Polskie dynastie: Wazowie
wskazywać przyczyny ekspansji terytorialnej Szwecji w XVII wieku,
przypisywać zainteresowania do osoby z kręgu szwedzkiej rodziny dynastycznej Wazów,
analizować sposób myślenia o religii i wierze ludzi z XVII wieku.
Jeśli chcesz wiedzieć:
skąd wywodzą się Wazowie,
jakie relacje łączyły Wazów z Jagiellonami,
czym różniła się polska linia Wazów od szwedzkiej,
zapoznaj się z informacjami.
Genealogia Wazów
Wazowie wywodzili się z średniej szlachty szwedzkiej. Ich gniazdem rodowym był zlokalizowany koło Uppsali majątek Vasa. Pieczętowali się symbolem snopka (po szwedzku: vase).

ProtoplastąProtoplastą rodu był zmarły w 1378 roku Nils Kettilsson [czyt.: nil szetilszon], który był urzędnikiem królewskim na zamku sztokholmskim. Jego zmarły w 1422 roku syn Kristiern Nilsson [czyt.: kihen nilszon] za poparcie króla Eryka XIII uzyskał tytuł szlachecki. Pozycję rodu wzmocnił zmarły w 1477 roku Johan Kristiernsson [czyt.: juan kihenszon], zarządzający w imieniu duńskiego króla twierdzami w Finlandii. Opcję polityczną zmienił jego syn Erik Johansson [czyt.: eerik juanson], który opowiedział się za niezależnością Szwecji w sporze z królem Danii Chrystianem II. Wsparcie dla stronnictwa możnych przypłacił życiem w czasie tzw. krwawej łaźni sztokholmskiejkrwawej łaźni sztokholmskiej w 1520 roku. W następstwie tych wydarzeń jego syn Gustaw Eriksson [czyt.: gustaf eerikson] stanął na czele ogólnoszwedzkiego powstania zbrojnego, którego celem było wyjście Szwecji z unii kalmarskiejunii kalmarskiej w stronę suwerenności politycznej. Dzięki materialnemu wsparciu Lubeki, która liczyła na przyszłe handlowe koncesje, powstańcy, głównie chłopi i górnicy, odnieśli zwycięstwo, a Gustaw I Waza został obwołany w 1523 roku królem Szwecji.
6 czerwca, rocznica wyboru Gustawa I Wazy na króla, to święto narodowe Szwecji.

Jego panowanie wiąże się ze wzmocnieniem państwa narodowego i jego organów politycznych. W 1527 roku powstaje nowożytny sejm szwedzki złożony nie tylko z przedstawicieli szlachty i duchowieństwa, ale również mieszczan i wolnych chłopów. W 1529 roku zostaje przeprowadzona reforma Kościoła. Po sekularyzacjisekularyzacji dóbr kościelnych król ogłasza Szwecję państwem luterańskim i sam mianuje się jego głową. W 1544 roku przeprowadza uchwałę o dziedziczności tronu. Powołuje zamiast pospolitego ruszenia stałą armię narodową, której podstawową formacją staje się piechota. Potęgę gospodarczą Szwecji kształtuje rozwój górnictwa i odejście od związku z miastami hanzeatyckimihanzeatyckimi, głównie Lubeką. Pozycję międzynarodową Szwecji wzmacnia zajęcie Finlandii, a osłabia zależność od Danii w kwestii żeglugi między Morzem Bałtyckim a Morzem Północnym. Szwecja posiada bowiem w tym czasie jedynie jedenastokilometrowy odcinek linii brzegowej umożliwiający jej statkom dostęp do Morza Północnego. Wielki port dla handlu z Europą zachodnią zbuduje dopiero w pierwszej połowie XVII wieku w Göteborgu [czyt.: jeteboru]. Tymczasem Szwecja za panowania Gustawa I Wazy włącza się w rywalizację o wpływy we wschodniej części Morza Bałtyckiego. Wzrasta jej zainteresowanie Inflantami w sytuacji rozpadu państwa zakonnego na tym obszarze.
Relacja posła króla polskiego w Szwecji Krzysztofa Warszewickiego dla papieża Grzegorza XIII z 1582 rokuSzwecja […] posiada kopalnie srebra, żelaza, miedzi. Z kopalni srebra ma prawie więcej strat niż zysku. Szuka go z wielkim nakładem i wysiłkiem, raczej dla dobrej sławy, niż dla zysku i korzyści. Miedzi jednak i żelaza jest w Szwecji niemała ilość.
Na pozostałe dochody i podatki królewskie składa się czynsz chłopów, masło, futra, ryby i śledzie. Mała jest liczba szlachty w królestwie Szwecji, co do elekcji królów największy wpływ ma ogromna rzesza chłopów i o niczym się nie rozstrzyga wbrew ich woli. Cały kraj jest bardzo skalisty i w wielkiej mierze pozbawiony środków niezbędnych do życia. Zima szaleje w nim bardzo groźna, a jednak latem są nieraz tak wielkie upały, w co ledwie można uwierzyć. Bez wątpienia są w Szwecji cztery podziwu godne rzeczy: wielka ilość kamieni, a domy drewniane; wiele drewna, a zimne kominki; wiele wody, a mało ryb; bardzo wiele niewiast, a bardzo mało dziewic. Sztokholm stanowi stolicę i siedzibę królewską. Ona jedynie wyróżnia się w Szwecji i budowlami i korzystnym położeniem portu, wielką liczbą kupców i innymi rzeczami.
