Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Pomagamy Kopciuszkowi wybrać się na bal

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń wie:

  1. Jak przygotować salę balową;

  2. Jak zorganizować zabawę, aby wszyscy się dobrze bawili;

  3. Jakie znaczenie i jaką rolę spełniają poradniki w życiu osób nieśmiałych i zagubionych.

b) Umiejętności

Uczeń umie:

  1. Dopomóc w doborze właściwego kostiumu;

  2. Zaprojektować wystrój sali balowej;

  3. Opisać wybrany taniec;

  4. Udzielić porady nieśmiałej osobie, która wybiera się na bal.

2. Metody i formy pracy

Metody nauczania: uczenie się przez działanie, techniki poszukujące C. Freineta.

Formy pracy: praca w grupie.

3. Środki dydaktyczne

Potrzebne do zajęć będą: fiszki zadaniowe, czasopisma typu poradniki.

4. Przebieg lekcji

a) faza przygotowawcza

  • Przypomnienie treści znanej baśni Kopciuszek. Zwrócenie uwagi na sytuację, która zmieniła los bohaterki, na bal u księcia i rolę pantofelka w dalszym życiu Kopciuszka.

  • Analiza czasopism typu poradniki oraz rubryk w czasopismach dotyczących porad. Próba odpowiedzi na pytania:

Czym są poradniki, dla kogo są przeznaczone, kiedy z nich korzystamy, jaką rolę odgrywają poradniki w życiu ludzi.

  • Określenie sytuacji: Jesteście redaktorami i pracujecie w czasopiśmie w dziale porad. Otrzymaliście kilka listów z prośbą o udzielenie niezbędnych informacji. Każda grupa odpowie na jeden list.

  • Przydzielenie fiszek z zadaniami dla grup:

Grupa I

Książę organizuje bal i prosi o pomoc w zaprojektowaniu wystroju sali balowej. Wykonajcie projekt plastyczny i dołączcie do niego opis niezbędnych czynności, pomocnych w realizacji tego zadania. Pamiętajcie o zagospodarowaniu dużej przestrzeni. Postarajcie się, aby wasz projekt był oryginalny, starajcie się nie powielać znanych pomysłów.

Grupa II

Kopciuszek pragnie iść na bal, nie umie jednak dobrać sobie właściwego stroju. Pomóżcie mu. Udzielcie ważnych wskazówek, dołączając propozycję stroju. Weźcie pod uwagę czasy, w których bohaterka mogłaby iść na bal.

Grupa III

Poradnik dla nieśmiałego Kopciuszka. Bohaterka wybiera się na bal, jednak obawia się, że nikogo tam nie zna. Nie wie, jak powinna się zachować, aby nie zrazić do siebie innych. Lęka się też spotkania z siostrami i tego, co ma im powiedzieć, gdyby została przez nierozpoznana. Pomóżcie Kopciuszkowi, udzielając rad w formie listu.

Grupa IV

Zarówno książę, jak i Kopciuszek nie wiedzą, jakie tańce są popularne i jak się je tańczy. Przedstawcie kilka tańców, uwzględniając czasy, w których odbywały się bale. Opiszcie jeden, z podaniem zasad tańczenia.

b) faza realizacyjna

1. Podział zadań wewnątrz zespołu:

– wybór sekretarza i przewodniczącego grupy,

– „Burza mózgów” poprzedzająca wybór najciekawszych rozwiązań i sformułowanie ich w postaci porad,

– wspólna praca nad ujęciem tematu w zamkniętą całość w postaci listu, opisu, rysunku, projektu.

2. Opracowanie materiału, który został wcześniej zgromadzony, wyselekcjonowany i uporządkowany.

3. Prezentacja wykonanej pracy i omówienie jej.

4. Ocena wykonania zadań według następujących kryteriów:

– praca wykonana na temat,

– jasność i komunikatywność przedstawionych treści,

– czytelność prezentacji,

– wysłuchanie prezentacji wszystkich grup,

– określona form pracy,

– dopuszcza się popełnienie 2 błędów ortograficznych lub językowych.

c) faza podsumowująca

  • Ocena wykonanych prac prze zespół klasowy i wybór najciekawszego rozwiązania.

  • Omówienie udzielonych porad ze zwróceniem uwagi na ich praktyczność i na adresata do którego zostały one skierowane.

  • Na wykresie przedstawiającym skalę uczuć zawieszonym na tablicy uczniowie zaznaczają, w jakim stopniu (cyfrą od 1 do 5) czują, że rzetelnie pomogli Kopciuszkowi.

5. Bibliografia

  1. Fisher R., Uczymy jak się uczyć?, WSiP, Warszawa 1999;

  2. Kollek B., Ponad ćwierćwiecze z pedagogiką Freineta, Wrocławska Oficyna Nauczycielska, Wrocław 1995.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

brak

7. Czas trwania lekcji

2 godziny lekcyjne

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja może być cyklem zajęć poświęconych karnawałowi.

W zależności od tempa pracy uczniów czas trwania lekcji może ulec zmianie.

RqpIonD7uhEy3

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 126.15 KB w języku polskim
R3GNvWaddTofk

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim