Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Z8IUfYWHkBP1

Polski portret barokowy

Ważne daty

1576Portret Anny Jagiellonki w stroju koronacyjnym, Marcin Kober

przed 1659Portret króla Jana Kazimierza Wazy, Daniel Schultz

ok. 1650Portret Jana Kazimierza w stroju polskim, Daniel Schultz

1669Portret króla Michała Korybuta Wiśniowieckiego, Daniel Schultz

1583Portret Stefana Batorego, Klasztor Księży misjonarzy w Krakowie, Marcin Kober

1586Portret Stefana Batorego (popiersie), autor nieznany

1590Portret króla Zygmunta III, r. Marcin Kober

1596Portret królewicza Władysława, Marcin Kober

1596Portret królewny Anny Marii, Marcin Kober

1633‑1634Portret Stanisława Tęczyńskiego, Tomasz Dolabella

m813b5df3bbe00728_0000000000028
1
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela.

R1Rf3A0rGSgze
Pobierz plik: scenariusz lekcji.pdf
Plik PDF o rozmiarze 173.53 KB w języku polskim

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

d) sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm),

7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

11. rozpoznaje gatunek artystyczny, który dzieło reprezentuje;

12. wskazuje w dziele sztuki symbol i alegorię, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

c) w malarstwie i grafice: kompozycji, koloru, sposobów ukazania iluzji przestrzeni, kształtowania formy przez światło, w dziełach figuratywnych stopnia oddania rzeczywistości lub jej deformacji;

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

5. wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. portret (w tym autoportret, portret psychologiczny i oficjalny), pejzaż (w tym: weduta, marina, pejzaż ze sztafażem), sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna), martwa natura, akt;

9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

2. zna najistotniejszych fundatorów, mecenasów i marszandów, na których zlecenie powstawały wybitne dzieła sztuki;

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje;

4. łączy dzieło z fundatorem, mecenasem lub marszandem, dla którego powstało.

Nauczysz się

charakteryzować polskie malarstwo portretowe w baroku;

identyfikować dzieła na podstawie ich środków warsztatowych i formalnych;

wiązać najważniejsze polskie portrety barokowe z miejscami, w których się znajdują;

rozpoznawać portretowane osoby.

m813b5df3bbe00728_0000000000045

Rozwój portretu barokowego w Polsce

Źródeł portretuportretportretubarokowego należy szukać w czasach Zygmuntowskich, w okresie renesansu. Za sprawą króla i królowej Bony w XVI wieku ten typ malarstwa rozpowszechnił się w Polsce jako samoistny gatunek , a w baroku nabrał szczególnego rozkwitu. Malarze portretowi nawiązywali do wzorów wypracowanych w Pradze i Wiedniu. Jednak w Krakowie, ówczesnej siedzibie królewskiego dworu i biskupstwa wykształcił się typ portretu reprezentacyjnego, przedstawiającego postać we wnętrzu przy kolumnie i ze zwisającą w tle kotarą. W XVII wieku z Holandii do Polski przywędrował typ portretu ujętego w ¾. Ważnym elementem portretu stał się strój idący z ówczesną modą, a mający jednocześnie znaczenie narodowe. Do podstawowych elementów ubioru narodowego polskiego, których szczegóły kroju, rodzaj i kolor materiału oraz ozdoby ulegały zmianom, należały: żupan, Kontusz, Pas kontuszowy, różnego rodzaju długie spodnie i buty z cholewami, specjalnego fasonu czapki (kołpaki i rogatywki), a także okrycia wierzchnie (delie i ferezje). Uzupełnieniem ubioru narodowego polskiego była noszona przy nim broń oraz biżuteria, a od poł. XVII w. także krótka, podgolona fryzura i zarost. Do szczególnego typu w baroku należy portret imaginacyjny, w którym wizerunek nie przedstawia prawdziwego wyglądu zewnętrznego, a stworzony w wyobraźni artysty lub będący przedstawieniem modelu dostępnego autorowi podczas jego tworzenia. Portrety te przedstawiają głównie postacie mitologiczne lub osoby żyjące w odległych historycznie czasach, których prawdziwe wizerunki nie zachowały się lub autor nie miał do nich dostępu podczas tworzenia portretu. Wspólną cechą wielu portretów imaginacyjnych jest swego rodzaju typizacja na wojownika albo rycerza‑ziemianina. W baroku największą popularnością cieszył się portret królewski i sarmacki.

