Polskie miesiące. Wystąpienia przeciw władzy w okresie PRL – projekt edukacyjny
Polskie miesiące. Wystąpienia przeciw władzy w okresie PRL – projekt edukacyjny
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Cele ogólne:
Uczeń rozumie charakter wystąpień społecznych przeciw władzy w okresie PRL.
Uczeń zdobywa wiedzę na temat wystąpień przeciwko władzy w PRL.
Cele operacyjne:
Uczeń wymienia daty wystąpień przeciwko władzy w PRL.
Uczeń wymienia miejsca, w których doszło do zajść.
Uczeń identyfikuje postaci związane z opisywanymi wydarzeniami.
Uczeń rozwija skróty ZOMO, ORMO, PZPR.
Uczeń rozróżnia przyczyny poszczególnych wystąpień.
Podstawowe treści merytoryczne:
System polityczny i społeczny PRL.
Przyczyny wystąpień przeciw władzy.
Przebieg protestów społecznych i wystąpień w czerwcu 1956, marcu 1968, grudniu 1970, czerwcu 1976, sierpniu 1980, stanu wojennego.
Skutki wystąpień.
b) Umiejętności
Cele ogólne:
Uczeń poszukuje, porządkuje i wykorzystuje informacje z różnych źródeł oraz efektywnie posługuje się technologią informacyjną.
Uczeń rozwiązuje problemy w sposób twórczy.
Uczeń planuje, organizuje i ocenia własną naukę, przyjmuje większą odpowiedzialność za jej efekty.
Cele operacyjne:
Uczeń wyjaśnia przyczyny wystąpień przeciwko władzy.
Uczeń tworzy stronę internetową poświeconą wystąpieniom przeciw władzy pod nazwą Polskie miesiące.
Uczeń wyszukuje informacje w różnych źródłach wiedzy.
Uczeń korzysta z katalogu bibliotecznego i ze źródeł wiedzy on‑line.
Uczeń przygotowuje i opracowuje materiały, które mają trafić na stronę internetową.
2. Metoda i forma pracy
Metody – nauka we współpracy, praca pod kierunkiem.
Formy pracy – praca z tekstem źródłowym, zasobami internetowymi, korzystanie z katalogów bibliotecznych, praca z mapą.
3. Środki dydaktyczne
Dowolna bibliografia tematyczna wykorzystywana przez ucznia, internet, komputer.
4. Przebieg lekcji (projektu)
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przedstawia uczniom temat projektu oraz dzieli klasę na grupy. W każdej grupie musi być przynajmniej jedna osoba posiadająca komputer z dostępem do Internetu. W każdej minimum jedna osoba musi być dość dobrze zorientowana w podstawach tworzenia stron WWW. Najlepiej porozumieć się wcześniej z nauczycielem informatyki. Istnieje wtedy szansa, że część pracy uda się wykonać na lekcjach informatyki. Dotyczy to zwłaszcza szukania materiałów on‑line i tworzenia strony.
Podział i zadania dla poszczególnych grup:
Grupa 1 – System polityczny i społeczny PRL. Zagadnienia:
W jaki sposób ukształtował się system Polski po II wojnie światowej?
Jakie były podstawy jego funkcjonowania?
Jaki podział władzy wprowadzała konstytucja PRL z 1952 roku? Zadanie przedstaw w formie schematu.
Jak działał system gospodarczy i społeczny PRL?
Na stronie powinny się znaleźć odpowiedzi na wszystkie zagadnienia, uzupełnione schematem, odpowiednimi fragmentami konstytucji PRL z 1952 roku oraz przynajmniej 4 zdjęcia lub ilustracje.
Grupa 2 – Przyczyny, przebieg i skutki wydarzeń poznańskich w czerwcu 1956 roku. Zagadnienia:
Dlaczego doszło do wystąpień w czerwcu 1956 roku?
Jaki był ich przebieg?
Jaki był ich charakter?
Jakie skutki przyniosły protesty?
