Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Polskie miesiące. Wystąpienia przeciw władzy w okresie PRL – projekt edukacyjny

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Cele ogólne:

    1. Uczeń rozumie charakter wystąpień społecznych przeciw władzy w okresie PRL.

    2. Uczeń zdobywa wiedzę na temat wystąpień przeciwko władzy w PRL.

  2. Cele operacyjne:

    1. Uczeń wymienia daty wystąpień przeciwko władzy w PRL.

    2. Uczeń wymienia miejsca, w których doszło do zajść.

    3. Uczeń identyfikuje postaci związane z opisywanymi wydarzeniami.

    4. Uczeń rozwija skróty ZOMO, ORMO, PZPR.

    5. Uczeń rozróżnia przyczyny poszczególnych wystąpień.

  3. Podstawowe treści merytoryczne:

    1. System polityczny i społeczny PRL.

    2. Przyczyny wystąpień przeciw władzy.

    3. Przebieg protestów społecznych i wystąpień w czerwcu 1956, marcu 1968, grudniu 1970, czerwcu 1976, sierpniu 1980, stanu wojennego.

    4. Skutki wystąpień.

b) Umiejętności

  1. Cele ogólne:

    1. Uczeń poszukuje, porządkuje i wykorzystuje informacje z różnych źródeł oraz efektywnie posługuje się technologią informacyjną.

    2. Uczeń rozwiązuje problemy w sposób twórczy.

    3. Uczeń planuje, organizuje i ocenia własną naukę, przyjmuje większą odpowiedzialność za jej efekty.

  2. Cele operacyjne:

    1. Uczeń wyjaśnia przyczyny wystąpień przeciwko władzy.

    2. Uczeń tworzy stronę internetową poświeconą wystąpieniom przeciw władzy pod nazwą Polskie miesiące.

    3. Uczeń wyszukuje informacje w różnych źródłach wiedzy.

    4. Uczeń korzysta z katalogu bibliotecznego i ze źródeł wiedzy on‑line.

    5. Uczeń przygotowuje i opracowuje materiały, które mają trafić na stronę internetową.

2. Metoda i forma pracy

Metody – nauka we współpracy, praca pod kierunkiem.

Formy pracy – praca z tekstem źródłowym, zasobami internetowymi, korzystanie z katalogów bibliotecznych, praca z mapą.

3. Środki dydaktyczne

Dowolna bibliografia tematyczna wykorzystywana przez ucznia, internet, komputer.

4. Przebieg lekcji (projektu)

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat projektu oraz dzieli klasę na grupy. W każdej grupie musi być przynajmniej jedna osoba posiadająca komputer z dostępem do Internetu. W każdej minimum jedna osoba musi być dość dobrze zorientowana w podstawach tworzenia stron WWW. Najlepiej porozumieć się wcześniej z nauczycielem informatyki. Istnieje wtedy szansa, że część pracy uda się wykonać na lekcjach informatyki. Dotyczy to zwłaszcza szukania materiałów on‑line i tworzenia strony.

  2. Podział i zadania dla poszczególnych grup:

  1. Grupa 1 – System polityczny i społeczny PRL. Zagadnienia:

    • W jaki sposób ukształtował się system Polski po II wojnie światowej?

    • Jakie były podstawy jego funkcjonowania?

    • Jaki podział władzy wprowadzała konstytucja PRL z 1952 roku? Zadanie przedstaw w formie schematu.

    • Jak działał system gospodarczy i społeczny PRL?

Na stronie powinny się znaleźć odpowiedzi na wszystkie zagadnienia, uzupełnione schematem, odpowiednimi fragmentami konstytucji PRL z 1952 roku oraz przynajmniej 4 zdjęcia lub ilustracje.

  1. Grupa 2 – Przyczyny, przebieg i skutki wydarzeń poznańskich w czerwcu 1956 roku. Zagadnienia:

    • Dlaczego doszło do wystąpień w czerwcu 1956 roku?

    • Jaki był ich przebieg?

    • Jaki był ich charakter?

    • Jakie skutki przyniosły protesty?