R1GlzmJJA97Ku1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia "Portret Felixa Tyszkiewicza". Ukazuje postać mężczyzny z wąsem w książęcym płaszczu, czerwonym podbitym futrem z gronostajów. Bohater ma wygoloną głową z osełedcem na czubku. Ubrany jest w zbroję. W prawej ręce trzyma buławę. Mężczyzna patrzy w stronę widza. Przed nim, na stoliku nakrytym czerwonym materiałem, leży hełm rycerski z biało-niebiesko-czerwonym pióropuszem. W prawym górnym rogu obrazu znajduje się herb i napis. Dodatkowo na ilustracji zamieszczono informację: 1. Felicjan był regimentarzem wojsk Wielkiego Księstwa Litewskiego, cześnikiem kijowskim, starostą żytomierskim, trabskim i rzeczyckim, a także pułkownikiem królewskim za Władysława IV Wazy.
Portret Felixa Tyszkiewicza (?-1649) h. Leliwa, regimentarza wojsk Wielkiego Księstwa Litewskiego , cyfrowe.mnw.art.pl, CC BY 3.0
R1FXM77oRA91z1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia „Portret imaginacyjny Stanisława Antoniego Szczuki”. Ukazuje stojącego mężczyznę z wąsem, o wygolonych na czole włosach. Wzrok ma zwrócony w stronę widza. Lewą dłoń wspiera na biodrze, trzymając w niej czapkę. Prawą wskazuje na szkatułkę stojącą na rokokowym stoliku. Po prawej stronie stoi również rokokowe krzesło. W lewym górnym rogu znajduje się napis. Za mężczyzną umieszczone są masywne kolumny. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Żupan – szata dopasowana w talii, z długimi, raczej wąskimi rękawami i stojącym kołnierzykiem. Zapinany był z przodu na ozdobne guzy, często wykonane z kamieni szlachetnych lub złota i srebra. Żupan mógł być różnej długości – w niektórych okresach sięgał zaledwie kolan, w innych prawie do kostek. 2. Spodnie – nazywane inaczej portkami, noszono pod żupanem. Dlatego często tej części garderoby nie widać na portretach. Podobnie jak w przypadku żupana ich długość, a także krój zmieniały się wraz z modą. 3. Szabla – nieodłączny element stroju każdego polskiego szlachcica. Była nie tylko praktycznym dodatkiem, ale także symbolem stanu szlacheckiego. 4. Czapka – była obowiązkowym dodatkiem do stroju szlacheckiego – okrągła, obszyta futerkiem, ozdobioną egretą z piórami. 5. Buty – wówczas modne były buty z cholewami, uszyte z żółtej lub czerwonej skóry. Szlachcice, których nie było stać na taki wydatek, zamawiali buty dwukolorowe – częściowo wykonane z modnej, kolorowej skóry, z cholewami zaś dorabianymi z nieco tańszej skóry czarnej. Od tego zwyczaju pochodzi powiedzenie Poznać pana po cholewach. 6. Kontusz – zakładano go na żupan, rodzaj wierzchniego okrycia, o rozciętych rękawach na wysokości łokci. Zwykle nie wkładano do nich rąk, a odrzucano do tyłu. Długość kontusza była zbliżona do długości żupana. 7. Pas kontuszowy – jak sama nazwa wskazuje był wiązany na kontuszu. Wykonywano go z delikatnego jedwabiu, a jego długość sięgała 3-4 metrów.

Marcin Kober – prekursor portretu oficjalnego

Twórczość Marcina Kobera (ok. 1550–przed 1598) oparta jest na osiągnięciach dworskiego portretu środkowoeuropejskiego i zespolona z lokalnymi tradycjami. Kober był pierwszym malarzem działającym na ziemiach Rzeczypospolitej, wyspecjalizowanym w sztuce portretu oficjalnego i  uważany jest za prekursora tego gatunku w Polsce. Jego portrety królewskie zyskały wielką popularność i miały wpływ na ukształtowanie się ikonografii monarszych wizerunków, która przetrwała kolejne stulecie.

