Ilustracja przedstawia pracę Zbigniewa Libera „The Doll You Love to Undress”. Dzieło pochodzi z 1997 roku. Na fotografii widzimy trzy prostokątne pudełka. W każdym z nich znajduje się lalka. Lalki są nagie. Każda z nich ma rozcięty brzuch, na którym znajdują się widoki wnętrz ich ciał tzn. jelita oraz inne organy. Lalki posiadają jasne, kręcone włosy. U dołu każdego z pudełek znajduje się napis The Doll You Love to Undress. Autorem pracy jest polski artysta, autor instalacji i wideoinstalacji, fotografik i performer. Libera zajmuje się także tworzeniem obiektów artystycznych.
Ważne daty
1989 – początek zmian ustrojowych, gospodarczych i społecznych w Polsce
1993 – wystawa Idee poza ideologią w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie
1995 – wystawa Antyciała w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie
1999 – nagroda na Biennale Sztuki w Wenecji dla Katarzyny Kozyry za pracę Łaźnia męska
1999 – użycie po raz pierwszy terminu „sztuka krytyczna” w artykule pt. Artyści pod pręgierz, krytycy sztuki do kliniki psychiatrycznej, czyli najnowsze dyskusje wokół sztuki krytycznej w Polsce autorstwa Ryszarda Kluszczyńskiego
1
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RwLOVEqxPP9Ez
I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:
1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:
h) sztuki 2 połowy XX wieku (socrealizm, informel, pop‑art, minimalart, hiperrealizm, land‑art, konceptualizm, neofiguracja, Nowy Realizm, opart, tendencja zerowa, modernizm i postmodernizm w architekturze, nurt organiczny i kinetyczny w rzeźbie oraz sztuka krytyczna i zaangażowana);
4. prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;
5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;
7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;
14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;
2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;
3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;
9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;
2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;
3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;
4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:
3. definiuje terminy i pojęcia związane z dziełami współczesnymi, które wymykają się klasyfikacjom i przyporządkowaniu do tradycyjnych dyscyplin artystycznych, jak: collage, instalacja, asamblaż, ambalaż, ready made, dekalkomania, fotomontaż, frotaż, happenning i performance;
V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:
3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.
Nauczysz się
określać kontekst historyczny, w którym zaistniał nurt sztuki krytycznej;
wymieniać tematy, którymi interesowali się twórcy sztuki krytycznej;
wskazywać najważniejszych artystów zaliczanych do polskiej sztuki krytycznej lat 90.;
opisywać zmiany, które przyniósł nurt krytyczny w polskiej sztuce.
Sytuacja sztuki po roku 1989
Przemiany, które miały miejsce w Polsce po 1989 r. dokonały się w różnych sferach ludzkiej aktywności. Przeobrażeniu uległ system polityczno‑gospodarczy, ekonomiczny oraz społeczno‑kulturowy. Wraz z zerwaniem „żelaznej kurtyny” oraz początkiem funkcjonowania wolnego rynku do kraju zaczęły napływać nowe produkty: towary, usługi, a wraz z nimi idee. Ich nośnikami były m.in. media i reklamy. Nie tylko wywoływały one w zafascynowanym nowością społeczeństwie potrzebę posiadania, ale wpływały też na zmianę obowiązujących wzorców, zachowań oraz zasad moralnych. Spełniając swe perswazyjne funkcje, kreowały w świadomości odbiorców potrzebę nowego wyglądu. Obywatele zyskali pełną wolność konsumpcji na każdej płaszczyźnie życia. Jednocześnie pojawiały się nowe możliwości ingerowania w ciało ludzkie. Rozwijały się takie dziedziny jak transplantologia i kosmetyka estetyczna. Naukowcy przekraczali kolejne granice, pracując między innymi nad klonowaniem – tworzeniem genetycznie identycznych kopii istot żywych.
