Nauczysz się:
porządkować chronologicznie przedstawicieli pierwszych Piastów;
przypisywać władcom ich osiągniecia;
wskazywać na mapie dzielnice potomków Bolesława Krzywoustego.
Jeśli chcesz wiedzieć:
jakie było pochodzenie Piastów
kogo nazywano „władcą zapomnianym”
co ściągało na ród piastowski przekleństwo
zapoznaj się z informacjami.
Genealogia Piastów
Odnośnie pochodzenia Piastów formowano hipotezyhipotezy już w średniowieczu. Pierwszą genealogię stworzono na dworze legnicko‑brzeskich Piastów śląskich. Odwoływała się ona do zapisu kroniki AnonimaAnonima, zwanego GallemGallem, który na początku XII wieku twierdził, że ród władców Polski ma pochodzenie rodzime. Według tradycji Piast miał być chłopem, którego potomkowie, w tym Siemowit, Lestek i Siemomysł, mieli obalić lub zastąpić panującą wcześniej dynastię. Zakres panowania Piastów musiał być niewielki, obejmować być może jedynie Gniezno, skoro w źródłach historycznych z połowy IX wieku, w tym relacji dobrze poinformowanego o polskich plemionach Geografa BawarskiegoGeografa Bawarskiego, nie ma wzmianki o państwie Piastów. Nie podają o nich informacji również źródła niemieckie, czeskie czy ruskie. Zdaniem archeologów ekspansjonizm Piastów datuje się dopiero pod koniec pierwszej ćwierci X wieku i obejmuje równie niewielki obszar Wielkopolski z grodamigrodami Giecz, Gniezno, Moraczewo i Poznań. Zdaniem saskiego kronikarza z X wieku Widukinda z KorbeiWidukinda z Korbei teren ten zamieszkiwali LestkowiceLestkowice, być może poddani Lestka, który zainicjował podboje wykraczające poza obszar dotychczas kontrolowany. Niemniej o Piastach można właściwie mówić dopiero około 940 roku. W tym kontekście historiografia szeroko snuła hipotezy, co było wcześniej i skąd u miejscowych możnowładców, którzy dotychczas nie wykazywali aktywności, tak nagła zmiana zachowania. Część badaczy odwoływała się do przekonania występującego w piastowskim rodzie, że nazwa „piast” była określeniem sprawowanego urzędu piastuna, czyli opiekuna potomstwa panującej dynastii PopielidówPopielidów, wymarłej bądź obalonej podobnie jak to miało miejsce z frankońskimi MerowingamiMerowingami, których zastąpili zarządzający ich dworem KarolingowieKarolingowie. W takim aspekcie można Piastów uważać za obcych uzurpatorów, pochodzenia germańskiego bądź skandynawskiego, jak podawali niektórzy z historiografów i odrzucać ich związek ze słowiańską społecznością. Oliwy do ognia tym spekulacjom dodają ostatnie badania genetyczne Piastów, przeprowadzone przez polskich i duńskich uczonych, które wskazują na ich celtyckie bądź atlantyckie pochodzenie.
Potwierdzeniem ekspansywności Piastów było odkrycie na Wawelu w Krakowie siedmiu płyt kamiennych ozdobionych pogańskim, skandynawskim ornamentem plecionkowym. Pochodzą one z końca X wieku i są najstarszymi przykładami dekoracji rzeźbiarskiej budowli sakralnej lub jej wyposażenia z terenu państwa Piastów.
