Polska widziana oczami Cezarego Baryki

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść i problematykę powieści,

  • zna sytuację społeczno‑polityczną Polski w pierwszej połowie XX wieku,

  • wyjaśnia znaczenie mitu arkadyjskiego.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • poprawnie czytać tekst literacki w kontekście XX‑wiecznej rzeczywistości,

  • określić sytuację społeczno‑polityczną w utworze,

  • przedstawić obraz Polski, jaki wyłania się z powieści Żeromskiego,

  • argumentować i wnioskować,

  • budować poprawne wypowiedzi ustne,

  • swoje wnioski popierać cytatami z tekstu,

  • robić notatki z lekcji.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, poszukująca, problemowa, dyskusja.

3. Środki dydaktyczne

Powieść Stefana Żeromskiego Przedwiośnie.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel określa problem lekcji: Jaki obraz Polski wyłania się z powieści Stefana Żeromskiego Przedwiośnie? Proponuje, by na to pytanie odpowiedzieć, wyszukując i analizując właściwe fragmenty utworu.

b) Faza realizacyjna

Uczniowie wskazują fragmenty, streszczają ich treść lub czytają głośno. Każdy obraz zostaje poddany analizie, a wnioski zapisane w zeszytach.

  1. Przygraniczne miasteczko polskie:

    • Cezary w końcu dotarł do Polski, gdzie spotkało go ogromne rozczarowanie.

    • Miał ujrzeć szklane domy, a tymczasem zetknął się z brutalną rzeczywistością – domy stawiane z najtańszych materiałów, z pośpiechem, bez żadnych planów architektonicznych lub koncepcji.

    • Młody Baryka widzi biedne społeczeństwo, nędzę ich domów i gospodarstw.

  1. Nawłoć:

    • Ukazana na kształt Arkadii, krainy dostatku i szczęścia.

    • Panuje w niej sielankowy, niczym niezmącony nastrój.

    • Oaza spokoju, przesytu i ładu, w swym kształcie przypomina Mickiewiczowskie Soplicowo.

    • W żaden sposób nie przypominała zdziczałego, okrutnego świata rewolucji i wojny.

    • Dwór w Nawłoci tworzy atmosferę typowego polskiego dworu.

    • Wszystko dzieje się zgodnie z tradycyjnym porządkiem, a spożywanie posiłków stało się swoistym ceremoniałem, który należy kultywować i pielęgnować.

    • Miejsce rozrywki, zabawy, flirtu i spotkań towarzyskich.

    • W wyidealizowanej i zasobnej Nawłoci mieszkańcy żyją z dala od trosk
      i problemów nękających polską rzeczywistość.

    • Czas spędzony w Nawłoci to wieczne święto, beztroska i dobrobyt.

    • Jest to obraz ironiczny, swoista groteska.

    • Żeromski dostrzega bezproduktywne życie ziemiaństwa, jego niezdolność do podjęcia walki o dobro narodu i lepsze losy kraju.

    • To rzeczywistość odizolowana, obojętna na ówczesne problemy, zwłaszcza społeczne.

  2. Chłodek.

  • Okrutna rzeczywistość przeciwstawiona arkadyjskiemu ujęciu Nawłoci.

  • Polska ukazana przez pryzmat chłopa folwarcznego żyjącego w skrajnej nędzy
    i ubóstwie.

  • Nędzne, chłopskie domy chyliły się ku upadkowi, odzwierciedlały nieludzki byt mieszkańców.

  • Od rana do wieczora chłopi ciężko pracowali w polu za wynagrodzenie, które nie zapewniało im nawet podstawowego minimum niezbędnego do życia.

  • Tę szarą i smutną rzeczywistość dopełniał widok obdartych i niedożywionych dzieci oraz zestarzałych i schorowanych kobiet.

  • Ludność folwarczna ograniczała się jedynie do swoich własnych przyziemnych problemów – jedzenia, ubioru czy przeżycia kolejnej zimy.

  • Zainteresowania chłopstwa folwarcznego ogniskowało się jedynie wokół realiów wiejskich, wydarzeń i plotek z najbliższej okolicy.

  • Symbolem największej nędzy byli komornicy, ludzie nieposiadający swojej ziemi.

  • Pracowali jako najemnicy lub parobkowie w okolicznych dworach lub u bogatych gospodarzy. Nie mogli sprostać obowiązkowi utrzymania dzieci i starych niedołężnych rodziców.

  • Nie mieli swoich domów, ich życie było ciągłą tułaczką, a walka o miejsce na ziemi kończyła się całkowitym upodleniem.

  • Pozbawieni podstawowych środków do życia stali na najniższym szczeblu drabiny społecznej, narażeni na choroby, schorowani, skazani na pewną śmierć.

    1. Dzielnica żydowska w Warszawie.

      • Powstała samoistnie – Żydzi skupili się, tworząc tym samym swoiste getto.

      • Mieszkali w zaniedbanych, brudnych domach wśród śmieci i ścieków, w smrodzie
        i zgniliźnie.

      • Zaniedbane i głodne dzieci snuły się po ulicach, schorowane i brudne nie miały gdzie się schować przed mrozem i deszczem.

      • Brak pieniędzy i bieda prowokowały do kłótni, walki o jedzenie i ubranie.

      • Dla Baryki byli nędzarzami, którzy nie potrafią zadbać o własny byt – jawili mu się jako grupa próżniaków, karykatura ludzkości.

c) Faza podsumowująca

Na podstawie przeprowadzonej analizy nauczyciel prosi o sformułowanie wniosków dotyczących głównego problemu lekcji. Przeznacza na to kilka minut, następnie prosi kilku uczniów o odczytanie swoich prac. Pozostali uzupełniają notatki.

  • Obraz Polski, jaki zastał Cezary Baryka po powrocie do kraju rodziców, był daleki od jego wyobrażeń i ojcowskich wizji „szklanych domów”.

  • W Polsce przeważał widok nędzy i ubóstwa, biedoty miejskiej i wiejskiej, ludzi pozbawionych człowieczeństwa, zezwierzęconych.

  • Egzystencja tych istot przypominała raczej wegetację, ograniczała się jedynie do myśli o tym, co zjeść, w co się ubrać i jak przetrwać kolejny rok.

  • Z kolei bogate ziemiaństwo prowadziło bezproduktywny żywot w atmosferze dostatku i sielanki, marnotrawstwa i obojętności na los pozostałych klas społecznych.

5. Bibliografia

S. Żeromski, Przedwiośnie, Zakład Narodowy Ossolińskich, Wrocław 1982.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Jak podsumujesz obraz Polski, jaki wyłania się z powieści Stefana Żeromskiego?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RohJQxXT5PUzY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.72 KB w języku polskim
RCUxGWiOc1SSN

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 31.00 KB w języku polskim