Artyści polscy lat 90. bardzo szybko zareagowali na te zmiany. Odnosili się do kultury konsumpcyjnej oraz ciała. Nawiązywali także do kultury, polityki i życia osobistego człowieka. Ze względu na tematykę nurt nosi nazwę sztuki krytycznej. Określenie to użyte zostało po raz pierwszy w 1999 r. przez Ryszarda Kluszczyńskiego w artykule pt. Artyści pod pręgierz, krytycy sztuki do kliniki psychiatrycznej, czyli najnowsze dyskusje wokół sztuki krytycznej w Polsce opublikowanym w czasopiśmie EXIT. Nowa sztuka w Polsce. O sztuce krytycznej często mówi się w odniesieniu do takich terminów jak: postmodernizmPostmodernizm (ponowoczesność)postmodernizm, sztuka feministycznaSztuka feministycznasztuka feministyczna czy abject artAbject artabject art
Większość artystów związanych ze sztuką krytyczną kształciła się w pracowni rzeźby prowadzonej przez Grzegorza Kowalskiego i Roberta Woźniaka na warszawskiej ASP, tzw. Kowalni. Grzegorz Kowalski w jednym z wywiadów skomentował ten fakt: Nie przypisuję sobie w tym szczególnej roli. (…) Grupa studentów, którzy przyszli do pracowni w latach 90., to byli bardzo utalentowani ludzie (…). Trafili na przełomowy moment – jeszcze nie było rynku sztuki, a już przestała działać cenzura. Mieli potrzebę uczestniczenia w zachodzących zmianach, krytycznego analizowania rzeczywistości. Partnerskie stosunki między studentami a wykładowcami przyczyniły się do rozwoju wolności światopoglądowej i artystycznej młodych twórców.
Artystyczne działania Katarzyny Kozyry
RLfyxcGenJv8x1
Katarzyna Kozyra kończyła Akademię Sztuk Pięknych na Wydziale Rzeźby. Pracą dyplomową artystki, a zarazem najbardziej znanym jej dziełem jest instalacja Piramida zwierząt z 1993 roku. Instalację dopełnia nagrany przez Kozyrę film, ukazujący ubój konia w rzeźni. Inspiracją do powstania pracy była baśń braci Grimm pt. Muzykanci z Bremy, która opowiada o ucieczce zwierząt, ratujących się przed śmiercią z rąk człowieka. Wprawdzie w zamierzeniu instalacja ta miała m.in. poruszać problem ignorowania śmierci we współczesnym świecie i spychania jej poza nawias społecznego dyskursu oraz wykorzystania zwierząt przez ludzi, to jednak użycie przez Kozyrę ciał zwierząt jako elementów artystycznej konstrukcji spotkało się z falą krytyki.
RoTdYOJE6fmsI1
RR1oQfCbPJFf6
Katarzyna Kozyra w swoich pracach podejmowała także problem ciał wykluczonych i nieobecnych na co dzień w debacie publicznej. W 1996 roku powstała Olimpia, inspirowana obrazem Éduarda Maneta z 1863 roku o tym samym tytule. Artystka nadała pracy autobiograficzny wymiar, dokumentując w niej własne zmagania z rakiem. Olimpia Kozyry to praca składająca się z trzech fotografii przedstawiających dzieło Maneta, nagą artystkę leżącą na łóżku szpitalnym i podłączoną do kroplówki w towarzystwie opiekującej się nią pielęgniarki oraz siedzącą na tapczanie nagą staruszkę. Wszystkie postacie mają na szyi zawiązaną czarną aksamitkę charakterystyczną dla Olimpii. Zdjęciom towarzyszy film video, na którym została artystka została nakręcona w trakcie przyjmowania wlewu kroplowego.
Katarzyna Kozyra w swoich pracach podejmowała także problem ciał wykluczonych i nieobecnych na co dzień w debacie publicznej. W 1996 roku powstała Olimpia , inspirowana obrazem Éduarda Maneta z 1863 roku o tym samym tytule. Artystka nadała pracy autobiograficzny wymiar, dokumentując w niej własne zmagania z rakiem. Olimpia Kozyry to praca składająca się z trzech fotografii przedstawiających dzieło Maneta, nagą artystkę leżącą na łóżku szpitalnym i podłączoną do kroplówki w towarzystwie opiekującej się nią pielęgniarki oraz siedzącą na tapczanie nagą staruszkę. Wszystkie postacie mają na szyi zawiązaną czarną aksamitkę charakterystyczną dla Olimpii. Zdjęciom towarzyszy film video, na którym została artystka została nakręcona w trakcie przyjmowania wlewu kroplowego.
