Na ilustracji scena z filmu Pan Tadeusz w reżyserii Andrzeja Wajdy. Na zdjęciu długi korowód par tańczących poloneza. W pierwszej parze Zosia w wianku na głowie i skromnym stroju nawiązującym do stroju ludowego oraz Podkomorzy w kontuszu. Na środku napis: Poloneza czas zacząć
Ważne daty
1730 – od tego roku funkcjonuje w Polsce nazwa polonez
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
R1QgHIHjOb4FG
1
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (fragmentów lub/i w całości):
A) reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do współczesności),
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
5. Uczeń określa charakterystyczne cechy:
1) polskich tańców narodowych: poloneza, mazura, kujawiaka, oberka, krakowiaka;
6. Wymienia nazwy epok w dziejach muzyki (średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm, muzyka XX w.) oraz potrafi wskazać kompozytorówKompozytorkompozytorów reprezentatywnych dla nich.
III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:
1) zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej.
Nauczysz się
rozpoznawać słuchem charakterystyczne rytmy poloneza;
rozpoznawać słuchem stylizowane polonezy w muzyce artystycznej
wymieniać cechy poloneza;
omawiać historię poloneza.
Audiobook Polskie tańce narodowe - polonez.
R9ntFB7TuGtet
RX3oNUQEguABd
R1AQ3FtRY5EH5
Ćwiczenie 1
Polonez – jeden z narodowych tańców polskich
Polonez jest jednym z pięciu polskich tańców narodowych. Pozostałe to mazur, kujawiak, oberek, krakowiak. Wszystkie za wyjątkiem krakowiaka mają trójdzielne metrum.
Popatrz, w jaki sposób polskie tańce narodowe przedstawiła Zofia Stryjeńska - malarka, graficzka, ilustratorka, scenograf, projektantka tkanin, plakatów i zabawek, reprezentantka art déco.
R7Xv2xu9pTNJE
R1bvYRydJNVtT
R1Z8InwWBli78
R1OCAV8y1Y2x8
RjrlxprAETJIX
RvfL5LzGjM0Mp
Ćwiczenie 2
Charakterystyka poloneza
Taniec ten jest wolnym, swobodnym pochodem tancerzy i tancerek, ustawionych para za parą i posuwających się krokiem zbliżonym do marsza, jednak odmiennym przez swą płynność ruchów i takt trójmiarowy.
Podczas czytania tekstu o charakterystycznych rytmach poloneza, klikaj w zapisy nutowe w celu ich odsłuchania. Następnie zagraj te rytmy na dowolnym instrumencie perkusyjnym niemelodycznym.
Najbardziej charakterystyczny dla poloneza, zwłaszcza wieku XVIII i XIX, jest powtarzający się schemat rytmiczny
ROqE3vwsVtLBI1
oraz zakończenie
R1JP43TV52KzZ1
KadencjaKadencjaKadencja w polonezie jest bardzo istotnym elementem tańca, jest muzycznym podkładem do ukłonu, który jest wielokrotnie powtarzany w czasie realizacji ruchowej tańca.
RUEVVwtrGncMK1
R1UWeD70sdIal1
RosocmIWDnrDS1
Inny charakterystyczny rytm poloneza to
R10KnGJNqIejQ1
przechodzący w dalszym przebiegu w rytmy
RGpJlDpAxLycb1
RcBUAsFjJQ3Hc1
Cechą charakterystyczną tych wszystkich rytmów polonezowych jest stała jednolita pulsacja rytmiczna sześciu ósemek w takcie.
R2l310kMgs8i4
Ćwiczenie 3
Polonez w muzyce ludowej
Charakterystyczną cechą polonezów ludowych jest to, że w większości posiadają tekst o różnej treści, ale nie patriotycznej. To jest ich znamienna cecha, różniąca je od później powstałych polonezów dworskich, czyli szlacheckich. Polonez ludowy to przede wszystkim taniec chodzony, nigdy skakany. Tempo w tych polonezach jest powolne, a w całej melodii powtarza się jeden schemat rytmiczny, najczęściej o jednakowych równych wartościach rytmicznych w takcie. Polonezy te odznaczają się wielką prostotą i jednostajnością. Zależnie od regionu Polski, rytm polonezów był urozmaicany, występowały w nim także synkopy.
Charakterystyczne rytmy polonezów ludowych:
R3hdPY0x8K8Ym1
lub
R1ZkPqgddCnFP1
Kadencja
RpVr79zb3ih5X1
lub
RBmQEhToJqgk21
Taniec „chodzony” był integralną częścią obrzędu weselnego i przewijał się w wielu innych obrzędach. Jako taniec weselny, otrzymywał różne nazwy, zależnie od swego przeznaczenia. W tańcu przodował mężczyzna stateczny, żonaty. Posłuchaj melodii z Lubelskiego, zanotowanej przez Oskara Kolberga, polskiego etnografaEtnografetnografa. Kolberg w tytule zanotował: Polski, chodzony, weselny.