Na stronie powinny się znaleźć odpowiedzi na wszystkie pytania uzupełnione przynajmniej 5 fotografiami i 1 fragmentem tekstu źródłowego (najlepiej relacji), a także fragment przemówienia Cyrankiewicza wygłoszonego po zajściach.
Grupa 3 – Przyczyny, przebieg i skutki wydarzeń marcowych w 1968 roku. Zagadnienia:
Dlaczego w 1968 doszło do zaostrzenia sytuacji w kraju?
Jakie znaczenie dla rozwoju sytuacji miał zakaz przedstawień Dziadów Mickiewicza w reżyserii Kazimierza Dejmka?
Jaki charakter miały protesty w 1968 roku?
Jak przebiegały wypadki marca 1968 roku?
Dlaczego w 1968 roku rozpętała się nagonka antyżydowska?
Jakie skutki przyniosły wypadki macowe z 1968 roku?
Na stronie powinny się znaleźć o odpowiedzi na wszystkie zagadnienia, przynajmniej 4 zdjęcia i 2 teksty źródłowe.
Grupa 4 – Przyczyny, przebieg i skutki wydarzeń grudniowych 1970 roku. Zagadnienia:
Dlaczego doszło do strajku na Wybrzeżu w 1970 roku?
Jaki był ich charakter?
Jak rozwijała się sytuacja na Wybrzeżu?
Jak zakończyły się strajki na Wybrzeżu i jakie przyniosły skutki?
Na stronie powinny się znaleźć odpowiedzi na wszystkie zagadnienia, przynajmniej 1 tekst źródłowy i 4 zdjęcia.
Grupa 5 – Przyczyny, przebieg i skutki czerwca 1976. Zagadnienia:
Dlaczego doszło do strajku w 1976 roku?
Jaki był ich charakter?
Jak przebiegały strajki w 1976 roku?
Jaki skutki przyniosły strajki w 1976 roku?
W jakich okolicznościach utworzono KOR i ROPCio i jakie były ich cele?
Na stronie powinny się znaleźć odpowiedzi na wszystkie zagadnienia, przynajmniej 2 teksty źródłowe i 4 fotografie.
Grupa 6 – Przyczyny, przebieg i skutki strajków w sierpniu 1986 roku. Zagadnienia:
Dlaczego w lecie 1980 doszło do strajków robotników?
Jaki był ich charakter?
Jaki był przebieg protestów?
W jaki sposób władze rozwiązały sytuację strajkową?
Jakie były skutki strajków?
Jaka organizacja powstała w wyniku strajków? Opisz okoliczności jej powstania i legalizacji.
Na stronie powinny się znaleźć odpowiedzi na wszystkie zagadnienia, przynajmniej 2 teksty źródłowe i 4 fotografie.
Grupa 7 – Przyczyny, przebieg i skutki stanu wojennego. Zagadnienia:
Dlaczego w 1981 roku władze zdecydowały się na wprowadzenie stanu wojennego?
Jak przebiegało wprowadzanie stanu wojennego?
Jak przebiegały wydarzenia w kopalni Wujek?
W jakich okolicznościach doszło do zawieszenia i odwołania stanu wojennego?
Jaki wpływ miał stan wojenny na stosunek społeczeństwa do władzy.
Wewnątrz grup powinien nastąpić samodzielny podział pracy, którego dokonają uczniowie w poszczególnych grupach – bez pomocy nauczyciela, jednak muszą przedstawić go nauczycielowi, żeby ten wiedział, jaki jest zakres obowiązków każdego z członków grupy. Przy podziale na grupy należy pamiętać o tym by znajdowali się w nich zarówno lepsi, jak i gorsi uczniowie.