R1C6bzqUubypE1
Podobnej problematyki dotyka Łaźnia (1997) – film video nagrany ukrytą kamerą w kobiecej łaźni publicznej w stolicy Węgier. Praca w założeniu powinna być oglądana jako instalacja video na pięciu monitorach i dużym ekranie, które otaczają widza. Odbiorca usytuowany jest wówczas wewnątrz sceny, z nie zawsze idealnymi ciałami. Pod koniec filmu na ekranie pojawiają się dwa obrazy, które zainspirowały artystkę do realizacji Łaźni: Zuzanna i starcy Rembrandta (1647) oraz Łaźnia turecka Jean’a‑Auguste’a‑Dominique’a Ingresa (1862). Artystka dyskutuje z kobietami na temat ich postrzegania przez mężczyzn, przekracza granice prywatności. W pracy pokazała ciała stare i zniszczone, niepielęgnowane, które gorszą odbiorców, którym kobiecy akt kojarzy się z atrakcyjnością, której nie ma w filmie Kozyry. Odwołując się do dzieł Rembrandta oraz Ingresa artystka sugeruje, że to również sztuka oraz kultura wizualna umacniają stereotypowy (a zarazem zakłamany) obraz ciała kobiety i ukazują je jako idealne, zdrowe, proporcjonalne i młode.
R8XzaIoyhJsOE1
W powstałej dwa lata później Łaźni męskiej (1999) artystka posunęła się o krok dalej. Przebrana za mężczyznę, weszła do publicznych łaźni męskiej. Artystka podpatrywała nagich mężczyzn w intymnych sytuacjach, podczas mycia i odpoczynku. Obserwowała ich reakcje na własne ciała oraz siebie nawzajem. Filmowi, który zwykle wyświetlany jest na czterech dwustronnych ekranach, towarzyszy trzyminutowy materiał pokazujący proces charakteryzacji artystki, jej „przemianę” w mężczyznę.
RM7brU98eiKww1
Kontrowersyjna twórczość Zbigniewa Libery
Zbigniew Libera w swych działaniach zwraca uwagę na wpływ wzorców kreowanych przez kulturę masową na dzieci. Problem podjęty przez artystę dotyczy przekładania marzeń i celów dorosłych na dzieci, co ukazał w pracy Body Master ze sprzętem do ćwiczeń siłowych, który rozmiarami dostosowany był do rzeźbienia ciał chłopców w wieku do 9 lat. Libera podkreśl, jak wielki wpływ na życie człowieka ma kultura konsumpcjonizmu i związany z nią kult ciała. Z powodu zmienionych proporcji oraz odautorskiego komentarza instalacja nabrała dramatycznego wydźwięku.
R1c52RiVJ4DB21
Ciotka Kena (1994) oraz You Can Shave The Baby (1995) wskazują na znaczenie idealnego wyglądu ludzkiego ciała we współczesnym świecie. Artysta zamieścił w kartonowych pudełkach laki, zmieniając ich wygląd i cechy. W pierwszym projekcie dodał lalce Sindy owłosienie pod pachami i na łydkach, dokleił do ciała silikon, pogrubiając ją oraz ubrał w staromodną bieliznę. W wyniku tych zabiegów ciotka nie mieściła się w kanonach piękna lalki Barbie.
W pracy You Can Shave Your Baby artysta użył lalki‑bobasa, której dodał rude owłosieniem pod pachami, na łydkach, plecach i w miejscach intymnych, co we współczesnej kulturze uważane jest za nieestetyczne. W projekcie kupujący mogli ogolić lalkę i pozbyć się owłosienia. Praca sugerowała, że człowiek od najmłodszych lat wpisany zostaje w ogólnie uznawany schemat wyglądu i zachowania, a schematów narzuconych przez kulturę, kanonu piękna uczy się już w dzieciństwie. A pudełkach z lalkami artysta zastosował napisy w języku azjatyckim, kojarzonym z przedmiotem pożądanym i egzotycznym.
R3lYiLR13LSFz1
R1HZkBniBUEfp1
Podobną tematykę Zbigniew Libera podejmuje w pracy The Doll You Love to Undress (1997). Tym razem artysta jednak poszedł o krok dalej – jego lalki są rozcięte, by pokazać wnętrzności.
RAQxXjuJxH9Iy1
W pracy LEGO. Obóz koncentracyjny 1996 roku artysta poruszył problem obozów zagłady używając języka kultury masowej. Dzieło Libery składało się z siedmiu zestawów klocków LEGO. W każdym opakowaniu znajdowały się elementy niezbędne do zbudowania różnych fragmentów obozu koncentracyjnego (baraków, bramy i ogrodzenie, wież strażniczych). Libera postawił odbiorcę w roli klienta, który może „skonsumować” rzeczywistość. Praca przyczyniła się do oskarżenia artysty o kierowanie do dzieci zabawki o niestosownym przekazie o wydarzeniach związanych z II wojną światową oraz o skandaliczne działanie, mające na celu jedynie autopromocję. W zamierzeniu artysty, oprócz odniesień do konkretnego miejsca i czasu, praca miała być parabolą każdego wydarzenia, które traci swój historyczny wymiar wobec powszechności kultury masowej .