(… ) w 1579 roku był wzmiankowany jako malarz wrocławskiego cechu malarzy. W latach 1580‑1583 odbył (jak każdy malarz cechowy) artystyczną wędrówkę czeladniczą po Niemczech. Wiemy, że był w Magdeburgu. W 1583 roku trafił na dwór Stefana Batorego, który nadał mu przywilej serwitoratu (wyłączenia spod jurysdykcji miejskiej). (…).W 1586 roku po śmierci Stefana Batorego wrócił na krótko do Wrocławia, następnie udał się do Pragi, gdzie od cesarza Rudolfa II uzyskał tytuł „malarza cesarza rzymskiego” i zwolnienie od zależności cechowej. W 1590 roku wrócił do Polski i został nadwornym portrecistą Zygmunta III Wazy, malując głównie portrety króla i członków rodziny królewskiej. Jego całopostaciowe portrety o realistycznie pokazanych twarzach i dokładnie oddanych szczegółach ubiorów, wywarły wpływ na ikonografię królewską i uważane są za jedno ze źródeł portretu sarmackiego.

Źródło: https://www.pinakoteka.zascianek.pl/Kober/Kober_bio.htm (dostęp z dnia 31.03.2018)

RTb1XHDKN0RRX1
Źródło: online-skills.
R7ETrYMeMQTr81
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia „Portret Anny Jagiellonki w stroju wdowy” Marcina Kobera. Ukazuje postać starszej kobiety w żałobnym stroju. Tło jest ciemne. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Obraz przedstawia królową Annę Jagiellonkę (1523-96), jako wdowę po Stefanie Batorym (1533-86). Ujęta w 3/4 postaci, zwrócona 3/4 w lewo, stara królowa we wdowich czarnych szatach, w białym kwefie. 2. W lewej dłoni trzyma rękawiczki, prawą kładzie na stoliku obok, na którym leży korona. 3. Na szyi łańcuchy i medal arcybractwa św. Anny przy kościele bernardynów w Warszawie. 4. Po prawej czerwona kotara. Tło brązowe. Po lewej u góry pięcio-polowy herb Polski z herbem Sforzów w polu sercowym, pod koroną królewską napis: ANNA JAGELLONIA D.G. | REGINA POLLONIAE ETC.
Marcin Kober, „Portret Anny Jagiellonki w stroju wdowy”, 1595 r., Zamek Królewski na Wawelu, Kraków, wikimedia.org, domena publiczna

Stroje w portretach Tomasza Dolabelli i Daniela Schulza

Tomasz Dolabella (1570‑1650) był Włochem. Do Polski sprowadził go Zygmunt III Waza w 1598 r. Został malarzem królewskim, później malował dla Władysława IV. Tworzył obrazy historyczne, batalistyczne i alegoryczne, ale wykonał także portret Stanisława Tęczyńskiego, w stroju narodowym polskim.

RuY8WooJSTA261
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia „Portret Stanisława Tęczyńskiego” Tomasza Dolabelli. Ukazuje młodego mężczyznę we wnętrzu. Postać lewą rękę ma opartą na książce, która leży na stole. Prawa dłoń spoczywa na biodrze. Wzrok ma skierowany przed siebie. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Młodzieniec, (…) stoi we wnętrzu z oknem po prawej, zwrócony lekko w lewo, spoglądając wprost na widza, z prawą ręką na biodrze, lewą opierając na książce, leżącej na nakrytym kobiercem stole; w białej zapiętej na guzy delii podbitej futrem z wąskim futrzanym kołnierzem, w czerwonej czapce z otokiem futrzanym i wielką kitą z piór, w czerwonych spodniach (u Ruszczycówny: pończochach) i żółtych safianowych butach. W rozcięciu delii widoczna rękojeść karabeli. 2. U góry po lewej napis: STANISLAVS COMES IN TEN : | CZYN IOANNISA PALATINI | CRAC. VLTIMI VIRORVM | DE TECZYN FILIVS [Stanisław pan na Tęczynie Jana wojewody krakowskiego ostatniego męża z Tęczyna syn]. 3. Na stole kobierzec z Kaszanu (Kuczman 2007, s.145) z frędzlami. 4. Ściany komnaty ciemne, niemal czarne, podłoga z kamiennych płycin beżowo-szarych. W oknie po prawej u góry błękitne niebo z małymi białymi obłokami.

Sławę i uznanie zawdzięczał portretom Daniel Schultz (1615‑1683), nadworny malarz królów: Jana Kazimierza, Michała Korybuta Wiśniowieckiego i Jana III Sobieskiego. Malował portrety władców, magnatów i gdańskich patrycjuszy, dbając o wytworną pozę i piękny strój ale też o wewnętrzny wizerunek postaci. Wywarł znaczny wpływ na polskie malarstwo portretowe.