Źródło: Relacja posła króla polskiego w Szwecji Krzysztofa Warszewickiego dla papieża Grzegorza XIII z 1582 roku, [w:] Historia powszechna XVI wieku. Teksty źródłowe, oprac. M. Serwański, Z. Boras, Poznań 1978, s. 121.
Podaj pięć cech charakterystycznych dla szesnastowiecznej Szwecji.
Szwedzka linia Wazów
Od synów Gustawa I Wazy (1523–1560) wywodzą się trzy linie rodu dynastycznego:
starsza, związana z Erykiem XIV (1560–1568).
średnia, biegnąca od Jana III (1568–1592),
młodsza, idąca za Karolem IX (1604–1611).
Każda obciążona jest innym doświadczeniem. Z panowaniem Eryka XIV wiąże się podbój Estonii oraz walka z Danią o położone na południu od Zatoki Fińskiej wyspy Ozylię i Dagö [czyt.: dogee]. Koszty tych politycznych operacji wpłynęły na stan umysłowy króla, który zaczął wszędzie wietrzyć spiski zagrażające jego panowaniu. W 1568 roku Eryk XIV został usunięty z tronu i uwięziony przez młodszego brata księcia Finlandii Jana III (1568–1592), który przejął władzę. Eryk XIV zmarł w więzieniu dziewięć lat później, prawdopodobnie otruty arszenikiem.

Rządy Jana III zmierzały w stronę zbliżenia między luteranizmem a katolicyzmem, który wyznawała jego poślubiona w 1562 roku żona Katarzyna Jagiellonka, córka Zygmunta I Starego. Sojusz z władcami Polski miał sprzyjać wspólnej operacji antymoskiewskiej celem opanowania Inflant. Nie był jednak przychylnie odbierany w Szwecji przez możnych, którzy chcieli zachować protestancki charakter państwa i byli przeciwni przybyłym z Polski jezuitom. W ich mniemaniu król był słaby. Interesował się bardziej historią, teologią i renesansową architekturą niż sprawami państwa. Imponowały mu dokonania artystyczne krajów południa Europy, a to z pewnością osłabiało narodowy charakter kultury szwedzkiej. Możni coraz częściej spoglądali w stronę najmłodszego z synów Gustawa I Wazy księcia Karola Sudermańskiego jako bardziej przychylnego ich wizji rozwoju Szwecji. Wiedząc o tych zapatrywaniach arystokracji, Jan III wymusił na nich przyrzeczenie, że po jego śmierci przekażą tron szwedzki jego synowi Zygmuntowi.

Ponieważ w 1587 roku książę Zygmunt stał się królem Rzeczpospolitej, ustalono zasady unii personalnej, jaka miała obowiązywać z chwilą objęcia przez niego tronu szwedzkiego. Postanowiono, że w czasie pobytu króla w Rzeczypospolitej, rządy w Szwecji będzie sprawować siedmioosobowa rada możnych. Rozwiązania tego nie akceptował Karol Sudermański uznając, iż jako najstarszy po królu przedstawiciel rodu w chwili nieobecności władcy winien sam sprawować rządy. Gdy w 1592 roku Jan III Waza zmarł, spór dynastyczny nasilił się. Wprawdzie Zygmunt III Waza koronował się na króla Szwecji w 1594 roku, zaprzysiągł podtrzymywać wiarę luterańską w kraju i obsadzać urzędy jedynie protestantami, to jednak z chwilą wyjazdu do Polski utracił wpływ na bieg sytuacji w Szwecji. Ta zaś stawała się z roku na rok bardziej dla niego niekorzystna: jego katoliccy zwolennicy tracili wpływy, a potem i życie w wyniku represji, zaś liczba sympatyków księcia Karola rosła w siłę z wyjątkiem wiernej królowi Zygmuntowi Finlandii. Nieunikniona stawała się wojna domowa, która wybuchła w 1597 roku. Przybyłe z Polski wojska zaciężne zaczęły odnosić zwycięstwa i zajęły nawet Sztokholm. Niemniej nie miały społecznej akceptacji i mogły liczyć tylko na wsparcie zewnętrzne. Po serii niepowodzeń Zygmunt III Waza zdecydował się na opuszczenie Szwecji. W 1599 roku został zdetronizowany przez szwedzki parlament, który próbując ratować ród dla korony zaproponował uznać jego syna Władysława następcą tronu. Postawiono jednak warunek, że królewicz przybędzie do Szwecji, zerwie kontakty ze swą polską rodziną i zostanie wychowany w wierze luterańskiej.
Poniżej znajduje się ilustracja interaktywna ukazująca drzewo genealogiczne linii szwedzkiej domu Wazów. Najedź kursorem na legendę obok ilustracji i przełączaj zawartość haseł, aby poznać szczegóły. Aby przełączać opisy, należy zmienić punkt legendy za pomocą strzałek, położonych w górnym lewym rogu każdej z plansz.
