R10muXbzanteX
Flaga Rzeczypospolitej Polskiej. Napis: Polska to my. Demokracja. Flaga na maszcie , powiewa na wietrze.

Polska to my. Demokracja

Flaga Rzeczypospolitej Polskiej
Źródło: domena publiczna.
R1GMrNqZdSntj
ILUSTRACJA: dzieczynka chłopak do ćwiczenia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Wymiana poglądów między chłopcem a dziewczynką.

Dyskusja dotyczy kwestii korzystania z serwisów społecznościowych, które ograniczają wolność.

Dziewczynka w swojej argumentacji podkreśla , że codziennie korzysta z serwisów społecznościowych - Facebooka.

Jest to dla niej frajda. Czuje się wolna, bo rozmawia z kim chce i ogląda to, co chce. I wszyscy, którzy uważają podobnie jak ona w geście solidarności mają podnieść rękę do góry.

Chłopiec uważa inaczej. Twierdzi, że nie zostało zrozumiane pojęcie wolności.

Dla niego wolność to możliwość samodzielnego decydowania. Uważa, że ilość informacji przekazywanych na forach internetowych nie pozwala na samodzielne myślenie.

W swojej argumentacji przytacza badania, które wskazują, że od korzystania z forów internetowych można się uzależnić.

Polecenie 1

Na podstawie powyższej ilustracji oceń sposób argumentacji osób, które uczestniczą w dyskusji. Wyjaśnij, co jest silną, a co słabą stroną przedstawionych argumentów.

UWAGA! Nie oceniamy stanowiska, które zajęli uczestnicy dyskusji.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 1

Wyjaśnij, która z osób biorących udział w dyskusji przekonuje Ciebie swoją argumentacją.

uzupełnij treść
ttHwKUxwMr_0000000N
Co potrafię?
  • wymieniać najważniejsze cechy i funkcje państwa;

  • zastosować podstawowe zasady prowadzenia dyskusji;

  • określać, czym jest samorząd szkolny.

Nauczysz się
  • poznawać wartości, na których opiera się demokracja;

  • porównywać zasady demokracji pośredniej i bezpośredniej;

  • wskazywać zalety i wady demokracji.

ttHwKUxwMr_00000017

Demokracja

Słowo demokracja pojawiło się w starożytnej Grecji. Powstało z połączenia dwóch słów: demos – lud i kratos – władza, rząd. Oznaczało władzę ludu (ludowładztwo), czyli rządy ogółu obywateli. Najważniejszymi wartościami i zasadami greckiej demokracji były wolność i równość obywateli.

Współcześnie przyjmuje się, że podstawą i celem demokratycznego sprawowania władzy są:

CELE SPRAWOWANIA WŁADZY

WOLNOŚĆ

RÓWNOŚĆ

SPRAWIEDLIWOŚĆ

PLURALIZM

PRAWORZĄDNOŚĆ

PRAWA CZŁOWIEKA

Większość pojęć została omówiona w innych materiałach (można podlinkować). Przypomnijmy, że:

  • pluralizm oznacza wielość/różnorodność, np. w państwie może działać na równych prawach wiele partii politycznych posiadających odmienne programy;

  • praworządność oznacza przestrzeganie obowiązującego prawa przede wszystkim przez instytucje, organizacje i organy państwa, a także obywateli.

System polityczny, państwo, partie polityczne, wszelkie organizacje i instytucje społeczne zasługują na miano demokratycznych, jeśli w swoich programach i działaniach uwzględniają i realizują wymienione wartości.

6,6
Rnc7TBd4fJGyj
Klejstenes
Źródło: Yaniv256, licencja: CC BY 2.0.

Klejstenes żył na przełomie VI i V wieku p.n.e. Przeprowadził reformy, które stały się podstawą demokracji ateńskiej. Nazywany jest ojcem demokracji. Jednym z ciekawszych pomysłów Klejstenesa był ostracyzm, czyli sąd skorupkowy. Obywatele Aten w drodze głosowania mogli doprowadzić do usunięcia z kraju osoby, której poglądy uznawali za zagrażające demokracji. Głosy oddawano na skorupkach, stąd nazwa „sąd skorupkowy”.

Współcześnie ostracyzm oznacza:

  • wykluczenie z grupy społecznej osoby, która mu się naraziła;

  • wrogość/niechęć otaczająca osobę, która została odrzucona przez grupę.

Polecenie 2

Oceń, czy procedurę ostracyzmu można nazwać sądem skorupkowym.