Na stronie powinny się znaleźć odpowiedzi na wszystkie pytania uzupełnione przynajmniej 5 fotografiami i 1 fragmentem tekstu źródłowego (najlepiej relacji), a także fragment przemówienia Cyrankiewicza wygłoszonego po zajściach.

  1. Grupa 3 – Przyczyny, przebieg i skutki wydarzeń marcowych w 1968 roku. Zagadnienia:

    • Dlaczego w 1968 doszło do zaostrzenia sytuacji w kraju?

    • Jakie znaczenie dla rozwoju sytuacji miał zakaz przedstawień Dziadów Mickiewicza w reżyserii Kazimierza Dejmka?

    • Jaki charakter miały protesty w 1968 roku?

    • Jak przebiegały wypadki marca 1968 roku?

    • Dlaczego w 1968 roku rozpętała się nagonka antyżydowska?

    • Jakie skutki przyniosły wypadki macowe z 1968 roku?

Na stronie powinny się znaleźć o odpowiedzi na wszystkie zagadnienia, przynajmniej 4 zdjęcia i 2 teksty źródłowe.

  1. Grupa 4 – Przyczyny, przebieg i skutki wydarzeń grudniowych 1970 roku. Zagadnienia:

    • Dlaczego doszło do strajku na Wybrzeżu w 1970 roku?

    • Jaki był ich charakter?

    • Jak rozwijała się sytuacja na Wybrzeżu?

    • Jak zakończyły się strajki na Wybrzeżu i jakie przyniosły skutki?

Na stronie powinny się znaleźć odpowiedzi na wszystkie zagadnienia, przynajmniej 1 tekst źródłowy i 4 zdjęcia.

  1. Grupa 5 – Przyczyny, przebieg i skutki czerwca 1976. Zagadnienia:

    • Dlaczego doszło do strajku w 1976 roku?

    • Jaki był ich charakter?

    • Jak przebiegały strajki w 1976 roku?

    • Jaki skutki przyniosły strajki w 1976 roku?

    • W jakich okolicznościach utworzono KOR i ROPCio i jakie były ich cele?

Na stronie powinny się znaleźć odpowiedzi na wszystkie zagadnienia, przynajmniej 2 teksty źródłowe i 4 fotografie.

  1. Grupa 6 – Przyczyny, przebieg i skutki strajków w sierpniu 1986 roku. Zagadnienia:

    • Dlaczego w lecie 1980 doszło do strajków robotników?

    • Jaki był ich charakter?

    • Jaki był przebieg protestów?

    • W jaki sposób władze rozwiązały sytuację strajkową?

    • Jakie były skutki strajków?

    • Jaka organizacja powstała w wyniku strajków? Opisz okoliczności jej powstania i legalizacji.

Na stronie powinny się znaleźć odpowiedzi na wszystkie zagadnienia, przynajmniej 2 teksty źródłowe i 4 fotografie.

  1. Grupa 7 – Przyczyny, przebieg i skutki stanu wojennego. Zagadnienia:

    • Dlaczego w 1981 roku władze zdecydowały się na wprowadzenie stanu wojennego?

    • Jak przebiegało wprowadzanie stanu wojennego?

    • Jak przebiegały wydarzenia w kopalni Wujek?

    • W jakich okolicznościach doszło do zawieszenia i odwołania stanu wojennego?

    • Jaki wpływ miał stan wojenny na stosunek społeczeństwa do władzy.

  1. Wewnątrz grup powinien nastąpić samodzielny podział pracy, którego dokonają uczniowie w poszczególnych grupach – bez pomocy nauczyciela, jednak muszą przedstawić go nauczycielowi, żeby ten wiedział, jaki jest zakres obowiązków każdego z członków grupy. Przy podziale na grupy należy pamiętać o tym by znajdowali się w nich zarówno lepsi, jak i gorsi uczniowie.

  2. Nauczyciel przedstawia uczniom kryteria oceniania:

    1. terminowość pracy,

    2. poziom merytoryczny,

    3. umiejętność pracy w grupie i zaangażowanie,

    4. samodzielność pracy,

    5. jakość wykonanego zadania.

b) Faza realizacyjna

  1. Zebranie bibliografii – 1 tydzień; uczniowie samodzielnie w ciągu tygodnia zbierają bibliografię zarówno w bibliotekach jak i w zasobach internetowych. Po tygodniu przynoszą nauczycielowi gotową bibliografię do zaakceptowania. Nauczyciel ocenia przyniesione prace. Ocena ta będzie częścią składową oceny końcowej.