Portrety królów – Jana Kazimierza Wazy, Michała Korybuta Wiśniowieckiego i Jana III Sobieskiego (do malowania których Schultz był zobowiązany kontraktem o pracę) oraz możnowładców spełniały podwójne zadanie. Po pierwsze, były effigium ad vivum modela – czyli charakteryzowały cechy zewnętrzne, aby portretowanego można było natychmiast rozpoznać. Jednocześnie stwarzały imago tegoż modela – czyli wizerunek rządzącego, nasycony dostojeństwem, silną osobowością (władcza mina, gesty, atrybuty), którymi to właściwościami obraz miał oddziaływać na odbiorcę.

Źródło: http://www.wilanow‑palac.pl/daniel_schultz_malarz_nadworny.html (dostęp z dnia 31.03.2018)

Rzyg2yhIwcRQo1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia „Portret Jana Kazimierza w stroju polskim” Daniela Schultza. Ukazuje mężczyznę w średnim wieku z wąsem, w stroju sarmackim, w czapce, dekorowanej z przodu piórami. Lewą dłonią podpiera się o stolik, w prawej trzyma regiment i opiera ją na biodrze. Wzrok ma skierowany w stronę widza. Nad nim zawieszona jest czerwona draperia. Kafle na podłodze ułożone są w biało-czarną szachownicę. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Do 1655 był portretem reprezentacyjnym Jana Kaźmierza. Został jednak zrabowany z Polski podczas Potopu Szwedzkiego. 2. Schultz przedstawił pełnego dumy władcę ubranego w karmazynowy żupan i we wspaniałą futrzaną czapką, z piórem przypiętym doń drogą zapinką. 3. W tle widać kolumnę i typowo sarmackie ujęcie na kolumnę i niebo.
Daniel Schultz, „Portret Jana Kazimierza w stroju polskim”, ok. 1650 r., , pinakoteka.zascianek.pl, CC BY 3.0
R19DyV2iKu4SC1
lustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia „Portret króla Jana II Kazimierza” Daniela Schultza. Ukazuje mężczyznę ujętego w półpostaci na tle pejzażu, ze wzrokiem skierowanym w stronę widza. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Ma na sobie szmelcowaną na niebiesko zbroję typu zachodniego (kirasjerską), ze złoconymi brzegami i nitami, spod prawego ramienia widać falbany mankietu, pod szyją żabot z koronki weneckiej przewiązany czerwoną wstążką. 2. Przepasany w poprzek zieloną szarfą dowódcy, na której zawieszony został łańcuch i Order Złotego Runa. 3. Na głowie ma ciemnobrązową perukę à la lion, która okala jego twarz z podpuchniętymi oczami i z cienkim wąsem nad wargą. 4. W tle rysuje się lekko widok pejzażu.
RP6pr2FFtAkm11
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia „Portret Jana III Sobieskiego” Daniela Schultza. Ukazuje postać dojrzałego mężczyzny na tle pejzażu, skierowanego w stronę widza. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. (...) ukazany został jak zwycięski dowódca wojskowy, laur wieńczy jego skronie na podobieństwo wodzów rzymskich. 2. Jan III jest ubrany w typowo polską zbroję karacenę. Na jej łuskach widnieje orzeł - nawiązanie do herbu Rzeczypospolitej. 3. Monarcha w lewej ręce trzyma regiment - oznakę wojskowej władzy – symbol przywództwa. 4. Na stole leży antyczny hełm z pióropuszem.
RnIOil1umz7OG1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia „Portret króla Michała Korybuta Wiśniowieckiego” Daniela Schultza. Ukazuje mężczyznę w peruce, stojącego we wnętrzu. Lewą dłoń opiera na rękojeści szabli, w prawej, opartej na biodrze, trzyma regiment. Po prawej stronie, na stole pokrytym połyskującym obrusem, leży korona. Tło jest czarne, a w prawym górnym rogu obrazu widoczny jest fragment czerwonej draperii. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Jest to portret, który władca osobiście zawiózł narzeczonej – arcyksiężniczce Eleonorze do Wiednia. 2. Nieciekawa uroda władcy została zatuszowana podkreśleniem czarnych oczu i dobrotliwych uśmiechem. 3. Uzupełnieniem jest niedbały gest dłoni opartej na rękojeści. 4. Czarnej, lśniącej refleksami zbroi przeciwstawiony został srebrno-złoty, błyszczący płaszcz oraz połyskująca narzuta na stole.