Państwo pierwszych Piastów
Misja chrystianizacyjna pierwszych Piastów
Pierwszym historycznym władcą z dynastii Piastów był Mieszko I, którego dziejową rolą było wprowadzić Polskę w obręb zachodniej kultury. Wobec przyjęcia przez Ruś Kijowską wschodniego obrządku, Polska od 966 roku będzie najdalej wysuniętym państwem łacińskiego katolicyzmu i tym samym przyjmie zadanie obrony tych rubieży zarówno pod względem religijnym, jak i politycznym. Potwierdzą to m.in. symbole krzyża świętego na pierwszych polskich monetach obecne obok nazwy Polski. Chrześcijaństwo będzie początkowo się opierało na przybyszach z zewnątrz. Pierwszy biskup JordanJordan prawdopodobnie pochodził z Włoch lub Francji, a kolejny UngerUnger był Niemcem. O rodzimych neofitachneofitach spoza piastowskiej dynastii dowiemy się dopiero w 1003 roku, gdy w napadzie rabunkowym zostanie zabitych pięciu benedyktyńskich nowicjuszy, rok później ogłoszonych świętymi. Wcześniej męczeńską śmiercią umrze podczas misji wśród Prusów w 997 roku praski biskup św. Wojciechśw. Wojciech, a jego ciało wykupi celem stworzenia na ziemiach polskich kościelnej metropolii Bolesław Chrobry. Będzie to dla piastowskiego państwa wydarzenie przełomowe, gdyż powstanie w 1000 roku w Gnieźnie arcybiskupstwa, wraz z trzema biskupstwami w Krakowie, Wrocławiu i Kołobrzegu, uniezależni Kościół w Polsce od wpływów obcych. Wcześniej o sile suwerenności mógł jedynie zaświadczyć dokument z około 990 roku, w którym Mieszko I oddawał swój kraj pod opiekę papieża, aby nie doprowadzić do podporządkowania Polski cesarstwu niemieckiemu. Radzim Gaudenty, brat św. Wojciecha, został za czasów Bolesława Chrobrego tym arcybiskupem, który dla celów chrystianizacyjnych przeprowadził daleko idącą reformę społeczną. Upowszechnił pochówek szkieletowy, wprowadził posty zgodnie z kalendarzem kościelnym, nakazał budowę kościołów i kaplic z baptysteriamibaptysteriami dla chrztu neofitów. W XI wieku zaczną już powstawać lokalne sanktuaria, do których zaczną pielgrzymować nawróceni na nową wiarę. Szybkie tempo przyjmowania chrześcijańskiej religii zahamuje tzw. reakcja pogańskareakcja pogańska w czasach Mieszka II. Upadnie gnieźnieńska metropolia, relikwie św. Wojciecha zostaną wywiezione przez czeskiego księcia Brzetysława do Pragi w 1038 roku. Opustoszeją też benedyktyńskie klasztory, głównie w Wielkopolsce. Enklawy wiary w Małopolsce staną się podstawą do budowy nowej struktury kościelnej za czasów Kazimierza Odnowiciela. Proces ten zostanie przyśpieszony za jego następców, którzy będą fundować nowe klasztory i kościoły, zwłaszcza na obszarach takich jak Mazowsze, gdzie powrócono do kultu pogańskiego. Sieć parafialna pojawi się najwcześniej dopiero pod koniec życia Bolesława III Krzywoustego. Dla dynastii piastowskiej drugim przełomowym momentem będzie zabójstwo biskupa krakowskiego św. Stanisława ze Szczepanowaśw. Stanisława ze Szczepanowa przez Bolesława II Śmiałego w 1079 roku. Klątwa kościelna, jaką tym aktem ściągnął na siebie król, osłabiła również państwo jako takie. Zamarły bowiem dotychczasowe ośrodki władzy i tempo chrystianizacji osłabło. Dla jego ratowania Bolesław III Krzywousty polecił stworzyć na Świętym Krzyżu narodowe sanktuarium pielgrzymkowe, początkowo pod wezwaniem św. Trójcy. Tymczasem oddolnie od 1079 roku pojawi się w Polsce kult maryjny, którego pierwszym ośrodkiem będzie Górka Duchowna w Wielkopolsce. Masowy ruch pątniczy narodzi się jednak dopiero w XIII wieku.
Pozycja polityczna Piastów
Piastowie szybko znaleźli się w orbicie wpływów kultury europejskiej. Wcześnie weszli na dwór cesarski w randze politycznych współpracowników. Bliskie relacje wiązały zwłaszcza Bolesława Chrobrego z cesarzem Ottonem III, co wydatnie podkreślił zjazd gnieźnieński w 1000 roku. Dla Bolesława Chrobrego otwierała się perspektywa bycia liderem wśród państw słowiańskich Europy Środkowo‑Wschodniej i koronacji. Stało się to faktem w 1025 roku i podniosło prestiż Polski na arenie międzynarodowej. Z tego też tytułu syn Bolesława Mieszko II ożenił się z siostrzenicą cesarza Ottona III, córką potężnego palatyna Renu, Rychezą. Wzmocnieniu uległy również relacje z innymi państwami chrześcijańskimi. Siostra Bolesława Chrobrego, Świętosława, została najpierw żoną króla szwedzkiego, a po jego śmierci również duńskiego. Wejście Piastów na salony i korzystanie ze zdobyczy cywilizacji łacińskiej pokazuje też wykształcenie pierwszych Piastów. Bolesław Chrobry i jego ojciec byli analfabetami, natomiast Mieszko II znał łacinę oraz grekę i był jednym z najbardziej wykształconych władców ówczesnej Europy. Naukę pisania i czytania pobierał także Kazimierz Odnowiciel.