RN8S2YQ7114B81
Zainteresowanie ciałem w pracach innych przedstawicieli sztuki krytycznej
Najbardziej znaną pracą Katarzyny Górnej jest cykl fotograficzny Madonny. Artystka wykorzystała w nim formuły ikonografii religijnej i mitologicznej znanej ze sztuki dawnej, by przedstawić trzy etapy życia kobiety w formie aktów. Katarzyna Górna w swej pracy przedstawia miejsce kobiety w kulturze i społeczeństwie. Bohaterki jej fotografii są silne, pewne siebie i dominujące.
Ru2j8QVW2RsWm1
R1QwI3V3cH0M21
RpfOjqOZ2t68Y1
Artystką, która porusza problem ciała, choroby i śmiertelności jest Joanna Rajkowska. W 1994 roku sformułowała ona teorię mówiącą o ciele jako rzeźbie. Jej pracą z przełomu lat dziewięćdziesiątych i roku dwutysięcznego jest Satysfakcja gwarantowana. Artystka stworzyła linię produktów, dla których bazą były wydzieliny jej ciała. Projekt składał się z puszkowanych napojów w sześciu smakach, dwóch rodzajów mydła oraz wazeliny i perfum. Rajkowska drobiazgowo zaprojektowała design opakowań, logo, kampanię reklamową. Wymyślone przez nią towary nie istniały jedynie w świecie wirtualnym, ale można je było zakupić (cena za puszkę wynosiła 19,99 zł). Do wykonania produktów spożywczych i kosmetyków użyła m.in. swojej śliny, tłuszczu, wydzieliny z gruczołów piersiowych, pochwy, feromonów czy endorfiny. Projekt Rajkowskiej to jednak fikcja, łudząca i prowokująca widza, bo przedstawiona w sposób bardzo realistyczny. Artystka zachęcała do skorzystania z jej usług i zaspokojenia swoich pragnień. Stworzyła więc m.in. napoje o różnym sposobie działania: KOK miał rozpalać namiętności i pobudzać erotycznie, ORGAZM miał zbawienny wpływ na centralny układ nerwowy, ZIMNE OCZY wspomagały wyobraźnię i powodowały halucynacje, BEZ CZASU PO POŁUDNIU miał właściwości relaksujące i odświeżające, MENTAL niwelował lęki i zabijał nudę, CHCESZ? powodował zwiększenie stężenia absurdu w powietrzu. Właściwości produktów Rajkowskiej kojarzone z efektami działania narkotyków miałyby oferować konsumentom oderwanie od rzeczywistości.
R1JYSDgND3Lwm1
Grzegorz Klaman w swoich pracach porusza problem zawłaszczania ciała przez religię, medycynę i naukę. Emblematy z 1993 roku to stalowa instalacjaInstalacjainstalacja, w której widz ogląda pojemniki z preparatami ludzkich wnętrzności: jelit, wątroby, mózgu. Z ciemności wydobywa je światło lamp halogenowych. Ludzkie organy przypominają preparaty, z których korzystają studenci medycyny lub relikwie wystawione na widok wiernych. Celem artysty jest wskazanie siły władzy, która w swe panowanie bierze ludzkie ciało.
RZ97Jv98QEFl81
Robert Rumas wypowiadał się na tematy związane z wpływem religii na życie, a przede wszystkim rolą Kościoła katolickiego. W swoich pracach pochodzących z lat 90. XX wieku zwracał uwagę na powierzchowność i banalność polskiego katolicyzmu, co – zdaniem artysty – ujawnia się w bezrefleksyjnym kulcie przedmiotów. W Dedykacjach (1992‑1994), Termoforach (1994), pracach zatytułowanych 300 słoików (1994) czy Holy Mother (1994) materiałem oglądu są dewocjonalia zamknięte w słoikach i akwariach.
RnJXUjkHgD2oz1
W 1993 roku artysta wykonał pracę Bóg w mojej ojczyźnie jest honorowy. W słoikach pozamykał przedmioty, które uznał za reprezentatywne dla systemu wartości w Polsce okresu transformacji ustrojowej.