R4MSp45M1Swuf1
R1epv9AkpV9Ib
Ćwiczenie 4
Polonez w muzyce artystycznej
Utwory muzyki klasycznej, którym kompozytor nadaje cechy tańców, nazywamy tańcami stylizowanymi. Utwory te są przeznaczone do słuchania, a nie do tańca. Najwięcej takich utworów zostało napisanych w czasie, kiedy Polska znajdowała się pod zaborami. Ten okres w sztuce to romantyzm. Wówczas pisanie takich utworów było przejawem patriotyzmu kompozytora i pełniło funkcję wspierania tożsamości narodowej Polaków. Podczas słuchania utworów, staraj się zwrócić uwagę na charakterystyczne cechy poloneza, o których dowiedziałeś się w poprzedniej części lekcji: metrum, tempo, charakter, akcentyAkcentakcenty, nastrój itp.
RNCKTmV88bc9G
Fryderyka Chopina uważa się powszechnie za kompozytora, który najpełniej potrafił w swojej twórczości oddać ducha muzyki polskiej. Wiele jego utworów już w tytule zawiera nazwę tańców narodowych. Chopin skomponował 16 polonezów.
Posłuchaj Poloneza A dur, Op. 40 nr 1 zwanego Militarnym. Jest to polonez napisany w duchu heroicznym, rycerskim, słychać w nim odgłosy muzyki militarnej. Podobno sam Chopin uważał go za poloneza koronacyjnego, wierząc w to, że Polska z czasem odzyska niepodległość.
RaeT7DuiICJxh
RXu0xwjFwRphE
Stanisław Moniuszko w swoich operach oddał charakter muzyki polskiej poprzez umieszczenie w nich polonezów i mazurów, a także poruszane w nich treści od patriotycznych po społeczne. Posłuchaj fragmentu poloneza z opery Halka, w której Moniuszko poruszył problem miłości ludzi pochodzących z różnych warstw społecznych.
R1uwCcT9MKHAM
Rz21fKgaIRbXA
Wojciech Kilar to współczesny polski pianista oraz kompozytor muzyki poważnej i filmowej. Muzyka filmowa zajmuje w twórczości Kilara dominujące miejsce, chociaż sam kompozytor osobiście uważał ten nurt twórczości jako typowo użytkowy. Komponował muzykę do filmów fabularnych, seriali, animacji i dokumentów. Posłuchaj fragmentu Poloneza z filmu Pan Tadeusz.
R1JWKYd9VyMM8
Ćwiczenie 5
Dopasuj tytuły utworów do odtwarzanych fragmentów. Zwróć uwagę, że wszystkie utwory znajdują się w poniższym odtwarzaczu, a każdy utwór poprzedzony jest krótką przerwą.
RfxmFEbO5iDoU
R5MWaB9NrQFmo
Sprawdź swoją wiedzę
RfKY5rGaPuK0K
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 7
Odpowiadaj na pytania i przechodź do kolejnych etapów gry.
R1DGHmwPivpjC
Zadanie domowe
RnEMnfCdGxo8s
Ćwiczenie 8
Słownik pojęć
Akcent
Akcent
silniejsze zaznaczenie jakiegoś dźwięku w utworze muzycznym.
Etnograf
Etnograf
specjalista w dziedzinie etnografii - nauki opisującej tradycyjną kulturę różnych ludów.
Kadencja
Kadencja
formuła melodyczna lub melodyczno‑harmoniczna, a nawet rytmiczna i dynamiczna, służąca do zakończenia utworu lub jego części.
Kompozytor
Kompozytor
twórca utworów muzycznych.
Metrum
Metrum
podstawowy schemat określający czas trwania nut oraz układ akcentów w obrębie taktu w utworze muzycznym.
Opera
Opera
[wł. < łac.] - dramatyczno‑muzyczny, wokalno‑instrumentalny, z akcją dramatyczną, monologami i dialogami ujętymi w libretcie, przeznaczony do wykonania na scenie (z odpowiednią scenografią), zwykle w specjalnie do tego celu zbudowanym teatrze operowym, również zwanym operą.
Ósemka
Ósemka
dźwięk o długości 1/8 całej nuty.
Synkopa
Synkopa
przesunięcie naturalnego akcentu metrycznego na dźwięk nieakcentowany przez wydłużenie wartości rytmicznej nuty nieakcentowanej.
Tempo
Tempo
stopień szybkości wykonywania utworu muzycznego.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
Galeria dzieł sztuki
R7Xv2xu9pTNJE
R1bvYRydJNVtT
R1Z8InwWBli78
R1OCAV8y1Y2x8
RjrlxprAETJIX
RNCKTmV88bc9G
RXu0xwjFwRphE
Biblioteka muzyczna
RaeT7DuiICJxh
R1uwCcT9MKHAM
R1JWKYd9VyMM8
Bibliografia
red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
Grażyna Dąbrowska, Tańcujże dobrze – tańce polskie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991.
Jadwiga Hryniewicka, Irena Ostrowska, Polskie tańce narodowe w formie towarzyskiej, Centralna Poradnia Amatorskiego Ruchu Artystycznego, Warszawa 1967.
Jadwiga Hryniewicka, Irena Ostrowska, Bolesław Bołsanowski, Tańce HARNAMA, Wydawnictwo Związkowe, Warszawa 1961.
red. Irena Ostrowska, Różne formy tańców polskich, Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Metodyki i Upowszechniania Kultury, Warszawa 1980.