Zakres relacji pierwszych Piastów z krajami Europy
Relacje żydowskiego kupca Ibrahima ibn Jakuba, pochodzącego z zajętej przez Arabów Hiszpanii, dowodzą, że Piastowie prowadzili handel z krajami południa, w tym z państwami arabskimi. Przedmiotem wymiany byli niewolnicy, pochodzący z licznych wojen między plemionami słowiańskimi. Handlarze wywozili jeńców głównie na teren Hiszpanii i Syrii. Według przekazów arabskich jednego z takich niewolników, wykształconego miejscowego urzędnika, spotkał podczas swoich studiów w Kordobie późniejszy papież Sylwester II. Odtąd przychylnie nastawiony do idei chrystianizacji Słowiańszczyzny będzie popierał m.in. zabiegi o stworzenie na ziemiach polskich samodzielnego arcybiskupstwa. W zamian za niewolników Piastowie otrzymywali wiele luksusowych towarów, w tym adamaszek i jedwab, a czasem również egzotyczne zwierzęta. Zdobytego wielbłąda w 986 roku podarował Mieszko I cesarzowi Ottonowi III, składając mu hołd. Pierwsi Piastowie utrzymywali także relacje dyplomatyczne z Konstantynopolem, o czym świadczą przekazy bizantyjskie. W jednym z nich czytamy o poselstwie z około 990 roku, które zamówiło celem założenia narodowego sanktuarium, istotnego z punktu widzenia chrystianizacji, w należącym do cesarzy wschodniorzymskich klasztorze w Saidnaya [czyt.: sednaja] w Syrii kopię tamtejszego obrazu maryjnego, przypisywanego św. Łukaszowi. Ikona trafiła do Konstantynopola, gdzie z powodu wojny z Turkami seldżuckimi pozostawała przez dwa wieki. Następnie w XIII wieku za pośrednictwem spokrewnionych z Piastami książąt halickich została sprowadzona do Bełza, a stamtąd obraz w 1384 roku wywiózł do klasztoru jasnogórskiego pod Częstochową pochodzący z Piastów Władysław Opolczyk.
Fragment średniowiecznego dokumentuPodobnie w innym tomie z czasów papieża Jana XV, Dagome, pan i Ota pani, i synowie ich Mieszko i Lambert […] mieli nadać świętemu Piotrowi w całości jedno państwo, które zwie się Schinesghe ze wszystkimi swymi przynależnościami w obrębie takich granic, jak, zaczyna się, z jednej strony długie morze, granicą Prus aż do miejsca, które nazywa się Ruś, a granicą Rusi dalej ciągnąc aż do Krakowa i od tego Krakowa aż do rzeki Odry, prosto do miejsca, które nazywa się Alemure, a od tej Alemury aż do ziemi Milczan, i od granicy Milczan prosto do Odry, i stąd idąc wzdłuż rzeki Odry aż do rzeczonego państwa Schinesghe.