Antykizujący portret konny - Jerzy Eleuter Siemiginowski

Jerzy Eleuter Siemiginowski studiował w Akademii Św. Łukasza w Rzymie. Po powrocie do Polski został doradcą artystycznym króla Jana III Sobieskiego, kierownikiem szkoły malarskiej i dekoratorem pałacu w Wilanowie.

Około 1684 roku Siemiginowski był już w Polsce. Od tego czasu określał się mianem Kawaler Eleuter (gr. wolny, niezależny), czym podkreślał swoją pozycję i aspiracje. Zmiana nazwiska wiązała się zapewne z nadaniem mu przez papieża Innocentego XI Orderu Złotej Ostrogi i tytułu Eques Auratus. Jan III Sobieski potwierdzając szlachectwo Siemiginowskiego dał mu w dożywocie wieś Łukę koło Złoczowa, (akt został wydany w Żółkwi 7 sierpnia 1687 roku), a 31 lipca 1688 roku obdarzył go ze swej strony tytułem Eques Auratus. O wyjątkowej pozycji malarza na dworze królewskim i bardzo bliskich stosunkach łączących go z władcą może świadczyć fakt nazwania go przez Jana III w 1688 roku domownikiem.

Źródło: https://culture.pl/pl/tworca/jerzy‑eleuter‑siemiginowski‑szymonowicz (dostęp z dnia 31.03.2018)

R16aLJOHO8JMo1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia obraz Jerzego Semiginowskiego-Eleutera (Szymonowicza) „Jan III pod Wiedniem”. Ukazuje króla na koniu stającym dęba. Ma na sobie złotą zbroję i hełm z pióropuszem i siedzącym na nim orłem. Nad nim znajduje się dmący w trąbę anioł z rozłożonymi skrzydłami i tarczą w lewej dłoni. W tle rozgrywa się bitwa. W lewym górny, rogu znajduje się ciemna chmura, spod której wydobywają się promienie słoneczne. Dodatkowo na ilustracji zostały zamieszczone informacje: 1. Portret konny gloryfikuje króla Sobieskiego jako wybawcę Wiednia. 2. W tle znajduje się katedra św. Stefana w Wiedniu. 3. Król upozowany jest na rzymskiego wodza, siedzi na koniu stającym dęba, ma na sobie antyczną zbroję.
Jerzy Siemiginowski-Eleuter (Szymonowicz), „Jan III pod Wiedniem”, po 1686 r., Muzeum Narodowe, Warszawa, wikimedia.org, domena publiczna
RBedMTg7mpO1o
Ćwiczenie 1
Wymień tytuły trzech portretów Daniela Schultza.
Relx4vUKUG7hF
Ćwiczenie 2
Podaj nazwiska trzech polskich malarzy barokowych.
RJXK8dfMDRAH1
Ćwiczenie 3
Wymień cechy portretu sarmackiego.
RWoclVs4ij5hb
Ćwiczenie 4
Wymień kilka elementów często zamieszczanych na obrazach przedstawiających portrety.
RtYfadr9UX13V
Ćwiczenie 5
Zaznacz nazwę, które odpowiada definicji: zbroja z łusek żelaznych nitowanych na skórze, najbardziej oryginalny wytwór kultury sarmackiej. Możliwe odpowiedzi: 1. zbroja maksymiliańska, 2. karacena, 3. zbroja turniejowa
R1aq2OpnKGMJZ
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij, na czym polega antykizacja portretu i podaj dowolny przykład takiego przedstawienia.
R1E4eirwfbCsE
Ćwiczenie 7
Podaj przykład portretu koronacyjnego.
Polecenie 1

Scharakteryzuj typy portretów barokowych w Polsce.

RW94NzIVRYXyF
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Słownik pojęć

baczmagi
baczmagi

skórzane buty sięgające kolan, charakteryzujące się ściętymi ukośnie z tyłu cholewami, płaską podeszwą i lekko zadartym nosem.

delia
delia

element ubioru męskiego szlachty noszony na żupanie. Rodzaj płaszcza, w odróżnieniu od kontusza nie przepasywana, czasami noszona jak opończa – rozpięta i jedynie zarzucona na ramiona. Wykonana z wełny lub bardziej luksusowych materiałów, często wykańczana futrem. Zwykła delia miała krótkie, luźne i rozcięte rękawy i metalowe guziki, ale bywały delie bardzo bogate, z guzikami ze złota i kołnierzami z soboli.

karabela
karabela

szabla paradna pochodzenia wschodniego, której cechą charakterystyczną była rękojeść z jelcem krzyżowym i trzonem złożonym z dwu okładzin rozszerzających się w głowicę o charakterystycznym profilu przypominającym głowę ptaka.

karacena
karacena

zbroja z łusek żelaznych nitowanych na skórze, najbardziej oryginalny wytwór kultury sarmackiej.

kontusz
kontusz

szata wierzchnia, rodzaj płaszcza lub kamizelki, z typowymi tzw. wylotami, czyli rozciętymi od pachy do łokci rękawami, które albo luźno zwisały, albo, odrzucone do tyłu, odsłaniały żupan. Kontusz był przewiązany ozdobnym pasem kontuszowym.
Był to charakterystyczny element stroju polskiej szlachty w XVII i XVIII wieku. Noszony był także przez zamożne mieszczaństwo, choć przepis nakazywał mieszczaninowi przewiązywać pasem nie kontusz, a żupan. Za panowania w Rzeczypospolitej władców z dynastii saskiej oraz za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego noszenie się „z polska” stało się też pewnego rodzaju manifestacją polityczną.

pas kontuszowy
pas kontuszowy

akcesorium polskiego męskiego ubioru narodowego, sporządzany z cienkiej, wzorzystej, zazwyczaj jedwabnej tkaniny, przewiązywany na kontuszu.

portret
portret

portret, dawniej zwany też konterfektem, przedstawienie malarskie, rzeźbiarskie, graficzne lub rysunkowe wyglądu konkretnego człowieka (modela). Istnieją różne ujęcia portretowe: wizerunek głowy, popiersie, półpostać, ujęcie całopostaciowe (en pied); model może być przedstawiony z profilu, frontalnie (en face) lub „w trzech czwartych” (en trois quarts), tzn. częściowo zwrócony w bok.

portret epoki sarmatyzmu
portret epoki sarmatyzmu

gatunek portretu charakterystyczny dla polskiego malarstwa barokowego, przedstawiający szlachtę i magnatów, noszący wyraźne cechy rodzime; łączył wartości dekoracyjne (linearyzm, dwie płaszczyzny zdecydowanie określonych barw, akcentowanie zdobnictwa ubiorów i akcesoriów) z ostrym realizmem, pozbawionym cech idealizacji modela. Portret sarmacki malowano głównie techniką olejną na płótnie.

sarmatyzm
sarmatyzm

utrwalone przez działaczy polskiego oświecenia pejoratywne określenie ideologii przyjętej i propagowanej przez szlacht polską od końca XVI do drugiej połowy XVIII wieku. Opierała się ona na przekonaniu, że szlachta polska pochodzi od Sarmatów – starożytnego ludu zamieszkującego początkowo między Dolną Wołgą a Donem. Sarmatyzm jako ideologia sankcjonował hegemonię szlachty nad innymi stanami społeczeństwa polskiego. Szlachta uznawała siebie za grupę etnicznie i narodowo odmienną od chłopów i mieszczaństwa, przyznając sobie jedyne prawo do kształtowania narodowości polskiej. Sarmatyzm głosił anarchiczną wolność szlachty od obowiązków pełnionych wobec państwa, przywiązanie do wartości życia wiejskiego (motywowane dążeniem do osłabienia mieszczaństwa) oraz światopoglądowy partykularyzm. Sarmatyzm odegrał ważną rolę w barokowej literaturze polskiej i miał ogromny wpływ na kształtowanie umysłowości, obyczajowości i ideologii polskiej szlachty.

szkofia
szkofia

ozdoba czapki wojskowej lub hełmu złożona z orlich piór.

m813b5df3bbe00728_0000000000210

Galeria dzieł sztuki

Bibliografia

T. Chrzanowski, Portret staropolski, Warszawa 1995.

T. Dobrowolski, Polskie malarstwo portretowe – ze studiów nad sztuką epoki sarmatyzmu, Kraków 1948.

http://cyfrowe.mnw.art.pl (dostęp z dnia 31.03.2018)

http://www.wilanow‑palac.pl (dostęp z dnia 31.03.2018)

https://culture.pl (dostęp z dnia 31.03.2018)

https://www.lazienki‑krolewskie.pl (dostęp z dnia 31.03.2018)

https://www.pinakoteka.zascianek.pl (dostęp z dnia 31.03.2018)