R1RXrpXwo0qTY
(Uzupełnij).
R1UbKbkjxBZn0
Nagranie wideo. Na początku wyświetla się czarna plansza z białym napisem: „Czy demokracja przeżywa kryzys?”. Następnie pojawia się mężczyzna o siwych włosach i w siwej brodzie, ubrany w jasną, kraciastą koszulę. U dołu ekranu pojawia się napis: „prof. dr hab. Andrzej Antoszewski, politolog Uniwersytetu Wrocławskiego”. Mężczyzna siedzi w jasnym pokoju. Za nim na ścianie fragment mapy świata, kanapa i regał z zieloną rośliną. Na końcu filmu czarna plansza z białymi napisami: „Wystąpił prof. dr hab. Andrzej Antoszewski, realizacja: Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014”.
ttHwKUxwMr_0000002X

Jeśli chcesz wiedzieć więcej

Pojęcie demokracji

Kapitalizm, socjalizm, demokracjaJ. A. Schumpeter
J. A. Schumpeter Kapitalizm, socjalizm, demokracja

Istotą demokracji są rywalizacyjne i cykliczne wybory rządzących, a rola ludu polega na wyłonieniu rządu, albo też jakiegoś ciała pośredniego, które z kolei wyłoni władzę wykonawczą na szczeblu krajowym lub rząd centralny.

POL_1 Źródło: J.A. Schumpeter, Kapitalizm, socjalizm, demokracja, s. 67–68.
Homo politicus. Społeczne podstawy politykiS. M. Lipset
S. M. Lipset Homo politicus. Społeczne podstawy polityki

Demokrację można określić jako „system polityczny posiadający konstytucyjne możliwości regularnej zmiany osób u władzy oraz mechanizm społeczny zapewniający możliwie największej części ludności wpływ na podstawowe decyzje za pomocą wyboru, spośród osób ubiegających się o stanowiska polityczne”.

POL_2 Źródło: S.M Lipset, Homo politicus. Społeczne podstawy polityki., s. 79.
Czym jest demokracja… i czym nie jestP. C. Schmitter, T. L. Karl
P. C. Schmitter, T. L. Karl Czym jest demokracja… i czym nie jest

Współczesna demokracja polityczna to ustrój, w którym „sprawujący władzę odpowiedzialni są na forum publicznym przed obywatelami, którzy działają za pośrednictwem obieralnych przedstawicieli, współzawodniczących i współpracujących zarazem ze sobą”.

POL_3 Źródło: P.C Schmitter, T.L Karl, Czym jest demokracja...i czym nie jest, s. 98.
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, w jaki sposób autorzy tekstów przedstawiają pojęcie demokracja.

R1NSxHseDjIuf
(Uzupełnij).
ttHwKUxwMr_000EX001
Polecenie 3

Na podstawie poniższej informacji:

  1. Przedstaw na czym polega problem w przytoczonym tekście.

  2. Oceń, jakie mogą być dalsze negatywne konsekwencje zaistniałej sytuacji.

  3. Wyjaśnij, jak zwiększyć wpływ uczniów na podejmowanie decyzji, które ich dotyczą

  4. Zaproponuj jedno rozwiązanie, które może poprawić komunikację między uczniami a dyrekcją szkoły.

Ania wchodząc do klasy, usłyszała podniesione głosy kolegów. Nie zgadzam się! Nie mogą nam tego zrobić! Jak ja nie lubię tej szkoły! Uczniowie przekrzykiwali jeden drugiego. Oni nas kompletnie nie rozumieją! Jacy Oni? – zastanawiała się Ania. Dopiero po dłuższej chwili zrozumiała. Wychowawczyni przekazała klasie decyzję podjętą przez dyrekcję szkoły. Dlaczego My nie możemy się porozumieć? Przecież można inaczej – pomyślała Ania.

Wykonaj zadania, pracując w kilkuosobowych grupach.

RfrQQ1CvGqgrq
(Uzupełnij) -.
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty [fragmenty]
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty [fragmenty]

Art. 85.
5. Samorząd [uczniowski] może przedstawiać radzie szkoły lub placówki, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły lub placówki, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem;
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

POL_4 Źródło: Dz.U. 2017 poz. 59, Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo oświatowe.
Ćwiczenie 2

Na podstawie fragmentu ustawy wymień prawa samorządu uczniowskiego w szkole.

R1KWaGyPohGJ8
(Uzupełnij).
ttHwKUxwMr_0000003W

Wybrane zasady współczesnego państwa demokratycznego

SUWERENNOŚĆ NARODU

OCHRONA PRAW CZŁOWIEKA

PODZIAŁ WŁADZ

PAŃSTWO PRAWA

Wyjaśnienie podanych zasad odnajdziesz w następnych lekcjach.

W historycznym rozwoju społeczeństw ukształtowały się dwie formy demokracji: bezpośrednia i pośrednia (przedstawicielska).

