Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz - Polska w strukturach międzynarodowych

  • wymienia wybrane organizacje międzynarodowe o zasięgu globalnym lub regionalnym

  • uczeń wyjaśnia znaczenie terminów: współpraca gospodarcza i współpraca polityczna.

  • uczeń potrafi określić korzyści płynące z rozwoju współpracy międzynarodowej

Metoda i forma pracy

Formy pracy: praca w grupach.

Metody: debata „za i przeciw”.

Środki dydaktyczne

Podręcznik do geografii „Planeta 3” (str.208 – 212 ), duże arkusze papieru, pisaki

  • część organizacyjna (powitanie, sprawdzenie obecności)

  • nauczyciel dzieli klasę na 2 grupy (np. pierwszy rząd – grupa 1., drugi – grupa 2.)

  • nauczyciel wyjaśnia lub przypomina zasady fair play do debaty „za i przeciw”: Zadaniem uczniów jest zaprezentowanie w przyjazny sposób argumentów oraz przy ich pomocy przekonanie do swoich poglądów, a nie pokazanie, że umie się jedynie atakować przeciwnika.

  • grupy zajmują wyznaczone miejsca.

    • nauczyciel przedstawia klasie temat, który będzie przedmiotem ich rozważań i dyskusji. „Czy Polska powinna współpracować w strukturach międzynarodowych?

    • nauczyciel podaje czas na przygotowanie argumentów (ok. 10 min). Ustala łączny czas, jaki mają grupy w czasie debaty (15 min.). Informuje, że grupy otrzymają głos na przemian trzykrotnie. Podaje jako pomocne źródło informacji na str. 208 - 212 podręcznika „Planeta 3”

    • praca w grupach (uczniowie mogą zapisywać argumenty na arkuszach papieru, aby potem można było je przymocować np. na tablicy, co ułatwi prezentację)

    • nauczyciel daje sygnał do rozpoczęcia debaty, udziela głosu przedstawicielom grup oraz kontroluje czas wypowiedzi

Nauczyciel prowadząc lekcje tą metodą powinien liczyć się z subiektywnym sposobem przedstawiania poglądów. Jeżeli chce obie grupy spróbować pogodzić i pomóc znaleźć płaszczyznę porozumienia:

  • prosi, aby każda grupa spróbowała znaleźć wśród argumentów grupy przeciwnej chociaż jeden argument, który mogłaby zaakceptować.

Faza podsumowująca

  • nauczyciel ocenia jakość argumentów i moc ich przekonywania

  • wspólne ustalenie, że więcej jest argumentów za współpracą międzynarodową Polski z innymi krajami niż przeciw.

    1. Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia. Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum, część I i II. SOP Toruń 1999.

    2. Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3”,Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk -Straszyn 2004.

    3. Szubert Mariusz. Podręcznik do geografii „Planeta 3”, Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wyd. M. Rożak Gdańsk -Straszyn.2004.

a. Przykładowe rozwiązanie wyników debaty

Przykładowe argumenty za :

  • Napływ niezbędnego kapitału inwestorów zagranicznych przyczynia się do powstania nowych miejsc pracy.

  • Przyspieszenie rozwoju ekonomicznego.

  • Możliwość korzystania z funduszy unijnych.

  • Rozwój nowoczesnej sieci drogowej – modernizacja i rozbudowa dzięki funduszom z UE.

  • Realizacja programów ekologicznych.

  • Polska pozyskuje kapitał i nowoczesne technologie dzięki konsorcjom międzynarodowym zakładającym firmy w naszym kraju.

  • Możliwość wyjazdu i legalnej pracy Polaków poza granicami kraju.

  • Możliwość kształcenia się studentów z Polski na uniwersytetach zagranicznych dzięki stypendiom.

  • Uznanie w wielu krajach należących do UE wykształcenia, dyplomów – np. lekarzy, stomatologów.

  • Możliwość zbycia nadmiaru środków wyprodukowanych w Polsce, eksport towarów polskiego pochodzenia– zdrowa żywność.

  • Możliwość odwoływania się w spornych sprawach do instytucji międzynarodowych np. Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Przykładowe argumenty przeciw:

  • Polska rynkiem zbytu dla produktów z państw wysokorozwiniętych.

  • Otwarte granice powodują napływ tanich produktów z państw unijnych.

  • Utrata suwerenności gospodarczej.

  • Upadek wielu zakładów pracy, bo towary sprowadzane są lepszej jakości i nawet tańsze.

  • Ograniczenie produkcji w części przedsiębiorstw, zwolnienia ludzi i zwiększenie bezrobocia.

  • Polska naraża swych obywateli – działanie w siłach NATO.

  • Angażowanie się Polski w konflikty wewnętrzne państw mogą spowodować sytuacje odwetowe (np. islamistów).

  • Łatwość dostępu do pożyczek spowoduje zwiększenie zadłużenia Polski (będziemy chętniej zaciągali różne pożyczki)

Opr. Urszula Różycka- Nocuń

RTOHJOJlL8S1a

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 39.50 KB w języku polskim