Polska – nasz kraj, nasza ojczyzna

1. Cele lekcji

a. Wiadomości

Uczeń:

  • zna pełną nazwę naszego kraju,

  • zna symbole narodowe i wie, co oznaczają,

  • zna hymn Polski,

  • zna sąsiadów Polski.

b. Umiejętności

Uczeń:

  • wskazuje na mapie stolice Polski, Wisłę, najważniejsze regiony Polski,

  • wskazuje na mapie sąsiadów Polski,

  • potrafi zaśpiewać hymn Polski.

c. Postawy

Uczeń kształtuje postawę patriotyczną poprzez poznanie podstawowych wiadomości na temat geografii i historii ojczyzny.

2. Metoda i forma pracy

Metody: pogadanka, opowiadanie, metoda zajęć praktycznych, instrukcja, wykład

Formy: praca indywidualna, zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Tekst Katechizmu polskiego dziecka W. Bełzy, nagranie hymnu Polski, przeźrocza lub zdjęcia naszego kraju, mapa Polski, zdania do uzupełnienia, konturowe mapki Polski, wiersz C. Janczarskiego Ojczyzna

4. Przebieg lekcji

a. Faza przygotowawcza

Nauczyciel przedstawia na przeźroczach lub zdjęciach nasz kraj, pokazując najważniejsze miasta, Tatry, Mazury, Bałtyk itp.

Następnie informuje uczniów, czym będą się zajmować na zajęciach. Krótko mówi o tym, że kocha się swój kraj wtedy, gdy poznaje się jego historię, dostrzega piękno ojczyzny, dba o język.

b. Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby chórem wygłosili Katechizm polskiego dziecka W. Bełzy. Jeżeli niektórzy nie znają tekstu, dostają go na kartkach i wspólnie z wszystkimi odczytują (załącznik 1).

  2. Nauczyciel inicjuje pogadankę na temat Polski jako naszej ojczyzny. Zadaje uczniom pytania:

    • Jak brzmi pełna nazwa kraju, w którym żyjemy?

    • Jakie są nasze symbole narodowe?

    • Jakie są barwy naszego kraju?

    • Co symbolizują barwy naszej ojczyzny?

    • Co przedstawia godło Polski?

    • Co symbolizuje Orzeł Biały?

    • Gdzie można zobaczyć znak Orła Białego?

    • Jaki tytuł ma nasz hymn?

    • Kto napisał słowa Mazurka Dąbrowskiego?

    • Kiedy grany jest hymn Polski?

    • Jak należy się zachowywać podczas słuchania hymnu? (Uczniowie stają na baczność, nauczyciel włącza nagranie hymnu, uczniowie śpiewają).

    • Jaka waluta obowiązuje w naszym kraju?

    • Które miasto jest stolicą Polski, a które były jej stolicą w przeszłości?

    • Jaki herb ma stolica Polski?

    • Jaki herb ma nasze miasto?

    • Jaką literą piszemy nazwę naszego kraju, nazwy naszych symboli narodowych?

  1. Uczniowie podchodzą do mapy Polski i wskazują na niej Warszawę, Kraków, Mazury, Tatry, Bałtyk, Wisłę, wymieniają sąsiadów Polski i wskazują, gdzie leżą te państwa.

c. Faza podsumowująca

Jako podsumowanie nauczyciel rozdaje tekst z lukami (załącznik 2). Uczniowie uzupełniają brakujące wyrazy.

Bibliografia

  1. Kitlińska‑Pięta H., Orzechowska Z., Stępień M., Z Ekoludkiem w szkole. Podręcznik
    z ćwiczeniami do nauczania zintegrowanego w klasie II,
    Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej, Warszawa 2002.

  2. Związek Nauczycielstwa Polskiego, Nauczanie początkowe nr 3 (1985/86), Wydawnictwo Pedagogiczne w Kielcach.

Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

Władysłwa Bełza Katechizm polskiego dziecka

Kto ty jesteś? – Polak mały.

Jaki znak Twój? – Biały.

Gdzie ty mieszkasz? – Między swemi.

W jakim kraju? – W polskiej ziemi.

Czym ta ziemia? – Mą ojczyzną.

Czym zdobyta? – Krwią i blizną.

Czy ją kochasz? – Kocham szczerze.

A w co wierzysz? – W Polskę wierzę.

Coś ty dla niej? – Wdzięczne dziecię.

Coś jej winien? – Oddać życie.

Załącznik 2

Nasz ojczyzna to ...................

Nasz język ojczysty to ...................

Nasze symbole narodowe to ....................

Flaga Polski jest ..............................

Godło polskie to ..............................

Tytuł naszego hymnu to .....................

Stolicą Polski jest ..............................

Załącznik 3

Czesław Janczarski Ojczyzna

Ojczyzna nasza to wieś i miasto.
I las, co szumi  piosnkę o zmroku.
Obłok i słońce, co świeci jasno,
Zboże, co w polu rośnie wysoko.

Ojczyzna nasza to dom i szkoła,
I szara wstęga drogi za domem.
I wszystko, wszystko, co jest dokoła
Tak bliskie sercu i tak znajome.

To mowa, którą od dziecka znamy.
To ludzie, których nic nie pokona.
Gorącym sercem Ciebie kochamy,
Ojczyzno nasza, ziemio rodzona.

b. Zadanie domowe

Jako pracę domową uczniowie dostają konturową mapkę Polski i zaznaczają na niej wszystkich sąsiadów Polski. Uczniowie mają również nauczyć się na pamięć wiersza Czesława Janczarskiego Ojczyzna (załącznik 3).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R50V7d8AwjVa6

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.26 KB w języku polskim
R13v3PuO5ifjQ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.50 KB w języku polskim