Demokracja bezpośrednia
Rodowód demokracji bezpośredniej wiąże się z systemem politycznym starożytnych Aten. Każdy obywatel ateński osobiście brał udział w rządzeniu państwem, uczestnicząc w obradach zgromadzenia ludowego. Demokracja bezpośrednia jako sposób sprawowania władzy politycznej była możliwa w warunkach niedużej powierzchni państwa‑miasta (polis) i małej liczby obywateli. We współczesnych państwach demokratycznych zachowały się elementy bezpośrednich form rządzenia. Jedną z nich jest referendum.

referendum
Definicja: referendum

głosowanie, w którym uprawnieni obywatele podejmują decyzje w sprawach o szczególnym znaczeniu dla państwa i społeczności lokalnej

RVP8YubTMcF2p
W Szwajcarii odbywa się więcej referendów niż we wszystkich pozostałych państwach łącznie
Źródło: Marc Schlumpf, dostępny w internecie: www.icarus-design.ch, licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli chcesz wiedziec więcej

RCT1BTX9E5Viw
Nagranie wideo. Na początku wyświetla się czarna plansza z białym napisem: „Korzystanie z referendum”. Następnie pojawia się mężczyzna o siwych włosach i w siwej brodzie, ubrany w jasną, kraciastą koszulę. U dołu ekranu pojawia się podpis: „prof. dr hab. Andrzej Antoszewski, politolog Uniwersytetu Wrocławskiego”. Mężczyzna siedzi w jasnym pokoju. Za nim na ścianie fragment mapy świata, kanapa i regał z zieloną rośliną. Na końcu filmu czarna plansza z białymi napisami: „Wystąpił prof. dr hab. Andrzej Antoszewski, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014”.
ttHwKUxwMr_0000004W

Demokracja pośrednia (przedstawicielska)

Demokracja pośrednia jest typowa dla większości współczesnych państw demokratycznych, w tym także Polski. Ponieważ liczba mieszkańców współczesnych państw przekracza wielokrotnie liczbę obywateli starożytnych Aten, demokracja o charakterze bezpośrednim nie mogłaby w nich skutecznie funkcjonować.

demokracja pośrednia
Definicja: demokracja pośrednia

system, w którym decyzje w imieniu obywateli podejmują wybrani przez nich w drodze wolnych wyborów przedstawiciele, np. posłowie, radni

R1bLaMeJxEtgc
Posiedzenie Sejmu RP
Źródło: Piotr VaGla Waglowski, domena publiczna.
Polecenie 4

Dyrekcja szkoły pozyskała środki finansowe umożliwiające zorganizowanie dodatkowych zajęć z języków obcych dla wszystkich uczniów szkoły. Jaki język wybrać? Zdecydowano, że powinni wypowiedzieć się w tej sprawie sami zainteresowani, czyli uczniowie. Dyrekcja zastanawia się, w jaki sposób uzyskać ich opinię.
1. Czy zorganizować szkolne referendum? Każdy z uczniów na specjalnie przygotowanej kartce będzie mógł wymienić język obcy, którego chce się uczyć.
2. Czy spotkać się z przedstawicielami poszczególnych klas, np. przewodniczącymi samorządów klasowych, i po dyskusji, w drodze głosowania, podjąć decyzję?

Na podstawie informacji przedstaw wady i zalety rozwiązań zaproponowanych przez dyrekcję szkoły w celu uzyskania opinii uczniów.

R7ULahlkyGesb
(Uzupełnij) -.
ttHwKUxwMr_0000005O

Podsumowanie

Demokracja to nie tylko system polityczny, ale przede wszystkim aktywni, odpowiedzialni obywatele. Już w szkole poznajesz zasady i mechanizmy demokracji. Przez aktywny udział w działaniach podejmowanych przez społeczność szkolną uczysz się samodzielności, podejmowania decyzji, odpowiedzialności za siebie i innych. Samorząd szkolny to cała społeczność szkolna, to również TY. To także od Ciebie zależy los szkoły, a w przyszłości państwa. Pamiętaj, że trwałość i jakość demokracji zależą od nas samych.

Ćwiczenie 3
RXcBKBCW0p4Bi
zadanie interaktywne
Przeczytaj uważnie
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj poniższe ilustracje i przyporządkuj informacje do odpowiednich kart do głosowania.

RL5kolTG4U7Of
Karta do głosowania
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RupowTVgiMlJO
zadanie interaktywne
Karta do głosowania
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Wypisz, co powinno znaleźć się w karcie przeznaczonej do głosowania w referendum.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Notatnik

RJDLFIbGqkSCR
(Uzupełnij).