Drzewo genealogiczne linii szwedzkiej domu Wazów
Na drzewie zaznaczono: schemat pochodzenia domu Wazów od Nilsa Kettilssona (zmarł w 1378 r.), poprzez jego syna Kristierna Nilssona (zmarł w 1442 r.) i wnuka Johana Kristiernssona (zm. 1477 r.) aż po Erika Johanssona (zm. 1520 r.) i jego syna Gustawa Erikssona (zm. 1560 r.), który zapoczątkował szwedzką linię dynastyczną jako Gustaw I Waza. Linia ta dzieliła się na trzy gałęzie: najstarszego syna Eryka XIV (zm. 1560 r.), pochodzących z drugiego małżeństwa Gustawa I królów: Jana III (zm. 1592 r.) i Karola IX (zm. 1611 r.). Ich rodzeństwo to: Katarzyna (zm. 1610 r.), Cecylia (zm.1627 r.), Magnus (zm. 1595 r.), Karol (zm. 1544 r.), Anna Maria (zm. 1610 r.), Sten (zm. 1547), Zofia (zm. 1611 r.), Elżbieta (zm. 1598 r.). Dwie pierwsze linie: starsza i średnia zostały zdetronizowane.
W skład starszej linii wchodzili: Sygryda (zm. 1633 r.), Gustaw (zm. 1607 r.), Henryk (zm. 1574 r.), Arnold (zm. 1573 r.).
W skład średniej gałęzi wchodzili Izabela (zm. 1566 r.), Zygmunt III (zm. 1632 r.), Anna (zm. 1625 r.), Jan (zm. 1618 r.).
Gałąź wychodząca się od Karola IX wydała dwóch innych władców Szwecji: Gustawa II Adolfa (zm. 1632 r.) i jego córkę Krystynę (zm. 1689 r.), która abdykowałaabdykowała na rzecz swego kuzyna z domu Wittelsbachów Karola X Gustawa (zm. 1660 r.). W skład najmłodszej linii wchodzili także: Małgorzata Elżbieta (zm. 1585 r.), Sabina Elżbieta (1585 r.), Ludwik ( zm. 1593 r.), Katarzyna (zm. 1638 r.), Gustaw (zm. 1587 r.), Maria (zm. 1599 r.), Krystyna (zm. 1599), Maria Elżbieta (zm. 1618 r.), Karol Filip (zm. 1622 r.).
Karol X Gustaw miał rodzeństwo: Krystynę Magdalenę (zm. 1662 r.), Marię Eufrozynę (zm. 1687 r.), Eleonorę Katarzynę (zm. 1689 r.), Adolfa Jana (zm. 1689).
Poniżej zostali opisani wybrani członkowie dynastii:
Cecylia (zm. 1627 r.) – „czarna owca” domu Wazów, bohaterka skandali obyczajowych i politycznych, słynęła z urody i inteligencji, znała kilka języków obcych, interesowała się muzyką, tańcem i śpiewem. Była narzeczoną polskiego dyplomaty hrabiego Jana Baptysty Tęczyńskiego, który zmarł w niewoli duńskiej w 1563 roku, gdy płynął do Szwecji sfinalizować kontrakt ślubny. Wychowana w wierze luterańskiej przeszła w wieku 33 lat na katolicyzm. Blisko związana z bratem Janem III i jego synem Zygmuntem III Wazą.
Magnus (zm. 1595 r.) – jedyny z dorosłych synów Gustawa I Wazy, który nie został królem Szwecji, był chory psychicznie i opiekę prawną sprawował nad nim jego brat Jan III. Był bohaterem licznych opowieści satyrycznych o „Szalonym Księciu”, np. o miłości do syreny w zamkowej fosie, za którą rzucił się przez okno i omal nie utopił
Zofia (zm. 1611 r.) – przymuszona do małżeństwa z niemieckim księciem stała się ofiarą niezwykle brutalnej małżeńskiej przemocy, w wyniku której popadła w chorobę psychiczną. W wyniku interwencji rodziny i zgody niemieckiego cesarza powróciła do Szwecji. Kłopoty alkoholowe jej syna w wyniku traumy z dzieciństwa miały wpływ na powstanie mocno restrykcyjnego prawa antyalkoholowego w Szwecji
Elżbieta (zm. 1598 r.) – uważana za najszczęśliwszą z dzieci Gustawa I Wazy, mediator w sporach między rodzeństwem, zwłaszcza Janem III i Karolem IX, z którym była najbliżej związana emocjonalnie. Jako gorliwa luteranka sprzeciwiała się polityce rekatolizacji Szwecji za panowania Jana III i poparła Karola IX w trakcie wojny domowej z Zygmuntem III Wazą. Jej listy do poślubionego w dojrzałym wieku księcia Meklemburgi, narzeczonego z młodości, są pomnikiem wysokiej rangi szwedzkiej renesansowej epistolografii miłosnej.
Sygryda (zm. 1633 r.) – w latach 1568–1574 zamknięta wraz z rodzicami i rodzeństwem w twierdzy w Turku, po śmierci ojca w 1577 roku odzyskała wolność, w 1587 roku towarzyszyła jako dwórka królewny Anny Wazówny orszakowi królewicza Zygmunta Wazy w drodze do Polski, gdzie miał objąć tron królewski, podczas pobytu w Krakowie spotkała się z bratem Gustawem, którego nie widziała kilkanaście lat, wróciła do Szwecji w 1589 roku
Gustaw (zm. 1607 r.) – po uwięzieniu ojca zostało mu odebrane prawo do tronu szwedzkiego, a gdy ojciec zmarł w 1577 roku z rozkazu stryja Jana III został wygnany. W dzieciństwie przebywał na dworze Anny Jagiellonki, siostry stryjenki Katarzyny Jagiellonki, na Mazowszu. Nauki pobierał u jezuitów w Braniewie, Toruniu i Wilnie, co spowodowało jego konwersjękonwersję na katolicyzm. Był dobrze wykształcony, znał wiele języków. Interesował się astrologią, chemią i medycyną. Podobnie jak stryj Zygmunt III Waza uwielbiał obserwować eksperymenty alchemiczne. W 1586 roku wyjechał do Rzymu, skąd przeniósł się na Morawy i Śląsk pod opiekę cesarza Rudolfa II. Z matką spotkał się tylko raz w 1596 roku w Rewlu (Tallinie), ale nie był w stanie z nią rozmawiać, gdyż zapomniał ojczystego języka. Przebywając w Polsce mieszkał w Toruniu. Zaproszony do Rosji w 1599 roku przez cara Borysa Godunowa celem poślubienia jego córki został uwięziony za odmowę przyjęcia religii prawosławnej. Zabroniono mu opuszczać Rosję i osadzono w Kaszynie na północ od Moskwy, gdzie zmarł w 1607 roku
Jan (zm. 1618 r.) – wychowywał się z kuzynem Gustawem Adolfem, synem stryja Karola IX, nie wykazywał ambicji politycznych, w 1604 roku zrzekł się praw do tronu szwedzkiego na rzecz Karola IX i pozostawał w opozycji do przyrodniego brata Zygmunta III Wazy. Był słabej konstrukcji psychicznej. Miał spadki nastroju i stany depresyjne. W 1612 roku poślubił kuzynkę Marię Elżbietę, córkę Karola IX, która również była chora psychicznie.
Katarzyna (zm. 1638 r.) – żona niemieckiego księcia Jana Kazimierza Wittelsbacha, matka króla Karola X Gustawa, powierniczka i doradczyni króla Gustawa II Adolfa, wychowawczyni jego córki Krystyny, okres wojny trzydziestoletniej spędziła z rodziną w Szwecji, gdzie uznawana była za „matkę narodu”.
Maria Elżbieta (zm. 1618 r.) – w 1612 roku poślubiła kuzyna Jana, syna Jana III, z którym nie była związana emocjonalnie, co wpłynęło na jej zdrowie psychiczne. Ponieważ była bezdzietna, wpadła w przekonanie, że za jej stan odpowiadają bliżej nieokreślone złe moce. Z tego powodu rozpętała w Szwecji „polowanie na czarownice”. Dziewięć kobiet oskarżonych o szkodzenie ludziom spłonęło na stosie.
Karol Filip (zm. 1622 r.) – uważany obok Gustawa II Adolfa za najbardziej zagorzałego zwolennika luteranizmu w domu Wazów, typowany na cara Rosji w 1613 roku, brał udział w wojnie o Inflanty w latach 1621–1622, zmarł niedługo po zajęciu obleganej Rygi w 1622 roku
Podaj, o jakich problemach małżeństw i rodzin w wiekach XVI i XVII informuje nas drzewo genealogiczne dynastii Wazów.
Ustal, czy podział wyznaniowy był trwałą zasadą w obrębie linii dynastycznych Wazów i zapisz wnioski.
Zastanów się i zapisz, czym cechowała się pozycja kobiet w dynastii Wazów.
Wobec niespełnienia warunków narzuconych przez szwedzki parlament
Zygmuntowi III Wazie w 1600 roku doszło do odsunięcie średniej linii dynastycznej Wazów od prawa dziedziczenia tronu. W następstwie tego aktu Zygmunt III Waza inkorporowałinkorporował Estonię do Rzeczpospolitej, rozpoczynając cykl wojen o Inflanty o podłożu konfliktu dynastycznego między Polską a Szwecją. Tymczasem w Sztokholmie władzę przejął Karol IX (1604 - 1611) formalnie jako regentregent wobec małoletniości Jana, najmłodszego syna Jana III. Gdy ten zrzekł się pretensji do korony królewskiej, w 1604 roku parlament szwedzki zadecydował o przeniesieniu na potomków Karola IX praw do dziedziczenia tronu. Niemniej pozycja Karola IX była bardzo słaba, a dodatkowo niepowodzenia w polityce zagranicznej wzmacniały opór arystokracji wobec niego. Król reformował prawo, system miar i wag, górnictwo celem pozyskania funduszy na wojnę, co źle nastawiało wobec niego niższe warstwy społeczne. Dopiero jego syn Gustaw II Adolf (1611 - 1632) przeprowadził kompleksową reformę państwa, wprowadzając m.in. powszechny obowiązek służby wojskowej. Pozwoliło mu to na stworzenie ponad 40 tysięcznej armii, której człon dominujący stanowiła dobrze wyszkolona piechota i artyleria. Dzięki niej Gustaw II Adolf prowadził zwycięskie kampanie zarówno przeciw Rzeczpospolitej w Inflantach i na Pomorzu, jak i wobec Habsburgów na terenie Rzeszy. Jego propaganda prezentowała te dokonania jako opatrznościowe działania „Lwa z Północy”, który jest wybawcą ciemiężonych przez katolickie rządy protestantów. Przemilczała jednak fakt grabieży, jakiej dokonywała armia szwedzka na podbijanych terenach. Tylko z ziem polskich Szwedzi wywieźli blisko 8 tysięcy woluminów, w tym księgozbiór Mikołaja Kopernika z jego słynnym dziełem „O obrotach ciał niebieskich”. Dla tych zbiorów Gustaw II Adolf nakazał wybudować nowy gmach biblioteki w uniwersyteckim mieście Uppsali. Z łupów wojennych fundował też nowe uczelnie, np. w Dorpacie w 1632 roku.

Zwycięską dla Szwecji wojnę trzydziestoletnią zakończyła jego córka Krystyna (1632–1654), która po likwidacji państwa Gryfitów stała się też pierwszą w dziejach Szwecji władczynią Pomorza Zachodniego. Do niej należały też największe w dziejach nowożytnej Europy (z wyjątkiem zbiorów carowej Katarzyny II w Rosji w XVIII wieku) pochodzące z łupów wojennych kolekcje dzieł sztuki. Zostały one zagrabione w większości z zamku praskiego i zdeponowane w Sztokholmie. Królowa Krystyna zabrała ich większą cześć ze sobą po abdykacjiabdykacji w 1654 roku. Dziś rozproszone znajdują się m.in. w zbiorach watykańskich oraz w Muzeum Brytyjskim. Tymczasem z uwagi na konwersjękonwersję królowej Krystyny na katolicyzm tron szwedzki objął Karol X Gustaw (1654 - 1660) z rodu Wittelsbachów spokrewniony z Wazami (syn Katarzyny, córki króla Szwecji, Karola IX). Kontynuował on mocarstwową politykę Gustawa II Adolfa, prowadząc wojny z Rzeczpospolitą i Danią. W ich konsekwencji za jego panowania Szwecja osiągnęła największy zasięg terytorialny w dziejach. W jej granicach znalazła się:
Finlandia,
większość Inflant,
Ingria w okolicach dzisiejszego Petersburga,
Pomorze Zachodnie,
Trondheim w Norwegii,
wyspa Bornholm,
południowe terytoria dzisiejszej Szwecji pozwalające przejąć kontrolę nad cieśninami biegnącymi z Morza Bałtyckiego na Morze Północne.
Odpowiedz na pytania i zapisz swoje odpowiedzi.
Czy Zygmunt I Stary był dziadkiem Zygmunta III Wazy?
Czy Gustaw II Adolf był wnukiem Jana III Wazy?
Czy Katarzyna Jagiellonka i Krystyna Wazówna to siostry?
Słynne Wazówny
Anna Wazówna była najmłodszym dzieckiem Jana III Wazy i Katarzyny Jagiellonki. Wychowana w wierze katolickiej dokonała po śmierci matki konwersji na luteranizm w 1584 roku. Związana emocjonalnie z bratem Zygmuntem III Wazą przybyła z nim do Polski w 1587 roku. Została odrzucona na dworze w Krakowie z uwagi na fakt odprawiania tam protestanckich nabożeństw. Przewidywana jako regentka Zygmunta III Wazy w Szwecji popadła w konflikt z tego powodu z Karolem IX, a działając jako mediatorka na dworze w Sztokholmie okazała się mało skuteczna z uwagi na mieszanie się w wewnętrzne sprawy arystokratycznych rodów szwedzkich. Po klęsce Zygmunta III Wazy w wojnie z Karolem IX opuściła Szwecję w 1598 roku i resztę życia spędziła w Polsce. Obracała się w luterańskich kręgach szwedzkich lojalistów Zygmunta III Wazy, gdzie miała narzeczonego. Wspierała też polskich protestantów na dworze królewskim. Miała ogromny wpływ na Zygmunta III Wazę z uwagi na swoją inteligencję. Posługiwała się nie tylko językiem szwedzkim i polskim, ale władała również językiem włoskim, niemieckim i francuskim. Dzięki tym zdolnościom była politycznym doradcą króla, co szlachta przyjmowała niechętnie. Ze względu na swoje wyznanie musiała opuścić dwór i zamieszkać w Brodnicy, gdzie otrzymała starostwo w 1604 roku. W 1611 roku przeniosła się do Golubia, gdzie przebudowała gotycki zamek na swoją renesansową rezydencję, m.in. ozdabiając ją attykąattyką. Wokół zamku stworzyła włoski ogród, gdzie uprawiała egzotyczne rośliny i zioła.
W Golubiu po raz pierwszy na ziemiach polskich zaczęto uprawiać tytoń, który sprowadzono z Turcji.

Zainteresowania naukowe i społeczne Anny WazównyAnna […] w roku 1605 otrzymała od brata godność starościny brodnickiej, a trzy lata później pieczę nad dobrami w Golubiu. Decyzja króla wpłynęła znacząco nie tylko na kondycję finansową i majątkową Anny, ale również przyczyniła się do rozkwitu powierzonych jej posiadłości, gdyż królewna okazała się zdolną zarządczynią. W Golubiu założyła ogród włoski, który oprócz walorów estetycznych posiadał również zalety czysto użytkowe. Wazówna uprawiała tam warzywa oraz zioła niezbędne do przygotowywania leczniczych kuracji. Ponadto interesowała się botaniką, utrzymywała żywą korespondencję z najwybitniejszymi umysłami swoich czasów, wspierała rozwój kultury i sztuki, a nawet dbała o edukację swoich dwórek oraz stworzyła azyl dla poddanych wyznania protestanckiego. […] Anna okazała się wytrawną dyplomatką, sprawnie poruszającą się w meandrach religii i polityki […]. Wiadomo, że królewna utrzymywała kontakty z najznamienitszymi teologami swoich czasów. Jej przyjacielem był nazywany „małym Lutrem” kaznodzieja ze Wschowy Walerian Herberger, korespondowała także z gdańskimi pastorami Michałem Coletusem i Bruckermanem. […] Anna kojarzona jest ze skromnością w obejściu, surowością obyczajów, miłością do przyrody i roślinności: „Poza tym lubiła przechadzać się w ogrodzie, sadzić winorośle, hodować kwiaty, zbierać obficie zioła, troskliwie przesadzać sadzonki z myślą raczej o przydatności niż o przyjemności i rozweseleniu duszy, badać ich naturalne właściwości i zastosowanie”. […] Oprócz tego prowadziła własną aptekę oraz laboratorium, gdzie wytwarzała najróżniejsze medykamenty, które posyłała również na dwór królewski brata. Sama układała zielnik, wspierała też rozwój nauki i medycyny. Dzięki jej wstawiennictwu i pomocy finansowej wydany został Zielnik krakowskiego profesora Szymona Syreńskiego (Syreniusza), będący podstawą wiedzy o ziołolecznictwie aż do XIX wieku.
Źródło: Zainteresowania naukowe i społeczne Anny Wazówny, [w:] M. Wicha, „Pamięć, która jest trwalsza od prochów…” – rzecz o Annie Wazównie i mowie Martina Opitza jej poświęconej,, „Meluzyna” 2018, nr 2, s. 21, 27, 30.
Anna Wazówna słynęła z mecenatu artystycznego i naukowego. Interesowała się teologią, ogrodnictwem i medycyną. Była specjalistką od ziół leczniczych i prowadziła własną aptekę. Z powodu swoich zainteresowań prowadziła korespondencję z uczonymi m.in. z Akademii Krakowskiej. Sfinansowała wiele projektów naukowych, np. wydanie przez Szymona Syreniusza pierwszego polskiego zielnika. Wspierała upowszechnienie takich roślin jak przybyły z Ameryki słonecznik czy azjatycki tatarak, którego hodowlę Polacy przejęli od Tatarów.

Pod koniec życia Anna Wazówna przeniosła się do Brodnicy, gdzie zmarła w 1625 roku. Ponieważ jako luteranka nie mogła być pogrzebana na katolickim cmentarzu ani jako członkini rodziny królewskiej innego niż katolickie wyznania nie mogła spocząć w katedrze na Wawelu, jej ciało przez kilka lat przechowywano bez pochówku. Dopiero jej bratanek Władysław IV w 1636 roku umieścił trumnę w sarkofagu mauzoleum przy ówcześnie protestanckim kościele Najświętszej Maryi Panny w Toruniu. Ponowny pochówek jej ekshumowanych do badań szczątków nastąpił w 1995 roku.

Krystyna Wazówna była ostatnią przedstawicielką dynastii Wazów. Jako jedyne dziecko Gustawa II Adolfa była przygotowywana do objęcia władzy przez kanclerza Axela OxenstiernaAxela Oxenstierna [czyt.: aksela uksenhana]. Otrzymała edukację typową dla chłopców w jej czasach: uczyła się jeździć konno i władać białą bronią. Codziennie na naukę przeznaczała dziesięć godzin, Rozpoczynała dzień o czwartej nad ranem, również zimą. Oprócz szwedzkiego władała siedmioma językami: niemieckim, holenderskim, duńskim, francuskim, włoskim, arabskim i hebrajskim. Nie rozstawała się z książkami, co niestety doprowadziło ją w dzieciństwie do fizycznego i psychicznego wyczerpania. Przypuszczalnie była osobą interpłciowąinterpłciową. Wykraczała poza kanon przypisany w jej czasach do płci żeńskiej: ubierała się i zachowywała jak mężczyzna, w sferze emocjonalnej i seksualnej odrzucała kobiecość, miała związki z kobietami. Wcześnie odseparowana od matki i oddana pod opiekę zmieniających się ustawicznie matek zastępczych nie wykazywała cech przywiązania do nikogo, co wpłynęło na jej decyzję o rezygnacji z małżeństwa i macierzyństwa. Jej krąg zainteresowań obejmował naukę, sztukę, teatr, filozofię i teologię. Po osiągnięciu pełnoletniości zaczęła otaczać się uczonymi i artystami, których zapraszała z całej Europy na swój dwór. Prowadziła też na swoim dworze teatr i scenę baletową. Podziwiana za mądrość, umiłowanie wiedzy oraz otwartość wobec nowych artystycznych prądów zyskała jako pierwsza władczyni w dziejach nowożytnych tytuł „Semiramidy Północy”.
Relacje Krystyny z uczonymi[…]po części zapewne z powodu wieku, zmęczenia i tęsknoty za pokojem, GrocjuszGrocjusz […] udał się do Szwecji. […] Po przybyciu do Sztokholmu Grocjusz został przyjęty z wyróżnieniem, choć nie w związku z jego wielką reputacją ani gorliwością, z jaką Krystyna zwykła podejmować uczonych, [a z uwagi] na jego przyjaciela i dobroczyńcę Axela Oxenstierna. […] Grocjusz już w tym samym roku poprosił o rezygnację ze służby […], aby móc spędzić starość w cieplejszych krajach. Krystyna z pewnością wyraziła chęć zatrzymania tak doskonałego mężczyzny; ale Grocjusz winił wiek, zachorowalność i zimne powietrze.
Na pożegnanie otrzymał swoje zaległe należności, a także w podarunkach pieniądze, biżuterię i złoty łańcuch […]. W czasie powrotu do Niemiec długo prześladowały go silne burze. Wreszcie, gdy dotarł do Rostoku, tak bardzo cierpiał z powodu zmęczenia i chorób, że zmarł w ciągu kilku dni po prawdziwie chrześcijańskim przygotowaniu do śmierci. […]
Jeśli Krystyna przez jakiś czas źle rozumiała wartość Grocjusza, szybko zaakceptowała ten błąd, a później wyraziła wielki szacunek dla jego osoby i podziw dla jego pism, a cały jego księgozbiór pozostawiła w Sztokholmie. […] Krystyna rozpoczęła wymianę listów ze wspaniałym mężczyzną zwanym Renatus Cartesius KartezjuszKartezjusz. Na jej prośbę napisał kilka rozpraw i ostatecznie przeniósł się do Sztokholmu w październiku 1649. Krystyna chciała zdobyć więcej wiedzy na temat jego osławionego projektu edukacyjnego** ale ponieważ nie było na to innego czasu, musiał przyjeżdżać do zamku każdego ranka o piątej [godzinie], aby zostawić żądaną instrukcję. Kartezjusz wcześniej spędzał dni w harmonijnym spokoju pisarza. Nowy styl życia, a także podróże podczas ciemnych i zimnych poranków, zwłaszcza w zimowe mrozy nieznane na południu, wkrótce postawiły Francuza najpierw na łożu chorego, a niedługo w grobie. […] kazano go pochować na cmentarzu przy kościele Adolfa Fryderyka, wznosząc na tym miejscu prosty, drewniany grób. Szesnaście lat później szczątki przeniesiono do Paryża.
Źródło: Relacje Krystyny z uczonymi, [w:] A. Fryxell, Opowieści z historii Szwecji, t. IX, „Krystyna” Sztokholm 1861, s. 53–57.

Na jej życiu zaważyła decyzja o abdykacji, do której skłaniała ją przyjęta postawa egzystencjalna, seksualna orientacja, a także światopogląd. Królowa utrzymywała ogromny dwór, który powiększała wciąż nowymi nadaniami tytułów i majętności.
Nie korespondowało to z preferowanymi przez luteranizm wartościami. Dodatkowo szukała wciąż nowości i wrażeń, których nie potrafił jej dać tradycjonalistyczny dwór w Sztokholmie. Pomimo zdobytych w wojnie z Habsburgami bogactw Szwecja była krajem peryferyjnym, a rozwój naukowy i artystyczny ówczesnej Europy rozwijał się w krajach południa. Za atrakcyjny prąd światopoglądowy uchodził kontrreformacyjnykontrreformacyjny katolicyzm, który opiewał piękno i dobro świata stworzonego przez Boga, a na ludzkie słabości patrzył pod kątem potrzebnych do zbawienia doświadczeń. W tym duchu decyzja o abdykacji i konwersji wydawała się jak najbardziej odpowiednia dla temperamentu i charakteru królowej Krystyny. W 1654 roku opuściła ona Szwecję jako osoba prywatna i udała się poprzez Danię, Niderlandy, Austrię i Włochy do Rzymu, gdzie przyjęła chrzest oraz bierzmowanie z rąk papieża. Tym samym utraciła wszelkie prawa do dóbr należących do niej w Szwecji. Utrzymywała się jedynie z wywiezionych z kraju bogactw. Pomimo wzrastających trudności z utrzymaniem dworu prowadziła bogate życie towarzyskie, organizowała koncerty i spektakle, utrzymywała artystów, finansowała badania naukowe. Aby zapewnić sobie stałe dochody, starała się o tron w Neapolu. Przymierzała się również do elekcji w Polsce po abdykacji króla Jana Kazimierza. Zmarła w Rzymie w 1689 roku i została pochowana w grotach watykańskich jako jedna z trzech kobiet, które dostąpiły w dziejach tego zaszczytu.

Katoliczka luteranką? Luteranka katoliczką?
W dobie wojen religijnych w XVII wieku kwestie wyznaniowe w rodzinach panujących były formalnie uregulowane i ich członkowie w przypadku konwersji
nie mogli samodzielnie decydować o swoim losie. Przyjęcie luteranizmu przez Annę Wazównę wykluczało ją z zamążpójścia w obrębie katolickich rodzin królewskich, wśród których obracał się jej ród dynastyczny. Podobnie protestanckie kandydatury nie mogły być sfinalizowane, gdy istniała więź prawna z katolicką rodziną królewską. Dla Krystyny Wazówny przyjęcie katolicyzmu, gdy jej ojciec był gorliwym luteraninem, a Szwecja należała do krajów protestanckich niosło dylemat: czy jako władca dążyć do rekatolizacji swojego kraju, narażając się na opór społeczny, czy abdykować na rzecz króla, który utrzyma religijny charakter państwa.
Przejście Krystyny na katolicyzmKatolicy początkowo z wielką radością przyjęli wiadomość o zamierzonej zmianie wiary Krystyny. […] wkrótce zauważyli jednak na podstawie oświadczeń i całego zachowania Krystyny, że w rzeczywistości przywiązywała ona taką samą wagę
do nowego, jak i starego wyznania. […] Krystyna odczuwała żywą tęsknotę za możliwościami podróżowania [do krajów śródziemnomorskich], lepszym towarzystwem, bogatszą przyrodą i wspanialszymi dziełami sztuki; również przy tej okazji chciała zabłysnąć w większych kręgach. […] natomiast jako protestantka nie mogła bez dyskomfortu i przymusu podróżować po długo oczekiwanym południu.Źródło: Przejście Krystyny na katolicyzm, [w:] A. Fryxell, Opowieści z historii Szwecji, t. IX, „Krystyna” Sztokholm 1862, s. 236–237.
W oparciu o powyższy tekst źródłowy ustal trzy możliwe przyczyny konwersji królowej Krystyny na katolicyzm.
Powtórzenie
Wazowie to ród dynastyczny pochodzący ze Szwecji.
Linie dynastyczne Wazów różniły się wyznaniem: panujący w Szwecji byli luteranami, zaś rządzący w Polsce katolikami.
Wśród Wazów było wielu konwertytów, w tym luteranka księżna Anna i katoliczka królowa Krystyna.
Celem planów dynastycznych Wazów było panowanie we wschodniej części Morza Bałtyckiego.
Słownik pojęć
pochodząca z języka łacińskiego nazwa na rezygnację panującego monarchy ze sprawowania władzy i zrzeczenie się praw przysługujących królowi z tytułu sprawowanego urzędu
wywodząca się z języka greckiego nazwa na górny element elewacji budynku w postaci ścianki lub balustrady, osłaniający dach; pełni funkcję dekoracyjną oraz zabezpiecza w mieście sąsiednie budynki przed przeniesieniem się ognia w przypadku pożaru
najwybitniejszy szwedzki dyplomata XVII wieku, współpracownik króla Gustawa II Adolfa; w 1627 roku był generalnym gubernatorem Prus Królewskich zajętych przez Szwedów w trakcie wojny z Rzeczpospolitą; negocjował warunki pokojowe w trakcie konfliktu z Danią i państwem polsko–litewskim; uzyskał korzystne dla Szwecji decyzje pokoju westfalskiego kończącego wojnę trzydziestoletnią; odpowiadał za sojusz z Francją w trakcie wojny z Habsburgami; w polityce wewnętrznej przeprowadził reformę administracyjną, dzieląc kraj na hrabstwa; stworzył gabinet rządowy z pięcioma ministerstwami; przeorganizował służby państwowe, wprowadzając do urzędów zamiast przedstawicieli arystokracji mieszczan i chłopów; poprzez sprawny system podatkowy dbał o nadwyżki budżetowe, które przeznaczał na wojsko i edukację; rozszerzył znacznie zakres królewskich monopoli
związek miast handlowych Europy Północnej, popierających się na polu ekonomicznym i tym samym stwarzających realną siłę polityczną; Hanza niemiecka powstała w 1241 roku i gromadziła miasta pobrzeża Morza Północnego i Bałtyckiego. Jej stolicą była Lubeka; w XIV wieku liczyła blisko 160 miast zaczęła tracić znaczenie w wyniku odkryć geograficznych w XVI wieku; ostatni zjazd miast hanzeatyckich odbył się w 1669 roku i wzięło w nim udział jedynie sześć miast: Lubeka, Brema, Gdańsk, Hamburg, Kolonia i Brunszwik
holenderski prawnik i dyplomata, twórca prawa międzynarodowego publicznego, autor koncepcji praw natury tożsamych człowiekowi z samego faktu istnienia, zwolennik prawa do obrony koniecznej przed bezprawiem
pochodząca z języka łacińskiego nazwa na przyłączenie (wchłonięcie) terytorium przez państwo
zróżnicowanie cech męskich i żeńskich u jednej osoby w zakresie biologicznym i psychicznym, prowadzące często do dyskomfortu w obszarze identyfikacji i tożsamości
francuski matematyk i fizyk, ojciec nowożytnej filozofii, twórca twierdzenia „myślę, więc jestem”; odkrył prawo załamania światła, a tym samym wyjaśnił rozpiętość tęczy; jako matematyk zajmował się geometrią analityczną i wielomianami
ruch w Kościele katolickim w XVI i XVII wieku zmierzający do rekatolizacji państw, które w trakcie reformacji przyjęły religię protestancką; zmierzał również do uzdrowienia stosunków w Kościele katolickim, które wywołały w czasie reformacji rozłam w chrześcijaństwie zachodnim
pochodząca z języka łacińskiego nazwa na zmianę wyznania w obrębie religii chrześcijańskiej lub przejście z innej religii (judaizmu, islamu) na chrześcijaństwo
egzekucja około 100 osób, która się odbyła w Sztokholmie w 1520 roku z rozkazu duńskiego króla Chrystiana II; miała na celu zastraszyć przeciwników zerwania unii kalmarskiej. Doprowadziła do powszechnego powstania w Szwecji przeciw duńskiemu panowaniu; rezultatem było osadzenie na tronie Gustawa Wazy w 1523 roku
założyciel rodu
osoba, która w zastępstwie monarchy sprawuje władzę, np. gdy ten jest małoletni, chory lub przebywa poza krajem
przyjęte z języka francuskiego określenie na przejęcie dóbr kościelnych przez państwo oraz ograniczenie na rzecz świeckich instytucji prerogatyw Kościoła w życiu publicznym
brat ojca
związek Danii, Norwegii i Szwecji skierowany przeciw dominacji miast Hanzy na Morzu Bałtyckim, podpisany w 1397 roku w zamku Kalmar na ówczesnej granicy między Danią a Szwecją; oznaczał podporządkowanie interesom Danii innych państw skandynawskich; został zerwany w 1523 roku przez Szwecję
Bibliografia
Kersten A., (1973), Historia Szwecji, Wrocław: Ossolineum.
Linqvist H., (2018), Wazowie. Historia burzliwa i brutalna, Warszawa: Wydawnictwo Marginesy.
Saar-Kozłowska A., (1995), Infantka Szwecji i Polski Anna Wazówna 1568‑1625. Legenda i rzeczywistość, Toruń: Wydawnictwo UMK.