  2. Selekcja materiałów – 2 tygodnie; w tym czasie uczniowie dokonują przeglądu zgromadzonej literatury i materiałów pod względem przydatności do realizowanego zadania. Uczniowie muszą spotkać się z nauczycielem raz w tygodniu i przedstawić mu postęp prac. Efekt końcowy jest oceniany po upływie 2 tygodni.

  3. Pisemne opracowanie tematów, dołączenie zdjęć, map, wykresów, tekstów źródłowych – 3 tygodnie; uczniowie opracowują zagadnienia, które otrzymali. Uczniowie muszą spotkać się z nauczycielem raz w tygodniu i przedstawić mu postęp prac. Efekt końcowy jest oceniany po upływie 3 tygodni.

  4. Stworzenie strony internetowej – jednocześnie z etapem trzecim – uczniowie dostarczają materiały sukcesywnie. Przed rozpoczęciem tego etapu powinni spotkać się przedstawiciele grup odpowiadający za publikację materiałów i uzgodnić szczegóły dotyczące graficznego opracowania strony. Uczniowie dostarczają im materiały najlepiej w formie elektronicznej, a oni tworzą z nich podstrony. Stronę główną opracowują razem przedstawiciele wszystkich grup. Nauczyciel powinien mieć stałą kontrolę nad postępem prac.

c) Faza podsumowująca

  1. Sporządzenie sprawozdania z projektu. Wszystkie grupy składają pisemne sprawozdania ze swojej pracy. Nie mogą być one złożone później niż w dniu ustalonym jako ostateczne zakończenie projektu.

  2. Nauczyciel ocenia efekt końcowy projektu – stronę internetową, jej zawartość merytoryczną i wygląd. Przy ocenie bierzemy też pod uwagę oceny cząstkowe z poszczególnych etapów realizacji projektu oraz sprawozdania z pracy przedstawione przez poszczególne grupy. Ocenianie musi się odbywać według kryteriów podanych we wstępnej fazie projektu.

5. Bibliografia

  1. Czerwiec 1976: spory i refleksje po 25 latach, red. P. Sasanka i R. Spałka, IPN, Warszawa 2003.

  2. Dudek A., Marszałkowski T., Walki uliczne w PRL: 1956‑1989, Geo, Kraków 1999.

  3. Eisler J., Grudzień ’70, WSiP, Warszawa 1995.

  4. Tegoż, Marzec 1968: geneza, przebieg, konsekwencje, PWN, Warszawa 1991.

  5. Tegoż, Na zakręcie historii – rok 1956, WSiP, Warszawa 1992.

  6. Tegoż, Zarys dziejów politycznych Polski 1944‑1989, BGW, Warszawa 1992.

  7. Friszke A., Polska Gierka, WSiP, Warszawa 1995.

  8. Tegoż, Polska: losy państwa i narodu 1939‑1989, Iskry, Warszawa 2003.

  9. Opozycja w PRL: słownik biograficzny 1956‑1989, red. J. Skórzyński, Ośrodek Karta, Warszawa 2002.

  10. Roszkowski W., Najnowsza historia Polski 1914‑1944, Świat Książki, Warszawa 2003.

  11. Strony internetowe:

Encyklopedia PRL: http://www.eprl.prv.pl/

Muzeum Polski Ludowej: http://www.polskaludowa.com/

Muzeum Solidarności: http://elfal.com/solidarnosc

Polska powojenna – PRL: http://pp‑prl.webpark.pl/#

Warszawa w PRL: http://republika.pl/printo/warszawa

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania projektu

6 tygodni

8. Uwagi do scenariusza

Projekt jest przeznaczony do realizacji w klasach, które prezentują wysoki poziom samodzielności.

RKxHCVsmIV1WR

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 120.63 KB w języku polskim
R1NHbp42eoGfh

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 36.00 KB w języku polskim