Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ „POLSKIE MIASTA”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Polskie miasta.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (7.5) [uczeń] wymienia najważniejsze walory turystyczne największych miast Polski, ze szczególnym uwzględnieniem Warszawy, Krakowa i Gdańska.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Definiuje pojęcia: miasto, zabytek, legenda, stolica.

Wymienia główne miasta Polski i wskazuje ich położenie na mapie.

Rozpoznaje charakterystyczne zabytki Warszawy, Krakowa, Gdańska.

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

Potrafi określić na mapie położenie większych miast Polski względem swojej miejscowości.

Objaśnia, czym jest stolica i jakie miasto pełni funkcję stolicy Polski.

Rozumie konieczność ochrony zabytków.

Szanuje zabytki ze względu na ich wartość historyczną i naukową.

Zna różne źródła uzyskiwania informacji turystycznej.

Rozwija zainteresowanie własnym krajem.

Kompetencje kluczowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym.

  • Umiejętność uczenia się.

  • Świadomość i ekspresja kulturalna.

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Nauczyciel zadaje uczniom pytania: co to są zabytki i dlaczego należy je chronić. Wyjaśnia znaczenie zabytków jako walorów turystycznych oraz dóbr historycznych.

  1. Przebieg zajęć:

Nauczyciel pyta uczniów o polskie miasta, które odwiedzili i prosi o wymienienie zabytku, który utkwił w pamięci. Wspólnie wymieniają główne miasta Polski.

Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy. Zapoznają się z zestawem zdjęć „Zabytki Polski” i próbują przyporządkować je do konkretnych miejscowości. Przedstawiciele grup prezentują klasie wyniki pracy.

Nauczyciel wymienia miasta, które dotychczas pełniły funkcję stolicy Polski. Tłumaczy znaczenie pojęcia stolica.

Praca indywidualna. Nauczyciel rozdaje mapki konturowe Polski, na których uczniowie zaznaczają i podpisują poznane miasta. Zaznaczają kropką położenie swojej miejscowości. Wspólnie weryfikują odpowiedzi.

Nauczyciel pyta uczniów o źródła informacji turystycznej. Spodziewane odpowiedzi: przewodnik, informator, broszury, Internet, książki, encyklopedia.

Nauczyciel „zabiera” uczniów na wycieczkę po Krakowie. Przedstawia prezentację „Zwiedzamy Kraków”.

  1. Podsumowanie:

Uczniowie podsumowują informacje o poznanych miastach. Określają zabytki jako dobra historyczne i walory turystyczne.

Środki dydaktyczne

  • materiały multimedialne: prezentacja „Zwiedzamy Kraków”.

  • zestaw zdjęć „Zabytki Polski”.

  • konturowe mapy Polski.

Metody nauczania

  • Pogadanka

  • Dyskusja

  • Pokaz

Formy pracy

  • System klasowo‑lekcyjny.

  • Praca indywidualna.

  • Praca z mapą.

  • Praca grupowa.

Praca domowa

  1. Wymień najdalej położone od Twojego domu miasta w Polsce, w których byłeś.

  2. W jakiej miejscowości możesz zobaczyć:

a) Pomnik Syrenki,

b) Smoka Wawelskiego,

c) Fontannę Neptuna?

Zadanie dla chętnych

Wymień charakterystyczne zabytki Wrocławia, Lublina, Torunia.

Lista załączników multimedialnych

Galeria zdjęć „Zabytki w Polsce”

Prezentacja multimedialna „Przewodnik po Krakowie”

RLja5IqYa9bIW

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 95.50 KB w języku polskim
RndNriW0FQsiG

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 60.48 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3