Siła militarna pierwszych Piastów
Siła militarna miała znaczenie w aspekcie budowy ładu wewnętrznego. Przyczyniła się do powstania państwa pierwszych Piastów. Zdaniem żydowskiego kupca Ibrahima ibn Jakuba, który opisał terytorium zarządzane przez Mieszka I, ekspansja prowadziła do gwałtownych przeobrażeń, przesiedlania podbitej ludności na nowe obszary i tworzenia systemu umocnień, których budowę nadzorowały wojska księcia. W momencie chrztu państwa w ręku Mieszka I znajdowała się cała Wielkopolska, Kujawy, Mazowsze i Pomorze Wschodnie, a podboje kontynuowano do ujścia Odry. Z pewnością łatwiej było prowadzić wojny z poganami niż napadać na chrześcijańskie kraje, tak więc trudne również z punktu widzenia politycznego były decyzje o opanowaniu Śląska i Małopolski, gdyż te dzielnice znajdowały się w orbicie wpływów czeskich. Zawsze jednak, gdy chodziło o ugruntowanie panowania nad danym terytorium Piastowie odwoływali się do misji dziejowej, która im została powierzona. Dumni z opanowania Pomorza Zachodniego byli zarówno wojewoje Mieszka I, jak i rycerze Bolesława III Krzywoustego. Również dzięki armii państwo pierwszych Piastów wykształciło przekonanie o potrzebie integracji wewnętrznej, zwłaszcza w sytuacji realnych zagrożeń suwerenności. Obrońcy Niemczy w 1017 roku nie działali tylko celem wykonania rozkazów Bolesława II Chrobrego, ale zdaniem niemieckiego kronikarza Thietmara uważali to za obowiązek moralny obrony ojczyzny. W tym też duchu wznosili nad atakującymi krzyż święty z przekonaniem, iż przyjdzie im z pomocą, gdyż działają w słusznej sprawie. Podobne przeświadczenie charakteryzowało obrońców Głogowa w 1109 roku. Gdy Henryk V złamał dane im przyrzeczenie i przywiązał zakładników do machin oblężniczych, nie wahali się razić strzałami również swoich krewnych, wierząc w moralną wyższość obrony ojczyzny nad prywatne cierpienia. Kronikarz Gall Anonim nawet zaświadcza, że ten fakt stał się powodem powszechnego powstania przeciwko Niemcom, w które zaangażowane było nie tylko rycerstwo, ale i chłopstwo. Na sposób partyzancki nękało ono drobniejsze oddziały niemieckie, tropiło ich po lasach i bagnach. W ostateczności jednak zgubne dla państwa pierwszych Piastów były wojny z sąsiadami. Prowadziły one co prawda do rozszerzenia granic Polski, ale opanowanie Czech, Moraw, Słowacji, Grodów Czerwieńskich, Milska i Łużyc było krótkotrwałe i naraziło Polskę na wrogość sąsiadów, a ich współdziałanie doprowadziło do rozpadu państwa. W latach trzydziestych XI wieku Polska w zasadzie przestała istnieć i dopiero powrót z wygnania Kazimierza Odnowiciela oznaczał rozpoczęcie procesu ponownej odbudowy Polski.
Ważne!
Poniżej znajduje się ilustracja interaktywna ukazująca drzewo genealogiczne pierwszych Piastów (X - XII w.). Najedź kursorem na legendę obok ilustracji i przełączaj zawartość haseł, aby poznać szczegóły. Aby przełączać opisy, należy zmienić punkt legendy za pomocą strzałek, położonych w górnym lewym rogu każdej z plansz.
W oparciu o drzewo genealogiczne pierwszych Piastów podaj, którzy z tych władców piastowskich byli koronowani na królów Polski.
Zastanów się, czy posiadanie przez Piastów dużych rodzin było korzystne dla państwa.
Przedstaw, za panowania jakich władców piastowskich dochodziło do podziałów dzielnicowych i wyjaśnij, co mogło być przyczyną takiego stanu rzeczy.
Podaj po trzy kierunki polityki wewnętrznej i zagranicznej pierwszych Piastów.
Na podstawie opisu mapy ukazującej obszar Polski za Władysława Hermana i Bolesława Krzywoustego wskaż fałszywe twierdzenie:
Pomorze Gdańskie znajdowało się w granicach państwa Władysława Hermana.
Ziemia Lubuska nie była częścią dzielnicy zarządzanej przez Zbigniewa.
W dzielnicy zarządzanej przez Bolesława Krzywoustego znajdowało się Opole.
Cesarz Henryk V w czasie najazdu na Polskę nie oblegał Wrocławia.
Ziemię cieszyńską przyłączono do Polski za panowania Bolesława Krzywoustego.
Odpowiedź: Pomorze Gdańskie znajdowało się w granicach państwa Władysława Hermana.
Pieśń wojów Bolesława KrzywoustegoNaszym przodkom wystarczały ryby słone i cuchnące,
My po świeże przychodzimy, w oceanie pluskające!
Ojcom naszym wystarczało, jeśli grodów dobywali,
A nas burza nie odstrasza ni szum groźny morskiej fali.
Nasi ojce na jelenie urządzali polowanie,
A my skarby i potwory łowim, skryte w oceanie!
Zapoznaj się z tekstem pieśni wojów Bolesława Krzywoustego i napisz o okolicznościach powstania tego utworu. Zastanów się, co myśleli ówcześni Polacy o polityce Bolesława Krzywoustego.
Ważne! Poniżej znajduje się ilustracja interaktywna ukazująca drzewo genealogiczne potomków Bolesława III Krzywoustego. Najedź kursorem na legendę obok ilustracji i przełączaj zawartość haseł, aby poznać szczegóły. Aby przełączać opisy, należy zmienić punkt legendy za pomocą strzałek, położonych w górnym lewym rogu każdej z plansz.
Na podstawie drzewa genealogicznego wymień, kto był żoną Bolesława III Krzywoustego.
W oparciu o informacje z drzewa genealogicznego przedstaw, czy wszyscy synowie Bolesława III Krzywoustego na mocy testamentu uzyskali dla siebie dzielnice i wyjaśnij powody rozbieżności w dziedziczeniu.
Na podstawie informacji z drzewa genealogicznego opisz, jaką rolę w państwie odgrywały córki i wnuczki Bolesława III Krzywoustego .
Przyczyny rozbicia dzielnicowego
Pierwszych Piastów cechowało okrucieństwo, które nie tylko wymierzone było we wrogów zewnętrznych, ale również we własną rodzinę, co przyniosło im tytuł „królów przeklętych”. W rzeczywistości pierwszy noszący zaszczytny tytuł monarchy, tj. Bolesław Chrobry, faktycznie wygnał macochę i przyrodnich braci, niemniej nie zszedł z tego świata pozbawiony tronu, co spotkało Mieszka II i Bolesława II Śmiałego. Na dworze piastowskim panowała jednak ostra rywalizacja o władzę, gdzie wszelkie chwyty były dozwolone, a tym samym dochodziło do zbrodni, takich jak oślepienie Zbigniewa przez Bolesława III Krzywoustego. W średniowieczu słabość władcy wiązano z jego niegodziwym postępowaniem lub klątwą rodową, stąd konieczność ekspiacjiekspiacji, np. w postaci fundacji kościołów lub pielgrzymek do miejsc kultu świętych. Według Galla Anonima, żeby ratować przyszłość dynastii, splamionej krwią zabitego przez Bolesława II Śmiałego biskupa krakowskiego Stanisława, Władysław I Herman musiał prosić o pomoc św. Idziego. Dzięki wstawiennictwu tego popularnego wtedy patrona miał narodzić się Bolesław III Krzywousty. Przezorny jego ojciec nie zawierzył jednak dalszej przyszłości rodu boskiej opiece, ale własnej zapobiegliwości i podzielił państwo miedzy synów, aby zaprowadzić pokój. Okazało się to nietrwałym rozwiązaniem i podobnie jak to miało miejsce za czasów Mieszka II doprowadziło do wojny domowej. Istotne z punktu widzenia dalszych losów Piastów jest jednak stwierdzenie, że w przeciągu ćwierć wieku nastąpiły takie zmiany w państwie, że ponowne rozbicie dzielnicowe mogło być możliwe. Pojawienie się książęcych kancelarii, redagujących dokumenty i poświadczających spisaną wolę dawało podwaliny pod pokojowe rozwiązywanie konfliktów i zastąpienie rozwiązań militarnych siłą argumentów. Stąd działanie Bolesława III Krzywoustego, aby zahamować rozlew krwi bratniej i na mocy testamentu uregulować prawa dziedziczenia, miało bardziej realne podstawy niż decyzje jego ojca w podobnej sprawie. Zdaniem współczesnych miało też wymiar pokutny i prowadziło do naprawienia zła, które tkwiło w dynastii piastowskiej.
Podsumowanie
Piastowie to ród dynastyczny o nieznanym pochodzeniu.
Pierwsi Piastowie dążyli do konsolidacji ziem polskich wokół centralnego ośrodka władzy najpierw w Gnieźnie, potem w Krakowie.
Organizowali państwo typu militarnego z rozbudowaną strukturą grodową.
Doprowadzili do chrystianizacji ziem polskich w obrządku łacińskim.
Głównym problemem dynastycznym Piastów były walki wewnątrzrodowe o władzę, które prowadziły do podziałów państwa i rozdrobnienia terytorialnego.
Słownik pojęć
z języka łacińskiego oznaczenie sadzawki chrzcielnej bądź budowli z basenem lub niecką dla wykonania obrzędu chrztu przez zanurzenie
termin z języka łacińskiego na działanie człowieka pokutującego za grzech lub naganny moralnie czyn, prowadzące do naprawienia zła oraz przywrócenia stanu równowagi w relacjach z Bogiem i ludźmi
anonimowy cudzoziemiec, żyjący na przełomie XI i XII wieku, pierwszy polski kronikarz, związany z dworem Bolesława Krzywoustego
anonimowy mnich znany ze sporządzonego w Ratyzbonie dla króla Bawarii Ludwika Niemca około 845 roku spisu grodów każdego z plemion na wschód od Łaby i na północ od Dunaju; stanowi podstawowe źródło informacji o wczesnej historii Słowian zachodnich
osada obronna otoczona wałem drewniano‑ziemnym, spełniająca między X a XII wiekiem funkcje administracyjne i skarbowe oraz będąca miejscem lokalnego kultu religijnego
przypuszczenie lub domysł naukowy tworzony w celu wyjaśnienia zdarzeń, faktu lub zbioru faktów. Jest stawiana w sytuacji, gdy pewne zjawiska wymagają sprawdzenia i uzasadnienia, dlatego też każda hipoteza musi być sprawdzona
pierwszy biskup Polski, najprawdopodobniej mnich benedyktyński z diecezji w Ratyzbonie, podlegający bezpośrednio papieżowi jako biskup misyjny, przybył do Polski w orszaku Dobrawy czeskiej i osiadł w Poznaniu
dynastia panująca w państwie Franków, na obszarze dzisiejszej Francji, w okresie między VIII a X wiekiem, która rozciągnęła swoje panowanie również na obszar północnych Włoch oraz terenów na wschodzie Europy aż do rzeki Łaby. Jej władcy sięgnęli po koronę cesarską
rzekoma nazwa poddanych Mieszka I, wywiedziona od imienia dziadka Mieszka I, Lestka (Leszka), występująca w dokumentach z X wieku na określenie ludu nadwiślańskiego
nazwa zdetronizowanej przez Karolingów, wywiedzionej od założyciela Meroweusza, dynastii panującej w państwie Franków, na obszarze dzisiejszej Francji, w okresie między V a VIII wiekiem
z języka łacińskiego termin na byłego poganina, nowonawróconego chrześcijanina
rzekoma dynastia panująca przez Piastami, której ostatnim władcą był wspomniany w kronice Galla Anonima Popiel
współczesny termin na określenie serii wystąpień społecznych na ziemiach polskich w okresie pierwszych Piastów, skierowanych przeciwko wzrostowi obciążeń prawa książęcego oraz wzrastającej pozycji Kościoła i chrześcijaństwa w Polsce. Zaburzenia doprowadziły po 1038 roku do anarchii w państwie oraz czasowego odsunięcia piastowskiej dynastii od władzy. Ich kres położyło przybycie z Niemiec w 1041 roku Kazimierza Odnowiciela, który stopniowo przywracał ład w państwie
tu najstarszy w rodzie męski przedstawiciel, książę zwierzchni
biskup krakowski, zamordowany w 1079 roku z rozkazu Bolesława II Śmiałego, uważany w okresie rozbicia dzielnicowego za patrona zjednoczenia zgodnie z legendą o zrośniętych członkach poćwiartowanego biskupa
inaczej Adalbert z Pragi, czeski książę z rodu Sławnikowiców, biskup Pragi, benedyktyn, zginął jako męczennik podczas misji do pogańskich Prusów w 997 roku, jego ciało wykupił Bolesław Chrobry, co stało się podstawą do powołania w Gnieźnie, gdzie spoczęły relikwie św. Wojciecha, arcybiskupstwa w 1000 roku
następca Jordana na tronie biskupim w Poznaniu, utrzymał niezależność od metropolii gnieźnieńskiej po 1000 roku
niemiecki mnich z klasztoru benedyktyńskiego w Nowej Korbei, kronikarz dziejów Europy w X wieku, podał najstarszą wzmiankę o państwie Mieszka I, dotyczącą walk pogańskiego jeszcze władcy Polski z niemieckim grafem Wichmanem
w społeczeństwach plemiennych, np. w państwie Mieszka I, osoba zajmująca się walką, niekoniecznie profesjonalnie, zgodnie z potrzebami władcy uposażana przez niego w broń i ochronną odzież dla realizacji prowadzonych wojen lub ochrony państwa, poprzednik na ziemiach polskich rycerza
Bibliografia
Balzer O., (1895), Genealogia Piastów, Kraków: Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Jasiński K., (1992), Rodowód pierwszych Piastów, Wrocław- Warszawa: Volumen.
Jasienica P., (2007), Polska Piastów, Warszawa: Prószczyński Media.