Polskie miasta
SCENARIUSZ ZAJĘĆ „POLSKIE MIASTA”
Przyroda, II etap edukacyjny
Temat: Polskie miasta.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (7.5) [uczeń] wymienia najważniejsze walory turystyczne największych miast Polski, ze szczególnym uwzględnieniem Warszawy, Krakowa i Gdańska.
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | Definiuje pojęcia: miasto, zabytek, legenda, stolica. |
Wymienia główne miasta Polski i wskazuje ich położenie na mapie. | |
Rozpoznaje charakterystyczne zabytki Warszawy, Krakowa, Gdańska. |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ | Potrafi określić na mapie położenie większych miast Polski względem swojej miejscowości. |
Objaśnia, czym jest stolica i jakie miasto pełni funkcję stolicy Polski. | |
Rozumie konieczność ochrony zabytków. | |
Szanuje zabytki ze względu na ich wartość historyczną i naukową. | |
Zna różne źródła uzyskiwania informacji turystycznej. | |
Rozwija zainteresowanie własnym krajem. |
Kompetencje kluczowe
Porozumiewanie się w języku ojczystym.
Umiejętność uczenia się.
Świadomość i ekspresja kulturalna.
Etapy lekcji
Wstęp:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: co to są zabytki i dlaczego należy je chronić. Wyjaśnia znaczenie zabytków jako walorów turystycznych oraz dóbr historycznych.
Przebieg zajęć:
Nauczyciel pyta uczniów o polskie miasta, które odwiedzili i prosi o wymienienie zabytku, który utkwił w pamięci. Wspólnie wymieniają główne miasta Polski.
Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy. Zapoznają się z zestawem zdjęć „Zabytki Polski” i próbują przyporządkować je do konkretnych miejscowości. Przedstawiciele grup prezentują klasie wyniki pracy.
Nauczyciel wymienia miasta, które dotychczas pełniły funkcję stolicy Polski. Tłumaczy znaczenie pojęcia stolica.
Praca indywidualna. Nauczyciel rozdaje mapki konturowe Polski, na których uczniowie zaznaczają i podpisują poznane miasta. Zaznaczają kropką położenie swojej miejscowości. Wspólnie weryfikują odpowiedzi.
Nauczyciel pyta uczniów o źródła informacji turystycznej. Spodziewane odpowiedzi: przewodnik, informator, broszury, Internet, książki, encyklopedia.
Nauczyciel „zabiera” uczniów na wycieczkę po Krakowie. Przedstawia prezentację „Zwiedzamy Kraków”.
Podsumowanie:
Uczniowie podsumowują informacje o poznanych miastach. Określają zabytki jako dobra historyczne i walory turystyczne.
Środki dydaktyczne
materiały multimedialne: prezentacja „Zwiedzamy Kraków”.
zestaw zdjęć „Zabytki Polski”.
konturowe mapy Polski.
Metody nauczania
Pogadanka
Dyskusja
Pokaz
Formy pracy
System klasowo‑lekcyjny.
Praca indywidualna.
Praca z mapą.
Praca grupowa.
Praca domowa
Wymień najdalej położone od Twojego domu miasta w Polsce, w których byłeś.
W jakiej miejscowości możesz zobaczyć:
a) Pomnik Syrenki,
b) Smoka Wawelskiego,
c) Fontannę Neptuna?
Zadanie dla chętnych
Wymień charakterystyczne zabytki Wrocławia, Lublina, Torunia.
Lista załączników multimedialnych
Galeria zdjęć „Zabytki w Polsce”
Prezentacja multimedialna „Przewodnik po Krakowie”