Nauczyciel przedstawia uczniom kryteria oceniania:
terminowość pracy,
poziom merytoryczny,
umiejętność pracy w grupie i zaangażowanie,
samodzielność pracy,
jakość wykonanego zadania.
b) Faza realizacyjna
Zebranie bibliografii – 1 tydzień; uczniowie samodzielnie w ciągu tygodnia zbierają bibliografię zarówno w bibliotekach jak i w zasobach internetowych. Po tygodniu przynoszą nauczycielowi gotową bibliografię do zaakceptowania. Nauczyciel ocenia przyniesione prace. Ocena ta będzie częścią składową oceny końcowej.
Selekcja materiałów – 2 tygodnie; w tym czasie uczniowie dokonują przeglądu zgromadzonej literatury i materiałów pod względem przydatności do realizowanego zadania. Uczniowie muszą spotkać się z nauczycielem raz w tygodniu i przedstawić mu postęp prac. Efekt końcowy jest oceniany po upływie 2 tygodni.
Pisemne opracowanie tematów, dołączenie zdjęć, map, wykresów, tekstów źródłowych – 3 tygodnie; uczniowie opracowują zagadnienia, które otrzymali. Uczniowie muszą spotkać się z nauczycielem raz w tygodniu i przedstawić mu postęp prac. Efekt końcowy jest oceniany po upływie 3 tygodni.
Stworzenie strony internetowej – jednocześnie z etapem trzecim – uczniowie dostarczają materiały sukcesywnie. Przed rozpoczęciem tego etapu powinni spotkać się przedstawiciele grup odpowiadający za publikację materiałów i uzgodnić szczegóły dotyczące graficznego opracowania strony. Uczniowie dostarczają im materiały najlepiej w formie elektronicznej, a oni tworzą z nich podstrony. Stronę główną opracowują razem przedstawiciele wszystkich grup. Nauczyciel powinien mieć stałą kontrolę nad postępem prac.
c) Faza podsumowująca
Sporządzenie sprawozdania z projektu. Wszystkie grupy składają pisemne sprawozdania ze swojej pracy. Nie mogą być one złożone później niż w dniu ustalonym jako ostateczne zakończenie projektu.
Nauczyciel ocenia efekt końcowy projektu – stronę internetową, jej zawartość merytoryczną i wygląd. Przy ocenie bierzemy też pod uwagę oceny cząstkowe z poszczególnych etapów realizacji projektu oraz sprawozdania z pracy przedstawione przez poszczególne grupy. Ocenianie musi się odbywać według kryteriów podanych we wstępnej fazie projektu.
5. Bibliografia
Czerwiec 1976: spory i refleksje po 25 latach, red. P. Sasanka i R. Spałka, IPN, Warszawa 2003.
Dudek A., Marszałkowski T., Walki uliczne w PRL: 1956‑1989, Geo, Kraków 1999.
Eisler J., Grudzień ’70, WSiP, Warszawa 1995.
Tegoż, Marzec 1968: geneza, przebieg, konsekwencje, PWN, Warszawa 1991.
Tegoż, Na zakręcie historii – rok 1956, WSiP, Warszawa 1992.
Tegoż, Zarys dziejów politycznych Polski 1944‑1989, BGW, Warszawa 1992.
Friszke A., Polska Gierka, WSiP, Warszawa 1995.
Tegoż, Polska: losy państwa i narodu 1939‑1989, Iskry, Warszawa 2003.
Opozycja w PRL: słownik biograficzny 1956‑1989, red. J. Skórzyński, Ośrodek Karta, Warszawa 2002.
Roszkowski W., Najnowsza historia Polski 1914‑1944, Świat Książki, Warszawa 2003.
Strony internetowe:
Encyklopedia PRL: http://www.eprl.prv.pl/
Muzeum Polski Ludowej: http://www.polskaludowa.com/
Muzeum Solidarności: http://elfal.com/solidarnosc
Polska powojenna – PRL: http://pp‑prl.webpark.pl/#
Warszawa w PRL: http://republika.pl/printo/warszawa
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania projektu
6 tygodni
8. Uwagi do scenariusza
Projekt jest przeznaczony do realizacji w klasach, które prezentują wysoki poziom samodzielności.