapach,
poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,
poprawnie czyta mapy,
zdobywa, gromadzi i przetwarza informacje,
samodzielnie uczy się,
współpracuje w grupie.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się, | Nauczyciel rozdaje uczniom mapy turystyczne, samochodowe, topograficzne, plany miast itp. Prosi, by uczniowie określili, jakie może być zastosowanie danego planu/mapy (pobudza uczniów do bardziej wyszukanych odpowiedzi niż oczywiste). Pyta również, jakie informacje są charakterystyczne dla danego rodzaju planu/mapy, a które nie zostały przedstawione. | Praca z różnymi rodzajami map i planów | Pogadanka ćwiczenia | Indywidualna i zbiorowa, praca w grupach |
Etap realizacji | geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, | Nauczyciel tłumaczy, czym są mapy topograficzne. Wyjaśnia, czym są mapy ogólnogeograficzne, a czym tematyczne. Podaje kilka przykładów map tematycznych. Tłumaczy, w jakich skalach zazwyczaj przygotowuje się mapy topograficzne. Korzystając z ćwiczenia interaktywnego (zasób nr 1) prezentuje znaki topograficzne. Wiesza kilka map tematycznych Polski i prosi wybranego ucznia, by porównał, jakie informacje znajdują się na poszczególnych mapach, których brakuje na innych. Nauczyciel wyjaśnia sposoby orientacji mapy. Podaje na przykładach, jak elementy z mapy topograficznej prezentują się w rzeczywistości, na zdjęciach lotniczych i satelitarnych. Korzysta w tym celu z Google Maps oraz pakietu Street View. Wskazuje na mapie topograficznej punkt o współrzędnych 49.279N, 19.836E, a następnie przedstawia go na zdjęciu satelitarnym w Google Maps ze szczególnym uwzględnieniem Street View. Następnie wskazuje na mapie topograficznej obiekt o współrzędnych 53.805N,21.862E i prosi wybranego ucznia, by odgadł, w jaki sposób obiekt ten będzie wyglądał w rzeczywistości. Weryfikacja odpowiedzi ucznia jest dokonywana również w Street View. Nauczyciel może powtórzyć zadanie dla innych charakterystycznych punktów. Nauczyciel prezentuje mapę topograficzną gór (np. Tatr) i prosi, by uczniowie wskazali najkorzystniejszą trasę pomiędzy dwoma wskazanymi przez nauczyciela punktami. Nauczyciel stara się pobudzić aktywność uczniów; ćwiczenie to powinno przyjąć formę dyskusji. | Praca z różnymi środkami informacji (podręczniki, książki, czasopisma geograficzne słowniki, plansze, atlasy, mapy ,plany zdjęcia satelitarne, ćwiczenie interaktywne (zasób nr 1), komputer podłączony do Internetu, Google Maps, Google Street View | Pogadanka ,wykład, Dyskusja, ćwiczenia | Praca w grupach Indywidualna i zbiorowa |
Etap podsumowujący | geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, | W ramach podsumowania materiału nauczyciel wyświetla film (zasób nr 2). | film (zasób nr 2) | Pogadanka ćwiczenia | Praca w grupach Indywidualna i zbiorowa, |