Polska w strukturach międzynarodowych
Scenariusz - Polska w strukturach międzynarodowych
wymienia wybrane organizacje międzynarodowe o zasięgu globalnym lub regionalnym
uczeń wyjaśnia znaczenie terminów: współpraca gospodarcza i współpraca polityczna.
uczeń potrafi określić korzyści płynące z rozwoju współpracy międzynarodowej
Metoda i forma pracy
Formy pracy: praca w grupach.
Metody: debata „za i przeciw”.
Środki dydaktyczne
Podręcznik do geografii „Planeta 3” (str.208 – 212 ), duże arkusze papieru, pisaki
część organizacyjna (powitanie, sprawdzenie obecności)
nauczyciel dzieli klasę na 2 grupy (np. pierwszy rząd – grupa 1., drugi – grupa 2.)
nauczyciel wyjaśnia lub przypomina zasady fair play do debaty „za i przeciw”: Zadaniem uczniów jest zaprezentowanie w przyjazny sposób argumentów oraz przy ich pomocy przekonanie do swoich poglądów, a nie pokazanie, że umie się jedynie atakować przeciwnika.
grupy zajmują wyznaczone miejsca.
nauczyciel przedstawia klasie temat, który będzie przedmiotem ich rozważań i dyskusji. „Czy Polska powinna współpracować w strukturach międzynarodowych?
nauczyciel podaje czas na przygotowanie argumentów (ok. 10 min). Ustala łączny czas, jaki mają grupy w czasie debaty (15 min.). Informuje, że grupy otrzymają głos na przemian trzykrotnie. Podaje jako pomocne źródło informacji na str. 208 - 212 podręcznika „Planeta 3”
praca w grupach (uczniowie mogą zapisywać argumenty na arkuszach papieru, aby potem można było je przymocować np. na tablicy, co ułatwi prezentację)
nauczyciel daje sygnał do rozpoczęcia debaty, udziela głosu przedstawicielom grup oraz kontroluje czas wypowiedzi
Nauczyciel prowadząc lekcje tą metodą powinien liczyć się z subiektywnym sposobem przedstawiania poglądów. Jeżeli chce obie grupy spróbować pogodzić i pomóc znaleźć płaszczyznę porozumienia:
prosi, aby każda grupa spróbowała znaleźć wśród argumentów grupy przeciwnej chociaż jeden argument, który mogłaby zaakceptować.
Faza podsumowująca
nauczyciel ocenia jakość argumentów i moc ich przekonywania
wspólne ustalenie, że więcej jest argumentów za współpracą międzynarodową Polski z innymi krajami niż przeciw.
Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia. Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum, część I i II. SOP Toruń 1999.
Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3”,Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk -Straszyn 2004.
Szubert Mariusz. Podręcznik do geografii „Planeta 3”, Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wyd. M. Rożak Gdańsk -Straszyn.2004.
a. Przykładowe rozwiązanie wyników debaty
Przykładowe argumenty za :
Napływ niezbędnego kapitału inwestorów zagranicznych przyczynia się do powstania nowych miejsc pracy.
Przyspieszenie rozwoju ekonomicznego.
Możliwość korzystania z funduszy unijnych.
Rozwój nowoczesnej sieci drogowej – modernizacja i rozbudowa dzięki funduszom z UE.
Realizacja programów ekologicznych.
Polska pozyskuje kapitał i nowoczesne technologie dzięki konsorcjom międzynarodowym zakładającym firmy w naszym kraju.
Możliwość wyjazdu i legalnej pracy Polaków poza granicami kraju.
Możliwość kształcenia się studentów z Polski na uniwersytetach zagranicznych dzięki stypendiom.
Uznanie w wielu krajach należących do UE wykształcenia, dyplomów – np. lekarzy, stomatologów.
Możliwość zbycia nadmiaru środków wyprodukowanych w Polsce, eksport towarów polskiego pochodzenia– zdrowa żywność.
Możliwość odwoływania się w spornych sprawach do instytucji międzynarodowych np. Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Przykładowe argumenty przeciw:
Polska rynkiem zbytu dla produktów z państw wysokorozwiniętych.
Otwarte granice powodują napływ tanich produktów z państw unijnych.
Utrata suwerenności gospodarczej.
Upadek wielu zakładów pracy, bo towary sprowadzane są lepszej jakości i nawet tańsze.
Ograniczenie produkcji w części przedsiębiorstw, zwolnienia ludzi i zwiększenie bezrobocia.
Polska naraża swych obywateli – działanie w siłach NATO.
Angażowanie się Polski w konflikty wewnętrzne państw mogą spowodować sytuacje odwetowe (np. islamistów).
Łatwość dostępu do pożyczek spowoduje zwiększenie zadłużenia Polski (będziemy chętniej zaciągali różne pożyczki)
Opr. Urszula Różycka- Nocuń