R3R6hycrmfcnw
Paweł Althamer działa w przestrzeni różnych mediów, poczynając od tradycyjnej rzeźby, poprzez performancePerformanceperformance, aż do akcji społeczno‑artystycznych, które stały się znakiem rozpoznawczym artysty. Artysta zwrócił na siebie uwagę performancem Czas – woda – przestrzeń, który wykonał w ramach ćwiczenia zadanego przez prof. Grzegorza Kowalskiego. Nagi Althamer zamknął się w worku wypełnionym wodą. Przez trzy godziny nie docierały do niego bodźce z zewnątrz. Akcją tą chciał udowodnić, że człowiek wyciszając pewne zmysły, jest zdolny otworzyć się na działanie innych. W 1991 roku wykonał Łódź oraz Skafander. Użył ich następnie do swojej akcji, podczas której ubrał się we własnoręcznie zrobiony strój i zamknął w metalowej klatce (łodzi). Podczas jednego z podjętych działań artystycznych, zatytułowanego Astronauta (Bydgoszcz, 1995) artysta spacerował ulicami miasta w przebraniu zdobywcy kosmosu. Udawał, że odkrywa nową, nieznaną mu planetę, na którą dopiero co trafił. Postrzegany obraz rejestrował kamerą video, a film był przekierowany na monitor przymocowany do jego pleców. Jedną z najbardziej spektakularnych i największych akcji artystyczno‑społecznych przeprowadzonych przez Althamera było Bródno 2000. Artysta namówił swoich sąsiadów z bloku, aby konkretnego dnia, o wyznaczonej godzinie zgasili lub zapalili światła w mieszkaniach. Wynikiem tego działania było utworzenie świetlnego napisu „2000” na elewacji. Althamer swoje akcje nazywa „reżyserowaniem rzeczywistości” i wskazuje w nich na sprawczą rolę artysty, który nie tylko integruje określoną społeczność, ale również wytrąca jej członków z utartych torów postrzegania świata.
RbcOupr0v6G40
R1DC42bL726B31
RwuZzXFPJ1rUv1
RbFOVLNr0S4ma
Ćwiczenie 1
RrVDO1zIMJn5g
Ćwiczenie 2
Dopasuj definicję do podanego terminu. Termin: Instalacja Możliwe odpowiedzi: 1. Nurt w polskiej sztuce lat 90., poruszający problemy kultury konsumpcyjnej oraz miejsca ciała w jej funkcjonowaniu. Oraz wskazujący na relacje władzy w społeczeństwie, kulturze i polityce. 2. Wieloelementowa realizacja artystyczna w konkretnej przestrzeni, złożona z elementów gotowych lub specjalnie wykonanych, wykorzystująca różne techniki i media. 3. Sztuka wstrętu, naruszająca normy estetyczne przedstawień ciała, seksualności czy rasy. 4. Nurt w sztuce poruszający problem miejsca kobiet w kulturze i społeczeństwie, a także redefiniuje obraz ideału kobiecego ciała oraz norm wyglądu. Termin: Sztuka feministyczna Możliwe odpowiedzi: 1. Nurt w polskiej sztuce lat 90., poruszający problemy kultury konsumpcyjnej oraz miejsca ciała w jej funkcjonowaniu. Oraz wskazujący na relacje władzy w społeczeństwie, kulturze i polityce. 2. Wieloelementowa realizacja artystyczna w konkretnej przestrzeni, złożona z elementów gotowych lub specjalnie wykonanych, wykorzystująca różne techniki i media. 3. Sztuka wstrętu, naruszająca normy estetyczne przedstawień ciała, seksualności czy rasy. 4. Nurt w sztuce poruszający problem miejsca kobiet w kulturze i społeczeństwie, a także redefiniuje obraz ideału kobiecego ciała oraz norm wyglądu. Termin: Abject art Możliwe odpowiedzi: 1. Nurt w polskiej sztuce lat 90., poruszający problemy kultury konsumpcyjnej oraz miejsca ciała w jej funkcjonowaniu. Oraz wskazujący na relacje władzy w społeczeństwie, kulturze i polityce. 2. Wieloelementowa realizacja artystyczna w konkretnej przestrzeni, złożona z elementów gotowych lub specjalnie wykonanych, wykorzystująca różne techniki i media. 3. Sztuka wstrętu, naruszająca normy estetyczne przedstawień ciała, seksualności czy rasy. 4. Nurt w sztuce poruszający problem miejsca kobiet w kulturze i społeczeństwie, a także redefiniuje obraz ideału kobiecego ciała oraz norm wyglądu. Termin: Sztuka krytyczna Możliwe odpowiedzi: 1. Nurt w polskiej sztuce lat 90., poruszający problemy kultury konsumpcyjnej oraz miejsca ciała w jej funkcjonowaniu. Oraz wskazujący na relacje władzy w społeczeństwie, kulturze i polityce. 2. Wieloelementowa realizacja artystyczna w konkretnej przestrzeni, złożona z elementów gotowych lub specjalnie wykonanych, wykorzystująca różne techniki i media. 3. Sztuka wstrętu, naruszająca normy estetyczne przedstawień ciała, seksualności czy rasy. 4. Nurt w sztuce poruszający problem miejsca kobiet w kulturze i społeczeństwie, a także redefiniuje obraz ideału kobiecego ciała oraz norm wyglądu.
Dopasuj definicję do podanego terminu. Termin: Instalacja Możliwe odpowiedzi: 1. Nurt w polskiej sztuce lat 90., poruszający problemy kultury konsumpcyjnej oraz miejsca ciała w jej funkcjonowaniu. Oraz wskazujący na relacje władzy w społeczeństwie, kulturze i polityce. 2. Wieloelementowa realizacja artystyczna w konkretnej przestrzeni, złożona z elementów gotowych lub specjalnie wykonanych, wykorzystująca różne techniki i media. 3. Sztuka wstrętu, naruszająca normy estetyczne przedstawień ciała, seksualności czy rasy. 4. Nurt w sztuce poruszający problem miejsca kobiet w kulturze i społeczeństwie, a także redefiniuje obraz ideału kobiecego ciała oraz norm wyglądu. Termin: Sztuka feministyczna Możliwe odpowiedzi: 1. Nurt w polskiej sztuce lat 90., poruszający problemy kultury konsumpcyjnej oraz miejsca ciała w jej funkcjonowaniu. Oraz wskazujący na relacje władzy w społeczeństwie, kulturze i polityce. 2. Wieloelementowa realizacja artystyczna w konkretnej przestrzeni, złożona z elementów gotowych lub specjalnie wykonanych, wykorzystująca różne techniki i media. 3. Sztuka wstrętu, naruszająca normy estetyczne przedstawień ciała, seksualności czy rasy. 4. Nurt w sztuce poruszający problem miejsca kobiet w kulturze i społeczeństwie, a także redefiniuje obraz ideału kobiecego ciała oraz norm wyglądu. Termin: Abject art Możliwe odpowiedzi: 1. Nurt w polskiej sztuce lat 90., poruszający problemy kultury konsumpcyjnej oraz miejsca ciała w jej funkcjonowaniu. Oraz wskazujący na relacje władzy w społeczeństwie, kulturze i polityce. 2. Wieloelementowa realizacja artystyczna w konkretnej przestrzeni, złożona z elementów gotowych lub specjalnie wykonanych, wykorzystująca różne techniki i media. 3. Sztuka wstrętu, naruszająca normy estetyczne przedstawień ciała, seksualności czy rasy. 4. Nurt w sztuce poruszający problem miejsca kobiet w kulturze i społeczeństwie, a także redefiniuje obraz ideału kobiecego ciała oraz norm wyglądu. Termin: Sztuka krytyczna Możliwe odpowiedzi: 1. Nurt w polskiej sztuce lat 90., poruszający problemy kultury konsumpcyjnej oraz miejsca ciała w jej funkcjonowaniu. Oraz wskazujący na relacje władzy w społeczeństwie, kulturze i polityce. 2. Wieloelementowa realizacja artystyczna w konkretnej przestrzeni, złożona z elementów gotowych lub specjalnie wykonanych, wykorzystująca różne techniki i media. 3. Sztuka wstrętu, naruszająca normy estetyczne przedstawień ciała, seksualności czy rasy. 4. Nurt w sztuce poruszający problem miejsca kobiet w kulturze i społeczeństwie, a także redefiniuje obraz ideału kobiecego ciała oraz norm wyglądu.
Dopasuj definicję do podanego terminu.
Nurt w polskiej sztuce lat 90., poruszający problemy kultury konsumpcyjnej oraz miejsca ciała w jej funkcjonowaniu. Oraz wskazujący na relacje władzy w społeczeństwie, kulturze i polityce., Nurt w sztuce poruszający problem miejsca kobiet w kulturze i społeczeństwie, a także redefiniuje obraz ideału kobiecego ciała oraz norm wyglądu., Sztuka wstrętu, naruszająca normy estetyczne przedstawień ciała, seksualności czy rasy., Wieloelementowa realizacja artystyczna w konkretnej przestrzeni, złożona z elementów gotowych lub specjalnie wykonanych, wykorzystująca różne techniki i media.
Instalacja
Sztuka feministyczna
Abject art
Sztuka krytyczna
RnU2ELpWwCpcs1
Ćwiczenie 3
R1VMdEjXCKXjC1
Ćwiczenie 4
R1EBmMr2J7l8r
Ćwiczenie 5
R1ASpI7BA02h5
Ćwiczenie 6
RzSxfjgDYNdGa
Ćwiczenie 7
Polecenie 1
Na podstawie dowolnych trzech prac przedstawicieli sztuki krytycznej, scharakteryzuj sposób ich działania i wpływ na odbiorcę.
RNXlX5iXyLh8S
Słownik pojęć
Abject art
Abject art
Sztuka wstrętu, naruszająca normy estetyczne przedstawień ciała, seksualności czy rasy. Dotyczy m.in. fizjologicznych wyobrażeń fragmentów ciała, organów płciowych, ekskrementów czy wydzielin ciała.
Instalacja
Instalacja
Wieloelementowa realizacja artystyczna w konkretnej przestrzeni, złożona z elementów gotowych lub specjalnie wykonanych, wykorzystująca różne techniki i media.
Instalacja video
Instalacja video
Instalacja prezentująca film lub filmy video wyświetlane na ekranach i/lub monitorach często ustawionych w specjalny układ.
Performance
Performance
Sytuacja artystyczna, której głównym podmiotem i przedmiotem jest ciało artysty występującego przed publicznością w określonym czasie. Jego celem jest zaskoczenie i poruszenie widzów.
Pietà
Pietà
W sztukach plastycznych to przedstawienie siedzącej Matki Boskiej, trzymającej na swych kolanach zmarłego Jezusa.
Postmodernizm (ponowoczesność)
Postmodernizm (ponowoczesność)
Prąd myślowy odwołujący się do poczucia końca wielkich narracji i stawiający w opozycji do nowoczesności. W sztuce wiąże się z pokazywaniem rzeczy poza ich naturalnym kontekstem, w zmienionych i nietypowych relacjach.
Sztuka ciała (body art)
Sztuka ciała (body art)
Kierunek w sztuce, w którym przedmiotem i podmiotem jest ciało artysty. W odróżnieniu od teatru, body art traktuje ciało i psychikę człowieka jako jedność: twórca nie wciela się w żadną fikcyjną postać, ale bada relacje istniejące między własną psychiką i fizycznością.
Sztuka feministyczna
Sztuka feministyczna
Nurt w sztuce poruszający problem miejsca kobiet w kulturze i społeczeństwie, a także redefiniuje obraz ideału kobiecego ciała oraz norm wyglądu. Zmierza do wypracowania kobiecego języka w sztuce.
Słownik pojęć powstał na podstawie:
www.encyklopedia.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
RKZmfpeqkBHdK1
R1JXLfSz1Np9i1
R14Hm2NCwUZp91
RM7brU98eiKww1
R1c52RiVJ4DB21
R3lYiLR13LSFz1
R1HZkBniBUEfp1
RW0xeXUFee9nf
RN8S2YQ7114B81
R1DOxHwrRhxR51
R15xU3murC5yU1
R75hnA9RbDugr1
R1JYSDgND3Lwm1
RZ97Jv98QEFl81
RwJxqydC92foq1
R3R6hycrmfcnw1
RbcOupr0v6G401
R1DC42bL726B31
RwuZzXFPJ1rUv1
Bibliografia
Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, pod red. Ewy Domańskiej, Universitas, Kraków 2004
Kultura współczesna, Nr 2 (40), 2004
https://zacheta.art.pl/pl/kolekcja/artysci/katarzyna‑kozyra (dostęp z dnia 31.03.2018)
https://zacheta.art.pl/pl/wystawy/katarzyna‑kozyra‑casting (dostęp z dnia 31.03.2018)